Etanaongelma

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jaska74
Starting Member
Starting Member

Etanaongelma

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Tervehdys

Ostin kaupasta muutaman kasvin, mutta mukana salamatkusti etanapari. Ajattellin että olkoon, putsaavathan lasia jne. Mutta nyt niitä alkaa olla jo kolminumeroinen luku (no ei ihan mutta melkein) Mites ne saa hävitettyä? Onko käsipelillä aina vaihtoehto, vai syökö joku kala tms niitä? Akvaariossa asustelee tällä hetkellä kaksi partamonnia ja 15 kardinaanitetraa, litroja heillä on käytössään noin 170.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minkä näköisiä kotilosi ovat? Tuntomerkit helpottaisivat tunnistusta [;)] Kotilosi saattavat olla hyödyllisiä kierteissarvikotiloita, tai (todennäköisesti) enemmän ja vähemmän hyödyttömiä kasvituholaisia, suipposarvikotiloita. Postitorvikotiloistakin olen kuullut, niitäkin toki saattaa tulla kasvien mukana. Täällä on tosi hyvät kuvaukset kotiloista, kannattaa tutustua :)

Kyllähän jotkut kalat, eräät nuoliaiset ja pallokalat, syövät kotiloita, mutta kannattaa ottaa huomioon etteivät ne ole pelkkiä "jätejoonaksia" vaan niidenkin vaatimukset pitää ottaa huomioon (niistä kertokoon joku muu kuin minä, ei ole henk. koht. kokemusta :) )

Mutta yritetään nyt ensin määrittää se laji, sen perusteella sitten voi suunnitella jatkotoimia [;)]
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

Mun kaverilla on kotiloita jotka näyttää vähän satun kehäkotilolajilta mut ne on n. 1cm, vaaleita ja ne on aina samassa asennossa niinkuin siinä kuvassa. Siis ne liikkuu aina niinkuin ne makais kyljellään.. Mitä ne on? Mä sain siltä just vähän kasveja ja siellä seassa on luultavasti niitä ku mä en pessy niitä kasveja niin tarkasti. kasveja eivät oo pahasti ainakaan vahingoittaneet tai no okei intianvesitähdikeissä on pari reikää.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

caro kirjoitti:Mun kaverilla on kotiloita jotka näyttää vähän satun kehäkotilolajilta mut ne on n. 1cm, vaaleita ja ne on aina samassa asennossa niinkuin siinä kuvassa. Siis ne liikkuu aina niinkuin ne makais kyljellään.. Mitä ne on? Mä sain siltä just vähän kasveja ja siellä seassa on luultavasti niitä ku mä en pessy niitä kasveja niin tarkasti. kasveja eivät oo pahasti ainakaan vahingoittaneet tai no okei intianvesitähdikeissä on pari reikää.
postitorvia?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

caro kirjoitti:Mun kaverilla on kotiloita jotka näyttää vähän satun kehäkotilolajilta mut ne on n. 1cm, vaaleita ja ne on aina samassa asennossa niinkuin siinä kuvassa. Siis ne liikkuu aina niinkuin ne makais kyljellään.. Mitä ne on? Mä sain siltä just vähän kasveja ja siellä seassa on luultavasti niitä ku mä en pessy niitä kasveja niin tarkasti. kasveja eivät oo pahasti ainakaan vahingoittaneet tai no okei intianvesitähdikeissä on pari reikää.
Ei muuten aavistustakaan. Paras arvaus on kehäkotilolaji. Niitä on monennäköisiä. Omissa altaissani oleilee punertavia, läikikkäitä ja lähes vaaleita, mutta ne jäävät kyllä reippaasti alle senttisiksi. Puoli senttiä taitaa olla maksimi näillä nyt altaissa polskuttelevilta.

