Kalaprobleemia

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TosiTahvo
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kalaprobleemia

Viesti Kirjoittaja TosiTahvo »

Mulla on taistelukala ja 3 albiinomonnista (tulee lisää kun saan kohta uuden akvarion). Onko ok, että ne on samassa akvaariossa? Mä ainakin sain sellasen käsityksen, että nuo ovat pehmeän veden kaloja. Eli gH alhainen?

Olen varmaankin ostamassa 112L akvariota ja kyselisin, että mitä kaloja voisi laittaa noiden seuraksi? Niidenhän pitää olla pehmeän veden kaloja? Ja tietenkin ne 3 albiinomonnista lissää...

Kiva, jos vastaat! :mrgreen:
ÄhÄkUttI! En ole tyhmä vaikka kyselen paljon asioista. Sehän on fiksua!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalaprobleemia

Viesti Kirjoittaja Lisa »

TosiTahvo kirjoitti:Mulla on taistelukala ja 3 albiinomonnista (tulee lisää kun saan kohta uuden akvarion). Onko ok, että ne on samassa akvaariossa? Mä ainakin sain sellasen käsityksen, että nuo ovat pehmeän veden kaloja. Eli gH alhainen?
Aika korkea lämpötila albiinoille monnisille koirastaiston vaatima 27-28 astetta, mutta menevät kyllä nippa nappa (ts. sopivat hiinä & hiinä samaan altaaseen). Pehmeän veden kaloja molemmat juu.
TosiTahvo kirjoitti:Olen varmaankin ostamassa 112L akvariota ja kyselisin, että mitä kaloja voisi laittaa noiden seuraksi? Niidenhän pitää olla pehmeän veden kaloja? Ja tietenkin ne 3 albiinomonnista lissää...
112 litraiseen pyttyyn menisi taiston sekä kolmen monnisen lisäksi pari "lisätaistelukalaa" (naaraita), parvi jotakin nyppimätöntä fisua, joka viihtyy lämpimässä vedessä (esim. kardinaalitetra) sekä ne kolme albiinoa monnista, joita kaavailit itsekin. Jos vielä leväsyöjiä tahdot, niin peruspartis on aivan sopiva tähän touhuun.

Jos et tahdo lisää taistoja, niin saat otettua suuremman pikkukalojen parven. Partiksen tilalle voi kaavailla myös katinkultamonneja tai amanorapuja.

Yhdestä taistosta, isohkosta kardinaalitetrojen parvesta, partiksesta sekä kuudesta monnisesta tulisi ihan kiva kalasto omaan makuuni, mutta kukin päättää toki itse :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sartsanen »

Eikös taistelukala voi sitten saada poikasia jos sinne laitetaan naaraita?
Minä täällä moi.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Eikös lähes kaikissa lajeissa ole jälkikasvun mahdollisuus jos eri sukupuolta olevat yksilöt hengailee yhdessä? 8O

Luulin että se on edellytys lajien säilymiselle... :mrgreen: :mrgreen:
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

[:I] *punastuu*
Minä täällä moi.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Sartsanen kirjoitti:[:I] *punastuu*
Asiallisesti sanottuna, en oikeasti tiedä miten helposti taistelukalat "lisääntyvät itsekseen", mutta ei kai niiden viljely kovin vaikeata ole. :D
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Siihen tarvitaan 2 akvaariota lissää! Vai? :roll:
Minä täällä moi.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Miksi kaksi? Se missä kalat on nyt, ja lisää yksi eli poikasallas..?
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mulle sanottiin, että ne tarvii:
1 allas=urokselle
1 allas=naaraalle
1 poikasallas

jotain n. 40L??
Minä täällä moi.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Miksi pitäisi olla koiraalle ja naaraalle omat? Samassa niitä muutkin pitää.
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

Kyllä ne kaikki kolme on tarpeellisia:
- Koiraan altaan on oltava iso ja siinä on oltava runsaasti kasvillisuutta ja piilopaikkoja naaraille niin et se ääsee pakoon juskus yli-innokasta koirasta.
- Naaraalla on oltava oma allas minne se siirretään kudun tapahduttua. jos se jää koraan ja kudun kanssa samaan altaaseen niin kuiras voi jopa tappaa sen raivokkaalla pesänsuojelemisella.
- Poikaset täytyy siirtää omaan altaaseensa kun ne ovat kuoriutuneet niin et koiras ei luule niitä " toisen poikasiks" ja syö niitä (luonollinen tapa varmistaa et vain "omat" poikaset säilyy). Ne on myös helpompi ruokkia omassa purkissaan.
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

*Samaa mieltä*
Minä täällä moi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kyllä kaksi allasta riittää, jos aikoo kudettaa taistelukaloja. Yksi riittää, jos ei aio kudettaa.
Eka allas on pääallas, jossa aikuiset taistelukalat asuvat normaalisti. 112-litrainen kyllä riittää yhdelle koiraalle ja kahdelle naaraalle (naaraita kannattaa ottaa ainakin kaksi, niin iskut jakautuvat tasaisemmin). Sitten kun kudetetaan, siirretään koiras kutuakvaarioon rakentelemaan pesää. Kun kuplapesä on valmis, siirretään naaras myös kutuakvaarioon. Kudun jälkeen laitetaan naaras takaisin pääaltaaseen. Sitten kun koiras on huoltanut mädin uiviksi poikasiksi, siirretään sekin takaisin pääaltaaseen. Nyt voidaankin jo kutsua kutuakvaariota poikasakvaarioksi.
Kunhan poikaset varttuva ja pojat ryhtyvät räyhäämään, niin tarvitaan lisää akvaarioita.
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

kyllähän toikin toimii mut koirashan usein stressaantuu kun se siirretään ja sit ei enään tee mieli kutea. On paljon helpompi siirrellä naarasta. Mut kaikki tekee omalla tavallaan. =)
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

En mä kumminkaan ajatellu taistikselle "poikasia" teettää, oon kumminkin niin aloittelija viellä, että taytyypi ottaa vain kaloja... Onko muilla ehdotuksia mitä kaloja voisin ottaa 112L akvaarioon, jossa on jo yksi taistis ja 3 albiinomonnista? Albiinoja tulloo kyllä lissää, mut muuten... :mrgreen:
Minä täällä moi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”