Mikä ihme ylijalostetuissa kaloissa viehättää?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Mikä ihme ylijalostetuissa kaloissa viehättää?

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

En tiedä onko tällainen aihe ollut jo vai ei, varmaan täällä on jo olleet kaikki aiheet joskus... Joka tapauksessa minua kiinnostaa tietää mitä akvaarioharrastajat ajattelevat tällaisista kalamuunnoksista, joista jotkut menevät todella räikeästi ainakin minun ymmärrykseni yli.

Eilen näin Vantaalla ensimmäistä kertaa golfpallokultakaloja. Jestas. Raukat näyttivät todella säälittäviltä heilutellessaan itseään eteenpäin, uimista kai yrittivät. Sairasta sanon minä! :frown: En käsitä mikä missään sairaan näköisessä kultakalamuunnoksessa viehättää, oli sitten kyseessä mulkosilmäinen kala (taivaantähystäjät yms.) taikka kala joka ei saa suutaan kiinni jne. jne. Minut tuollainen "jalostaminen" tekee ainoastaan todella vihaiseksi ja ennen kaikkea surulliseksi enkä ymmärrä mikä niissä joitakin viehättää.

Muissakin kaloissa on varmaan vaikka mitä, mutta itse olen nähnyt ne kaikkein kamalimmat muunnokset kultakaloissa. En voisi ikinä ottaa moisia kaloja, ne tekevät minut vain surulliseksi ja minusta on epäeettistä luoda sellaisia. Ja jos ja kun sen oman liikkeen joskus saan, en tule myymään mitään yliampuvia muunnoksia. [}:)]

Te, ketkä pidätte tällaisia kaloja altaissanne, kertokaa mikä niissä viehättää, ja muutkin, kertokaa miten teidän moraalinne moisen sulattaa vai eikö sulata?
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
HEZZU
Member
Member

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Minun mielestäni jalostetut kalat eivät ole kovinkaan hienon näköisiä...
Pidän enemmän näistä ''luomuista'' :)
-HEZZU-
turtana
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja turtana »

Niinhän se on ja tulee aina olemaan; eläin saa olla vain ihmistä miellyttämässä :cry: . Sama ilmiö löytyy monissa muissakin eläinkunnan edustajissa. Katso esimerkiksi shar pei koiraa tai mopsia vain pari mainitakseni. Eläimen pitää näyttää huvittavalta ja ällistyttävältä vain siksi, että ihmiselle on siitä huvia piittaamatta siitä, millaista kärsimystä eläimelle siitä koituu. Erikoisuuden tavoittelu tuottaa näitä omituisen näköisiä epäsikiöitä eläinparkoja. Säälittävää.
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Minä näin varmaan nämä samaiset golfpallot. Tuli ihan kamala olo. Kalat olivat miltei täysin pyöreitä palloja, evät olivat lyhyet tyngät. Altaassa oli vielä suht kova virtaus, kalat vain mennä sätkyttivät avuttomina virrassa :cry: . En todella voi tajuta minkälainen ihminen ostaa kyseisen kalan altaaseensa. Ihmettelen samaa kyllä monen muunkin (kulta?)kalamuunnoksen kohdalla.

Mutta niin. Onhan näillä shar pei-koirilla ja muillakin vankkumattomat kannattajansa. Erikoisuus kai se on joka viehättää ja äärimmäisyyksien tavoittelu. Eläimen kärsimys siinä on kai yhdentekevä asia. Olen monet kerrat liikkeissä kuullut ihmisten puhuvan kaloista. Monet huokaisevat ihastuksesta huntueväisten ja mulkosilmäisten kohdalla. "Voi kun ne ovat niin söpöjä".
Ainakin koiramaailmassa omistajat tulevat tavallaan *sokeiksi* sen oman rotunsa vioille. Äärimmäisyyksiä korostetaan täydellä tohinalla. Littanampaa naamaa, enemmän massaa, aina vain suurempaa tai pienempää, vaikka ne ulkopuolista hätkähdyttävätkin.
"I'll rise but I refuse to shine"
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Hmm..itse meinasin juuri kirjoittaa samasta aiheesta.

No,minulta ainakin näitä jalostettuja huntupyrstöjä altaastani löytyy. Ja miksiköhän satun näitä kauhistuksia omistamaan? Niinpä niin; näinhän se minunkin akvaario harrastukseni alkoi..

Naapurillamme oli kultakaloja; ja miksi mekin emme voisi niitä ottaa? Tietenkin voimme; kyllä tuohon 50 litraiseen varmasti kaksi pienen pinetä kultakalaa mahtuu!

