Valvoja: Moderaattorit
janutzki kirjoitti:No joo, ehkä voisin itse vaihtaa pistokkeen, mutta en enää uskaltaisi valaisinta seinään laittaa![]()
Eli annan suosiolla sähköalan ammattilaisen tienata leipänsä
Kyllä tällaista harrastetaan, jotta saadaan yleispistoke kaikkiin rasioihin - oli se sitten laitonta tai vaarallista. (En ole ennen kuullutkaan.)janutzki kirjoitti:Onnistuuko maadoittamattoman valaisimen seinään tulevan pistokkeen muuttaminen maadoitetuksi? Työn teetän sähkömiehellä (tumpelo kun olen), mutta olisi kiva tietää onko se edes mahdollista? Pakko jotain keksiä, kun en mistään löydä maadoittamattomia ajastimia
Mielenkiintoista miten sähkömies sitten tuon voisi ratkaista. Ei kai mitenkään!irkku82 kirjoitti:Kun alkaa valmiita sähkölaitteita muokkaamaan ei vahingon tapahduttua minkäänlainen vakuutus korvaa, koska laite ei ole enää ollut turvallisuusmääräysten mukainen. Sähköalalla määräykset on suomessa maailman tiukimmat.
Tämä ei pidä nykyään paikkaansa. Nyt saa jopa ruuvata lampun kattoon sokeripalaan ja rakentaa itse jatkojohtoja ja kiinnittää pistokkeita johtoihin. Mikäli osaa - niin sanotaan virallisissa tiedotteissakin. En nyt viitsi tähän etsiä sitä virallista linkkiä, mutta tämä asia oli esillä alle kuukausi sitten viimeksi.irkku82 kirjoitti:Maallikko jolla ei ole sähköalan koulutusta ei saa tehdä jokamiehen hommia enempää. Eli saa vaihtaa sulakkeen ja lampun ja tehdä alle 48V sähkötöitä.
On mahdollista, mikäli valaisimessa on metallinen runko. Muinaisissa valaisimissa on tosiaan noita 0-luokan "siankärsätöpseleitä" jotka eivät maadoitettuun rasiaan saakaan mahtua. Pelottavampaa on että hieman uudemmissa olen tavannut suojaeristetyn laitteen litteitä töpseleitä vaikka itse laite ei kaksinkertaista eristystä todellakaan sisällä, edes kannat eivät ole vesitiiviit.janutzki kirjoitti:Onnistuuko maadoittamattoman valaisimen seinään tulevan pistokkeen muuttaminen maadoitetuksi? Työn teetän sähkömiehellä (tumpelo kun olen), mutta olisi kiva tietää onko se edes mahdollista? Pakko jotain keksiä, kun en mistään löydä maadoittamattomia ajastimia
Vanhemmissa taloissa vain kosteissa tiloissa on maadotetut pistokkeet eli keittiö ja vessa. Kannattaa varmaan tarkistaa ensin hyödyttääkö edes. Vaikka seinässä olisi maadotettu naarasliitin ei se silti tarkoita, että siihen olisi välttämättä vedetty kolmea kaapelia, ainakaan meillä.janutzki kirjoitti:Onnistuuko maadoittamattoman valaisimen seinään tulevan pistokkeen muuttaminen maadoitetuksi? Työn teetän sähkömiehellä (tumpelo kun olen), mutta olisi kiva tietää onko se edes mahdollista? Pakko jotain keksiä, kun en mistään löydä maadoittamattomia ajastimia
Hyödyttää varmasti, saa valaisimen ajastimeen kiinni.Rosmariini kirjoitti:Vanhemmissa taloissa vain kosteissa tiloissa on maadotetut pistokkeet eli keittiö ja vessa. Kannattaa varmaan tarkistaa ensin hyödyttääkö edes.janutzki kirjoitti:Pakko jotain keksiä, kun en mistään löydä maadoittamattomia ajastimia
Se, että pistorasiaan tulee vain kaksi johtoa ei tarkoita, etteikö pistorasia olisi "maadoitettu" siihen tulevan laitteen kannalta. Vanha tapa on haaroittaa pistorasian sisällä nollajohto maadoituskoskettimiin. Se ei ole tietääkseni enää sallittua. Siihen liittyvä riski on nollajohdon katkeaminen seinässä ennen pistorasiaa, jolloin tässä "maadoituksessa" olevan laitteen maadoituskohdat tulevat jännitteellisiksi laitteen ollessa kytketty ja siis nollajohdon ollessa samanaikaisesti poikki. Harvinainen tilanne joka tapauksessa. Vanhoissa taloissa on tällaisia "maadoituksia" paljon. Laitevikatilanteissa ja normaalitilanteissa tällainen maadoitus toimii ja hyödyttää kuitenkin.Rosmariini kirjoitti: Kannattaa varmaan tarkistaa ensin hyödyttääkö edes. Vaikka seinässä olisi maadotettu naarasliitin ei se silti tarkoita, että siihen olisi välttämättä vedetty kolmea kaapelia, ainakaan meillä.