Onko 100-litraisessani liikaa kaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ebes kirjoitti:Kyllähän nuo musta-aaveetkin menee, mutta... puolet löytämistäni lähteistä sanoo "mieluummin pehmeä mutta keskikovakin käy" ja toinen puoli sanoo "pehmeä vesi". :?

Juu, mutta eikö helpoiten tuosta kalastosta saa hyvän, kun jättää musta-aaveet itselle ja ottaa muut kalat niiden mukaan? Toki pehmentää vettä ensin.

Mä kun en huomannut katsoo ton pojan akvan vesiarvoja ollenkaan [:I]
Fishy fella.
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alakiuttu1989 »

Vesi arvot saavat kelvata. Minulla on jo ostaja kaloille. Nyt haluaisin saada ehdotuksi parina elävistä kaloista, jotka mahtuisivat akvaariooni.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Olet "erittäinen" vaativa, voisit ehkä itsekkin vaivautua ja mennä itse googleen etsimään? Tässä oli sitten linkki sinnekkin http://www.google.fi
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Olen etsinyt. Kun kerran ehdotellaan niin voi sitä omakohtaisia kokemuksia kysyä. Minä olen lukenut internetistä ja kirjoista kaloista vaikka mitä, mutta kun osassa väristellään aika paljon niin haluaisin tiedää ihmiseltä jolla niitä on ollut.
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Luuletko nää Alakiuttu, että sinne vielä joku parina elävä kala mahtus?

Poistettu huonokäytöksisyys
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Luulen, kun miekkapyrstöt ja levikset poistetaan.
alakiuttu1989 kirjoitti:Minulla on jo ostaja kaloille. Nyt haluaisin saada ehdotuksi parina elävistä kaloista, jotka mahtuisivat akvaariooni.
Olen ajatellut kahta hunajarihmakalaa, jos jollain on muita ehdotuksia tai kommenteja ajatustani vastaan hän voi kirjoitella.
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Otathan huomioon, että jos hunajarihmoja hankit niin kaikkien muidenkin kalojen pitää sitten olla rauhallista sorttia [;)] Muuten hunajat stressaantuvat. Itse olen ottamassa hunajia, 2 tyttöä ja yhen pojan alustavasti tilasin eläinkaupasta (ottavat yhteyttä kun saavat tietoon toimittaako tukku heille hunajia, siis että onko siellä edes niitä vai pitääkö tilata muualta).
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Esimerkiksi timanttikirjoahven voisi sopia altaaseesi. Täällä kirjoitetun perusteella se ei tuntuisi vaativan yhtä pehmeää vettä kuin monet muut pienet kirjoahvenet. Persoonallisia kaloja.
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Myin miekkapyrstöt ja leväbarbit. Ostin tilalle 6 lehtikalaa. Nyt olen varma, että tein tosi järkevän ostoksen kun maksoivat vain 20 euroa. :D Oletteko samaa mieltä? Vastatkaa piakoin. :)
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Anteeks, 100-litraiseen normaaleja lehtikaloja ? 8O Eikös ne pidä olla vähintään 300 litraisessa? Ja ostit veilä kuusi niitä!
Katsos linkkiä http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/lehtikala.html
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Oletko sinä nyt ihan tosissasi?

Ei et tehnyt järkevää ostosta. :( Kuusi lehtikalaa on sama asia kuin lykkäisit sinne altaaseesi tehosekoittimen - saat aikaan paljon pieniä kaloja. Yritäpäs hankkiutua eroon nästä nyt kuitenkin.
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Nyt se alakiuttu on mennyt sekaisin.Myyppä ne kalat poies!Osta tilalle vaikka perhoskirjoahven pari. :D
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

Tuntuu, että koko tämä keskustelu on trolli :?
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

HEZZU kirjoitti:Nyt se alakiuttu on mennyt sekaisin.Myyppä ne kalat poies!Osta tilalle vaikka perhoskirjoahven pari. :D
Hyvin virkoit! :D

Kajsa kirjoitti:Tuntuu, että koko tämä keskustelu on trolli :?
Pojat, pojat :P *Hysteeristä naurua*
Viimeksi muokannut 111na, 14:44, 15.01.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Ongelma suurenee...

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Jaa ostit 6 lehtikalaa siihen 100 litraiseen? Voi ei... Lehtikala vaatii paaljon enemmän tilaa sekä pituudelta että korkeudelta. Ehkäpä 250 litraa riittäisi kuudelle nuorelle, ja aikuisena mielellään tilaa voisi olla 350-450 litraa. Itselläni on juuri suunnitteilla 300 litrainen akva, jonne tulisi alkuun 4 nuorta lehtaria, ja niiden kasvaessa ja parin muodostuessa myyn kaksi. Ja sulla on 6 sadassa litrassa :(

Ennen kuin ostat kaloja, voisit lukea niistä vähän tietoa. :D Tiedän, sitä tulee tehtyä helposti heräteostoksia akvaariokaupassa uran alkutaipaleella, varsinkin jos siellä on rahanhimoinen myyjä, joka on hyvä kaupankäyjä.

