Musta kala, mikä laji?
Valvoja: Moderaattorit
Musta kala, mikä laji?
Aika on kohta hankkia kaloja akvaariooni ja eilen näin kaupassa kivan näköisen täysin mustan kalan, koko oli n. 4-5cm ja iso parvi niitä oli. Tietääkö kukaan mikä kala se voisi olla?
Myyjää ei kaupassa näkynyt ja akvaariossa ei lukenut mitään.
Veden lämpö on tällä hetkellä 21-22C ilman lämmitintä, mitä kaloja seeprakalojen ja kardinaalitetrojen lisäksi voisi laittaa näin viileään veteen?
Siis en ole laittamassa kumpiakin vaan luultavasti toisen.
Myyjää ei kaupassa näkynyt ja akvaariossa ei lukenut mitään.
Veden lämpö on tällä hetkellä 21-22C ilman lämmitintä, mitä kaloja seeprakalojen ja kardinaalitetrojen lisäksi voisi laittaa näin viileään veteen?
Siis en ole laittamassa kumpiakin vaan luultavasti toisen.
Oliko musta-molli?
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/im ... amolli.jpg
http://www.akvaariolaakso.fi/catalog/im ... amolli.jpg
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mistäs oot kuullu et kardinaalitetroja voi laittaa noin viileään veteen?
Kyllä 25 ois mun mielestä hyvä niille...
Aa mutta nyt ymmärsinkin että tarkotat varmaan KardinaaliKALAA...?
Sehän on viileen veden fissu...
Pohjallehan voisit ottaa Täplämonnisia, se on mun tietääkseni ainoa monninen jolle suositellaan 22 astetta... mutta minkä kokonen allas sulla on? Ja vesiarvot?
Kyllä 25 ois mun mielestä hyvä niille...
Aa mutta nyt ymmärsinkin että tarkotat varmaan KardinaaliKALAA...?
Sehän on viileen veden fissu...
Pohjallehan voisit ottaa Täplämonnisia, se on mun tietääkseni ainoa monninen jolle suositellaan 22 astetta... mutta minkä kokonen allas sulla on? Ja vesiarvot?
Noin viileässä vedessä viihtyisivät mainiosti otot eli nuolimonnit - yli 24 asteisessa vedessä nuo eivät todellakaan viihdy. Ovat pieniä lävänsyöjiä. Päiväsaikaan nuo ovat kyllä melkein näkymättömissä, mutta pitävät kasvit ja lasit tehokkaasti puhtaina. Ja ovat kyllä hauskan näköisiä kun ovat työssään.
Niin, oliko se musta kala sitten mustamolli?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Oli se kala mustamolli, löysin tiedon että olisi aika helppo kala aloittelijalle ja vaatisi 18-28c veden.
Minua kiinnostaisi seuraavat kalat: mustamolli, kardinaalikala, seeprakala, kääpiörihmakala, kiilakylki, tiikeribarbi, piikkisilmä, kuparimonninen
Saisiko näistä kivan kokonaisuuden.
Kaikki ilmeisesti viihtyvät viileämmässä vedessä?
Itse ajattelin kääpiörihmapariskuntaa, kuparimonnisia (onko 60l liian pieni?) ja sitten jotain parvea
Minua kiinnostaisi seuraavat kalat: mustamolli, kardinaalikala, seeprakala, kääpiörihmakala, kiilakylki, tiikeribarbi, piikkisilmä, kuparimonninen
Itse ajattelin kääpiörihmapariskuntaa, kuparimonnisia (onko 60l liian pieni?) ja sitten jotain parvea
Hyvä että olet ajatellut jo kalalajeja mistä tykkäsiit. Nyt sitten pitää etsiä muitakin lajien vaatimuksia kuin lämpötila, jotta saat selville mitkä sopivat altaaseesi. Esim. minkä kokoisen altaan lajit vaativat, ovatko kovan vai pehmeän veden lajeja, entä käykö hapan vai emäksinen vesi.Nia78 kirjoitti:Minua kiinnostaisi seuraavat kalat: mustamolli, kardinaalikala, seeprakala, kääpiörihmakala, kiilakylki, tiikeribarbi, piikkisilmä, kuparimonninen
Itse ajattelin kääpiörihmapariskuntaa, kuparimonnisia (onko 60l liian pieni?)
Esim. Mustamollit vaativat kovaa vettä, jotkut on kasvatettu jopa suolaisessa vedessä. Eivät siis sovi pehmeän veden kalojen kanssa samaan altaaseen.
Seeprakala on vilkas ja vauhdikas uimari, ja sen altaalle soisin pituutta noin metrin verran jotta sillä on tilaa liikkua kunnolla. Mutta on olemassa erilaisia seeprakaloja, esim. rubiiniseeprakala joka ei ole aivan yhtä vilkas kuin tavallinen seepra ja saattaisi sopia pienempäänkin altaaseen, pitänee pehmeähköstä vedestä.
Tiikeribarbi vaatii kunnon parven ja kasvaa aika muhkeaksi ja on hieman ärtyisä ja vauhdikas kala, joten tiikeriparvelle pitää tarjota todella reilun kokoinen allas. Tällä lajilla on myös taipumus napsia pitkäeväisiä kaloja.
Kääpiörihmakalapariskunta saattaa mahtua peinempään altaaseen tai sitten saattaa olla että eivät sovi keskenään edes monisatalitraiseen altaaseen. On ihan yksilöistä kiinni. Helpompi, rauhallisempi laji saattaisi olla hunajarihmakala.
Tuossa joistain lajeista hieman tietoa. Nyt vain nettiin surffailemaan tai haku-toiminnolla täältä Aquawebistä etsimään infoa kiinnostamistasi lajeista!
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jos viileä vesi ja 60 litrainen allas ovat määräävät menoa, niin listan kaloista jää jäljelle vain kardinaalikala sekä mahdollisesti mustamolli. Muille allas on liian pieni ja/tai vesi liian "jäätävää".Nia78 kirjoitti:Minua kiinnostaisi seuraavat kalat: mustamolli, kardinaalikala, seeprakala, kääpiörihmakala, kiilakylki, tiikeribarbi, piikkisilmä, kuparimonninen
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jos saat pidettyä lämpötilasi noin 20 - 22 asteessa, niin silloin kardinaalikala tykkäisi kaverina verkkobarbista.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).