Kultakalat
Valvoja: Moderaattorit
Kultakalat
Moi onko kellään sattunut vastaavaa? Lammikossa 2 karppia 2 kultsua, joista kaksi huntua toinen kultakala jaakaa huntupyrstöjä jatkuvasti kun ne tulee lähelle.
-
Piitulainen
- Member

No minä en tajunnut tuosta selostuksesta yhtään mitään. Sinulla on siis 2 karppia ja 2 kultakalaa joista 2 huntuja? Ja toinen kultakala jahtaa huntupyrstöjä?
Mikä toinen? Montako kultakalaa sinulla nyt siellä on?
Noh, oli miten monta tahansa niin luonnonmuotoja ja huntuja ei tulisi pitää samassa altaassa. Jos huonosti käy (kuten sinulla ilmeisesti) niin huntu on naaras ja luonnonmuoto koiras jolloin se saattaa ihan oikeasti kosia eli jahdata hunnun hengiltä.
Hitaampana uimarina huntupyrstöinen ei pääse karkuun. Kovilla ovat joskus ihan luonnonmuotoisetkin kuturallin tiimellyksessä. Kultakalakoiras on aika raju rakastaja.
Mikä toinen? Montako kultakalaa sinulla nyt siellä on?
Noh, oli miten monta tahansa niin luonnonmuotoja ja huntuja ei tulisi pitää samassa altaassa. Jos huonosti käy (kuten sinulla ilmeisesti) niin huntu on naaras ja luonnonmuoto koiras jolloin se saattaa ihan oikeasti kosia eli jahdata hunnun hengiltä.
Hitaampana uimarina huntupyrstöinen ei pääse karkuun. Kovilla ovat joskus ihan luonnonmuotoisetkin kuturallin tiimellyksessä. Kultakalakoiras on aika raju rakastaja.
-
Piitulainen
- Member

Jos se "Casanova" sitten jatkaa samoja temppuja, niin sen kalan kannalta ei tietysti ole hyvä jos se muutaman päivän välein sieltä lammikosta jahdataan haavilla saaviin, riskit ihovaurioille ja kidusvaurioille on aina olemassa kun kaloja pyydystellään ja siirrellään haavilla ja varsinkin jos tätä toistetaan usein.
Oletko muuten selvillä mitä sukupuolta tuo "häirikkö" on, jos sillä on vaaleita nystyjä kiduskannessa ja pään alueella, niin kyseessä on koiras(tietysti jos kalat ovat lammessa,niin tätä on hiukan hankalamoi todeta)
Yksi ratkaisu olisi tietysti hommata sille mahdolliselle koiraalle useampi tyttöystävä, niin tuo jahtaaminen saattaisi hyvällä lykyllä hieman jakaantua useamman naaraan kohdalle.(tämä toisaalta on arpapeliä,kun nuo nystyt ilmestyvät vasta koiraille aikuisiässä joten pienistä kaloista sukupuolen määrittäminen on vaikeaa)
Mutta kultakaloilla on joskus niin valikoiva maku, että joku tietty naaras kiehtoo muita enempi
Meillä kaikkein suosituin naaras on tuo Paavo jota jahdataan joskus niin että sääliksi käy.
Toinen vaihtoehto on tietysti yrittää järjestää sinne lammikoon tarpeeksi piiloja,minne jahdattu pääsee piiloon, keraamisia salaojaputken pätkiä tms..
Ja vielä on tuo vaihtoehto sitten että joutuu luopumaan jostakin kalasta.
Oletko muuten selvillä mitä sukupuolta tuo "häirikkö" on, jos sillä on vaaleita nystyjä kiduskannessa ja pään alueella, niin kyseessä on koiras(tietysti jos kalat ovat lammessa,niin tätä on hiukan hankalamoi todeta)
Yksi ratkaisu olisi tietysti hommata sille mahdolliselle koiraalle useampi tyttöystävä, niin tuo jahtaaminen saattaisi hyvällä lykyllä hieman jakaantua useamman naaraan kohdalle.(tämä toisaalta on arpapeliä,kun nuo nystyt ilmestyvät vasta koiraille aikuisiässä joten pienistä kaloista sukupuolen määrittäminen on vaikeaa)
Mutta kultakaloilla on joskus niin valikoiva maku, että joku tietty naaras kiehtoo muita enempi
Toinen vaihtoehto on tietysti yrittää järjestää sinne lammikoon tarpeeksi piiloja,minne jahdattu pääsee piiloon, keraamisia salaojaputken pätkiä tms..
Ja vielä on tuo vaihtoehto sitten että joutuu luopumaan jostakin kalasta.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo onhan se niin tänään kaikki on ollut kavereita keskenään.On siellä luolia ja piilopaikkoja minne huntu pääsee.Onko tosiaan niin ettei kultakalan kanssa tule mikään laji toimeen.Olis kiva kun siellä akvaariossa olis kesällä jotakin kalaa kun nuo karpit ja kultikset polskivat ulkona.Pian tulee varmaan kuvat niin voin laittaa yahoo grouppiin .Projekti on vielä kesken mutta jotain kuitenkin.
-
Piitulainen
- Member

