Synnyttämisrituaali

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
a0200303
Junior Member
Junior Member

Synnyttämisrituaali

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Olen nyt tässä koko päivän tarkkaillut molliani mitä se oikein puuhaa. Eilen uros molli hätisteli taukoamatta tätä naamasmollia ja tänään aamusta, naamas eristäytyi nurkkaan muilta ja nyt on kökkinyt jaavansaniaisen lehtien seassa pari tuntia. Liittyykö tuo poikasten saamiseen, (tuli vaan mieleen kun platyni saavat niitä hyvin innokkaasti) vai eihän vaan kalani ole kipeä ja tee kuolemaa? Hyvin se ruokaa laittaessa tulee syömään, väri on kaunis ja uiminen ei näytä ongelmalliselta. Selkäevänsä se piti eilen illalla supussa eikä kauniisti auki kuten normaalisti. Kalani ovat asustelleet tuolla noin 3kk.

Akvaario on pieni 60l, karbonaattikovuus 15, lämpö 27, ph 7,5. Vettä vaihdan viikottain 50% jolloin lappoan pohjan ja lisäksi teen 10l vesivaihdon ison vesivaihdon välillä, tämä siksi että minulla on liian runsas kalakanta.
Hammaskarppi tyttö
AnouQ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AnouQ »

Minulla molli "mökötti" omissa oloissaan ennen synnytystä. Se yritti piilotella innokkalta urokselta ja tunki itsensä jopa jaavansammalen sisälle! (Luulin yhden kalan kadonneen kun ei missään näkynyt.)

Kannattaa silti pitää fisuasi silmällä, sillä tämä minun ukkomolli stressasi synnyttävän äidin aivan voimattomaksi, jopa sen silmät muuttuivat harmahtaviksi ja ilmeisesti olisi kuollut. (Vauhdilla ukko karanteeniin kun ei hätistelyjä uskonut. Onneksi naaras toipui ennalleen muutamassa päivässä.)

Pari päivää ehti näköjään kulua viestistäsi, joten varmaan onkin selvinnyt oliko kalasi poikasia tekemässä. Molleilla vaikuttaisi olevan aika selkeä hierarkia, joten ehkäpä se on joutunut simputuksen kohteeksi :( ja mököttää sen vuoksi.
--Minä synnyin tälläiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?--
a0200303
Junior Member
Junior Member

Eipä tuo sitten poikasia ole tehnyt. Ilmeisesti raukka parka voin oli niin väsynyt uroksen hätistelyyn. :( Olen kanssa huomannut että ne ovat kovia simputtamaan toisiaan. Minulla tätä lisää se että akvani on pieni (reilu 60l). Tämä pieni naaras on noiden muiden yleisenä kiusan kohteena. Ja välillä piiloutuu ties minne. Nyt se on jo uskaltautunut muiden joukkoon. Yhden ilkeän ja tosi komean uroksen annoin pois (ostin 5 naaran parven mutta kotona tarkastelin "tyttöjäni" ja huomasin niistä kahden olevan uroksia) kun se hätisteli kaikkia ja ihan kokoajan. Toivon että isompaan akvaan vaihtaminen rauhottaa mollien toisiaan hätistelyä. :mrgreen:
Hammaskarppi tyttö
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

naamas molli....hmm...Jokin uusi laji? [;)] :D :mrgreen:
-HEZZU-
a0200303
Junior Member
Junior Member

Kyllä kyllä [;)] Etkö sinä ole siitä kuullut :mrgreen:
Minä ja pikakirjoitukseni... :roll:
Hammaskarppi tyttö
a0200303
Junior Member
Junior Member

Tarinan loppu

Mollini sitten sai poikasia. 10kpl sain laskettua. :mrgreen: Ensimmäiset mollin poikaseni, platyilla niitä on jo paljon!! Liikaakin :roll:
Hätistelevälle urokselle kävi ikävästi... Se oli arestissa ruokailuajan ämpärissä, pienen suodattimen kanssa ja hyppäsi sieltä pois ja kuoli. :cry: Uros ei antanut naaraiden enää syödäkään. Kovasti suretti moinen ja vältettävissä ollut tapaturma, mutta nyt muiden mollien kannalta ajateltuna... eipä ole repimässä muiden eviä riekaleiksi. Akvaariossa vallitsee nyt onnellinen rauha. :)
Hammaskarppi tyttö
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”