Pumppu metalliosalla (Oli: metalliosalla pumppu)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kloun
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Pumppu metalliosalla (Oli: metalliosalla pumppu)

Viesti Kirjoittaja kloun »

Terve Eestistä!

Täällä yksi harvoista merivesiakvaarioharrastajoista lahden toisestä päästä. Mulla on ollut akvaario nyt noin puoli vuotta ja innostus sen kehittämiseen vaan kasvaa. Mulla on myös vanha venäjän ajoilta ruosteisillä metallikehykseillä tavallinen akvaario, mitä voi pitää todelliseksi antiikiksi, mutta se on toinen juttu.

Altaassa on noin 4 kuukautta asustelleet: keltavälskäri Zebrasoma Flavescens, vuokkokala Premnas Biaculeatus, vuokko Entacmaea Quadricolor ja puhdistajarapu Lysmata Amboinensis.

Halusin kysyä mielipiteitänne sellaisesta asiasta: Oman tyhmyyden takia mulla selvisi vasta nyt, että kiertopumpussa Juwel 402, mitä minä käytin aina silloin kun valmistin vaihtovettä, on metallinen roottoripidike. Se oli myös vähän ruostunutkin jo.

Olen käyttänyt sitä siis noin 6 kuukauden aikana 4 kertaa kuukaudessa ja noin 12 tuntia kerralla. Niin olen vaihtanut yhteensä 20% vettä kuukaudessa. Nyt olen kyllä aika huolissaa siitä, että paljonko mä olen sen pumpun kanssa akvaariotani raskasmetalleillä saastuttanut :?

Kaikki asukit kyllä näyttää viihtyvän, mutta ei mulla ole taas vaativia selkärangattomia vielä sielä ollut.

Toivotan mielenkiintoista riuttavuotta ja Terveisin [;)]
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Re: metalliosalla pumppu

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

kloun kirjoitti:Terve Eestistä!
Terve
kloun kirjoitti:Olen käyttänyt sitä siis noin 6 kuukauden aikana 4 kertaa kuukaudessa ja noin 12 tuntia kerralla. Niin olen vaihtanut yhteensä 20% vettä kuukaudessa. Nyt olen kyllä aika huolissaa siitä, että paljonko mä olen sen pumpun kanssa akvaariotani raskasmetalleillä saastuttanut :?
Itse huomasin, että parhaan tuloksen suolan sekoituksessa sain, että heitin suolat saaviin ja pari kertaa 15 minuutin välein hämmensin sitä kädellä. Muuten annoin saavin olla rauhassa ja ilman pumppua. Ehkä pärjäisit ilman tuota pumppua.
kloun kirjoitti:Kaikki asukit kyllä näyttää viihtyvän, mutta ei mulla ole taas vaativia selkärangattomia vielä sielä ollut.
Mielestäni vuokko on aika herkkä ja vaativa!
kloun
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kloun »

Terve,

tänään veinkin pumpun takaisin akvaariokauppaan. Ennen mä käytin Aqua-Medicin "Reefsalt" nimistä suolaa minkä mä annoin pyörittää/ilmastoita yön yli niin kuin kirjoissa suositellaan.

Kun se melkein loppui, päätin ostaa Aqua-Medicin "Biosal" nimistä. Sillä piti olla paljon parempi koostumus ja ennenkaikkea se tosiaankin liukenee veteen hyvin nopeasti. Valmistajan kirjoista lukee, että sitä voi käyttää heti.

Itse mä vähän ihmettelen että voiko sittenkin niin tuoretta suolavettä käyttää?

No katsotaan nyt, tuleeko paremman suolan vaikutukset mitenkään esille.

Terveisin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

kloun kirjoitti:Itse mä vähän ihmettelen että voiko sittenkin niin tuoretta suolavettä käyttää?
Itse annan veden seistä aina yön yli. Aika nopeasti minun suolassa ainakin ph laskee minun suolan "valmiin" veden arvoon, eli 8.3:meen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”