Tuossa 125-litraisessa asustaa 12 intiaaninsulkaa (osa keskenkasvuisia), 3 kuparimonnista, 3 platynaarasta, partis ja 2 amanorapua. Platyt ja partis on olleet vasta 6 päivää, intiaaninsulat ja monniset reilut 2 viikkoa. Ongelma (jos se sellainen on) on platyjen valtava ruokahalu. Ne osaa syödä pinnalta, vedestä ja pohjasta joten laittoipa ruokaa mihin tahansa, platyt on aina paikalla. Epäilen saavatko intiaaninsulat tarpeeksi ruokaa, koska ne osaa syödä vain vedestä eivätkä napsi ruokaa pinnalta tai pohjasta (kasveista ja kannoista sentään joskus). Platyt napsii myös usein levää kasvien pinnalta.
Kun akvaan tiputtaa pohjatabletin, platyt ja varsinkin yksi niistä on hetikohta senkin kimpussa. Ei auta vaikka tabletin laittaisi pimeällä tai piilottaisi sen kannonkoloon, platyt löytää sen aina. Monniset saa toki osansa, mutta partis ei varmasti. En tosin tiedä tarviikokaan se, koska levää löytyy syötäväksi reilusti.
Erityisesti yksi platy on tosi paksu. Voi tietenki olla, että se synnyttää kohta (joku oli synnyttäny toissapäivänä 2 poikasta) tai sitten ei. Uroksia ei ole, mutta kaupassa nämä naaraat on tietysti olleet urosten kanssa samassa tankissa. Käsittääkseni poikasia voi tulla tällaisessa tilanteeessa useamman kuukauden ajan.
Toinen ongelma on platyjen ja partiksen ulostaminen. Varsinkin platyt vetää usein perässään ***kapötköä, joka voi olla pitkäkin. Useimmiten uloste on tummaa ja aika paksua, mutta joskus siinä on osaksi ohutta rihmaa ja/tai se on vaalempaa. Välillä uloste on punaista. Ulostetta ei näy jatkuvasti, mutta aika usein ainakin jollakin platyista on sitä. Kovin pitkään (yli varttituntia ehkä) en ole nähnyt sellaisen pötkön pysyvän kiinni. Partiksella on näkynyt muutaman kerran samaa vaivaa, muilla kaloilla ei kertaakaan. Partiksella ei ole mennyt kovin hyvin muutenkaan, täällä lisää asiaa. Voikohan jatkuva uloste johtua muusta kuin sisäloisista? Mitä pitäisi tehdä vai pitääkö mitään?
Kaikki kalat näyttää voivan hyvin. Ne on vilkkaita ja syövät hyvin eikä ulkoisia ongelmia näy kuin sillä partiksella (pyrstö on ihan hajalla ja epämääräisen näköinen). Vesi (alempana tarkemmin) on platyille sopivaa, monnisille (joita tulee vielä toiset 3) ehkä kovanpuoleista.
Kaloja ruokitaan Tetra Delica Minibitseillä, Tetra Tabimineillä ja Seran GVG mix -hiutaleilla. Hienonnan rakeet ja hiutaleet ja sekoitan ne veteen, jotta pienetkin intiaaninsulat saisivat syötyä. Niille ei näytä kelpaavan kovin isot palat. Kalat ruokitaan rakeilla ja hiutaleilla kaksi tai kolme kertaa päivässä ja illalla laitetaan yksi tai kaksi pohjatablettia. Hienonnetussa ruuassa on se ongelma, että hienoin osa leviää aina ympäri akvaa eikä kalat ehdi syödä sitä vaan keskittyvät järkevän kokoisiin paloihin.
Vesiarvot on: pH 7-7,5 (en tiedä tarkemmin, vaikka on kaksikin testiä), KH 9, GH 14, nitriitti 0, nitraatti 0 (epäilen vahvasti, koska testin kanssa on ollut ongelmia). Vettä on vaihdettu näin aluksi kotiloitten imuroinnin ja muun säätämisen vuoksi vähän kerrallaan useamman kerran, mutta kokonaisuutena varmasti yli puolet viikossa. Viimeksi vaihdettiin juuri äsken puolet. Suodatuksena on kulmamallinen matto (pumppuna Eheim Compact 300) ja pieni 300l/h Aqua-El -sisäsuodatin roskankerääjänä.
