Voi tietenkin näyttää aliravitulta kuvassa mutta ei sitä oikeasti ole päinvastoin masu on oikeasti aika iso mutta iho on tuommoista läpinäkyvää vatsan kohdalta ja kala on hieman vihertävä kyljestä onko sama sinun "tumma" leväplekollasi jartzu65? entä kuinka isossa altaassa majailee?kuinka vanha? ja kuinka iso? Ja kuinka isoksi nämä jalostus muodot voivat kasvaa? sama kuin normaalikin?
Olisko vajaa kaksivuotias ja pituus noin 15cm. Asuu tuossa isommassa 1200 litraisessa ja noista jalostusmuotojen koosta en sen tarkemmin tiedä, mutta uskoisin että eiköhän ne kasva ihan samoihin mittoihin kuin "alkuperäiset"?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Meillä tuo kala ei ole ollut koko ajan tuossa isossa altaassa ja myönnän kyllä että se on ollut huonolla ruokinnalla ja itse asiassa olen tarkoituksella työntänyt tuohon altaaseen ruokaa tosi reippaasti viime aikoina.
Minulla ei olekaan ollut koskaan tietoa kyseisten kalojen kasvuvauhdista,joten lihotuskuurille siis'[:I]'
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Niijoo kun luin olikos se nyt rääkyn sivuja? no kuiteskin niin hänellä olevan tummaleväplekon käytös eroaa tästä mun omasta kyllä aivan täydellisesti ei oikeastaan mitään samaa paitsi että on paljon näkyvillä mutta liikkuu samalla lailla kuin partiksetkin oliskohan mulla mitään toivoa ettei tuo olisi tummaleväplekon albiino muoto? (toivon että ei olisi koska silloin mulla ei ole tarpeeksi tilaa tällä kalalle)
Tummaleväplekohan se siellä Malikan kuvissa lojuu. Pärstävärkki on erittain lajille tyypillinen (eka kuva), ja tokasta kuvasta on helppo laskea 13 selkäevän ruotoa.
Toivottavasti altaassasi riittää litroja. Kalasi on kaiketi nyt vielä hyvin pieni (tai altaasi pohja on kamalia lohkareita), mutta aika nopeastihan tuollainen otus kasvaa. Niin, ja tämä tosiaan on ihan oikea albiino eli täysin väritön kroppa ja punaiset silmät.
Oli tosiaan vielä ihan poikaskuvia, jännä kaveri vain kun kasvaessaan väri muuttuu koko ajan tummempaan suuntaan, luulin että pysyy värittömänä. Onkohan aivan tyypillistä? Ihan tuoreita kuvia ei ole, mutta on nykyään ehkä ennemminkin vaalean kuparinruskea, eikä täysin väritön.
Altaan litrat albiinollemme ovat ehkä hieman niukilla (n.350) .
Malikan albiinolla on mahdollisuus elää tuolla jonnekin 25-senttiseksi, ja se pituus saattaa tulla hyvällä hoidolla ja vahvalla ruokinnalla täyteen jo alle vuodessa. Sitten pitääkin olla jo tarjolla tuplasti litroja - tai kalan lopetus.
Väreistä: Tummaleväplekosta on ilmeisestikin eri jalostusmuotoja, eivätkä edes kaikki "albiinot" ole välttämättä geneettisesti identtisiä keskenään vaan osa saattaa olla tummempia tai värikkäämpiä kuin toiset. Osa "albiinoista", ne mustasilmäiset, eivät edes ole albiinoita vaan muita värimuunnoksia. Lisäksi kalan väriin vaikuttavat jonkun verran altaan valaistus ja pohjamateriaalin väri ja ainakin joissain tapauksissa myös hoito poikasena. Ruokinnalla ja valoisan ajan pituudella voidaan vaikuttaa mm. parin lehtikalamuunnoksen aikuisväreihin.
Mites Liisa osaatko sellaiseen sanoa, kun minun mielestä tuolla meidän "hyönteisellä" oli punertavat silmät silloin kun se tuli meille, mutta nyt sillä on tummat.
Enpä osaa varmasti sanoa. Mutta ainakin jollain kaniinin värimuodolla, jolla on normaalista laimentunut turkin väri ("soopeli", muistaakseni) silmät ovat tummat mutta hohtavat hiukan punaiselle kun sopivasti katsoo. Ja täysalbiinolla ja himalajavärisellä (naamioväri) pupulla on ihan punaiset silmät. Ehkä tässäkin tapauksessa tämän kalan silmät ovat niukkapigmenttiset ja siksi punertavat, mutta koska pigmentti yleensä lisääntyy (lajista riippumatta) eläimen kasvaessa, kalasi silmät ovat myöhemmin tummuneet.
No voi itku kala löytyi kuolleena akvaariosta (ei ole kuollut kaloja kolmeen vuoteen) päivällä näytti vielä suht´koht pirteältä roikkuen etulasista syöden levää.. mutta nyt sitten oli kuollut