Riittääkö Eheim 2224 suodatin 220-l altaaseen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Riittääkö Eheim 2224 suodatin 220-l altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Blue »

Juu eli tarkoitus olisi laittaa Sacem marathon 1000 vaihtoon ja ostaa tilalle Eheim. Tarjolla olisi 2224, riittäisiköhän se? Toinen mitä katselin on 2226, mutta ensimmäisen saisi huomattavasti helpommin [;)] Olisiko vaihdosta sitten hyötyä? Sacemin virtausnopeus on ~1000 l/h, 2224 taas 700 l/h. Sacem on kuitenkin kai muuten huonompi (ainakin mulla on ollut ongelmia sen kanssa, esim. menee kohtalaisen äkkiä tukkoon), joten?

Niin joo, ja ei sen yksinään tarvitse kaikkea työtä tehdä, lisänä on Eheim 2048 sisäsuodatin. Eli yhteensä kierrättäisivät vettä 1300 litraa tunnissa, ainakin periaatteessa. Tuo sisäsuodatin on kai vähän alimitoitettu (?) joten pitäisikö ulkopöntön sittenkin olla tehokkaampi kuin tuo 2224?
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Mulla on 2224 ja totesin, ettei se riitä yksinään edes 100-litraiseen. Tai riittäisi kyllä, mutta olen kovin laiska sitä putsailemaan. Siksi laitoin pickup sarjan suurimman, mikä joskus tuli akvaariota ostaessa hankittua, kierrättämään pintavettä. Nyt voin rauhassa antaa 2224'n pyöritellä itsensä melkein tukkoon asti ennen putsausta. Ja aika tukossa se onkin, mutta kaiken järjen mukaan sen pitäisi vain olla hyödyllistä, kun mattojakin kaikelle kansalle kaupataan sillä argumentilla, että bakteereilla pysyy hattu virtauksessa päässä, kun ei 'tuule' liikaa.

Eli epäilen, ettei jokin pintaveden kierrättäjä olisi pahitteeksi. Voi siis riittää yksinkin, mutta vasta kokeilemalla selviää varmaksi. Sacemeista en tiedä mitään, joten vanhaan suodatuksen määrään en osaa verrata.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ei mielestäni riitä. Jos olet Eheimin ulkosuodattimeen sijoittamassa, niin hommaa samantien 2028. Itselläni oli aikaisemmin 250 litrainen kasviallas, jossa oli suodatuksena 2028 ja lisänä 2252, eikä ollut liikaa suodatusta. Suosittelen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hmm.. tuo 2028 on sen verran kalliimpi kuin 2226, että siihen ei taida olla varaa. Saksassa olisi tarjolla mukava paketti tuosta 2226:sesta. Luultavasti 2224 olisi siinä rajoilla että riittääkö, kun tuolla nykyisellä yhdistelmällä on pärjätty ihan ok, ja Sacem ei ole mikään hirmu tehokas. Olen vaan niin kyllästynyt Sacemin hankaluuteen että uusi pitäis saada. Täytynee vielä miettiä asiaa. Ja lisää mielipiteitä otetaan vastaan :)
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Eheimit

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Oma 2215 sanoi työsopimuksensa irti ja aioin ostaa tilalle 2026:n Hinnasta jonkin aikaa neuvoteltuani ostin kuitenkin 2028:n. Tuo 2224 riittää mielestäni hyvin (lähes millaisen tahansa sisäsuodattimen kanssa) hyvin n. 200 litran pyttyyn. Töissä pyörii em. systeemi.
Alunperin aioin tilata joskus ensivuonna uuden Eheimin Saksasta, mutta hajoaminen tapahtui viimviikolla ja allas jää jouluksi itsekseen. Oli pakko ostaa heti uusi.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
egil
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja egil »

Voin puhua vain omasta kokemuksestani, mutta minulla on ollut 200-litraisessa noin 5 vuotta tuollainen 2224 ja hyvin toimii. Vesiarvot ovat kohdallaan ja niin kalat kuin kasvitkin viihtyvät mitä mainioimmin. Jos kuitenkin haluat pitää kovin paljon kaloja (minulla on vanhanaikaisen mittarin mukaan hieman alle 1cm/litra), ei lisäsuodatuksesta ainakaan haittaa ole.
raato
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja raato »

Mulla itellä on eheimin 2226 ja allas on 225 l. Sais olla tehokkaampikin. Siinä rajoilla, huolto väli on 3 vko. Jos olisin ollut viisaampi ostaisin jonkun muun kuin Eheimin. Ihan roskavehje ja tanan kalliskin. Liian pienet suodatus kammiot, liian ohuet yms.

