Punainen ja sinisen harmaa juova selässä ?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lusse
Junior Member
Junior Member

Punainen ja sinisen harmaa juova selässä ?

Viesti Kirjoittaja Lusse »

Minulla on ongelma koska en tiedä mitkä mato lajike minulla kivissä jyllää, onko paha vai hyvä mato ?

Mato on hieman punertava ja selässä menee sinisen harmaa juova.

Matoja kivissä on melkoinen määrä, veikkaisin noin 20 matoa per kivi ja kun kiviä on 25 - 35 niin matoja löytyy.

Onneksi kivet eivät ole vielä pää altaassa vaan ne ovat eristyksissä saavissa.

Tiedän että jotkin madot ovat hyödyllisiä (syövät pa##aa ja pitävät elävien kivien onkalot auki) mutta en ole ennen nähnyt tätä lajiketta ja en tiedä uskallanko laittaa noita altaaseeni.

Seurasin yöllä lampun kanssa eristyksessä olevia kiviä, enkä huomannut muita ötököitä kuin madot ja jokin sittiäinen (vaaleita, vähän hyttysen näköisiä iulman siipiä).

Mutta olisin kiitollinen kaikesta informaatiosta.

Lusse.
Lusse
Junior Member
Junior Member

Matoja kivissä

Joo, katselin lisää niitä kiviä ja nyt näyttää siltä että sen noin 20 matoa per kivi voin unohtaa niitä on paljon enemmän.

Tuo määräkin vähän arveluttaa, jos matoja on noin paljon niin ne varmaan voi tehdä aika paljon hallaa akvassa muille ötököille esim : ravuille ymm... ?

Enkä tiedä onko tulevat kalatkaan turvassa ?

Äkkiä mulle informaatiota !!!

---------------

Joop, vähän kävin pyörimässä netissä, etsimässä tietoa noista bristleistä ja vähän pahalta näyttää, ilmeisesti se mato lajike on Hermodice Carrunculata (Fire worm).

http://www.aquarium.net/0198/0198_2.shtml

Mutta kertokaa oma mielipiteenne ja mitä vois tehdä ?

---------------

Sori, kirjoitin väärän nimen, ne mun kivissä olevat madot vaikuttaisivat olevan Eurythoe complanata merkkinen pas####nen. [}:)]

Lusse.
Atten
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Atten »

Ei syytä huoleen...Mulla on satoja erilaisia matoja omassa altaassani. Pääsääntöisesti ne ovat erittäin hyödyllisiä, tärkeä osa altaan toimivuuden kannalta. Minulla on muuten Mantis-rapukin asukkina eikä minua haittaa kun on niin pieni.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ei noista madoista kannata huolestua. Mullakin on kivissä jos jonkin näköisiä matoja, myöskin tuon näköisiä kuin kuvassasi. Niistä ei ikinä ole ollut tietääkseni haittaa millekään elukalle jonka olen akvaarioon ostanut ja pääasiassa kaikki pikkuöttiäiset ovat hyväksi akvaariossa. Tulet sitäpaitsi huomaamaan, että suurin osa häviää niistä muutaman kuukauden sisällä. Jotkut ei-halutut ravut ovatkin vähän suurempi huolenaihe, mutta ei niistäkään kannata mielestäni liikaa huolestua.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jos laji on tuo Eurythoe complanata, niin minun mielestäni kuulosti kyllä jossain määrin epämielyttävältä sen pohjalta mitä netistä tuosta lueskelin.

Saisitko kuvaa siitä omasta madostasi? Tuolla nimelläkin löytää netistä vaikka kuinka monta erinäköistä matoa.
Lusse
Junior Member
Junior Member

Mato

Joo eli se mato "oli" toi Eurythoe complanata ja noita matoja oli niin paljon että suoritin raakoja toimenpiteitä ja nyt ei ole matoja ainaskaan silminnähden yhtään.

Se miksi teilasin nuo madot oli se että minua alkoi epäilyttää kun ei ollut mitään muuta kuin noita matoja niissä kivissä joten oletan että madot ovat syrjäyttäneet/syöneet kaiken muun.

Lusse.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Re: Mato

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Lusse kirjoitti:Se miksi teilasin nuo madot oli se että minua alkoi epäilyttää kun ei ollut mitään muuta kuin noita matoja niissä kivissä joten oletan että madot ovat syrjäyttäneet/syöneet kaiken muun.
Artikkeleita luettua tulikin mieleen, että lopputulos voisi olla muun elämän suhteen tälläinen.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lusse kirjoitti:Joo eli se mato "oli" toi Eurythoe complanata ja noita matoja oli niin paljon että suoritin raakoja toimenpiteitä ja nyt ei ole matoja ainaskaan silminnähden yhtään.
Voi että, mitä menit tekemään, tuhosit erittäin hyödyllisiä ja tärkeitä matoja akvaariosta. 8O (Lisäksi pelkän pahoin että käytit siihen jotain vähemmän ortodoksista menetelmää. :roll: )Olisit mieluummin myynyt niitä elävän hiekan ”kittinä”. [;)] Lisäksi nämä madot tuottavat erittäin hyödyllistä planktonruokaa riutta-akvaarioon. Todennäköisesti matoja on ollut niin paljon, koska akvaario oli saastunut ja madot olivat puhdistamassa sitä liialliselta roskalta.

