Kalastoehdotus 60-litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
Kalastoehdotus 60-litraiseen
Kommentteja kaipaisin tällaisesta suunnitelmasta 60-litraiseen:
- kuparimonneja 5 kpl
- kardinaalikaloja <10kpl
- nuoli-imumonni
- kirsikkabarbeja 2<
Mielestäni yhteiset vesiarvot ainakin löytyvät, mutta kalojen lukumäärissä on ongelmia. Tuleeko liian ahdasta?
- kuparimonneja 5 kpl
- nuoli-imumonni
- kirsikkabarbeja 2<
Mielestäni yhteiset vesiarvot ainakin löytyvät, mutta kalojen lukumäärissä on ongelmia. Tuleeko liian ahdasta?
-c'est le temps que tu as perdu pour ta rose qui fait ta rose si importante-
En laittaisi kardinaalikaloja, sillä niille suositellaan viileää vettä, 18-22 astetta olisi hyvä vaikka sietävät hieman korkeampaakin jonkin aikaa. Ja entäpä jos ensi kesä on yhtä helteinen kun edellinen? Noin pienessä akvaariossa lämpötila nousee nopeasti.
Nuolimonni taas on parvikala, tarvitsee ainakin muutaman kaverin viihtyäkseen.
Nuolimonni taas on parvikala, tarvitsee ainakin muutaman kaverin viihtyäkseen.
Ok, jos jätän kardinaalit pois suunnitelmasta ja lisään nuoli-imumonnien määrän kahteen tai kolmeen. Kirsikkabarbeja voisin ottaa pienen parven ja sitten on vielä ne monniset. Ala- ja keskikerros kunnossa, mutta mahtuisiko pinnalle vielä jotain?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Kalastoehdotus 60-litraiseen
Kuparimonnilla tarkoitat ilmeisesti kuparimonnista ja 60 litrainen pytty on kyllä niin nippa nappa, että pysyväksi kodiksi en välttämättä heille laittaisi. Kardinaalikalat, kuten aiemmin onkin jo mainittu, ovat viileän veden eläviä eivätkä siis kuulu tähän porukkaan vaatimuksensa vuoksi. Nuoli-imumonni, joka kulkee nykyään nimellä nuolimonni, kaipaisi seuraa ja sellainen 3 kpl voisi olla altaaseen sopiva määrä. Kirsikkabarbi on hyvin vilkas kala eikä 60 litrainen allas riitä sille mitenkään kodiksi, joten kirsikoiden tilalle sinun täytyy keksiä jotain muuta.jozpie kirjoitti:Kommentteja kaipaisin tällaisesta suunnitelmasta 60-litraiseen:
- kuparimonneja 5 kpl
- nuoli-imumonni
- kirsikkabarbeja 2<
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vai niin.
Joudun siis aloittamaan suunnittelemisen alusta. En itse pahemmin diggaile pelkistä neoneista.
Olen tässä vain miettinyt, mihin ihmiset nykyään perustavat tietonsa kaikkien näiden kalojen vesiarvo- ja tilavuusvaatimuksista, kun tieto vanhenee kokoajan? Minulla ei ole ollut tähän asti käytettävissäni kuin tuo Varjon Akvaariomaailma (-89), johon kaikki tietoni on viime vuosina perustunut. Nyt sitten saan kuulla keskustelupalstalla, että juurikaan mikään ei enää pidä paikkaansa.
Varjon kirjan mukaan tuo suunnittelemani kalasto olisi ollut ihan ok, tosin tiesin varautua siihen, että VANHENTUNUTTA TIETOA sekin.

Joudun siis aloittamaan suunnittelemisen alusta. En itse pahemmin diggaile pelkistä neoneista.
Olen tässä vain miettinyt, mihin ihmiset nykyään perustavat tietonsa kaikkien näiden kalojen vesiarvo- ja tilavuusvaatimuksista, kun tieto vanhenee kokoajan? Minulla ei ole ollut tähän asti käytettävissäni kuin tuo Varjon Akvaariomaailma (-89), johon kaikki tietoni on viime vuosina perustunut. Nyt sitten saan kuulla keskustelupalstalla, että juurikaan mikään ei enää pidä paikkaansa.
Varjon kirjan mukaan tuo suunnittelemani kalasto olisi ollut ihan ok, tosin tiesin varautua siihen, että VANHENTUNUTTA TIETOA sekin.

