kieli oppi säännötön keskustelu (puhekieli rulaa!!!)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

kieli oppi säännötön keskustelu (puhekieli rulaa!!!)

Viesti Kirjoittaja Cory »

Keskustelussa "Viestien kirjoitusasu ja pilkunviilaus" oli luultavasti puolitosissaan tehty ehdotus:
Kajsa kirjoitti:Ehkä voitaisiin esimerkiksi laittaa jokin keskustelu Yleistä-palstalle, jossa jokainen saisi vääntää slangia, unohtaa kaikenmaailman kirjoitussäännöt ja katsotaan sitten kuinka mukavaa sitä oikein on lukea.
No mie ajattelin ryhtyä tuumasta toimeen, ihan vasiten, omaks huvikseni.... Eli kirjoitusasu on vapaa, vaik mun ajatuksenani on kait et jokainen kirjoittaa niinku puhuu - mitä se sit tarkottaaki. Mut we'll see.

Jonkinsortin topicci pitäis varmaan löytää ekaks... Oh crap... Weather anyone? :roll:

On muuten yllättävän hankalaa kirjoittaa niinku puhuu, ainakin mulle 8O. Mä en ihan oikeesti puhu kirjakieltä, mut en mitään murretta/slagia puuhtaasti myöskään. Ja täst jää ihan tahattomasti veks ne kaikki niinkut, hmmt, joot, mutit, et cetera. Ja pisteistä ja välimerkeistä en taho päästä eroon sit millään. (Ällä äidinkielestä, johtuiskohan siitä?)
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Just joo. Testataas kuis tää homma toimii.
Jonkinsortin topicci pitäis varmaan löytää ekaks... Oh crap... Weather anyone?
Tää ny varmaa käy näin alux.
On muuten yllättävän hankalaa kirjoittaa niinku puhuu, ainakin mulle . Mä en ihan oikeesti puhu kirjakieltä, mut en mitään murretta/slagia puuhtaasti myöskään.
No kyllähän sitä murrettakin löytyy ku välil tulloo puhuttuu. Esimerkitsi savvoo hioljoo ja kovvoo. Usot sie jot on nii haaskaa et naarattaa.

Ja slangista, sehä on levinny koko Suomeen. Kyl se skulaa täälläki. ku vaa hittaa mitä puhuu. On tää nii tätä.

hyvihä tää mennöö :mrgreen:
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

no jos tähä jotaki keskusteluu halutaa nii alotetaa vaikka sillä mikä ilma täällä o tänää... meil näyttää toi mittari kymment astett pakkast ja arska paistaa eikä tuule ja luntaki o vaa parikyt senttii!!!

täytys varmaam mennä tampereel kotipuales poikkee. siälä o mun tiätääkseni samav verta lunta ku tääläki. ilmat vois olla suatusemmat tuala sisämaas ku rannal.

onnex tääll ei oo noit turkulaisii kirjottelemas, niist ei saa tiättexte mitää selvää???

lopuks sitte viikov vitsi:

turkulaine basisti meni tampereella kauppaa ja osotti ylähyllyllä olevaa tavaraa ja sano et mä haluu ostaa tollase. ei me myyrä turkulaisille basisteille mitää sano myyjä...

no kaveri meni ulos ja osti toisen takin ja arskat ja meni kauppaa takas ja kerto haluavansa ylähyllyltä sen viereisen basson. no myyjä ajo sen pihalle.

kolmannel kerral turkulaine haki jonku muijam mukaa ja vaihto kaikki vaatteet ja kävi parturissa. meni kauppaa takas ja halus ostaa sen isoimman basson ylähyllylt. myyjä vastas: koita ny hyvä tukulaine älytä et tää on kesportti ja noi o tennismailoja.

