Mitä ruokitte malaweillenne?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
colazo
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mitä ruokitte malaweillenne?

Viesti Kirjoittaja colazo »

Siis kun olen kuullut että olis hyvä antaa niille niin sanotusti aamupalaa päivällistä ja illallista eri ruuista. Mitä te sit yleensä suosittelette aamuksi päiväksi ja illalliseksi?
colazo
Virtis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virtis »

Minulla malawit saavat kaksi-kolme kertaa päivässä ruokaa. Kerran päivässä räkmixiä ja kerran-kaks JBL NovoRiftiä. Ja hyvin voivat.. [;)]
Virtis
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos kyseessä ovat mbuna-tyyppiset kivikkomalavit, niin niille ei saa antaa eläinvalkuaista kuin oheisruokana. Ei siis pelkästään. Jos eläinvalkuaista runsaammin annetaan on seurauksena hyvin helposti bakteeriperäinen "Malawi Bloat". Tauti on suolistoperäinen ja hyvin vaiheati hoidettavissa.

Kaikki kasvisperäinen ravinto käy: kasvis-räkmix ja malaweille tarkoitetit kasviksiin perustuvat teollliset valmisteet.

Luonnossa nuo kalat syövät "Aufwusch". Saksankielinen termi tarkoittaa kiviin kasvanutta viherlevää ja sen seassa olevia pikkueläimiä.

Kasvisräkmiksissä oleva katkarapumäärä korvaa tuota pieneläin osuutta.
Voi jopa antaa pelkkää räkmiksiä, koska se jo yksinään sisältää kaiken noiden kalojen tarvitseman (tietenkin sen mukaan, mitä seokseen on lisätty)
Ohjeet mm. levänsyöjille tarkoitetusta räkmiksistä:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jhmp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jhmp »

jarvij kirjoitti: Voi jopa antaa pelkkää räkmiksiä...
Itelläni on takaraivossa tavoitteena päästä juuriä tähän. Sääli vain, että tuota purkkiruokaa on tullut hommattua, enkä oikein itsekkään sitä viitsisi syödä...

Onko tuosta muuten mitään kokemusperäistä tietoa, että miten kalat voivat pelkällä räkmixillä? Sattuisiko löytymään mitään artikkelia? (Ajattelin vain, että kun lehmienkin pötsi toimii paremmin jos ne edes joskus saavat kuivaa heinää AIV rehun sijaa. )

Räkmix == AIV-rehu? Håh-håh-håå... :mrgreen:
---> Jani
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Olen muistavinani, että joku joskus täällä valitti kalojen ulosteiden muuttuvan jollain lailla "viallisiksi", jos syötti pelkkää räkmixiä.

Haulla voisi vähemmän laiska sen löytääkin.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Waltteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Waltteri »

Täällä syödään räksmixiä, Tropicalin spirulina- ja vegetable hiutaletta sekä JBL:n Novoriftiä.

Mitä mieltä muuten olette noiden "naksujen" syöttämisestä? Eräällä jenkkipalstalla niitä arveltiin malawipöhön pääasiallisiksi aiheuttajiksi(www.malawimayhem.com). No en nyt tiedä mikä auktoriteetti tuollainen on, mutta rupesi mietityttämään miten nuo naksut tosiasiassa sulavat. Niitä nimittäin niellään kerralla ja paljon... 8O
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Räkmixiä kerran päivässä ja pari kertaa lisäksi vegehiutaleita.

-Juissi
colazo
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Räkmixiä kerran päivässä

siis olenko ymmärtänyt oikein räkmixiä pitää itse tehdä ei saa ostettua mistään kaupasta?
colazo
Virtis
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Räkmixiä kerran päivässä

Viesti Kirjoittaja Virtis »

colazo kirjoitti:siis olenko ymmärtänyt oikein räkmixiä pitää itse tehdä ei saa ostettua mistään kaupasta?
Kylläpäs tuo hyvin pitkälle omatekoista on. Ei mitenkään vaikeata valmistaa.
Virtis
Juissi

Ei sitä ainakaan Suomessa kukaan myy - ei kyllä luultavasti muuallakaan. Tekeminen on helppoa, minulla menee siihen parikymmentä minuuttia ja tuloksena on parin kuukauden annos.

-Juissi
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Kyllä sitä toki Suomessakin akvaarioliikkeissä myydään. Voipi kysellä, jos ei oma tekemä onnistu.
Ei ehkä tuon nimisenä, mutta kun tutkii liikeiden pakasteruokavalikoimaa (vaikka siitä pakastimen oveen liimatusta lapusta :mrgreen: ), niin kyllä se sieltä usein löytyy.

Joka tapaukessa ainakin sitä myyntiin pakataan (jokin ruotslainen firma ainakin ellen ihan väärin muista). Hintakaan ei ole kuin reilut kymmenkertainen omatekoiseen verrattuna. :roll:
Juissi

No kas kaikkea sitä oppii. No, voihan sitä sitten toki sitten ostaakin, mutta malawiharrastuksessa osa hobbya on sen vihreän mössön kanssa askartelu.

Eli eikun muussaamaan ja jätetään ne kaupalliset valmisteet omaan arvoonsa... :mrgreen:
colazo
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Ei sitä ainakaan Suomessa kukaan myy

aika hassua kun mä aina (tai siis tämä 6kk malawi harrastelijana) olin luullut että sitä saa kaupoista :mrgreen: se on kyllä hyvä että joutuu itse tekemään koska mä tykkään kaikesta tee se itse hommelista. mitä enemmän joutuu itse harraskukseensa eteen tekemään sitä enemmän siitä alkaa ymmärtämään ja pitämään. joten eikun räkmixiä kokkaamaan :mrgreen: mistä toi nimi muuten on peräisin?
colazo
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Re: Ei sitä ainakaan Suomessa kukaan myy

colazo kirjoitti:aika hassua kun mä aina (tai siis tämä 6kk malawi harrastelijana) olin luullut että sitä saa kaupoista :mrgreen: se on kyllä hyvä että joutuu itse tekemään koska mä tykkään kaikesta tee se itse hommelista. mitä enemmän joutuu itse harraskukseensa eteen tekemään sitä enemmän siitä alkaa ymmärtämään ja pitämään. joten eikun räkmixiä kokkaamaan :mrgreen: mistä toi nimi muuten on peräisin?
Från Sverige!
Räk, räkor = katkaravut
mixer = sekoitin(kone)

Räkmix on alunperin ruotsalaisen akvaristin, Roger Häggströmin, nimenomaan malawi-, ja tangaganjika-kasvissyöjäahvenille kehittämä.

http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artik ... 01&LOPNR=8
Siitä löytyy jatkuvasti uusia versioita ja kehitelmiä.
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Vinkkinä räkmixin tekoon: monissa ohjeissa tuntuu yleisen mielipiteen mukaan olevan liian vähän liivatetta. Sitä kannattaa siis laittaa yleensä hieman reilusti.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
pehis
Imperaattori
Imperaattori

Viesti Kirjoittaja pehis »

Räkmixiä, JBL Novoriftiä, Tetra Phylliä tai spirulina-hiutaletta yleensä kaksi kertaa päivässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”