Musta kala, mikä laji?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nia78
Starting Member
Starting Member

Musta kala, mikä laji?

Viesti Kirjoittaja Nia78 »

Aika on kohta hankkia kaloja akvaariooni ja eilen näin kaupassa kivan näköisen täysin mustan kalan, koko oli n. 4-5cm ja iso parvi niitä oli. Tietääkö kukaan mikä kala se voisi olla?
Myyjää ei kaupassa näkynyt ja akvaariossa ei lukenut mitään.

Veden lämpö on tällä hetkellä 21-22C ilman lämmitintä, mitä kaloja seeprakalojen ja kardinaalitetrojen lisäksi voisi laittaa näin viileään veteen?
Siis en ole laittamassa kumpiakin vaan luultavasti toisen.
Tevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Olisiko mustamolli?

Vaatii kovemman veden ja korkean pH arvon. Muuten kiva ja hyvän näköinen kala varsinkin parvessa. Itse ajattelin hankkia noita oranssien platyjen kavereiksi.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tevi
Junior Member
Junior Member

tästä on meillä näköjään vankka näkemys :mrgreen:
sammeli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammeli »

Mistäs oot kuullu et kardinaalitetroja voi laittaa noin viileään veteen?
Kyllä 25 ois mun mielestä hyvä niille...
Aa mutta nyt ymmärsinkin että tarkotat varmaan KardinaaliKALAA...?
Sehän on viileen veden fissu...
Pohjallehan voisit ottaa Täplämonnisia, se on mun tietääkseni ainoa monninen jolle suositellaan 22 astetta... mutta minkä kokonen allas sulla on? Ja vesiarvot?
Tevi
Junior Member
Junior Member

Noin viileässä vedessä viihtyisivät mainiosti otot eli nuolimonnit - yli 24 asteisessa vedessä nuo eivät todellakaan viihdy. Ovat pieniä lävänsyöjiä. Päiväsaikaan nuo ovat kyllä melkein näkymättömissä, mutta pitävät kasvit ja lasit tehokkaasti puhtaina. Ja ovat kyllä hauskan näköisiä kun ovat työssään.
turtana
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja turtana »

Minä olen nähnyt veitsikalojakin myynnissä ja nekin olivat ihan mustia. nehän kasvavat tiettävästi suuriksi ja ovat herkkiä. Mustamolli on kyllä yleisempi.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Ja yleensä jos niitä on iso parvi niin silloin se taitaa olla kyllä mustamolli, itse olen nähnyt veitsikaloja myytävän vain 2-4 yhdessä akvaariossa [;)]
Nia78
Starting Member
Starting Member

juu

Juu kardinaalikalaa tarkoitin en tetraa...

Akvaario on noin 60 litrainen eli paljon tavaraa sinne ei mahdu
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Niin, oliko se musta kala sitten mustamolli?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Ellei sitten ole mustatetra, ei kyllä ole aivan musta.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Nia78
Starting Member
Starting Member

Oli se kala mustamolli, löysin tiedon että olisi aika helppo kala aloittelijalle ja vaatisi 18-28c veden.
Minua kiinnostaisi seuraavat kalat: mustamolli, kardinaalikala, seeprakala, kääpiörihmakala, kiilakylki, tiikeribarbi, piikkisilmä, kuparimonninen
Saisiko näistä kivan kokonaisuuden.
Kaikki ilmeisesti viihtyvät viileämmässä vedessä?

Itse ajattelin kääpiörihmapariskuntaa, kuparimonnisia (onko 60l liian pieni?) ja sitten jotain parvea
Tevi
Junior Member
Junior Member

Mollien kanssa ei sovi oikein muut kuin platyt, miekkapyrstöt, miljoonakalat yms synnyttävät jotka vaativat kovaa vettä ja korkeaa pH arvoa eli vähintään 7,5 mieluummin lähellä 8
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Nia78 kirjoitti:Oli se kala mustamolli, löysin tiedon että olisi aika helppo kala aloittelijalle ja vaatisi 18-28c veden.
Villi muoto kestää noin alhaista lämpötilaa, mutta muuten kyllä 25-28 astetta.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Nia78 kirjoitti:Minua kiinnostaisi seuraavat kalat: mustamolli, kardinaalikala, seeprakala, kääpiörihmakala, kiilakylki, tiikeribarbi, piikkisilmä, kuparimonninen
Itse ajattelin kääpiörihmapariskuntaa, kuparimonnisia (onko 60l liian pieni?)
Hyvä että olet ajatellut jo kalalajeja mistä tykkäsiit. Nyt sitten pitää etsiä muitakin lajien vaatimuksia kuin lämpötila, jotta saat selville mitkä sopivat altaaseesi. Esim. minkä kokoisen altaan lajit vaativat, ovatko kovan vai pehmeän veden lajeja, entä käykö hapan vai emäksinen vesi.

Esim. Mustamollit vaativat kovaa vettä, jotkut on kasvatettu jopa suolaisessa vedessä. Eivät siis sovi pehmeän veden kalojen kanssa samaan altaaseen.
Seeprakala on vilkas ja vauhdikas uimari, ja sen altaalle soisin pituutta noin metrin verran jotta sillä on tilaa liikkua kunnolla. Mutta on olemassa erilaisia seeprakaloja, esim. rubiiniseeprakala joka ei ole aivan yhtä vilkas kuin tavallinen seepra ja saattaisi sopia pienempäänkin altaaseen, pitänee pehmeähköstä vedestä.
Tiikeribarbi vaatii kunnon parven ja kasvaa aika muhkeaksi ja on hieman ärtyisä ja vauhdikas kala, joten tiikeriparvelle pitää tarjota todella reilun kokoinen allas. Tällä lajilla on myös taipumus napsia pitkäeväisiä kaloja.
Kääpiörihmakalapariskunta saattaa mahtua peinempään altaaseen tai sitten saattaa olla että eivät sovi keskenään edes monisatalitraiseen altaaseen. On ihan yksilöistä kiinni. Helpompi, rauhallisempi laji saattaisi olla hunajarihmakala.

Tuossa joistain lajeista hieman tietoa. Nyt vain nettiin surffailemaan tai haku-toiminnolla täältä Aquawebistä etsimään infoa kiinnostamistasi lajeista!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Nia78 kirjoitti:Minua kiinnostaisi seuraavat kalat: mustamolli, kardinaalikala, seeprakala, kääpiörihmakala, kiilakylki, tiikeribarbi, piikkisilmä, kuparimonninen
Saisiko näistä kivan kokonaisuuden.
Kaikki ilmeisesti viihtyvät viileämmässä vedessä?
Jos viileä vesi ja 60 litrainen allas ovat määräävät menoa, niin listan kaloista jää jäljelle vain kardinaalikala sekä mahdollisesti mustamolli. Muille allas on liian pieni ja/tai vesi liian "jäätävää".
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jos saat pidettyä lämpötilasi noin 20 - 22 asteessa, niin silloin kardinaalikala tykkäisi kaverina verkkobarbista.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Jallu74
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

...

Viesti Kirjoittaja Jallu74 »

ei tiikeribarbeja noin pieneen purkkiin! :o
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”