Kyhmytonkijapariskunta 225-litraiseen

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Kyhmytonkijapariskunta 225-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Tankin mitat: 125 (p) x 40 (s) x 45 (k). Sopisiko tuonne kyhmytonkijapariskunta vai pitäisikö nyt tässä vaiheessa hälytyskellojen soida? :?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Sopisiko tuonne kyhmytonkijapariskunta vai pitäisikö nyt tässä vaiheessa hälytyskellojen soida...?
Mulla ei sopinut 650L altaaseen edes yhtä kyhmytonkijaa... Herra tappoi ensin 2 kultapyrstösateenkaarikalaa varsinainen höykyytys alkoi kun altaaseen saapui kaksi rihmakirjoahventa (jotka olivat varmaan kaksi kertaa suurempia)

Minun kokemukseni mukaan kannattaa harkita jotain muuta... Tuliskos tuonne jotain muuta noitten lisäksi?
/jari
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

JJVi: Plekoja. Tuo kyhmyherra on tällä hetkellä mun pääaltaassa, jossa herran lisäksi singahtelee smaragdikirjopari, timanttitonkijoita ja muutama lehtikala + monnit. Smaragdeja tuo kyhmy kiusii ajoittain, eli ajaa ne akvaarion toiseen päätyyn.
hedvig
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hedvig »

Häh?
Mulla on 300 litraisessa kyhmytonkija pariskunta, kolumbiantetroja, helmimonnisia ja pari pientä plekon alkua. Rauha on altaassa ja kaikilla hyvä tahto. Ketään ei kiusata ja ruokaa riittä kaikille. Myös kutuaikana.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tuolla minulla(kin) majailleella kyhmytonkijalla oli tosiaan hormoonit pinnassa, taitaa olla tällähetkellä neljännessä altaassa... Voi tietenkin vaikuttaa että kala on luonnonkalojen poikanen.

En tosin tiedä kuinka saman lajin naaras olisi käyttäytymistä muuttanut, ainakin tietomaan 1300L altaassa kalan vanhemmat pitävät välillä melkoista rallia
/jari
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Pitääpä nyt harkita ja puntaroida muitakin vaihtoehtoja... Rauhoittuuko tuollainen kyhmy yleensä jos sille hankkii puolison, vai onko vaikutus juuri päinvastainen?
-heidi-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -heidi- »

Olen jossain vaiheessa hankkimassa kyhmytonkijapariskunnan, eikä ole kovin rohkaisevaa lukea teidän tekstejä niitten vilkkaudesta. :?

Onko mitenkään mahdollista, että kyhmyt ovat huonotuulisia jos akva ei ole "oikein" sisustettu? Siis ei esimerkiksi ole tarpeeksi koloja eikä omaa reviiriä? Tai että pitäisi olla enemmän virtaustehoa, että kalat joutuvat käyttämään enemmän voimia uidessa, ja siten pysyvät rauhallisina muutoin? Olisi kiva kuulla miten kyhmyharrastajat ovat onnistuneet lemmikkiensä kanssa. Siis lähinnä onko allaskoolla todella niin suuri merkitys, vai riippuuko täysin kaloista.
Elämänfilosofia: Kaikki tapahtuu syystä
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Olennaisena pitäisin että kyhmyuroksella on sextailupartneri, pitää miehen rauhallisena... Vaikutusta voipi olla myös kalan alkuperällä, luonnosta tulleilla voisi kuvitella olevan paremmin vaistot tallella.

Plussaa on jos altaasta löytyy jonkin verran pöheikköä johon naaras/naaraat pääsee välillä huokaisemaan.
Oskari_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Oskari_ »

Eipä ole kyhymytonkijat ainakaan mulla koskaan muodostanut varsinaisia pariskuntia, yksi uros ja useampi naaras lienee sopivampi yhdistelmä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”