Itse olen harmitellut tuota samaa myös, että joka paikassa melkein on tieto jo vanhentunutta... aina jossain on uutta, parempaa tietoa tarjolla. Joskus sitä on vain vaikea löytää! Ja sekin on kovin ristiriitaista, että akvaariokauppiaat sanovat yhtä ja sitten taas kuulee muualta toista.
Lisäksi olen itse miettinyt, miten tarkkaan kalojen vesiarvovaatimuksia itse asiassa tulisi/kannattaisi noudattaa (en nyt puhu siis tilavuusvaatimuksista koska niiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä).
Tarkoitan lähinnä näitä pitkään viljeltyjä kaloja, en luonnosta pyydystettyjä. Usean sukupolven ajan viljeltyjenkin kalojen kanssa kehoitetaan noudattamaan samoja vesiarvovaatimuksia kuin niiden luonnonkannassakin on. Kuitenkin tukuissa ja akvaariokaupoissa vesiä ei säädetä kunkin lajin mukaisiin KH, pH, GH, lämpötila- yms. vaatimuksiin. Monen "tietämättömän" harrastajan kotona ei vesiarvoja myöskään säädellä tarkkaan ja monet "eri vaatimukset" omaavat lajit elävät keskenään ja lisääntyvät hyvin ja elävät pitkään, vuosia, jopa kymmenenkin vuotta. Ja sitten jossain vaiheessa menee tuollakin harrastajalla sormi suuhun, kun saa kuulla pitäneensä koko ajan vääriä kaloja keskenään ja vääränlaisessa vedessä... hö?
Lisäksi olen itse miettinyt, miten tarkkaan kalojen vesiarvovaatimuksia itse asiassa tulisi/kannattaisi noudattaa (en nyt puhu siis tilavuusvaatimuksista koska niiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä).
Tarkoitan lähinnä näitä pitkään viljeltyjä kaloja, en luonnosta pyydystettyjä. Usean sukupolven ajan viljeltyjenkin kalojen kanssa kehoitetaan noudattamaan samoja vesiarvovaatimuksia kuin niiden luonnonkannassakin on. Kuitenkin tukuissa ja akvaariokaupoissa vesiä ei säädetä kunkin lajin mukaisiin KH, pH, GH, lämpötila- yms. vaatimuksiin. Monen "tietämättömän" harrastajan kotona ei vesiarvoja myöskään säädellä tarkkaan ja monet "eri vaatimukset" omaavat lajit elävät keskenään ja lisääntyvät hyvin ja elävät pitkään, vuosia, jopa kymmenenkin vuotta. Ja sitten jossain vaiheessa menee tuollakin harrastajalla sormi suuhun, kun saa kuulla pitäneensä koko ajan vääriä kaloja keskenään ja vääränlaisessa vedessä... hö?

Mua on myös nimenomaan ärsyttänyt se, kuinka paljon toisistaan poikkeavaa tietoa tulee, ja kuinka jokainen on aina niin varma omastaan...
Selvennän: siis täällä ihmiset tuntuvat olevan kovin varmoja ohjeistaan, enkä yleensä kyseenalaistakaan niitä, sillä miten minä "tietämättömämpi" voisinkaan. Toisaalla taas esim. akvaariokauppiaiden ohjeet (jotka täällä olevien keskustelujen mukaan ovat vain kassakoneen kilahdukseen perustuvia
) ovat erilaisia, mutta aina yhtä varmoja. Mistä tässä nyt sitten valita?
(Otsikko ei juurikaan vastaa enää keskustelunaihetta..
)
Selvennän: siis täällä ihmiset tuntuvat olevan kovin varmoja ohjeistaan, enkä yleensä kyseenalaistakaan niitä, sillä miten minä "tietämättömämpi" voisinkaan. Toisaalla taas esim. akvaariokauppiaiden ohjeet (jotka täällä olevien keskustelujen mukaan ovat vain kassakoneen kilahdukseen perustuvia

(Otsikko ei juurikaan vastaa enää keskustelunaihetta..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)