Monnisten rispaantuvat selkäevät

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Monnisten rispaantuvat selkäevät

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Monnisilla selkäevät rispaantuvat aika ajoin, nytkin muilla on kunnossa, mutta yhdellä rispaantunut. Siis ne "eväruodot" jäävät ja väleistä se kalvo vaan halkeaa. Muut kalat ok, eikä mitään muita oireita ole.

pH 6,8, KH 3, gH 7, No2 0, No3 0, (tätä nitraattia olen ihmetellyt, kun on koko ajan nolla, mutta testasin kaupan vettä ja siinä testi näytti lukemia, joten voisi olettaa testini toimivan.)

Vedenvaihdot kerran viikossa 1/3, olen koittanut myös vaihtaa 2 kertaa viikossa 1/3, mutta ei muutosta. Aikaisemmin minulla oli juovaimubarbeja, jotka hinkkasit itseään aina vedenvaihdon jälkeen, joten oletin, että vedessä on jotain pahaa. Lämminvesivaraaja on 15 vuotta vanha ja käytän vedenparannusainetta joka vaihtokerta. Myös turveuutetta olen nyt lisännyt. Lannoitus pmdd ja saviturvepallurat (joskus jotain kaupallisiakin). Hiilidoksidilisäys (ongelmat olivat jo ennen tätä).

Allas 189 litraa, lämpö 24 astetta. Kasveja paljon. Muut kalat:
intiaaninsulkia 10 kpl
kirsikkabarbeja 8 kpl
hohtomonnisia 6 kpl
partamonni

Monnisia otan lisää, kunhan noita hohtomonnisia jostain bongaan, karanteeniallas odottaa jo niitä. Partamonni jahtaa monnisia ruokaillessa, mutta en ole sen ikinä nähnyt niitä vahingoittavan, mutta voisiko olla siitä kyse? En tiedä pitäiskö vaihtaa lisää vettä, vai onkohan se sitten vain pahasta. :(
Tuulia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mullakin oli yhdellä täplämonnisella selkäevä "kahtia". Se korjaantui itsestään parissa päivässä. En osaa syytä sanoa mistä johtui 8O ...
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Joo, nyt tänään oli sillä evä kunnossa, jolla vielä pari päivää sitten oli aika pahan näköinen, ja nyt on sitten muutamalla muulla sellanen ihan pikkiriikkinen lovi.. *ei ymmärrä*
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Jos se on yrittänyt vänkätä itsensä liian ahtaaseen koloon? Tai muuten meinannut jäädä jonnekkin jumiin... [;)]
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

En mä kyllä usko, että noi kaikki vuorotellen jäis jonnekin jumiin, ja sitten olis varmaan muitakin vaurioita kuin vain tuo selkäevä. Omituista siis. Kai siellä vedessä on jotain vikana, mutta monniset vaan herkimpinä siihen reagoi... Voikohan tuosta 15 vuotta vanhasta lämminvesivaraajasta irrota jotain, kuparia..? Mutta sekin taitaisi vaikuttaa kaikkiin kaloihin. Tai voiko monniset olla jotenkin "sekundaa" että niillä on synnäinen joku vika / vitamiinin puute tai joku mikä tuon aiheuttaa, itse en enää keksi mitä tekisi. Niiden lämpötilaksi sanotaan 22-26, mutta kannattaisikohan kokeilla nostaa lämpöä?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Monnisten rispaantuvat selkäevät

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Angeline kirjoitti: Partamonni jahtaa monnisia ruokaillessa, mutta en ole sen ikinä nähnyt niitä vahingoittavan, mutta voisiko olla siitä kyse?
Tuossapa se tulikin. Meillä partis on sillepäälle sattuessaan (menkat?) tosi häijy, ja kiltin varomattomat monniset eivät ymmärrä olla menemättä häiritsemään mokoman pörrön ruokarauhaa.

Tästä on monasti seurannut em. kaltaisia evävaurioita, jotka kyllä paranevat muutamassa päivässä ihan itsekseen.

Kuulostaako tutulta: partis rapsuttaa rämixin palaansa ja paikalle touhottaa monninen pohjaa pölistellen. Kun monninen on liian lähellä, *pelmaus*, partis hyökkää monnista päin, monninen sinkoaa itsensä piiloon ja partis huitoo vielä muutaman rundin tyyliin "kuka vielä haluaa turpiin" ja jatkaa syöntiään.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
hs75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Itselläni ihmettelin kuparimonnisen vähän väliä rikkoutuvaa selkäevää, mutta kun parani aina parissa päivässä, en huolehtinut sen enempää. Sitten kerran tajusin rikkoutuneiden evien liittyvän kutupuuhiin! :)
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No ei noi kyllä ainakaan vaikuttais kutevan :D Tai mistä sitä tietää mitä ne yöllä puuhailee. Mutta nytkin olin koko viikonlopun pois kotoa, eli kalat eivät saaneet ruokaa kuin lauantaina aamulla ja sunnuntaina kun tulin niin oli siis uusia evärikkoja. Pelottaa vaan, että saavat pian jonkun pöpön niihin, kun ne on jatkuvasti rikki.