Tulipa pitkä selostus, mutta siinä on myös sitä usein kaivattua tarkempaa tietoa.
Platyt syö liikaa(?) ja ulostaa pitkää pötköä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Oliko liian pitkä selostus kun kellään ei ole mitään sanottavaa? Kai nyt jotain kokemuksia on "narua" ulostavista kaloista?
Sen verran vielä lisään, että näyttää siltä, että aina kun platyt ulostaa, tavara tulee ulos jatkuvana naruna (pituus vaihtelee paljon). Luin vanhoista viesteistä lääkityksestä. Joku oli käyttänyt apteekista saatavaa kissan/koiran matolääkettä ruokaan sekoitettuna. Taitaa mennä ihan arvailuksi tuollainen lääkintä?
Sen verran vielä lisään, että näyttää siltä, että aina kun platyt ulostaa, tavara tulee ulos jatkuvana naruna (pituus vaihtelee paljon). Luin vanhoista viesteistä lääkityksestä. Joku oli käyttänyt apteekista saatavaa kissan/koiran matolääkettä ruokaan sekoitettuna. Taitaa mennä ihan arvailuksi tuollainen lääkintä?
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Ja ennenkaikkea turhaksi. Tanganjikajärven pohjalla tuollaisia senttien pötkylöitä näkee jatkuvasti.
Syntyy ilmeisesti kasviisyöjien suolistossa, kun vain osa syödystä kasvimassasta menee ravinnoksi. Eiköhän tilanne akvaariossa ole ihan sama.
Jos se "tavara" on tummaa ja tasaista, niin nou hätä. Vaalea rihmalainen, epätasainen viittaa suoliston limakalvotulehdukseen. Siihen taas on monia syitä, joista sisälmysmadot ovat vain yksi.
Aiheesta lisää:
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/uloste.php
Syntyy ilmeisesti kasviisyöjien suolistossa, kun vain osa syödystä kasvimassasta menee ravinnoksi. Eiköhän tilanne akvaariossa ole ihan sama.
Jos se "tavara" on tummaa ja tasaista, niin nou hätä. Vaalea rihmalainen, epätasainen viittaa suoliston limakalvotulehdukseen. Siihen taas on monia syitä, joista sisälmysmadot ovat vain yksi.
Aiheesta lisää:
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/uloste.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Sivusi on tuttu. Kuten aiemmin selitin, tavara on pääsääntöisesti tummaa ja tasaista, mutta välillä rihmamaistakin. Pitää seurata tilannetta. Oletanko oikein: jos kalat olisi sairaita, tavara olisi jatkuvasti rihmamaista?jarvij kirjoitti:Jos se "tavara" on tummaa ja tasaista, niin nou hätä. Vaalea rihmalainen, epätasainen viittaa suoliston limakalvotulehdukseen. Siihen taas on monia syitä, joista sisälmysmadot ovat vain yksi.
Aiheesta lisää:
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/uloste.php
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Nappasin tuolta sivultani tällaisen olennaisen kohdan:m-haapala kirjoitti:Sivusi on tuttu. Kuten aiemmin selitin, tavara on pääsääntöisesti tummaa ja tasaista, mutta välillä rihmamaistakin. Pitää seurata tilannetta. Oletanko oikein: jos kalat olisi sairaita, tavara olisi jatkuvasti rihmamaista?jarvij kirjoitti:Jos se "tavara" on tummaa ja tasaista, niin nou hätä. Vaalea rihmalainen, epätasainen viittaa suoliston limakalvotulehdukseen. Siihen taas on monia syitä, joista sisälmysmadot ovat vain yksi.
Aiheesta lisää:
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/uloste.php
"Oikeaan diagnoosiin kuuluu ehdottomasti myös vedenvaihdoista huolehtiminen. Usein jo suhteellisen pienikin muutos parempaan hoitorutiineissa poistaa vaivan ja ehkäisee sen uudistumisen."
Ei siis ainakaan lääkitystä ensi hätään. Eikä vain oikea vedenvaihtorutiini, vaan oikea suolakoostumus ja osmoottinen paine vedessä. (ei siis enää vain se perinteinen kovuus
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
