Altaan testitäyttäminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SUNNY_2003
Starting Member
Starting Member

Altaan testitäyttäminen

Viesti Kirjoittaja SUNNY_2003 »

Hei,

Vaihdoin silikonit altaaseeni (200 L) ja nyt pitäisi testata pitääkö allas vettä. Minua vaan mietityttää (vainoharhaisuus kai alkaa vaivata :roll: ) että kestääkö allas rasituksen, kun se joutuu olemaan kylppärin lattialla joka on kaikkea muuta kuin suora? Lattiat siis viettää huoneen keskelle.

Omalla paikallaan olohuoneessa en myöskään uskaltaisi testata altaan vedenpitävyyttä.

Onko tässä vaarana lasien halkeaminen tai jokin muu vahinko, vai voinko huoletta täyttää altaan?

Entä kauanko olette seuranneet koetäytettyä allasta, ennenkuin voi olla varma ettei se nyt vaan vuoda mistään?
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Minä en testaisi kaltevalla alustalla, ellen sitten haluaisi nimenomaan testata, kestääkö allas kaltevalla alustalla.
Jallu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Kyllä sen altaan pitää koekäytössä olla ihan suoralla ja tasaisella alustalla niin kuin käytössäkin. Jos altaan laittaa kierolle alustalle, kuten kylppärin lattiat yleensä ovat, allas veden painosta yrittää mukautua lattian muotoon. Silloin on enemmän kuin todennäköistä, että silikonisaumat repeävät irti, tai laseja halkeaa.
Mullakin on mielenkiintoinen testi tulossa:
-kasataan 200-kiloinen lecaharkkojalusta kylppäriin, ja pelataan se jollain ilveellä suoraksi
-täytetään 200-litrainen allas sen päälle vuorokaudeksi
-Ollaan se päivä käyttämättä kylppäriä. Altaan täyttäjä voi käyttää sen ajan miettiäkseen ulospääsyä kylppäristä :-)
-Puretaan k.o. hökötys kylppäristä ja kasataan takaisin olohuoneeseen.

Ja tuossa samalla tuli mun mielipide toiseen kysymykseesi, mulle on riittänyt yksi vuorokausi testaamiseen. Ei kai pitemmästäkään testausajasta voi haittaakaan olla.

-Jallu-
SUNNY_2003
Starting Member
Starting Member

Kiitokset vastauksista, täytyypä sitten alkaa kyhätä jonkinlaista tasoa tuonne kylppäriin, jotta saa tuon altaan suoralle alustalle.

Saapa sitten nähdä onnistuiko silikonien vaihto näin ensikertalaiselta kunnialla.. :roll:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

SUNNY_2003 kirjoitti:Kiitokset vastauksista, täytyypä sitten alkaa kyhätä jonkinlaista tasoa tuonne kylppäriin, jotta saa tuon altaan suoralle alustalle.

Saapa sitten nähdä onnistuiko silikonien vaihto näin ensikertalaiselta kunnialla.. :roll:
Jonkinlaiset ohjeet siihen löydät sitten täältä:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
SUNNY_2003
Starting Member
Starting Member

Järvij: Juu kyllä nuo ohjeet on luettu jo useampaan kertaankin. :mrgreen: Hyvät ohjeet sieltä sai, mutta lähinnä vaan aina epäilyttää tuo oman käden jälki ja että tuliko ohjeista huolimatta tehtyä kaikki oikein. Ehkä eniten pelottaa se, että enhän vaan ole onnistunut turmelemaan niitä allasta koossa pitäviä silikoneja, vaikka todella varovainen koitin olla.

Silikonia meni muuten vajaa "patruuna", siis sellainen jossa on 300 ml. Kai nyt kuitenkin olen tarpeeksi sitä laittanut :roll:
Nobelin
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Minä kyllä täytin 180 litraisen ~20 vuotta vanhan altaan silikoonien uusimisen jälkeen vinolla kylppärin lattialla 8O .

Hyvin kesti :roll: .

En muista kauanko se siellä seisoi, mutta arvelisin, että yön yli. Ei ainakaan vuorokautta.
On kolmenlaisia ihmisiä. Ortodokseja, luterilaisia ja apinaihmisiä. Oona 6v.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

SUNNY_2003 kirjoitti: Silikonia meni muuten vajaa "patruuna", siis sellainen jossa on 300 ml. Kai nyt kuitenkin olen tarpeeksi sitä laittanut :roll:
Asetat sen suoraan omalle jalalleen nyt vain ja siinä vielä rauhassa tutkailet hyvässä valossa niitä saumoja. Varmasti osasit pursottaa ja tasoittaa ainetta niin ettei sinne kuplia jai koloja jäänyt. En epäile yhtään.