-----

Hei! Nyt tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto, että kun pohjahiekka on rautapitoista, niin kun monniset siellä pohjalla mönkivät, niin voivatko ne siitä saada noita oireita? Vedestä olen rautaa mitannut ja se näyttää sitä alinta arvoa mikä jbl testissä on, eli siis värähtää, mutta hyvin vähän. Veteen tietenkin lisään rautaa, mutta näkyykö tuo pohjahiekan rautaisuus edes siinä testissä, ja voiko se olla kaloille myrkyllistä?
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Nyt se sitten selvis. Se on partamonnin jahtaukset mikä sen saa aikaan. Seurailin yhtä jolla oli ehjä evä ja kun partis sitä hetken jahtas ja se luikki pusikoissa ym niin sen jälkeen oli 2 repeämää. Taitaa partamonni saada häädön aika pian, sääli vaan kun tykkään seurailla sen kasvua, toinen kun on juuri keksinyt omistavansa poskipiikit ja esittelee niitä nyt jatkuvalla syötöllä :D
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Vai on sun partis niin kiukkuinen, harmi :?
Itse olen katsellut monnisten touhuja kun ne jopa menee kahden uros partiksen selänpäälle "tupsuttelemaan" kun on jotain hyvää ruokaa tarjolla ja ovat niin kiihdyksissään. Minun partis ukot ovat ainoastaan toisiaan kohtaan hieman kireitä. Eivät ole silti toisiaan vahingoittaneet. Tähtipartis ukko joka on akvan kingi on itse oikeutettu parhaisiin paloihin sitä ei kukaan kyseenalaista akvassa. Silti se ei hyökkäile kenenkään kimppuun. Muut antavat oikeastaan suosiolla heti tilaa sille. Monnisilla on itseasiassa etuoikeus mennä tämän ukon selän yli ilman että se edes reagoi siihen. [;)]
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Mun partistytteli kiukkuaa monnisille myös, mutta onneksi vain ja ainoastaan ruoka-aikaan. Aiheuttaa juuri noita halkeamia selkäeviin, onneksi paranevat pikapikaa [;)]
John D kirjoitti:Meillä partis on sillepäälle sattuessaan (menkat?) tosi häijy, ja kiltin varomattomat monniset eivät ymmärrä olla menemättä häiritsemään mokoman pörrön ruokarauhaa.
Heh, kuvaus sopii medänkin otukseen kuin nakutettu :mrgreen: ! Onneksi monniset ovat niin vikkeliä että kerkeävät karkuun => kiukkupussi vetäisee oikein kunnolla herneen nenään ja alkaa rähjätä kaikelle ja kaikille, ei saa kuitenkaan ketään kiinni ja kivet, mokomat röyhkimykset, eivät lähde karkuun => neiti tappaa siitä hyvästä tabletin => tabletti jauhaantuu pieneksi silpuksi joka päätyy joka tapauksessa monnisten suihin. Partamonnin logiikkaa parhaimmillaan :mrgreen:
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Jeejee, taas herää henkiin yksi viestiketjuvanhus... :roll:

akvaarion tilavuus: 112l
vesiarvot: NO2 <0,3mg/l, NO3 12,5mg/l, pH 6,8 GH ja KH 3
muuta vedestä: lämpötila 24-25, vedenvaihto 10pv välein 40%
muuta: lannoitteena PMDD ja saviturvepallerot, pohjamateriaalina sora
kalasto: 17 intiaaninsulkaa, 5 hunajarihmakalaa (2 aikuista ja 3 keskenkasvuista. Nuoriso vaihtaa allasta kuukauden sisään), 7 täplämonnisen albiinomuotoa, partis

Nyt toivoisin saavani vastauksen ongelmiini. Selkäevien lisäksi monnisilla rispaantuvat välillä pahoinkin myös pyrstöevä. Ei samennusta tai muuta muutosta ihossa, mutta niiden eväruotojen välit haljenneet auki. Joskus verestäviä haavoja varsinkin noiden pitkäeväisten selkäevissä (jalostuksen tms tuloksena sellainen pidempi selkäevä), mutta ne paranevat aika nopeasti.

