Kalaston suunnittelu

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Auli
Starting Member
Starting Member

Kalaston suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Auli »

Tarvitsisin vinkkejä ja neuvoja uuden akvaarion kalaston suunnittelussa. Mulla on käynnissä olevassa 540 l akvaariossa (150 x 60 x 60) seuraavanlainen kalasto:

1 partamonni uros
1 harmovampyyripleko
1 taistelukala uros
4 kuparimonnista
4 leopardimonnista
15 kulmatetraa
8 timanttitetraa
1 haarniskamonni
5 leväbarbia

Uuden uutukainen 320 (200 x 40 x 40) litrainen akvaario odottelee vielä paketissaan alustan valmistumista. Tarkoituksena on jakaa kalat näiden kahden akvaarion kesken ja hankkia kumpaankin uusia kaloja. :D

Taistelukala pitäisi saada erotettua timanttitetroista, ne kun tuntuvat näykkivän Taiston eviä. Samoin partamonni ja vampyyripleko pitää laittaa erikseen, partamonni kun välillä tönii kauniin plekon kylkiä niin että heikompaa hirvittää...

Hyviä ehdotuksia?

Itse olin ajatellut laittaa Taiston, monniset, plekon ja 2 leväbarbia siihen pienempään altaaseen, ja kasvattaa monnisparvet oikean kokoisiksi. Isompaan altaaseen jäisivät siis partamonni, haarniskamonni, 3 leväbarbia ja kaikki tetrat. Lisäksi olin ajatellut hankkia pari haarniskamonnia lisaa, sekä tiikerinuoliaisia ehkä 3 kpl. Kuulostaako hyvältä suunnitelmalta?

Nykyisessä akvassa on muuten veden lämpötila 26, ja täällä Oulussa veden PH tuntuu pysyttelevän vähän päälle 7:ssa...
vee_monn
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vee_monn »

Eikös tiikerinuoliaiset ole petokaloja? 8O Kasvavat ainaksi 30 cm pituisiksi ja yks puri mun käteen. Sattu kyllä... :? [:I]
Kaksin aina kaunihimpi.
Auli
Starting Member
Starting Member

Tiikerinuoliaisetko petokaloja ?

Viesti Kirjoittaja Auli »

Hmmm, mita olen kahdelta ystävältäni kuullut (ja nähnyt) niin heillä ainakin tiikerinuoliaiset käyttäytyvät sävyisästi muita kaloja kohtaan, vaikkakin ovat taitavat tuuppia pienempiä tieltään aina ruoka-aikaan... :|

Ja tuohon isompaan altaaseen mihin olin ne suunnitellut laittavani, ei pitäisi kovin herkkiä alakynteen jääviä lajeja edes jäädä, kun ne menee siihen pienempään altaaseen.

Onkos muilla kommentteja tiikerinuoliaisista ja niiden sopivuudesta noiden tetrojen, leväbarbien sekä haarniska- ja partamonnin seuraksi?
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Tiikerinuoliaiset ovat kilttjä kaloja ja kasvavat isoiksi vain isoissa altaissa. ne eivät tee pahaa muille kaloille. Lähinnä kinaavat ruuasti keskenään ja monnien kanssa. 8-) En tiedä ovatko tiikerinuoliaiset petoja mutta eivät ne pure.

Jotkin hentolehtiset kasvit tuntuvat maistuvan, joten kasvit on valittava erikseen. Toinen ongelma on kyllä se että tiikerinuoliaiset syövät mielellään kalanpoikasia ja mätiä. Joten kalojen viljely samassa altaassa voi jäädä haaveeksi. Mätimunien lisäksi niille kelpaavat myös kotilot. :mrgreen:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
vee_monn
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vee_monn »

Meillä oli kyl 2 tiikerinuolaista ja ne tappoi monnin ja löysin sen riekaleina ja toisella kerralla tikru puri mun käteen. :( Sama juttu kävi ystävälleni kun hän yritti saada ne pois sieltä. Päätimme lopulta, ettemme pysty hoitaa niitä, kun ne tappaa monnejamme. Niille annettiin uusi koti.

Surullista mutta ajattelimme myös muiden kalojen parasta. Joten...

Olemme miettineet hankkiä joskus lähi tulevaisuudessa tikrut ja hankkia niille ikioman altaan. Kun kauniita on... [;)]
Kaksin aina kaunihimpi.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Monnihan oli saattanut kuolla ihan itsekseen ja monille kaloille, tikruillekin, varmasti maistuu raadot. Parvikaloja ei kannatta pitää kaksistaan, isommassa parvessa niillä on enemmän hommaa kun touhuilevat keskenään ja silloin muutkin kalat saavat olla varmasti paremmin rauhassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”