Nyt sun varmaankin pitäisi palauttaa ne liikkeeseen ja ottaa jotain muita tilalle, ja hae netistä tietoa sinua kiinnostavista lajeista ennen kun menet liikkeeseen.
Tiedän, tämä on todella ikävää varsinkin sulle :( On varmana inhottavaa vaihdella kaloja koko ajan, mutta lajien vaatimuksista tulee tietää ennen kuin ostaa.

Mutta tämä tästä lähtee rullaan :)
Fishy fella.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

(... poistettu asiaankuulumatonta naljailua)

Toisaalta kuinka moni vakavissaan ostaa kuusi lehtikalaa satalitraiseen ? Taitaa keskustelu todellakin olla trolli !

Edit: ennen tätä viestiä ja tämän jälkeen lähetettyjä turhia viestejä on poistettu. Pysykää asiassa ja myös asiallisena : Rääkky
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Kun se Akvaariosopin myyjätär suositeli niitä ja minä luulin tehneeni hyvät kaupat. [:I] Nyt minun täytyy näillekin kaloille tehdä niinkuin edellisillekin. 8O
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

alakiuttu1989 kirjoitti:Kun se Akvaariosopin myyjätär suositeli niitä ja minä luulin tehneeni hyvät kaupat. [:I] Nyt minun täytyy näillekin kaloille tehdä niinkuin edellisillekin. 8O
Viet ne kalat sinne Akvaariosoppiin takasin ja sanot etteivät sovi sinun altaaseesi kirveelläkään.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Kaizu sinä olet antanut minulle juuri hyvän neuvon, mutta lähin Akvaario soppi on 50 km päässä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

alakiuttu1989 kirjoitti:Kaizu sinä olet antanut minulle juuri hyvän neuvon, mutta lähin Akvaario soppi on 50 km päässä.
Sitten soitat ja selität asian ja sovitte että palautat ne seuraavalla kerralla kun saat sinne kyydin.

Minua kyllä ihmetyttää että miten ihmeessä päädyit lehtikaloihin, mutta kyllä ne kalakauppiaat välillä osaavat olla niin lipeviä että varmasti saavat myytyä vaikka mitä melkein kenelle tahansa jos asiakas ei pysy tiukkana.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

alakiuttu1989 kirjoitti:Mitä kaloja suositelisitte minulle miekkapyrstöjen tilalle entä mitä levää syövää kalaa leväbarbien tilalle
Aiemmin kyselit kalasuosituksia altaaseesi. Eikö mikään ehdotuksista ja neuvoista "tarttunut onkeesi"? Kun nyt pääset hankkimistasi lehtikaloista eroon, niin mietihän tarkasti ja etsi tietoa siitä, mitä altaaseesi oikein kannattaa laittaa... [;)]
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Kiitos ymmärtäväisyydestäsi Kaizu. Minä soitan heti sinne. Olen nyt oppinut läksyni ja aion laittaa 5 musta-aavetetraa lisää ja 6 kuparimonnia. Aionko nyt laittaa vääriä kaloja? kommentoikaa
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

alakiuttu1989 kirjoitti:Olen nyt oppinut läksyni ja aion laittaa 5 musta-aavetetraa lisää ja 6 kuparimonnia. Aionko nyt laittaa vääriä kaloja? kommentoikaa
Muitako kaloja ei tule? Jos ei niin eiköhän nuo sovi.. vaikka olen ymmärtänyt musta-aavetetrojen olevan reviirikaloja, eli ei kovin montaa pieneen akvaarioon. Oikaiskaa jos olen väärässä.. Ainakin tästä olen saanut em. kuvan.

Jos haluat parikaloja, kokeile kääpiörihmoja tai niitä hunajarihmoja, molemmat on paras olla koiras ja 2-3 naarasta. Tai sitten voit kokeilla myöskin ehdotettuja perhoskirjoahvenia.

Joku ehdotti timanttikirjoahvenia, niitä en laittaisi tuon kokoiseen altaaseen.
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

alakiuttu1989
Starting Member

Ikä: 14

Lähetetty: 15:23, 15.01.2004 Viestin aihe: pH

--------------------------------------------------------------------------------

Akvaarioni pH arvo on 8 onko hyvä. Mille kaloille?

Viimeinen muokkaaja, alakiuttu1989 pvm 15:32, 15.01.2004, muokattu 1 kertaa

Varovaisesti haluan kysäistä, ettet vain puhu samasta altaasta kuin tuossa ketjussa alakiuttu1989?
Jos et, niin tässä aiheessa suunnittelemasi kalasto voi olla OK. Ja vajavaisen käsityskykyni mukaan mahdollinen 100l altaaseesi.
Mutta jos suunnittelet tätä kalastoa tuhon toisen ketjun altaaseen, niin ongelmia on tiedossa, sillä pH olisi siinä tapuksessa väärä suunnittelemillesi kaloille.
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Kyseessä ei ole sama allas vaan toinen 40 litrainen allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”