Liikkeeseen sitten menimme kaloja katselemaan ja oli ne huntupyrstöt niin suloisia, pieniä ja touhukkaita, kyllä ne varmasti tykkäisivät jos niitä hieman useampikin olisi.Joten lähtihän sieltä liikkeestä mukaamme sitten kolme kultista; niin pieniäkin olivat; että mikseivät tuossa pärjäisì? Tietenkin ne pärjäävät!

Kotona olin niin innoissani uusista tulokkaista; niin iloisesti ne polskivat uudessa suuressa kodissaan; 50 litraisessa purkissa joka oli nyt viikon seissyt ilman kaloja suodattimen kanssa.Ei kypsytyksestä tietoakaan.

Sitten aloin vielä suunnitella altaaseen lisää kaloja; neontetroja, partamonnin, saksipyrstöjä; kaikkea kamalaa mitä aloittelija voi vain keksiä.

No, pikku hiljaa aloin sitten enemmän kaloista kiinnostumaan ja aloin lukea kaikkea tietoa akvaarioista ja niiden hoidosta.Mitään en tajunnut mistään pH arvoista tai muista sellaisista.Vesikin taidettiin silloin vaihtaa milloin sattuu.

Satuinpa sitten kerran lukemaan jutun kultakaloista Markun "Akvaario maailma" kirjasta; ja siellähän luki, että kultakalat tarvitsisivat vähintään 120 litraisen akvaarion! Ja sinnehän nuo meidän juuri sopivasti mahtuisivat ja saisihan niille vielä sinne yhden kaverin lisää ja lisäksi paljon muita pienempiä kaloja..

Niinpä meille sitten tuli tuo 128 litrainen.Jo puoli vuotta ne olivat asuneet tuossa 50 litraisessaan; ja olivatkin vielä aika pieniä.Niinpä sitten taas täytimme uuden altaan ja annoimme sen olla suodattimineen päivineen ilman kaloja n. viikon; näinhän meille oli neuvottu.

No,niitä uusia kaloja ei sitten koskaan tullutkaan hankittua; lukuun ottamatta noita kahta leopardimonnista jotka meillä kerkesivät n. puoli vuotta asua.Aloinkin ottaa enemmän selvää kalojen vaatimuksista ja hoidosta ja lopulta ymmärsin akvaariomme olevan vieläkin liian pieni noille kolmelle.Tällä kertaa päätimme ostaa 317 litraisen.

Pianpa sitten löysinkin aw:n; jonne tulin ongelmistani kyselemään, ja ongelmiahan minulla riitti.PH osoittautui olleensa 5, kalat olivat huonossa kunnossa ja veden vaihdot..sanonko missä.Että sellaista.

No, sainpahan sitten ongelmiisi apua; ja nyt ovatkin asiat jo paremmin.Saitte minut Jartzu ja muut yli puhuttua ostamaan tuon suuremman altaan; eli nyt onkin sitten tällainen 660 litrainen allas täyttöä vailla! :D Kiitos kaikille jotka ovat minua jaksaneet neuvoa ja kannustamaan; varsinkin tuon suuremman altaan ostossa. :mrgreen:

Eli sellainen oli minun ja kultakalojeni tarina; joka vain jatkuu ja jatkuu ajan myötä.Onneksi asiat ovat nyt paremmin; kunhan hiekat saisi hommattua niin pääsisi tuota allasta laittelemaan.

Ja mikäköhän minua noissa huntupyrstöissä nyt kiinnostaa? Ei yksin kertaisesti mikään.Kun silloin ne tuli hetken mielijohteesta hankittua; enhän minä ollenkaan ajatellut kalojen jopa kärsivän olostaan.

Ne nyt kuitenkin on tullut hankittua; ja niistä aion huolehtia niin hyvin kuin voin ja niin kauan kun ne elävät; mahdollisemman hyvän elämän haluaisin niille kuitenkin tarjota.Eiväthän ne itselleen mitään voi; ihmiset..

Ajattelevat vain rahaa ja itseään. :( Niin se vain on; ja niin kauan näitä kamalia muunnoksia jalostetaan kun niistä kiinnostuneita ollaan - ja niin varmasti ana ollaankin.

Toivottavasti asiat olisivat joskus paremmin.
Alex
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Alex »

Jos joskus kultakaloja hankin niin luonnonmuotoa. ja jos minä sen kalakaupan perustan niin se on satavarmaa että sinne en ota muuta myyntiinkään kuin luonnonmuotoa.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Jos sä sellasen akvaario kaupan perustat niin mä lupaan ainakin käväistä sielä :mrgreen:
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Minullakin on pienenä ollu kaksi huntupyrstöistä kultakalaa ja toisella oli vieläpä sellaiset isot mulkosilmätkin. Silloin ne näyttivät kivoilta mutta vasta kun opin ymmärtämään ettei niillä ole kovin hyvä olla, huomasin ettei ne niin kauniita edes olekkaan. Päinvastoin.