Isot alkukirjaimet ja turhat rivinvaihdot pois
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla oli aikoinaan 2224 (eka ulkosuodatin) 250-litraisessa. Kyllä se allas pyöri, mutta minulla olikin silloin kalasto aivan minimissä. Nyt en voisi kuvitella laittavani 2224:sta ainoana suodattimena moiseen altaaseen. Suosittelisin minäkin hankkimaan vähintään sen 2226:n sekä sisäsuodattimen, se kokoonpano tulee meidän uuteen n 200 -litraiseen altaaseen. Tuo saksanpaketti on tosiaan halpa ja käytännöllinen (katsoo omaa pakettia eteisen nurkassa :mrgreen: ).
vicky
Junior Member
Junior Member

suodattimet altaissa

Viesti Kirjoittaja vicky »

Mulla on 250 litraisissa (toisessa kiekkoja ja toisessa malaweja) 2229 ja 2028, 125 litraisessa (perhoskirjoja ja monnisia) 2 x 2224, 60 litraisessa (piikkisilmä/kasviallas) 2224, 480 litraisessa 2229 ja 2x2228. Vedet vaihdan altaissa viikoittain, ja suodattimet joudun silti pesemään 2-4 kertaa vuodessa. Eli ei varmasti riitä mun kokemusten mukaan 2224 200 litraiseen. Riippuu tietenkin kaloista, niiden määrästä ja suodattimenpesuhaluista.
be reasonable, do it my way.
egil
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja egil »

Riippuu tietenkin kaloista, niiden määrästä ja suodattimenpesuhaluista.
Niistäpä juuri. Tosin tuollaisen Proffan pesu on kyllä niin helppoa, että kyllä sen aina parin-kolmen kuukauden välein jaksaa tehdä. Pikaliittimet vaan irti, pöntön kanssa kylppäriin ja haaleaa vettä suoraan hanasta koreissa olevien massojen päälle. Vanulevy vaihtoon, kun ei enää helposti peseydy. 10 minuutin homma keskimäärin.

Mutta ajatelkaa hyvät ihmiset myös niitä kalaparkoja, kun tuollaisia virtausmääriä altaisiinne laitatte - melkoista pyöritystä on odotettavissa vaikka suihkuja vähän harkitummin suuntailisikin. Toki jotkut puroissa elävät otukset sellaisesta tykkäävätkin, mutteivät suinkaan kaikki vedenelävät.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

egil kirjoitti:Mutta ajatelkaa hyvät ihmiset myös niitä kalaparkoja, kun tuollaisia virtausmääriä altaisiinne laitatte - melkoista pyöritystä on odotettavissa vaikka suihkuja vähän harkitummin suuntailisikin. Toki jotkut puroissa elävät otukset sellaisesta tykkäävätkin, mutteivät suinkaan kaikki vedenelävät.
Jeps, mulla on ainakin piisannut tuo Sacem ihan ok, vaikka siitä loppuu virtaus aika nopeasti. Eikös se hiljainen virtaus ole vaan hyväksi ;) Toivon mukaan tuo 2224 ja 2048 riittää, kaupat kun on jo lyöty lukkoon :| Mistäs sen tietää onko liian tehoton suodatin? Menee tukkoon missä ajassa? Ja onko siitä jotain haittaa on jos virtaus on huono, kun on kuitenkin sisäsuodatinkin? Ei mua kerran parissa kuukaudessa tapahtuva siivous haittaa ollenkaan, kunhan se tapahtuu vaivattomasti. Tuo Sacem on sellainen köyhän naisen(/miehen) laite, ihan hyvä muuten mutta hankala kasata, lähinnä irtohanat tuottaa ongelmia.
vicky
Junior Member
Junior Member

virtaus

Viesti Kirjoittaja vicky »

Mulla ei kyllä ykskään kala (kiekot, tetrat, malawit, isot kirjoahvenet, kääpiöahvenet, rihmikset, pelkot, monniset,...) näytä kärsivät liiasta puhalluksesta. Mun mielestä aika helppo homma säätää "letkut" oikein. Mulla ollut karkeasti sanottuna suodattimien määrän ja tehon kriteerinä että oikein annostellulla kalan määrällä/allas "vesi pysyy kirkkaana viikon" eivätkä "kiekot ui kampeloina".
be reasonable, do it my way.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”