ei mut joo, älkää imekö herneit nenukkii!!! [;)]
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

no okei sit.. kaimäki tuun mukaan. perskele kun pitäs tässä niinkun yrittää oikeesti keksii jotai sanottavaa ni varmaa keksii.. emmä tajuu. kyllä se niinku muuten toi puhe ihan huvin futaa mutta näin ni huh. musta tuntuu kyl jo nyt et ei täst ketjusta juuri mitää selvää saa ku saamari ei tiedä mihin pisteesee pysähtyy ja mikä o vaa ajatustaukoo. kiittäkää onneanne et en ota mun irkkityyliä kirjottaa sentään iha täysillä ny ku se on sellasta hemmeti hymiöfloodia ja siin ei ainakaa kirjotusvirheit kattella. moderaattori Didi joka o kyl ehdoton kielipoliisien kielipoliisi aina tutisee kauhusta ku näkee mun lauseita ku ei niissä pilkkui missää näe - saatikka jotai isoi alkukirjaimii. musta irkissä ne o ihan turhia mutta ei mul kyl oikein tää kirjotus kulje tääl näi... saaksma vaihtaa takas asiallinen tiukkapipo-linjaa?
lisätääs viel ku kerran toi säätopikki nyt tuli sitten valloille: totaaa niijoo siitä sääst vielä että mistäs hemmetistä mää voisin tietää et millanen sää täällä o kun mää taas boikotoin pari tuntia viel ulkoilmaa :DDD
kyl mää aattelin tänään kävästä taas punttikortin tuolta martsarista ostamas mut se o sit illalla. sen aikaa mä pysyn tiukasti kotona enkä liiku mihkää! ei yhtää ylimäärästä kävelyaskelta
salonen montas kertaa sä olet käyny ostamassa bassoa urheilukaupast? kai toi turkulaisuus niinku velvottaa?

(edit: lisätty ne pienet alkukirjaimet ja yksi esimerkkihymiö remakkanaurusta koska niinhä mä oikeesti kirjotan)
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Pitää kuulemma munkin tänne kirjottaa, Rääkky käski. Hirveen kauheen jännää tää tuskin kenestäkään on, en mä mielestäni puhu juurikaan mitään murretta (joskus haukuttu että puhusin muka kirjakieltä, paas***). Harmillista sinänsä, olis tosi kiva osata puhua savvoo niinkuin yksi tuttuni sitä puhuu, luontevasti ja sujuvasti, eikä ollenkaan silleen niinku noissa nykyisissä savonkielisissä opuksissa väkisin viännetään.

Joskus on Kaizun kanssa kommunikointiongelmia, kun mää puhun sankosta ja se sankkosta (vai mites se menikään?). Kaizu käyttää myös sellaisia omituisia sanoja kuin alhana ja ylhänä, eikä ymmärrä mitä tarkottaa töhvästely tai mätöstäminen...Jo on outoa 8O
tilli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilli »

iekku kirjoitti:mää puhun sankosta ja se sankkosta (vai mites se menikään?)
Sankosta (sankko) ja sangosta (sanko). Astevaihtelun alaisia sanoja molemmat.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

tilli kirjoitti:
iekku kirjoitti:mää puhun sankosta ja se sankkosta (vai mites se menikään?)
Sankosta (sankko) ja sangosta (sanko). Astevaihtelun alaisia sanoja molemmat.
No juujuu :D Toi oli lähinnä inside-juttu Kaizulle kun mä en enää itse muista miten olen alunperin sankoista puhunut. On niiin monta kertaa tullut asiasta nimittäin keskusteltua...
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eiks tän keskustelun pitäny olla kielioppivapaa :mrgreen:
tilli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilli »

Murrenyansseissa riittää aihetta pikku kinoihin vaikka eläkeikään asti :roll: .
(Lähde: Pidä parisuhteesi kunnossa, osa 1.)

