Akvaariokuume!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Akvaariokuume!

Viesti Kirjoittaja CCMinna »

Noniin... Sain sitten sen toisen koiran! :D Eli nyt talossa tallustelee kaksi Kiinanharjakoiraa, Ben ja Bella. Ja akvaariokuume senkun kasvaa. :roll:
Eli pitemmittä puheitta haluaisin nyt kysyä sitten että mitkä ovat ne tärkeimmät asiat jotka pitää ostaa akvaariota hankkiessa, että kalasto ja kasvit voisivat mahdollisimman hyvin ja pysyisivät mahdollisimman terveinä? (ajattelin 200-300 litraista tankkia)
Ja mistä niitä asioita kannattaisi lähteä hakemaan? Eli siis akvaarioliikkeistä vai keltaisesta pörssistä vai mistä?
MiniFisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Keltainen pörssi

Viesti Kirjoittaja MiniFisu »

Me etsimme ainakin uutta akvaa Keltaisesta Pörssistä. Voit ostaa Keltaisen Pörssin lehden, tai mennä ihan netin kautta keltaisen pörssin sivuille. http://www.keltainenporssi.fi Ota sieltä tarkempi haku ja laita minkälaista akvaa olet ostamassa. Ainakin jotain sieltä löytyy. Toivottavasti olin avuksi. :)
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Harrastajilta saa yleensä halvemmalla kuin liikkeestä.
Tosin jos liikkeestä ostaa niin kyllä uusi on aina uusi.

Kaikki tekniset laitteethan myös ovat tarpeellisia, eli siis suodatin valaisin, lämmitin, haavi, lämpömittari ym.

Kannattaa kierellä eri akvaarioliikkeitä ja katsella tuotevalikoimaa sekä seurata esim lemmikkiliikkeiden tai jonkun muun kaupan tai lehden ilmoituspalstaa.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Tärkeintä on tehdä hankinnat kunnolla harkiten eikä hetken huumassa. Akvaariokauppiaiden mielipiteitä ei myöskään pidä kuunnella liikaa, varsinkaan ellei itse tiedä ko. asioista paljoa eikä ole varmaa tietoa siitä, että kauppias ajattelee muutakin kuin myymistä. Tämä pätee erityisesti kaloja hankittaessa, mutta myös jo sitä ennen tekniikkapuolen ostoksissa. Kannatta hankkia jokin hyvä akvaariokirja, mutta pitää sitäkin lukiessa mielessä, että ala ja "oikeat" toimintatavat on muuttuneet muutamassa vuodessa paljon.
Saara
Member
Member
Viesti:

Re: Akvaariokuume!

Viesti Kirjoittaja Saara »

Underwater kirjoitti:Eli pitemmittä puheitta haluaisin nyt kysyä sitten että mitkä ovat ne tärkeimmät asiat jotka pitää ostaa akvaariota hankkiessa, että kalasto ja kasvit voisivat mahdollisimman hyvin ja pysyisivät mahdollisimman terveinä? Ja mistä niitä asioita kannattaisi lähteä hakemaan? Eli siis akvaarioliikkeistä vai keltaisesta pörssistä vai mistä?
Minulla on omilla - keskeneräisillä - harrastelijan akvaariosivuilla lista tarvikkeista (kohta Hankinnat I) ja selostusta, jos kiinnostaa (www-linkki alla). Itse olen laskeskellut, että akvaarioliikkeesta - ainakin eräästä helsinkiläisestä akvaarioliikkeestä - voi saada melkein yhtä halvalla kuin käytettynä, mutta joskus joku toki myy käytettyä ja täysin varustettua akvaariopakettia vielä halvemmalla. Jos saat helposti järjestettyä kuljetuksen, voi olla fiksuinta katsella käytettyjen akvaarioiden myynti-ilmoituksia vaikka täältä, Huudosta tai muualta netistä. Uuteen akvaarioon liityy toki takuut ja takeet hyvästä laadusta.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

No luulen (toivottavasti) tietäväni minkälaisen tankin haluan ja mitä hiekkaa tarvitsen, mutta nämä tekniset sekä kemialliset jutut ovat niitä asioita jotka menevät ns. "yli hilseen". Eli en ymmärrä mitään suodattimista, niiden hankkimisesta yms. tai mistään veden kemian touhuista. :roll: Enkö ole viisas? [:I]
En aio missään tapauksessa ostaa akvaariota hetken mielijohteesta. Ajatus on muhinut jo kauan, mutta ennen en tiennyt hankinko ensin koiran vai akvaarion. Nyt koira on talossa eli seuraava projekti on akvaario. Niin ja opiskelijan budjetilla ei paljoa myöskään osteta... elikkä pitäisi saada hyvää mahdollisimman halvalla. (onko edes mahdollista? :roll:) Olen itse myös valmis tekemään mahdollisimman paljon itse.
Mutta nyt pentu vinkuu ulos, eli pakko mennä.
Ihan näin pikapikaa vielä, että haittaako vaikka on 2 koiraa talossa?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

No jos itse tekeminen kiinnostaa, niin tuo mattosuodatin (kokeile hakua aiheesta) lienee tutustumisen arvoinen. Veden muokkauksen ja vesiarvojen merkityksen oppii kyllä, helpommallahan toki pääsee kun valitsee kalaston paikallisten johtoveden vesiarvojen mukaan.