Minulla on tässä juuri sama juttu. Olen poistanut vanhat silikonimakkarat vasta. Hurjaa huomata että tämä on koottu jättämättä väliä lasien rakoihin. Alumiinilistat ovat liimatut kaikkin kulmiin toki, muuten tähän ei voisi luottaa. Onhan tämä koossa pysynyt ehkä parikymmentä vuotta jo niin mihinhän se nyt sitten hajoaisi :roll:

Olenkin ollut aika suuripiirteinen, huomaan: minulla on tähän asti ollut 250 litrainen 100x50x50 akvaario. Nyt se onkin yllättäin 46,5 x 46,5 x 107,7 = 232874,325 -> 233 litraa. (sisämitta, sentti piripinnasta)

Mutta mistä saa mustaa silikonia?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mustaa silikonia saa ainakin Helsingissä joistakin lasitusliikkeistä ja ellen aivan väärin muista, niin myös Siniriutasta, Kimiltä.
http://www.siniriutta.fi/cgi-bin/iisi3. ... siniriutta
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Jallu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Nobelin kirjoitti:Minä kyllä täytin 180 litraisen ~20 vuotta vanhan altaan silikoonien uusimisen jälkeen vinolla kylppärin lattialla 8O .
Niin... kylppärin lattioita on yhtä monella kallistuksella kuin on kylppäreitäkin. Edellisen asuntoni kylppärissä pystyi testaamaan 130-litraisen altaan 20mm levyn päällä, mutta nykyisessä tulisi altaan päiden välille tuuman korkeusero. Saattaisi vähän rutista, jos alkaisi sen lattian päällä täyttää allasta. :roll:

-Jallu-
111na
Elite Member
Elite Member

Rautakaupassa oli Cascon rakennussilikonia missä ei ollut homeenestoainetta. Ilmeisesti silikoneissa on muutakin eroa kuin tämä myrkyllinen homeenesto, koska myyjä tarkisti Cascon sivuilta tuoteselosteen, jonka mukaan se ei sovellu akvaarioihin. Onko sitten niin että silikonit, mitkä eivät haise etikalta, pitävät huonommin? Sinänsä kummallista jos näin, sillä niitä käytetään erilaisissa tiivistyksissä joissa veden kanssa lotrataan.
Pitääköhän se musta akvaariosilikoni yhtä hyvin kuin kirkas? Vanhat saumat mitkä poistin olivat ties mitä saniteettilaatua. Ne ainakin lähtivät kumman hyvin irti - tosin allas oli ollut kolme vuotta ulkona.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Minulla on tällä hetkellä ravunpoikasilla 60 litrainen allas joka on joskus
muinoin jonkun toimesta saumattu sillä valkoisella saniteettisilikoonilla 8O

Hyi minua [:I]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
111na
Elite Member
Elite Member

Eläinrääkkääjä! :mrgreen: Minä tein kerran tietämättömänä saumat samalla aineella ja sitten sentään päällystin ne oikealla aineella. Samaa taktiikka voisi käyttää nyt maalaamiseen mustalla, mutta toki oikea aine pohjallakin. Siis mikäli en tähän hätään löydä mustaa akvaariosilikonia tai se on hirmu paljon kalliimpaa.

Putkilosta tänään luin että homeenesto kestää kaksi-kolme vuotta ja varmaankin akvaariossa vähemmän. Joten eikö se ole verrattavissa miljoonakaloilla kypsyttämiseen :D
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

liina kirjoitti:Eläinrääkkääjä! :mrgreen: Minä tein kerran tietämättömänä saumat samalla aineella
Herranjestas, jos meillä onkin sinun entinen allas? 8O

Leikki leikkinä ja sormi pois pyll..tä, arvelin että tuo on niin antiikkinen allas ja edellinen omistaja retosteli pitäneensä siinä vuositolkulla kaloja ilman ongelmia, niin ajattelin nyt sitten tehdä tällaisen kokeen :roll:

Kivittäkää jos siltä tuntuu [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
111na
Elite Member
Elite Member

jartzu65 kirjoitti: Herranjestas, jos meillä onkin sinun entinen allas? 8O
Kivittäkää jos siltä tuntuu [;)]
Ei, kyllä tämä on tuo tuossa.

*Heittää kevyesti 2 millin kiven* Siitäs sait!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”