Rääkky: voithan moderoida tän tekstin kielioppivapaaksi :mrgreen: . (Koululaitos on pilannut ainakin yhden yksilön.)
Viimeksi muokannut tilli, 14:30, 20.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Rääkky, ota jo se sango pois päästäs :P

Edit: ja tilli myös ;)
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

iekku: puhu sankkolle perhana ni sango kuuntelee :DDD
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

eli elikkä elikkäs joo olin
kin juuri perään kuuluttama

isillani mix loppu peleissä ketään ei oo tehny tälläst ketjuu jo aiemmi.,,,,.....

siis täähä on parempi q saa puhuu niinq haluaa ja tää voi toziaanki olla jonq oma tyyli kirjottaa
eikä sitä sais mennä muuttaan vaix tää oiski jokai sen teinixpissixks,n kehitys vaiheeseen ,,,kuuluva eix,,?!!
je siis muahan ei oo

koskaan nituttanu mikään vrkisjotettu kuin niist saa heti selvää tarkotus mitä yritettiin sanoo,, ja onx jotai [sensuroitu] välii miten sä kirjotat qhan heität vaa sopivaa läppää ja kamui riittää,,? irc;kxiss,äkää mä en oo koskaa sanonbu mistää väärin kirjotetsuust kiälest oix teis muute ketää maili kamui mulle diggaan

a
n
t
i
s
t

iha kybäll!!1 ..... agua wepdistäki kuitseki voi ny ehtii tietoo myös tällasel nuorte tyylil,.. jees!!11 siirtäsin kyl tän ketjun testeihi ku yleine keskustelu saastuu täst p*sk4st..

Edit: lisätty piste: Rääkky
Edit^2: lisäsin vielä itse hassulta näyttäviä lukemista _helpottavia_ enterin napautuksia joita ei ole tarkoitus tehdä vain kappale vaihtojen kohdalla vaan vain sen takia että teksti näyttäisi pidemmältä vaikka siinä ei ole mitään asiaa. merki tykset ön hymiö kin meinasi unohtua :mrgreen: :mrgreen:. Didi (ihan ite)
Nuusku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nuusku »

Must toi didi skriivas tosi asiaa!!1111 :mrgreen: nyt voi sit tuolt haust ettii waik sanoil ciecco cala tai malavi affen tai gardinaali tetra!!1111!!! Wähäx niinq siistii hei!!!111!! :mrgreen: Ei tartte enää sit niinq minkää siwistys sana kirjan kaa ettii, jos ei niinq hiffaa miten joqu sana oikeest kirjotetaa! :mrgreen:

Huh! :roll:
- En ole akvaristi.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Mix must näyttää et täst uhkaa tul joku ihme modejen oma sähellyspaik? kumma ku kerran lupa annetaan, niin kukaan ei viite höpistä omaan tyyliins. Mis muut o? Hei camoon flikat ja jäbät!!!!!!!!!!! :x :( :twisted: 8O :roll:

Muute. kyl suuressa maailmas osataan kans....tarkotan sellasii "Thanx 4 telling me about you're fishes! gr8! There names were COOOOOOLLLL!!!!!! YOUR sooooooooooooCOOOOOOOOOOOOOOLLL GGGGRRRLLLLLLLLLLLLL! :D :D

Ah, Didi, noilla randomoiduilla returneillahan tuosta tuli meilkei ku runo. Loppuraimit sä kyl missasit, mut voihan tuota aatella sellasena modernina jutskanaki. Nyt vaan jäin miettiin, et noinx niit modernei runoja sit oikein tehdään. 8O Pläjätyttämällä returneja sinne tänne.

Mie en ol pihal ehtiny käydä lukuuottamati lounastaukoo. Pakkast on, hanget korkeat nietokset myös ja ai paittaa. vaan täällä mä istun tän compuutterin ääres, tuoijotan monitorii, ja näppäilen kiiboordilla tälle foorumille.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

menee iha tuskaks ku yrittää ees lukee tota... vähä outoo ku täällä saa kerra lkirjotella näinki se on jee jee eli lotkskia laatikoittain oli enosasa Noh ei ny oikeen jaksais kirjottaa tää o aika roskaa
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Alex
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Alex »

Pistetäähän vielä vähän kaenuun murretta kehhiin!!!
Täällä kat sitä tännään sattaa vihmo räntää. voe tokkiisa ku ei mee sinne jakeluun että lunta pitäsi sattaa!