-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Et nunc e lectica cecidi! = Ja nyt putosin kantotuolistani!kirsi74 kirjoitti:Tama on kylla ihan aiheen vierasta, mutta Piitulainen mita tuo latinankielinen(?) lause tarkottaa mika siulla on joka viestin perassa? Ei tasta viitsi omaa aiheettakaan tehda!
http://koti.mbnet.fi/phlu/phlu.php?latin
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
Piitulainen
- Member

-
m.n
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Ja kaiken lisäksi kultakaloilla ei aina tule niitä nystyjä pään alueelle. Itselläni on useampia kutupareja (tai pitäisikö sanoa naaraiden pitämiä uroshaaremeita) ollut, enkä vielä yhtään valkoista nystyä ole elämäni aikana nähnyt.jartzu65 kirjoitti:Oletko muuten selvillä mitä sukupuolta tuo "häirikkö" on, jos sillä on vaaleita nystyjä kiduskannessa ja pään alueella, niin kyseessä on koiras(tietysti jos kalat ovat lammessa,niin tätä on hiukan hankalamoi todeta)
M.n: Onko teillä nuo kalat huntupyrstöjä? ja missä Ph.ssa majailevat?
Jos ovat niin jalostuksen myötä häviää joskus muitakin ominaisuuksia
verrattuna luonnonmuotoisiin..
Se vielä noista "nystyistä" että ne ei näy aina yhtä selvästi, ainakaan
meidän luonnonmuotoisilla, eikä ne tosiaan ole isoja ja finnimäisiä,vaan
halkaisialtaan millin luokkaa.
Jos ovat niin jalostuksen myötä häviää joskus muitakin ominaisuuksia
verrattuna luonnonmuotoisiin..
Se vielä noista "nystyistä" että ne ei näy aina yhtä selvästi, ainakaan
meidän luonnonmuotoisilla, eikä ne tosiaan ole isoja ja finnimäisiä,vaan
halkaisialtaan millin luokkaa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Tämäkin on nyt minullekkin uutta.
Tuolla epsanjalaisella kultsulla on kiduskansissa ja pään alueella tasasin välein haaleita juuri sitä millin luokkaa olevia "nystyjä". Olen luullut, että ne ovat jonkinsortin kidusloisia, mutta kun eivät kalan menoa tuntuneet haittaavan niin en lääkinnyt sitä, onneksi!
Nyt täytyy kallalle keksiä miehekkäämpi nimi... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuolla epsanjalaisella kultsulla on kiduskansissa ja pään alueella tasasin välein haaleita juuri sitä millin luokkaa olevia "nystyjä". Olen luullut, että ne ovat jonkinsortin kidusloisia, mutta kun eivät kalan menoa tuntuneet haittaavan niin en lääkinnyt sitä, onneksi!
Hyvin hispanjolalta kuulostaisi vaatimattomasti:Los hierros del muertes el Zorro 
Itse kuvailin Rohmun kutunystyjä niin, että ne tosiaan ovat valkoisia, mutta näyttävät siltä, niinkuin nuppineulalla työnnettäis sisältäpäin. 
Juha: Kun meikäkin on porilaisia, niin voisko sitä lammikkoa päästä vaikka ensi kesänä katsastamaan?
Itse lähetin kultakalani Piitulaiselle ja Jartzulle helmikuussa kun koin, etten pysty järjestämään niille tarpeeksi hyviä oloja.
Ja tosiaan, oisko ne mulla ollu jotain 2 vuotta yhtäaikaisesti. Rohmu oli mulla n. 21 cm pituinen luonnonmuoto ja Tytsi 9 cm pitkä huntupyrstö. Välillä olivat ihan nätisti, mutta välillä Rohmu innostui kosimaan Tytsiä niin, että hitaampia heikotti! Edes mun väliintulo ei Rohmua rauhoittanut, ja useeseen otteeseen oli Tytsin pyrstö revitty Rohmun toimesta (kuuluu kuulema kosiotouhuihin). Kerran se syötiin niin pahasti että sen jälkeen pyrstö kasvoi kieroon. Onneksi ei Tytsin menoa pahemmin haitannut.
Siellä ne nyt asustavat eri altaissa eikä Tytsin tarvitse enää Don Juaneita pelätä. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Juha: Kun meikäkin on porilaisia, niin voisko sitä lammikkoa päästä vaikka ensi kesänä katsastamaan?
Itse lähetin kultakalani Piitulaiselle ja Jartzulle helmikuussa kun koin, etten pysty järjestämään niille tarpeeksi hyviä oloja.
Ja tosiaan, oisko ne mulla ollu jotain 2 vuotta yhtäaikaisesti. Rohmu oli mulla n. 21 cm pituinen luonnonmuoto ja Tytsi 9 cm pitkä huntupyrstö. Välillä olivat ihan nätisti, mutta välillä Rohmu innostui kosimaan Tytsiä niin, että hitaampia heikotti! Edes mun väliintulo ei Rohmua rauhoittanut, ja useeseen otteeseen oli Tytsin pyrstö revitty Rohmun toimesta (kuuluu kuulema kosiotouhuihin). Kerran se syötiin niin pahasti että sen jälkeen pyrstö kasvoi kieroon. Onneksi ei Tytsin menoa pahemmin haitannut.
-Chyental-