Onnistunut kompromissi (platyt + monniset)?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 00:18, 18.12.2003
Paikkakunta: SJK
Viesti:

Onnistunut kompromissi (platyt + monniset)?

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Laitanpa tämän myös tänne aw:n puolelle :)

Siirsin viikko sitten vanhempieni kalat omaan kotiini isompaan ammoniakilla kypsytettyyn 80 litraiseen akvaarioon. Mukana muutti neljä aikuista platya ja neljä poikasta, sekä kaksi todennäköistä hietamonnista (muistuttavat helmimonnisia, mutta kaloilla vaalea pohja ja tummat pilkut).

Lämpöasteita altaassa 25
pH 7 (JBL tippatesti)
GH 7 (JBL tippatesti)
KH noin 6 (Tetra five in one)
NO2 0 (Sera tippatesti)
NO3 noin 10 mg/l (Tetra five in one)

Tiedän, että platyilla ihanne emäksinen/kova vesi ja corydoras-suvun monnisilla suositus kai neutraali/pehmeä(hkö). Haluaisin hankkia lisää hietamonnisia, parvikalojahan kun ovat. Mieltäni kuitenkin askarruttaa sopivatko kyseiset kompromissiarvot molemmille lajeille, vai joudunko jommasta kummasta luopumaan?

Platyt ovat tulonsa jälkeen synnyttäneet viisi uutta poikasta ja näyttävät hyvinvoivilta. Myös monniset ovat olleet varsin aktiivisia ja innoissaan uudesta hiekkapohjasta... mitä siis arvelette? Omia altaita en kavereille pysty tarjoamaan.
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Jos saat pidettyä pH:n tuossa seiskassa, niin mennee kyllä samassakin, joskin parempi vaihtoehto olisi luopua jommasta kummasta lajista tai hommata toinen allas. Mutta siis "nippa nappa" sinnittelevät kyllä samassa, vaikka tästäkin asiasta mielipiteitä on monia [;)] .
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Täällä on 3 platynaarasta ja kuparimonnisia (ja intiaanisulkia, partis ja kaksi amanorapua) tällaisessa vedessä: pH 7-7,5 (tarkemmin en tiedä vaikka on kaksikin testiä), KH 10, GH 14, lämpö n. 25 akvan paikan vuoksi (aion saada tippumaan 24:ään tuuletuksella). Kukaan täällä ei ole ainakaan vielä moittinut kalastoa ja kalat näyttää viihtyvän. Tosin enpä minä sitä taitaisi nähdä vaikkeivat viihtyisikään.

Jokin platyista synnytti tänään, ainakin kaksi poikasta on nähty.Saapa nähdä tuleeko niitä lisää. Kaikki platyt on naaraita, mutta liikkeessä oli tottakai urokset ja naaraat samassa pytyssä ja mitä ilmeisimmin hankitut on aikuisia ja lisääntymiskykyisiä. Miten pitkään ne voi pukata poikasia ilman urosta?
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Jos monnisesi ovat hietamonnisia Corydoras haraldschultzi, niin ne eivät 80-litraiseen mahdu :( Fishbase sanoo hietamonnisen pituudeksi 5,9cm + pyrstö (yht. ~8cm), ja koska se kaipaa ainakin 6 yksilön parven niin tuohon altaaseen ne eivät valitettavasti mahdu.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 00:18, 18.12.2003
Paikkakunta: SJK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Kun tyypillinen aloitteleva akvaarioharrastaja ja tietämätön kalakauppias kohtaavat arvanette mikä on tulos, eli äitini on ostanut monniset eräästä lemmikkieläinliikkeestä yli vuosi sitten, eikä myyjällä ollut varmaa tietoa, mitä lajia ne ovat. Olin lähes varma, että kalat ovat helmimonnisia, mutta sitten huomasin, että helmimonnisilla on päänalueella tumma pohja ja vaaleat pilkut, minun monnisilla vaalea pohja ja tummat pilkut eli kyseessä saattaa siten olla laji hietamonninen, Corydoras haraldschultzi. Toisaalta epäilen, että nuo kalat kasvaisivat 8 cm pitkiksi, sillä kumpikin monnisista on viime vuoden aikana kasvanut korkeintaan sentin verran... :? Nyt monniset ovat noin 4 cm pitkiä pyrstön kera.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Eipä nuo monniset paljon tuota nopsammin kasvakaan, ja koska ne kaksi tarvitsisivat kavereita, niin...

Oranssit rintaevät ovat muuten hyvä tuntomerkki, semmoisia ei kovin monilla coryilla ole.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 00:18, 18.12.2003
Paikkakunta: SJK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Kiitos Kaizu vinkistä! Jos rintaevät eivät ole oranssit, on siis syytä epäillä, että kyseessä on jokin toinen corydoras-suvun monninen? En todellakaan ole mikään ekspertti lajintunnistuksessa ja vasta aloitteleva akvaristi, joten saatan erehtyäkin... Yritän huomenna laittaa nettiin kuvia monnisistani, jos asiantuntevammat ihmiset viitsisivät auttaa minua tunnistushommassa.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Juuf, oranssit rintaevät on äkkiseltään muistellen kultapäämonnisella C. gossei, helmimonnisella C. sterbai ja sitten tuolla hietamonnisella. Kuva varmasti auttaa :)
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 00:18, 18.12.2003
Paikkakunta: SJK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Hmp :? Monnisillani ei ole oranssin häivähdystäkään rintaevissä. Kaikki evät sekä pyrstö ovat lähes läpinäkyviä, joissa osittain jatkuu hentona pilkkuinen kuvio. Kiduskansissa on häivähdys kultaa...
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 00:18, 18.12.2003
Paikkakunta: SJK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Aloitin uuden aiheen nimellä mikä monninen?, joihin olen liittänyt kuvia kaloistani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”