Että tuommosta se olisi jos minä alkasin tänne Kainuun murteella kirjottamaan... Tai siis kainuun murretta ei vaan voi kirjottaa.
Mutta kyllähä mie Karjalaahii huastelen että... [;)]
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Muistakaa kuoria kalliota, jos kalkkilaivan kapteeni yllättää. Myös sanasota nuolee kuin apina kirkkaalta taivaalta. Joskus olisi myös hyvä, että harjottaisitte myskihärän talutusta.
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
möhkökala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Voi jeesus!
muuta en ny voi sanoo, mut jos tääl saa kirjottaa niinku puhuu, ni mä haluisin laulaa tähä välii yhe laulun vaik te ette varmaa ymmärrä yhtää mitää :mrgreen:

Thö Bjyytiful Piipl (The Beautiful People)

AI dount want jyy änd Ai dount niid jyy ,
Dount bather thu risist, Aill beet jyy,
Its nat juor foolt that jyyor oolweis wrong,
Thö Bjyytiful Piipl, Thö Bjyytiful Piipl
Its ool rileitiv tu thö sais of juor stiipl
Jyy känt sii thö foörest for thö triis,
Jyy känt smell juor oun shit on juor kniis

Hei jyy, what dy jyy sii?!
Samtin Bjyytiful, samtin frii!
Hei jyy, aar jyy traing tu pii miin

Thö Bjyytiful Piipl Thö Bjyytiful Piipl
Kaikki mukaa!!
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joku kiinalaisenglantilaismurteinen Marilyn Manson - esitys selkeesti. :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Eik runo kieltä kirjavaa ole, eik murise paremmin rujo. Kirja suussa mieli puussa, meidän sormet toimeissansa? Paremp on väki rikas maahan laskee, puhettansa murevaa käskee. Soittaa kovemmi mielet makiat, sanoissansa elävämmi liikkuvat. Puhko opit sakiat ilmoille pane pakinat!
möhkökala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Joku kiinalaisenglantilaismurteinen Marilyn Manson - esitys selkeesti.
Aaah... joku tunnisti :mrgreen:
Ollaanko sielläkin "suuria" faneja?

"If gaad was alaiv, he wud heit jyy enivei"
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Onkse sama kuin Melanien 60-luvulla laulama bjuutiful peepul? Sen laulajan nimi on melanie safka, mut tunnetaan paremmin melaniina. En tie kenen piisi, oisko safkan tai sit jonkun .. ei rollareiden.. ei ei kyl se on sen oma varmaan. Älyttömän herkkä ja tunteikas laulaja, mullon joku kasetti jossain mut ei oo ollu pitkään aikaan mankkaa :) Emmäkyl tiiä voiss olla eriki em muista sanoik ku ton pjuutiful peebul....

Kauheeta :mrgreen:
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Jossei ny ihan älyttömiin mee, niin kyllähä tällästä ketjuu voi hyvinki lukee. Tai ainakin mä voin. Ilmoja on pidelly ja sillee [;)] . Aamulla mittari näytti sitä samaa ku lauantaista saakka, eli 79,8°C. Kissa on syöny ulkojohdon poikki :roll:

Fisuja, skidareita - votevö. Samasta asiastahan me puhutaan vaikka tyyli on eri. :mrgreen:
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

möhkökala:

Meneehän tuo mutta ei liialti kuunneltuna.
Ei erityisesti perusteta kuin vanhasta materiaalista. Löytyy kyllä Antichrist Superstariin asti kaikki levyt. :) Mechanical animalssin joku meiltä vielä lainasi levyhyllystä eikä ole kuulunut takaisin joten se voidaan laskea jo menetyksi. :?
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

IhQ
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”