Kerran olimme isosiskon kanssa eläinkaupassa ja hän sanoi että hänestä huntupyrstöiset kultakalat olisivat akvaariossa kivan näköisiä. Selvitin lyhyesti miten juuri senkin kaupan kultakalat ovat aivan pilalle jalostettuja ja siskoni alkoikin katsoa tarkemmin kultiksia. Oli hauska huomata miten siskonkin asenne muuttui ihailusta inhoksi. "Joo katso tuotakin, tuskin pystyy edes uimaan kunnolla ja tuo toinen vaan kelluu tuossa pinnalla."
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Riippuu hiukan lajista. Platyt, miekkapyrstöt, taistelukalat jne. ovat kivoja värimuunnoksina. Sen sijaan kiilakyljet, kääpiörihmakalat ja loistobarbit ärsyttävät jalostusmuunnoksina. Tiedän, ettei tässä ole logiikkaa, mutta kuitenkin asia riippuu tapauskohtaisesti.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Merri
Senior Member
Senior Member

Tämä "pearlscale" on lempinimeltään golf ball, tuossa kuva:

http://www.bristol-aquarists.org.uk/gol ... pearl1.jpg

Tässä pari kuvaa muista saatavina olevista "malleista" :frown: :

http://www.bristol-aquarists.org.uk/gol ... ce01-1.jpg
http://www.bristol-aquarists.org.uk/gol ... ubble4.jpg
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Toisaalla on otsikko että voiko karmivampia kuvia olla... sanoisin että nämä ovat vähintään yhtä karmivia, mielestäni paljon pahempiakin. :cry:

Tarkoitukseni oli kysyä viehätyksen ohella myös näiden kalamuunnosten herättämää eettistä ja moraalista puolta. Eli mitä miettii ihminen kenen akvaariossa ui vaikkapa näitä golfpalloja? Eikö yhtään omatunto kolkuta? Sillä jokuhan näitä kalaparkoja ostaa, ei kai liike muuten niitä myyntiin ottaisi. En voi käsittää. [}:)]

Juu, jos mietin vain ja ainoastaan ulkonäköä, onhan minustakin se hymynaaman näköinen kultakala söpö ja "hauskannäköinen", vaan kun tiedän mitä manipulaatiota siinä on takana ja ettei kalaressu edes saa suutaan kiinni katoaa kaikki söpöys hetkessä. Tulen vain todella surulliseksi.

Aioin ensin postittaa tämän aiheen tuonne osastolle minne kultakala-aiheet kuuluvat, mutta en halua syytellä ketään erityisesti ja ennen kaikkea halusin kuulla myös muiden kuin kultisharrastajien mielipiteitä.
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Merri
Senior Member
Senior Member

Jestas sentään, lukaisinpas nuo etiikkasivut. Jo sana "koristekala" kuulostaa ihan elottomalta *materiaalilta*, jota voi muokata mieleisekseen. Epämuodostumia, värin ruiskutusta ja evien leikkelyä :( . Minä tulen näistä "taivaantähystäjistä" ihan pahoinvoivaksi...

Samahan se on koiramaailmassakin, korvia ja häntiä leikellään, eri "värimalleja" löytyy. Hengitys- ja synnytysvaikeuksia yms. ongelmia. Onhan peukaloitu lyhytjalkainen kissakin, sekä mikälie twisted cat, jolla niin vääntyneet jalat, ettei pääse kävelemään. Kyllä ihminen on sai-ras!
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka tämmöisen kalan haluavat tankkiin. Onhan se huvittavan näköinen sarjakuvakala. Voisin melkein veikata, että oma äitini esimerkiksi valitsisi tuollaisen kultakalan akvaarioonsa. Sääli sinänsä, koska "tavalliset" akvaarion omistajat eivät kaikki tiedä edes, kyseinen kala on pitkän jalostustyön tulos ja tuskin se voi koskaan edes kuvitella normaalista kalan elämästä. Oma reaktioni katsoessani kuvaa oli, ensin pieni naurun hymähdys. Oikeasti, en ole koskaan ennen nähnyt oikeaa kalaa, joka näyttää sarjakuvasta repäistyltä. Tuo kala näyttää todella huvittavalta. Jos en akvaarioharrastukseen olisi kovin paljoa perehtynyt ja olisin ostamassa kultakalaa akvaariooni, olisi valinta ehdottomasti tuollainen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”