Koirista tuskin haittaa on, kunhan vain aikaa ja innostusta riittää kaikille. :D

Asiat ehtii kyllä oppimaan ja tietoakin löytyy enemmän kuin äkkiseltään osaa edes sulattaa. Näistä sivuista on minulle ollut valtavasti hyötyä ja on edelleen. http://www.aquahoito.info/suomi/index.html Tietysti myös tämä palsta hakutoimintoineen auttaa lähes aina.
Dixi et animam levavi.
Jami
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

käytetty akvaario

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mä tiedän, mistä löytyy 250 litrainen käytetty allas. Jos kiinnostuit, lähetä yv mulle.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Mattosuodattimesta sen verran, että minusta se on hirveän ruma. En myöskään tahdo ymmärtää miten se toimii, siis miten se voi suodattaa vettä?? Ja miten se voi suodattaa paremmin kuin tavallinen ulko/sisäsuodatin?
Olen nähnyt pari kertaa sellaisen putken akvaarioissa jossa on pieniä reikiä joista sitten tulee kuplia. Onko tämä joku suodatin, vai vain koriste?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Underwater: En ole mikään mattosuodattimen puolestapuhuja, mutta
mattosuodatin ruma?

http://photo.jippii.fi/fi/publicalbum?a ... 985&page=1

Eihän tuota paljon ees erota tuolta [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Parin hyvän kirjan lukeminen (esim. Markku Varjon akvaario-opas) on ihan paikallaan. Siinä selitetään esim. tavallisimpien suodatinten toimintaperiaatteet, vesikemiat jne. Sitten päivittää tietonsa ajan tasalle täällä A-W:ssa. Eikä kannata vaipua epätoivoon, alku on tässä harrastuksessa vaikein, kunhan saa perusasiat hanskaan niin jo rupeaa sujumaan. Kunhan saa ekan pyttynsä pystyyn niin on silkkaa hupia poiskella lisää ja näperrellä omia hiilidioksidilevittimiä jne. Yllättävän paljon oppii tätä palstaa seuraamalla ja vanhoja viestejä lukemalla kun on kerran sisäistänyt perusteet.

Tekniikkaa kannattaa hankkia joko käytettynä tai Saksasta jos haluaa päästä halvalla. Altaaseen tarvitset ison ulkosuodattimen ja mieluiten myös sisäsuodattimen (siis jos et kallistu tuon maton puolelle), pari altaan pituista loisteputkea, lämmittimen ja lämpömittarin. Sitten pitää pystyttää allas, kypsyttää se ja ruveta mittailemaan vesiarvoja ja suunnittelemaan mitkä kalat sopisivat ko veteen. Vesikemian oppiminen on aika vaikeaa, itse sekoitin alkuvaiheessa kaikenmaailman arvoja keskenään :roll:

Suosittelisin myös sinua aloittelijana hankkimaan ainakin itse altaan uutena tai (opiskelemaan uudelleen silikonauksen jalon taidon). Aloittelijana ei ole kiva jos ostaa halvalla naapurin autotallissa vuosikaupalla lojuneen alltaan joka pitää vettä tasan tarkkaan yhtä hyvin kuin siivilä...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Sateenkaari02: Mietin kyllä ottavani altaan uutena, koska mitään silikoni touhuja en tahdo saada tehtyä. Kotona lojuu jo 60 litrainen tankki josta olen yrittänyt raapustella silikonia pois onnistumatta...

Pääseekö halvemmalla jos ostaa tankin uutena ja laitteet yms. käytettynä tai muualta erikseen vai ostamalla akvaario paketin akvaarioliikkeestä?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Underwater kirjoitti:Mattosuodattimesta sen verran, että minusta se on hirveän ruma. En myöskään tahdo ymmärtää miten se toimii, siis miten se voi suodattaa vettä?? Ja miten se voi suodattaa paremmin kuin tavallinen ulko/sisäsuodatin?
Olen nähnyt pari kertaa sellaisen putken akvaarioissa jossa on pieniä reikiä joista sitten tulee kuplia. Onko tämä joku suodatin, vai vain koriste?
Mattosuopdattimen hirveää "rumuutta" voit kauhistella näistäkin kuvista:
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... kuvia1.php
Kaikki tumma taustalla on mattosuodatinta.
Mielestäni pönttösuodattimen letkut ne vasta rumia ovat ellei niitä ole taitavasti osattu kätkeä. Sama koskee sisäsuodattimia ja kaikenlaisia suihkuputkia yms.
Mattosuodattimen toiminnasta taas:
http://aquahoito.info/suomi/akvaario/matto/index.html
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Toisaalta kun akvaarion takaosassa on noin vähän valoa, voi tausta olla vaikka neonkeltainen eikä silti paista silmille.
/jari
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

JJVi kirjoitti:
Toisaalta kun akvaarion takaosassa on noin vähän valoa, voi tausta olla vaikka neonkeltainen eikä silti paista silmille.
Mutta kun matto on tummanruskeanharmaa eikä näy voimakkaassakaan valossa. Taidan ottaa siitä kuivana kuvan, jossa se näkyy voimakkaasti valaistuna.