Pystyisitkö ottamaan noista kuvaa? Montako kierrettä niillä on?
Pallokala kirjoitti: postitorvia?
Tämä sai täällä hysteerisen kikatuskohtauksen. Tuo kun on vähän sama kuin kysyisi että mikä kala mulla on akvaariossa ja vastaukseksi saa "Akvaariokala?". Älä suutu :)

Postitorvikotilo on yleisnimitys kaikille postitorvea muistuttavalle. Lajeja on varmasti lähempänä kymmentä akvaariissa. Turvallisinta olisi ehkä sanoa että kuuluvat kiekkokotiloitten, Planorbidae, heimoon. Sinne kuuluvat sekä kehäkotilot että kiekkokotilot.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

[}:)]
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
marika.puustinen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marika.puustinen »

Meillä kuuden yksilön keltabarbiparvi teki selvää kaikista kotiloista, paitsi kierteissarvista, joilla on kova kuori. Ne ei lähde kuin nyppimällä tai ansalla. En mene takuuseen kuinka tetrat ja barbit pärjäisi, sitä paitsi keltis on iso. :mrgreen:
Kaikkien, jotka käyvät psykiatrilla pitäisi tutkituttaa päänsä.
jaska74
Starting Member
Starting Member

no joo, tuon ekan linkin mielestä meikäläisen etanafarmi saattais olla jonkin sortin suipposarvikotilo.... tumma kotelo joka täynnä läpinäkyviä pilkkuja

koitan napsasta kuvan niistä
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

En voi ottaa kuvaa ku digikamera on amerikassa, toinen maalla ja täällä kotona on vain videokamera jota en osaa käyttää :mrgreen: Mä meen huomenna sinne ja voin yrittää katsoa tuntomerkkejä. =)

Muuten mä sain eilen nähä ku kääpiöakara naaras hyökkäs nuoren kierteissarven kimppuun ja söi sen. 8O Eihän kääpiöakaroiden pitäis olla kotilonsuojiä ja varsinkin kierteissarvien ei pitäis kuulua ruokavalioon? Hmm. No ei se kuitenkaan sitä kuorta rikkonu vaan näytti enemmän siltä kuin se olis imeny sen ulos kuorestaan. Siis öhm? Onks se normaalia?
jaska74
Starting Member
Starting Member

no niin, kävin äkkiä näppäämässä muutaman tärähtäneen kuvan...toivottavasti tästä tai tästä saa jotain selvää
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja danjuska »

Kuvien perusteella sulla on siellä varmaan muunnoslimakotiloita.

Niin ja luonnollisestihan tää on vaan mun villi veikkaus. Minä mistään mitään tiedä... :D
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Juu, eiköhän ne niitä ole.

jaska74: Onko niillä leveät, kolmiomaiset tuntosarvet vai ohuet ja suipot?
jaska74
Starting Member
Starting Member

pitkähköt ohuet, miltei mustaa karvaa muistuttavat.....

ka kotelossa on siis läpinäkyviä täpliä

koitan saada parempaa fotoa tänään, mutta alkuperäiseen kysymykseen siis vielä kaivataan apua.... rupeanko käsipelillä veteleen vessasta alas, vai onko parempaa/järkevämpää ratkaisua?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

jaska74 kirjoitti:pitkähköt ohuet, miltei mustaa karvaa muistuttavat.....

ka kotelossa on siis läpinäkyviä täpliä

koitan saada parempaa fotoa tänään, mutta alkuperäiseen kysymykseen siis vielä kaivataan apua.... rupeanko käsipelillä veteleen vessasta alas, vai onko parempaa/järkevämpää ratkaisua?
Sitten ovat touhukotiloita. Muunnoslimakotiloilla kun on semmoiset jäniksen korvia muistuttavat tuntosarvet.

Liiskaaminen lasiin ja kaloille syöttäminen jos vain viitsii. Kerääminen. Kotiloansat...
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Itse pääsin kotilo-ongelmastani (suipposarvet) sinnikkäällä poimimisella ja mädin poistamisella aina kun sitä bongasin. Pohjatabukikkaakin kokeilin, mutta ainoa johon se 'tepsi' oli partis. Eukko huitaisi tabun huiviinsa ennen kuin ehti selkäänsä kääntää. Mur. [;)]
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
jaska74
Starting Member
Starting Member

nyt sain kuuman vinkin, että verkko tai kaarinuoliainen olisi oiva ratkaisu... onkos kenelläkään ko. kalojen omistajalla aiheesta lisää? eli kelpaavatko ne etanat ruuaksi?
-google tietää, google löytää...-
Niksu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Altaassani on kotiloita, joita ainakin luulin kierteissarvikotiloiksi. Ne eivät kuitenkaan tee elettäkään kaivautuakseen pohjaa kuohkeuttamaan vaan liikuskelevat tyytyväisenä laseilla ja muilla pinnoilla.
Väkisinkö ne pitää sinne hiekkaan työntää? [:I]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”