Platyn sukupuoli

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AnouQ
Starting Member
Starting Member

Platyn sukupuoli

Viesti Kirjoittaja AnouQ »

Akvaario 270l, GH 15, PH 7, KH 6, platyja ja molleja. Toiminnassa n. 3 kk.

Kahdella punavästäräkkiplaty-uroksella on piikkimäinen pyrstö, ja pidin tätä uroksien ominaisuutena. Ruumiinrakenteeltaan pitkiä ja solakoita kaloja. Nyt huomasin että yksi naaraana pitämäni platy olikin kasvattanut eväsiittimen, pyrstö on pysynyt kuten naarailla ja ruumiinrakenne naarasmainen, iso ja pyöreähkö. Ja nämä piikkipyrstöiset uroot katselevat ko. kalaa yhä "sillä silmällä". 8O

Eli onko tämä kalani vain myöhäiskehittyvä vai jokin sukupuolenvaihtaja vai muut urokset risteymiä piikkipyrstöineen?

Ja vielä.. kuinka PH:n saa pysymään noin 7,5-8:ssa? Se tippuu aina alas 7:ään vaikka yritän nostaa sitä aina vedenvaihdon yhteydessä. :frown:
--Minä synnyin tälläiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?--
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Millä yrität nostaa pH:ta vedenvaihtojen yhteydessä?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
AnouQ
Starting Member
Starting Member

Olen kokeillut nostaa KH:ta ruokasoodan avulla, ja ohjeista olen ymmärtänyt, että tämä nostaisi myös PH:ta. KH nousi, mutta PH palaa takaisin 7:ään käytyään n.7,5:ssä.

Olen nostellut arvoja todella varovaisesti, vähän kerrallaan. Aloittelijana (4kk harrastuksen parissa) tuntuu, että parempi edetä hitaasti mutta varmasti.

Olen myös kokeillut viime viikkoina pelkästään kaupan KH plussaa (ukko kun sitä oli yllättäen kotiin tuonut.. epäilee katsos minun tappavan kaikki kalat kokatessani kipsien ja ruokasoodien ja vedenparannusaineiden kanssa joka vedenvaihdon yhteydessä.. 8O ..Täytyy tunnustaa että välillä tuntuu itse samalta. Platyt ja mollit myytiin minulle sanomatta mitään veden kovuuksista ym. joten on ollut paljon opeteltavaa :D ) Joka tapauksessa, aine kuin aine lopputulos tuntuu olevan sama, PH palaa 7:ään.

Hassuinta on että hanaveden arvot ok GH 9, KH 3 (en ihan varmasti muista KH:ta) ja PH 8!! Käytetyt testit ovat seran ja tetran tippatestejä.

Vettä vaihdan kerran viikossa 40-50%. Sisustuksesta ..runsaasti kasveja, sorapohja (pohjaa putsailen joka viikko samalla kun vaihdan vettä), pari isohkoa kantoa, jonkin verran kiviä. Suodattimen (ulkopuolinen suodatinpumppu) merkkiä en muista, mutta virtaustehon pitäisi olla ko. akvaarion riittävä.
Dian80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Dian80 »

Aloittelija täälläkin, mutta meillä tapahtui platyllä juuri samankaltainen muutos. Luulin jo yhdessa vaiheessa platyn odottavan poikasia, mutta sitten myöhemmin huomasin eväsiittimen kasvaneen kyseiselle kalalle [:I]. Meilläkin "urokset" (mistään en enää varma ole) näyttävät silti piirittävän kyseistä kalaa... :|

Käsittääkseni nuo isohkot kannot voivat laskea rajustikkin PH:n ? Joku viisaampi varmaan tietää enemmän. Minulle kerrottiin, että kokeilla ottaa toinen kannoista pois akvaariosta mikäli PH rupeaa laskemaan. Tosiaan aloittelija olen, joten kannattaa odottaa muiden vastauksia :D
-Dian-
Mielikuvitus on tietoa tärkeämpi. - A. Einstein
AnouQ
Starting Member
Starting Member

Ehkäpä meillä kahdella on transvestiitti platyja? :mrgreen: Pitää joka tapauksessa etsiskellä lisää (toivottavasti) naaraita. Yhden uroksen lisäys keikautti akvaarion sukupuolijakauman näiden veitikoiden osalta.

Kiitti tuosta kantovihjeestä, kokeilen sitä jos auttais. Kuulostais ainakin ihan järkevältä mun korviin..suo--turvetta--hapan maa ( Ja nyt joku varmaan tyrmää mun naisenlogiikan.. [:I] ))
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”