Kokemuksia kongontetrasta
Valvoja: Moderaattorit
Kokemuksia kongontetrasta
Onko kokemuksia kongontetrasta?
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
-
- Elite Member
Juu, en laittaisi alle 250 litraiseen. Samasta maanosasta löytyy kavereiksi vaikka timanttikirjoahvenia ja kaikenlaisia ripsimonneja.Orthilia kirjoitti:Mietin itsekin tässä kongontetroja jossain vaiheessa. Altaaksi ei siis alle 250-litraista, vai? Entäs mitä kaveriksi? Suht' samoilta alueilta olevia kaloja, siis.
T: Mari
Minkäkokoista parvea tuollaiseen 250 l(tai tietty mieluummin vielä isompaan) akvaarioon sitten voisi harkita? Tosin on kai vielä hieman aikaista miettiä, muutto edessä joskus elokuussa, eli sitä ennen on pidättäydyttävä uusien akvaarioiden ostosta.Mari kirjoitti:Juu, en laittaisi alle 250 litraiseen. Samasta maanosasta löytyy kavereiksi vaikka timanttikirjoahvenia ja kaikenlaisia ripsimonneja.Orthilia kirjoitti:Mietin itsekin tässä kongontetroja jossain vaiheessa. Altaaksi ei siis alle 250-litraista, vai? Entäs mitä kaveriksi? Suht' samoilta alueilta olevia kaloja, siis.
-
- Elite Member
No kai se nyt riippuu siitä altaan koosta, mutta 250 litraiseen menee ihan mukavasti tuommoinen 8 - 10 päinen parvi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Minulla on kongon tetroja 250 litrasessa 8kpl parvi. Nyt kun kalat ovat kasvaneet ja selkäevät ja pyrstö ovat kehittyneet, olen todella tyytyväinen hankintaani. Kalat ovat todella vilkkaita uimareita ja melkoisia ahmatteja ruuan suhteen (pakastettu hauenmäti saa ne sekoamaan).
Kalalle sopivista vesiarvoista ei minulla ole niin kauheasti tietoa. Itse vaihdan noin kolmanneksen vettä 7-10 päivän välein.
Ph 7,2-7,5,no2 <0,3, kh 3, gh 6-7.
Ainakin noilla arvoilla mielestäni voivat hyvin. Suosittelen.
Kalalle sopivista vesiarvoista ei minulla ole niin kauheasti tietoa. Itse vaihdan noin kolmanneksen vettä 7-10 päivän välein.
Ph 7,2-7,5,no2 <0,3, kh 3, gh 6-7.
Ainakin noilla arvoilla mielestäni voivat hyvin. Suosittelen.
Millaista suodatusta kongontetrat tarvitsevat? Omassa 320 l:n altaassani on Projekt 1001:llä (1000 l/h) toimiva päätymattosuodatin, riittääkö tuollainen, jos laittaa kaveriksi pienen sisäsuodattimen (400 l/h)? Vaihdan 30 % vedestä viikoittain, eivätkä vesiarvot (pH,NO2)pääse heittelemään tuolla välin yhtään. Onko 160 cm pitkä akvaario kongontetralle parempi kuin korkeampi ja leveämpi malli?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Osallistumpa keskusteluun utelemalla että minkä kokoisen noita kongontetroja parven laittaisitte 600l akvaarioon. Muuna kalastona tulee olemaan sekalaisia kirjoahvenia ja ripsimonneja ym.
Mulla ei oikein ole mistään tetroista kokemuksia, niin vaikea arvioida tuota parven kokoa ja allaskin on vasta tulossa. Mietin kuitenkin että tuohon voisi jo jonkinlaisen porukan laittaa...
Mulla ei oikein ole mistään tetroista kokemuksia, niin vaikea arvioida tuota parven kokoa ja allaskin on vasta tulossa. Mietin kuitenkin että tuohon voisi jo jonkinlaisen porukan laittaa...
Minäkin olen miettinyt kongontetraa altaaseeni ja minua kiinnostaisi tietää repiikö se kasveja? Luin muutamastakin nettilähteestä, että se repii ja mietin että miten sen sijoitat runsas kasviseen altaaseen jos altaassa on ripsimonnejakin? Eihän sinne jää yhtään kasvia jos molemmat lajit "napsivat" ohimennessään kasvit suihinsa? 

-
- Starting Member
-
- Advanced Member
Re:
Onko jollain kongot nyppineet kasveja?monni720l kirjoitti:Omien kokemuksieni mukaan kongot eivät revi kasveja, korkeintaan näykkivät. Ei siis tarvitse pelätä, että allas autioituu kongojen toimesta.
Mites näiden sukupuolikäyttäytyminen, kisailevatko koiraat paljon keskenään? Onko joku pitänyt näitä vain koirasporukassa?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Re: Kokemuksia kongontetrasta
Täällä ei ainakaan kasvit ole maistuneet. Mulla on 6kpl 540litraisessa. Yläosassa muut kaverit on 4kpl sinirihmakaloja ja 2 monnia (ehkä loistokuultomonni) Enemmänkin tonne Kongoja menis, mutta tarkoituksena on lisätä noita monneja, kunhan niitä tukusta saa. Muut kalat on pohjalla eläjiä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Ei minullakaan kongontetrat ole kasveihin koskeneet. Niitä on 20 kpl tuolla 600-litraisessa, enemmistö koiraita. Koiraat kisailevat toisinaan, mutta eivät ota varsinaisesti yhteen, enemmän näyttää kilpauinnilta, kun ne pyyhältävät kylki kyljessä.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Junior Member
Minulla oli 140litraisessa 4 kongolaista ja nitraatti oli pilvissä mutta hyvin ne tuntuivat pärjäävän. Eli eivät mielestäni ole herkkiä. Voihan se tietysti olla että kyseiset yksilöt olisivat tottuneet huonompiin oloihin kun olivat ties kuinka kauan asuneet tuossa altaassa ennenkuin se minulle tuli. Luovutin kongot asumaan isompaan altaaseen, jossa odotti lähemmäs kymmenen lajitoveria. Kongolaiset ovat mielestäni aika rauhallisia (verrattuna tiikeribarbeihin, jotka myös näitä hätyyttivät), eivätkä syöneet kasveja.
Mulla kävi sellainen kummastuttava juttu kongojen kanssa, että oppivat repimään ja syömään aina uudet versoavat anubias nanan lehdet. Kasvi, jonka ei pitäisi maistua monellekaan kalalle, kun on niin kovat lehdet. Not!
Myös altaaseen plekoille laitetut salaatinlehdet saa kovaa kuritusta kongoilta ja tonkijoilta... näyttäisivät ihan syövän sitä eikä vaan repimisen ilosta riehua. Muihin kasveihin en ole huomannut kongojeni koskevan.

-
- Advanced Member
Kuinkakohan monta noita kongoa voisi (ja millä sukupuolijakaumalla) hyvällä omalla tunnolla ottaa 464 litraiseen 160 cm pitkään altaaseen jossa ei ole muita ylävesien asukkaita kuin 4 helmirihmakalaa? Ruusutetroja löytyy parikymmentä muta ne uivat aika alhaalla. Uivatko muuten keskivedessä vai vielä ylempänä? Ne on nnin pieniä kaupoissa että on vaikea hahmottaa niiden kokoa täysikasvuisina
.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Itse en ottaisi enempää kuin 6+6 koska koiraille mittaa tulee helposti yli 10cm ja ovat vielä erittäin vilkkaita kisaillessaan keskenään. Meillä ainakin viilettävät pääosan ajastaan altaan yläosassa, toki keskivedessäkin kisaillaan.