Saan huomenna uuden akvaarion entisen 300 litraisen kaveriksi. Uusi allas on 200 litraa. Molempiin altaisiin tulee mitä ilmeisemmin samat vesiarvot.
pH 6,5, Kh n.4, Gh n.4, NO2 alle 0,3mg/L (seran testin alin tulos), NO3 n.20mg/L. Nitraattitestin sain vasta jokin aika sitten ja se oli aika korkea aiemmin.. nyt tipahtanut vasta tuolle tasolle kun tein noin 3 päivän aikana vedenvaihtoja päivittäin. Mutta ilmeisesti viittaa liikakalastoon, vai?
Vedenvaihdot noin 1/3 kerran viikossa. Kasveja on runsaasti kuin myös jokunen kanto ja luolia ja lähiaikana on tarkoitus laittaa liivatehiiva systeemi ainakin tuohon isompaan altaaseen näin aluksi. Suodattimena on Eheim prof. II 2026 ulkosuodatin ja Fluval 4 sisäsuodatin. Tarkoitus siirtää Fluval 4 uuteen altaaseen ja jos tarpeen, niin hankin sitten 300 L uuden sisäsuodattimen.
Nyt sitten olen tässä pohdiskellut kalaston jakamista tuosta vanhasta pöntöstä, jossa majailee melkoinen soppa
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
2 lehtikalaa, 2 leväbarbia, 2 palettikalaa, 4 kääpiörihmakalaa (uros ja 3 naarasta), 5 albiinomonnista, 2 partista, 4 piikkisilmää, 6 intiaaninsulkaa, 5 seeprakalaa, 3 neontetraa, 3 kardinaalitetraa, miljoonakala, miekkapysrtö, mustamolli
Mitenkähän kalat olisi järkevintä jakaa kahteen akvaarioon? Itse ajattelin seuraavaa:
300 L
lehtikalat, leväbarbit, monniset, 1 partis, piikkisilmät ja seeprakalat
200L
palettikalat, rihmakalat, 1 partis ja intiaaninsulat.
Neontetrat ja kardinaalit ajattelin antaa kokonaan pois isompiin parviin. Miekkapyrstö on myös lähdössä. Myös mustamolli ja miljoonakala tulivat minulle altaan mukana, mutta en tiedä oikein mitä niille tehdä? Hyvin ovat pärjänneet terveinä tähän asti ja ovat jo varmaan vanhojakin..voisiko niiden antaa kuitenkin elellä jommassa kummassa altaassa?
Olisiko tämä hyvä? Entä mahtuisikohan pienempään altaaseen vielä pohjalle monnisia tai verkkonuolimonneja (tuo nimi oli nyt vähän hakusessa, mutta tarkoitan niitä sellaisia ihan pieniä levänsyöjiä..)

Vinkkejä kaipailen ja mielipiteitä että saako tästä sopivia kalastoja aikaiseksi.