Se ilmestyy sitten tähän säikeeseen illemmalla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

kauneus

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Tämäkin on kauniimpi kuin mikä tahansa sisäsuodatinhökötys- ulkosuodattimen ritiläputkista puhumattakaan:
http://www.tuttas.de/aquaristik/konstruktion.htm

Sitten kun silikoonatut listat vielä jättää pois ja kääntää maton rullalle, niin vautsi miten kaunis!

Täältä löytyy lisää esimerkkejä:
http://home.t-online.de/home/Helmut.Wic ... _links.htm
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jep, tiedän tasan tarkkaan miltä mattosuodatin näyttää ja niinpä se poistuukin kahdesta altaasta puolenvuoden koeajon jälkeen. Molemmissa on päätymallinen matto, joka on edelleen ruma ja lisäksi ei poista altaassa leijuvaa hötöä... Ainoat positiiviset puolet mitä minä olen matosta löytänyt on edullinen hinta ja kasvien hyvä kasvu.
/jari
CCMinna
Member
Member
Viesti:

(pyydän anteeksi, etten ole täällä kerinnyt taas kerran keskustella... Koulustressi ennen joululomaan on kamala! [}:)] )

jarvij: Tuolla sivullasi olen ollut useasti.
En myöskään ymmärrä sitä mattosuodattimesta, että miten se voi muka suodattaa niin hyvin? Siinä ei ainakaan oman pääkoppani mielestä ole mitään järkeä... siis että matto suodattimen "kaveriksi" ja suodattaminen toimii paremmin. :?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Underwater kirjoitti:En myöskään ymmärrä sitä mattosuodattimesta, että miten se voi muka suodattaa niin hyvin? Siinä ei ainakaan oman pääkoppani mielestä ole mitään järkeä... siis että matto suodattimen "kaveriksi" ja suodattaminen toimii paremmin. :?
Matto"suodatin"han on oikeammin bioreaktori jossa typpibakteerit asuvat. Aivan yhtä hyvin toimii leijuhiekkasuodatin tai riittävän iso sisä- tai ulkosuodatin, reaktiopinta-ala on se mikä määrää.
Ihmisen mieli kun on (yleensä) sellainen että selkeät, kaarevat pinnat näyttävät hyvältä niin minunkin mielestäni kulmaan kaarelle sijoitettu mattosuodatin joka peittää lämmittimen ja hiilidioksidin levittimen on siistimpi kuin saman kokoisella suodatinmassalla varustettu sisäsuodatin + lämmitin + joku labyrinttilevitin.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Underwater kirjoitti:En myöskään ymmärrä sitä mattosuodattimesta, että miten se voi muka suodattaa niin hyvin?
Yksinkertaistettu esimerkki: Kuvittele toiseen käteesi "mattovanulevy" kokoa 33*35*3cm ja toiseen tavallisen sisäsuodattimen "vanupatruuna". Kummassa on enemmän tilaa bakteereille? Siinä se salaisuus.

Puhuttaessa suodatuksesta harvemmin tarkoitetaan roskien keräämistä vaan yleensä biologista suodatusta, mikä on suodattimen tärkein tehtävä.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

JJVi kirjoitti:Jep, tiedän tasan tarkkaan miltä mattosuodatin näyttää ja niinpä se poistuukin kahdesta altaasta puolenvuoden koeajon jälkeen. Molemmissa on päätymallinen matto, joka on edelleen ruma ja lisäksi ei poista altaassa leijuvaa hötöä... Ainoat positiiviset puolet mitä minä olen matosta löytänyt on edullinen hinta ja kasvien hyvä kasvu.
Itse olen myös harkinnut mattosuodatinta ihan siitä syystä, että sitä on täällä niin paljon mainostettu ja siitä on kerrottu vain positiivisia asioita. Epäilemättä niitä onkin mutta on hyvä, että tulee myös tälläisiä ylläolevia mielipiteitä esiin. Onko muilla negatiivisia kokemuksia?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Jyrki kirjoitti:...Onko muilla negatiivisia kokemuksia?
Alias valopäämme Saurama teki suuren työn ja keräsi maton pimeät puolet!
Tuloksen voit lukea seuraavasta keskustelusta -> http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... mattosu%2A
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”