Netti on täynnä väärää tietoa bristlewormeista, yhden tai parin vaarallisen (ja harvinaisen!) lajin takia kaikki loput 120 erittäin hyödyllistä lajia on pidetty ei toivottuna akvaariossa, mutta onneksi hyödyllistäkin tietoa löytyy:
http://reefkeeping.com/issues/2003-04/rs/index.htm

Lisäksi saman sarjan alku- ja loppuosat:
http://reefkeeping.com/issues/2003-03/rs/index.htm
http://reefkeeping.com/issues/2003-05/rs/index.htm
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Kivissä oli kai vaan matoja, ja niitä oli 8O paljon, ja tässä tapauksessa näin sen varmimmaksi neuvoa että ne poistetaan.

Jokainen kerta kun vanhoilla kivillä ollaan aloitettu on enemmän tai vähemmän koko juttu epäonnistunut.

Ja tästä voisin jatkaa vielä enemmän mutta aika ei riitä.

Kimi
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Jokainen kerta kun vanhoilla kivillä ollaan aloitettu on enemmän tai vähemmän koko juttu epäonnistunut.
Mun mielestä homma ei ole näin mustavalkoista. Uskon, että perustusvaiheessa pitää olla jonkun verran uutta kiveä, mutta uskon myös että suurin osa voi olla vanhaa. Kun itse aloitin oli noin 40% kivimäärästä uutta ja loput 2 vuotta käytettyä. Mielestäni kaikki on mennyt ihan hyvin. En osaa sanoa mikä uuden vs vanhan kiven suhde voisi olla, mutta kivessä olevat kussakin akvaarion elinkaaren vaiheessa kukoistavat eliöt kyllä lisääntyvät pienestäkin määrästä, kuollakseen sitten aikanaa pois uusien vallalla olevien lajien alta.
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Olen samaa mieltä mikkokoon kanssa. Itselläni oli suurin osa kivestä vanhaa kun aloitin ja nyt olen hiljalleen lisäillyt uutta kiveä ja hyvin on mennyt. Uuden kiven osuus on kuitenkin nytkin alle 20% koko kivimäärästä. Jos käytetyn kiven hinta on 1/5 tai alle uuden hinnasta on houkutus kyllä suuri pistää pohjakiviksi käytettyä tavaraa.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Lusse kirjoitti:...noita matoja oli niin paljon että suoritin raakoja toimenpiteitä ja nyt ei ole matoja ainaskaan silminnähden yhtään.
Saako kysyä miten "raakoja" toimenpiteitä teit poistaaksesi madot (ja tod. kaiken muunkin elävän samalla)?
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Lusse
Junior Member
Junior Member

Matoja matoja.....

No hyvä juttu että tästä tuli paljon puheen aihetta.

Itse en ensinnäkään inhoa noita matoja vaan ne ovat mielestäni erittäin mielenkiintoisia ötököitä, mutta kun niissä kivissä oli niin paljon noita matoja niin ajattelin että viikate saa heilahtaa osalle.

Saahan sitä aina kysyä :mrgreen:

No ei vaiskaan asettelin kiviä sanomalehden päälle ja pidin kiviä useamman tunnin hesarin päällä ja matoja alkoi ryömiä pois, loput korjasin pinsetillä yks kerrallaan.

Muutaman kiven dippasin makeaan veteen.

Dipattuissa kivissä oli iso määrä kuitulevää ja lasiruusuja + madot.

kyllä niissä kivissä on vielä eri bakteereja ymm.. mitä en näe paljaalla silmällä.

Jos meni vit###s niin sitten saan paljon rakennus ainetta pohjalle.

Lusse.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

K.S kirjoitti:

Kimi
No tässä on yksi vanhoilla kivillä aloittanut joka ei vielä ole tunnustanut epäonnistuneensa :)
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Jos vaikka muuttaa 2 vuoden harrastuksen jälkeen ja siirtää kivet niin se on sitten tavallaan sama juttu kuin aloittaisi vanhalla kivellä ja epäonnistuisi? , tuskin, minulla on kokemuksia kokonaan uudesta kivestä sitten hyvästä käytetystä ja huonosta käytetystä, 2 ensimmäistä toimivat hyvin,täytyy vaan erottaa mikä on hyvä ja mikä huono käytetty kivi.
Vanhasta kivestä on jo kaikki ne öttiäiset kuolleet mitkä uudesta ei ja tulevat varmasti akvaariolosuhteissa kuolemaan ja siten rasittavat enemmän allasta perustamisvaiheessa ja tulee kovempi levävaihe.
Uutta kiveä on tiedysti hyvä laittaa, siitä voi hyvällä tuurilla löytää vaikka mureenan mutta myös hyvällä käytetyllä pärjää mainiosti,ostaa vaikka siihen muutaman kilon uutta lisäksi.
Varsinkin jos perustaa DSB-n niin mielestäni ihan turha tuhlata rahoja pohjakiveen mitkä uppoa 10 cm hiekan alle, siihen kelpaisi jopa se huono käytetty.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

No ehkä minun korviini on tullut vaan ne epäonnistuneet jutut.

Ei kivi huonone jos esim. muuttaa...
Tai myy toimivasta altaasta.

Eli käytetään jatkossa termiä pilatut tai tuhotut kivet.
esim. allas retuperällä vuosia ( ei näe kiviä mössön alta )
esim. pidetty kosteana kuukausia autotallissa (kylmässä)
esim. kivet täynnä lasiruusuja ja muita öttiäisiä ( saa kyllä pois mutta vaatii kärsivällisyyttä, ja kenellä uudella harrastajalla on sitä.)

En ole kaikille sanomassa että heittää vanhat pois ja ostaa uutta tilalle.

Jokainen perustamisprosessi on yksilöllinen riippuen jokaisesta asiasta ja teknisestä vimpaimesta mitä on sillä hetkellä olemassa harrastajalla.

Kimi
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

K.S kirjoitti: Eli käytetään jatkossa termiä pilatut tai tuhotut kivet.
Samaa mieltä :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”