Tämä ongelma on ollut siis jo pitkän aikaa tuolla akvaariossa. Välillä on niin, että kaikilla on ehjät evät, sitten jollain on jotain pieniä lovia ja nyt tällä hetkellä yli puolella monnisista on aika pahastikin rispaantuneet evät. Yksi monnisista on myös hieman apaattinen. Apaattisuutta ei ole ennen esiintynyt.

Onko vika partiksessa, vedenlaadussa, pohjassa vai missä? Tämänaamuiset rispaantumiset ovat tulleet yön aikana, eilen evät olivat paljon paremmassa kunnossa. Vedenvaihdoilla ei ole osuutta asiaan, olen seurannut sitäkin.

Nyt rakkaat kanssaharrastajat, auttakaa. :( Miksi ihmeessä monniset kärsivät noin, kun muu akvaario on todella hyvässä kunnossa?

Kysykää ihmeessä lisätietoa ja koittakaa löytää syy ongelmiini. Nyt kaipailen varsinkin AW:n suurkuluttajia ja "kalaguruja" vastailemaan minulle. [;)]
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Meikäläinen on joskus taskulampun kanssa tiiraillut syyllistä ja todellakin, entinen partikseni hyökkäili yöllisillä reissuillaan monniparkojen kimppuun :cry: Epäilys heräsi juuri siitä että illalla monniset olivat kunnossa ja aamulla evät riekaleina. Ja päivisin partis näytti niin viattomalta lepäillessään kantojen päällä.
nukki2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nukki2 »

Guru en ole, mut kerronpa omista kokemuksistani..

Mulla vyönoitamonnit saivat n. puolisen vuotta sitten kuvaamiasi oireita, (apaattisuus ja evien rispaantuminen) 250l akvaariossa. Suodattimena eheim pro 2026. Lisäsin pintavirtausta ulkosuodattimen suutinputkella sekä ostin sisäsuotimen, aquaball 300 diffuusorilla ja voila`-> viikon päästä noitikset laahustivat taas ympäri tannerta imutellen, evät terveinä. Sen jälkeen moisia ongelmia ei ole ilmaantunut. (koputtaa päätä)

Johtopäätökseni tästä oli että kalaset tarvitsivat happirikasta vettä voidakseen hyvin....apropoo öljymäinen vedenpintakalvokin, jota aika`ajoin ilmaantui on ollut historiaa!
tytsi
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Pintavesi liikkuu hyvin ja veden hapekkuudesta olen huolehtinut. Jäljelle jää siis partamonnin touhuilut. Voihan kurja. :(

Tuo partis on vanhempieni ja meillä vierailevien lasten suosikkikala (ainut kala, jonka he tunnistavat, ja sen nimi onkin luovasti "monni"). Mietittiin kaverin kanssa, että tuo altaan sisustus voi edesauttaa monnisten ja partiksen yhteenottoja. Siellä kun on iso kanto, joka jättää alleen noin 5cm korkean tilan liikkua. Samanlaisia matalia luolia oli myös entisissä sisustuksissa.

Sisustusta en hirveän innokkaasti lähtisi muuttamaan varsinkaan tuon kannon osalta, kun olen jo niin tykästynyt siihen. Pitäisikö partiksen siis muuttaa pois tai monnisten? Voihan kökkö... Meillä on kyllä 3 viikon päästä 63-litrainen allas tyhjänä, mutta siihen en viitsisi noin isoja kaloja laittaa. :(
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
zelex
Junior Member
Junior Member

Re: Monnisten rispaantuvat selkäevät

Viesti Kirjoittaja zelex »

Vanha ketju nousee, mutta siinä on juuri sitä asiaa mitä itse hain.
Eli yhden partamonnin selkäevä on rispaantunut juuri kuvatulla tavalla, se on ikäänkuin vain "ruoto" silloin kun monni nostaa sen pystyyn. Olen nähnyt useaan kertaan kun toinen, paljon isompi partamonni häätää tämän pienemmän pois omalta reviiriltään. Onko nyt näin etten 240l akvaarioon vaan mahdu enempää kuin partamonni, ainakaan jos tällä monnilla on iso ego? Sillä on piileskelypaikka kannon alla mutta se tulee usein sieltä esille syömään ja silloin kyllä nuoremmat saavat kyytiä. Tämän ketjun perusteella olisi helppo syyttää näitä ison monnin hyökkäyksiä rispaantuneesta selästä :( Muuta näkyvää tuhoa ei pikkumonnissa ole ja se liikkuu sekä kasvaa reippaasti.
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”