Jaavansammalen kasvatus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jaavansammalen kasvatus
Kuinka nopeasti jaavansammal (Vesicularia dubyana) kasvaa sinertävässä valossa? Haluaisin nimittäin tehdä tulevasta 200 litraisesta lajiakvaarion, johon tulisi piikkisilmiä (Pangio kuhlii) ja ajattelin, että kuinka kauan noilla sammalilla kestää kasvaa. Ostaisin kalat vasta sitten kun sammalet on kasvaneet niin että ne muodostavat kantojen kanssa pöheikköjä. Niiden väleihin tulisi siten pikkuisia luolia.
Kaloilla ei siis ole kiire, mutta tykkäävätkö ne enemmän sellaisesta akvaariosta, jossa sammalet ovat kasvaneet tiheiksi, melkein läpipääsemättömiksi pöheiköiksi? Tarviiko kasviakvaariossa vaihtaa vettä, jos tarvii, niin kuinka paljon ja kuinka usein?
Kaloilla ei siis ole kiire, mutta tykkäävätkö ne enemmän sellaisesta akvaariosta, jossa sammalet ovat kasvaneet tiheiksi, melkein läpipääsemättömiksi pöheiköiksi? Tarviiko kasviakvaariossa vaihtaa vettä, jos tarvii, niin kuinka paljon ja kuinka usein?
Ohuella siimalla kiinnittää sammalen tiukasti kantoon niin se kasvaa siihen nopeasti kiinni. Ne sammaleet mitä en kiinnittänyt siimalla, kasvoivat paljon hitaammin kuin ne jotka laitoin tiukasti puuhun kiinni. Nyt aikaa on kulunut 3 viikkoa ja sammal on ja pysyy puussa ilman siimaakin.Andy85 kirjoitti:Kyllä tuo jaavansaniainen suhteellisen nopeasti kasvaa sinisessäkin valossa, mutta luulisin että suurin ongelma on saada se kunnolla kiinni kantoihin. Ainakin itselläni on ollut ongelmia saada tuo sammal pysymään kiinni virtaavassa vedessä.
-
- Senior Member
- Viesti:
Mä oon laittanu kumilenkeillä noita jaavansaniaista ja jaavansammalta kiinni juurakoihin. Hyvin ovat juurtuneet.
Kumilenkki on helppo poistaa sitten kun kasvi on kiinnittynyt alustaan. Kovin näkyvälle paikalle en noita kyllä suosittele. 

Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Jaavansammalen kasvatus
No jos kerran hankit kalat vasta hieman myöhemmin, sammal on ehtinyt kasvaa kiinni ja siimat voi irrottaa. Sammalen kiinnittymiseen menee omien arviointieni mukaan n. 2 viikkoa ja sitten siimat toki poistetaan. Kumilenkkejä käyttämällä sammal kiinnittyy vain yhteen kohtaan eli en ymmärrä miten niitä käyttämällä saisi hyvää lopputulosta (ellei niitä tunge kymmeniäkirjoplaty kirjoitti: Ostaisin kalat vasta sitten kun sammalet on kasvaneet niin että ne muodostavat kantojen kanssa pöheikköjä. Niiden väleihin tulisi siten pikkuisia luolia.
Kaloilla ei siis ole kiire...

-
- Junior Member
no..
Kun sen laittaa yhdestä kohti kiinni,niin se parissa viikossa "juurtuu" kantoo kiinni,muistakin kohti....
Ainakin minulla....
Jos ostaa jotain pottikasveja,niin joskus mukana tulee pikkuisia saviruukkuja...Niihin olen laittanut jaavansammalta sisälle,se pysyy hyvin ja vähän ajan päästä näyttää aika metkalta,kun on kasvanut..
Ainakin minulla....
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos ostaa jotain pottikasveja,niin joskus mukana tulee pikkuisia saviruukkuja...Niihin olen laittanut jaavansammalta sisälle,se pysyy hyvin ja vähän ajan päästä näyttää aika metkalta,kun on kasvanut..

Varokaa! Akvaariohulluus on tartuvaa!