Mikä olisi hyvä/riittävin testimerkki?
Tekeekö liuskatesteillä mitään?
Entäs tippaversiossa, paljonko niitä tippoja tarvitaan ja kuinka riittoisia ne yleensä on?
1. Testimerkeistä en osaa sanoa muuta kuin, että Tetratest Laborettissa on kaikki tarvitsemat: pH, gH, kH, NO2, CO2. Mutta tätä ei kauheasti ole suomessa, ainakaan helsingin seudulla(olen kolunnut kaiken maailman kaupat läpikotasin), joten joutuu tilaamaan Aquaristikshopista.
2. Mulla oli liuskatesti ennen, mutta tippatesteihin voi luottaa paremmin. Suosittelen tippatestejä...
3. Yleensäkin niissä on aika paljon kun tippoja vaan laitetaan. Kestää ainakin kuukausia, minulla ainaskin(tuo Tetratest Laborett)
Mä olen käyttänyt Seran testejä lähinnä siksi että ovat edullisia. Yleensä paketissa kyllä lukee isolla, kuinka monta testiä niillä on mahdollista tehdä. Kovin tarkkoja mun mielestä Seran testit ei ole (vertailtu JBL:n pH 6-7,6 testiin on), mutta kyllä niilläkin jonkun suuntaa antavan tuloksen saa aikaiseksi.
Liuskatestejä en ole kokeillut. Eivät kuulemma ole kovin tarkkoja. Helppokäyttöisyys on etu.
Jaa, paljonko tippoja...riippuu ihan testistä. Jos taas tarkoitit että paljonko testejä, niin pH:lla NO3:lla selviää. Jos aikoo seurata myös kovuuksia, tarvitaan KH ja GH. Kypsyttämisessä tarvitaan vielä NO2 ja NH3/NH4 (ammoniakkikypsytyksessä). Leväkatastrofin selvittelyssä voi olla apua PO4-testistä. Jos kysyit sitä, että kuinka paljon tippoja käytetään yhdessä testissä, se riippuu testistä. Tässä pari esimerkkiä Seran testeistä kun en muista testeistä tiedä.
PH, 5 ml vettä + 2 tippaa reagenssia (riittoisuus 80 testiä)
KH, 5 ml vettä + reagenssia, 1 tippa vastaa yhtä astetta, värin muuttuessa tiedetään KH (riittoisuus 390 astetta)
GH, samoin kuin KH (riittoisuus 390 astetta)
NO2, 5 ml vettä + 5 tippaa 1. reagenssia + 5 tippaa 2. reagenssia (riittoisuus 60 testiä)
NO3, 20 ml vettä + 6 tippaa 1. reagenssia + 1 mitta 2. reagenssia + 6 tippaa 3. reagenssia (riittoisuus 60 testiä)
Kiitoksia vastauksista! Nuo valaisi jo aika paljon. Onko tuo Aquaristikshop minkälainen verkkokauppa? Onko sieltä helppo tilata, kuinka pitkät toimitusajat?
Mikä olisi hyvä/riittävin testimerkki?
Tekeekö liuskatesteillä mitään?
Entäs tippaversiossa, paljonko niitä tippoja tarvitaan ja kuinka riittoisia ne yleensä on?
Tippoja pitää laittaa tarkka määrä, niin kuin ohjeessa lukee.
Torttu: Jos laitat 2-3kpl, niin älä ihmettele, jos altaasi vesiarvot heittelevät joka kerta kun mittaat.