En löytänyt haulla tietoa, joten kysympä teiltä, että mille korkeudelle altaan pinnasta floraset-valaisin asennetaan?
Floraset valaisee aika leveältä alueelta, mutta pystyykö tuohon valaisiimeen tekemään jotain "viritystä", jotta saisi valon kohdistettua paremmin pelkästään altaaseen, eikä ympäristöön?
Minulla floraset valaisin on noin 60 cm päässä altaan pinnalta ja hajavaloa on paljon. Alemmashan tuota varmaan pitäisi saada, mutta tuo johto kuristimen ja lampun välillä on tuon mittainen, että jää noin ylös. Mitä voin tehdä?
Osram florasetin "korkeus" altaasta ?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Osram florasetin "korkeus" altaasta ?
Minä purin koko lampun alkutekijöihin ja asensin niihin 10m johdotasse kirjoitti:En löytänyt haulla tietoa, joten kysympä teiltä, että mille korkeudelle altaan pinnasta floraset-valaisin asennetaan?
Floraset valaisee aika leveältä alueelta, mutta pystyykö tuohon valaisiimeen tekemään jotain "viritystä", jotta saisi valon kohdistettua paremmin pelkästään altaaseen, eikä ympäristöön?
Minulla floraset valaisin on noin 60 cm päässä altaan pinnalta ja hajavaloa on paljon. Alemmashan tuota varmaan pitäisi saada, mutta tuo johto kuristimen ja lampun välillä on tuon mittainen, että jää noin ylös. Mitä voin tehdä?
Tällä tavalla sain kuristimet piiloon altaan alle.
Sopivaa johtoa saa rautakaupoista. Kun kuristimen päässä tekee johdon vaihtoa on syytä katsoa tarkkaan mistä johdon otti pois että osaa laittaa uuden johdon oikeaan liittimeen takaisin.
Yksi vaihtoehto voisi olla lamppujen kiinnittäminen esim. johonkin lautaan tai vastaavaan. Ripustaa sitten sen laudan kattoon roikkumaan niin, että lamput jäävät sopivalle korkeudelle.asse kirjoitti:Alemmashan tuota varmaan pitäisi saada, mutta tuo johto kuristimen ja lampun välillä on tuon mittainen, että jää noin ylös. Mitä voin tehdä?
-
Jani
- Advanced Member

- Viestit: 1196
- Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Oulu
Florasetit
Mulla oli 3 kpl 80 W Florasetteja parin vuoden ajan 600 L altaassa (pituus 2m ja korkeus 60 cm). Lamput olin kiinnittänyt normaalisti kattoon kuristimineen päivineen. Kiinnitys: 5-6 mm poralla reikä betoniin, sopiva proppu sisään ja kierteillä varustettu koukku kierretään paikalleen.
Kasvit moisilla lampuilla kasvoivat hienosti eikä levää tullut kuin nimeksi. Ainoastaan kellertävä värisävy sai minut vaihtamaan elohopeat monimetalleihin. Se onkin jo eri stoori sitten.
Florasettien valaisukulma oli muistaakseni 110 astetta ja siitähän laskeekin jo aika nopsaan trigonometrialla että kuinka korkealle lamppu on laitettava jotta valaisu riittää joka nurkkaan. Sopiva korkeus näin nyrkkisääntönä lienee 20-30 cm vedenpinnasta. Vedenvaihdossa jos haittaavat niin kehittelee sitten kätevän nostosysteemin jolla lamppuja voi väliaikaisesti korottaa.
Florasettien lamppu tulisi vaihtaa vähintään 2 v välein. Kriittinen akvaristi kuitenkin hermostuu jo aiemmin tehon heikkenemiseen ja keltaisuuden lisääntymiseen. Sopiva vaihtoväli ois siis n. 1 vuosi. Lampuissakin on paljon eroja. Uusi lamppu voi olla yhtä kellertävä kuin vanhakin. Ainoa mahis vaikuttaa värisävyyn Florasettien kohdalla on se ettei missään nimessä mene ostamaan sitä Super De luxe väriä vaan tavallinen De luxe.
Lamppujen määrästä sen verran että 2 m altaaseen on minimi 3x80W. 5x80W ois parempi. 1 m altaaseen 2x80W tai 3x80 W on hyvä.
Kasvit moisilla lampuilla kasvoivat hienosti eikä levää tullut kuin nimeksi. Ainoastaan kellertävä värisävy sai minut vaihtamaan elohopeat monimetalleihin. Se onkin jo eri stoori sitten.
Florasettien valaisukulma oli muistaakseni 110 astetta ja siitähän laskeekin jo aika nopsaan trigonometrialla että kuinka korkealle lamppu on laitettava jotta valaisu riittää joka nurkkaan. Sopiva korkeus näin nyrkkisääntönä lienee 20-30 cm vedenpinnasta. Vedenvaihdossa jos haittaavat niin kehittelee sitten kätevän nostosysteemin jolla lamppuja voi väliaikaisesti korottaa.
Florasettien lamppu tulisi vaihtaa vähintään 2 v välein. Kriittinen akvaristi kuitenkin hermostuu jo aiemmin tehon heikkenemiseen ja keltaisuuden lisääntymiseen. Sopiva vaihtoväli ois siis n. 1 vuosi. Lampuissakin on paljon eroja. Uusi lamppu voi olla yhtä kellertävä kuin vanhakin. Ainoa mahis vaikuttaa värisävyyn Florasettien kohdalla on se ettei missään nimessä mene ostamaan sitä Super De luxe väriä vaan tavallinen De luxe.
Lamppujen määrästä sen verran että 2 m altaaseen on minimi 3x80W. 5x80W ois parempi. 1 m altaaseen 2x80W tai 3x80 W on hyvä.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Minulla 2x80W FloraSetit metrisen altaan päällä vajaat 20 cm altaan yläreunasta eli about 25 cm vedenpinnasta. Alempana voisi muuten olla, mutta reippaasti roiskiva suodatin ja ilmastin heittelevät pikku pisaroita lähes em. korkeudelle, alempana lamppuun tulisi äkkiä suolakuorrutus (kyseessä murtovesiallas). Isommat pisarat voisivat varmaan rikkoa lasinkin.
Mika
Mika



