Piikkisilmiä 60 litraiseen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
monniainen
Junior Member
Junior Member

Piikkisilmiä 60 litraiseen

Viesti Kirjoittaja monniainen »

Eli katoin haulla, mutten löytänyt mitään joka riittäisi tähän vastaukseksi.
Jotkut viestit tätä luokkaa:
A: Kuinka ison akvaarion tarviivat 2 piikkistä?
B: Noin 300 litraa.
:roll:
Rajansa kaikella.

Olen saanut sen käsityksen, että vaikka piikkisilmät ovat pitkiä, niiden tilantarve ei ole kovin suuri, koska ne ovat aika "passiivisia" kaloja.
Joten montako piikkisilmää mahtuu 60 litran akvaarioon, johon ei tule mitään muita kaloja.
Mahtuvatko pari piikkisilmää jopa 50 litran akvaarioon? 8O
Varokaa! Akvaariohulluus on tartuvaa!
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Piikkisilmiä 60 litraiseen

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

monniainen kirjoitti:niiden tilantarve ei ole kovin suuri, koska ne ovat aika "passiivisia" kaloja.
Mistähän tuollaisen käsityksen olet saanut? :?

Mulla ainakin piikkarit liikkuu enemmän kuin affenet :roll:

Ja sitten varsinaiseen kysymykseen.. riippuu aika paljon akvan pohjapinta-alasta mutta jos se on tätä "standardi" luokkaa niin en laittaisi yhtäkään piikkaria tuon kokoiseen

Syy: ne viihtyvät paremmin parvessa (n.5-6 kpl jolloin akva on täydellisesti liian pieni ja ne ovat paljon arempia kun niitä on vähän ja se voi kuulemmasta jopa stressata niitä 8O tuo ei tietysti ihan varmaa tietoa ole mutta...) ja sitten kun todella huomaisit kuinka paljon piikkarit liikkuukaan niin huhhuh 8-) eli kyllä jokainen varmaan haluaa tarjota kalalleen enemmän tilaa kuin sen minimin eikä tuo 60L taida olla edes se minimi tai jos on ja haluat mun mielipiteen (mitä et varmastikkaan halua) niin en tosiaan laittaisi yhtäkään (itellä 6 piikkaria käyttää YÖLLÄ sen 120cm pituuden AIVAN kokonaan)
monniainen
Junior Member
Junior Member

No

KOska minulla on ollut(ja on edelleen) piikkisilmiä 120 litraisessa vaikka kuinka kauan ja ajattelin perustaa lajiakvaarion..
Ja piikkisilmät eivät todellakaan tarvitse parvea,ne viihtyvät yksin ja pareittainkin..
JOs piikkikset liikkuvat todella paljon,syy on monesti väärässä vedessä tai huonoissa olosuhteissa.. :? ja hyvin hoidetut kesyt piikkikset voivat tulla syömään päivällä ja jopa kädeltä,kuten omani.. :)
Piikkisilmät ovat rauhallisia kaloja.
Tilantarve vain epäilyttää..
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Haxa: Ja jälleen muistutus että ei se piikkisilmä ole varsinainen parvikala! Voidaan pitää yksin, kaksin tai ryhmässä. Eli "viihtyvät paremmin parvessa " on perätön väite.

Kylläpä tämä parvikala-ajatus elää tiukassa vaikka Suomen ykkösmonni-nuoliaismieskin on asiaan sanansa sanonut :roll:

Sitten näin yleisenä muistutuksena offtopiccina: älkää HUUTAKO vaan käyttäkää juuri lihavointia täsmentääksenne pointtia (kuten monniainen käytti)

Itse pidän piikkareille hyvänä miniminä 80-litraista. Tähän pistäisin itse parin.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: No

monniainen kirjoitti:Ja piikkisilmät eivät todellakaan tarvitse parvea,ne viihtyvät yksin ja pareittainkin..
JOs piikkikset liikkuvat todella paljon,syy on monesti väärässä vedessä tai huonoissa olosuhteissa.. :?
Jahas.. vai että piikkarit liikkuu paljon huonossa vedessä, täähän on mullekki ihan uutta. :roll: Kait nää sitten on huonossa hoidossa kun ovat kutupuuhiakin aloittelemassa (naaraan vatsa kasvaa päiväpäivältä ja on vihertävän värinen). :roll: Mun piikkarit ei päivällä mitään mahdottomia liiku, mutta yö on taas ihan eri asia jolloin otin vertaukseen ahvenet, koska ne liikkuvat päivällä ns "normaalin" määrän ja yöllä taas vähemmän. Kun taas piikkarit liikkuvat päivällä vähän, mutta yöllä taas vaikka kuinka paljon. Ja tiesitkös sitä että kun piikkarit laittaa ekaa kertaa mihinkä tahansa "normaaliin" akvaarioon niin ne liikkuvat ekan viikon aivan älyttömästi :mrgreen: (tuolla nyt ei tietenkään ollut mitään tärkeää merkitystä).
monniainen
Junior Member
Junior Member

Niinpä..

-Mun piikkarit ei päivällä mitään mahdottomia liiku, mutta yö on taas ihan eri asia jolloin otin vertaukseen ahvenet, koska ne liikkuvat päivällä ns "normaalin" määrän ja yöllä taas vähemmän.-

JOs joku tajuaa tämän lauseen,saakoon hän nobelin palkinnon!
Vaikka ko.ihminen väitti juuri piikkiksiensä liikkuvan paljon päivisin...

Niin,
sähän sanoit.
Niin,kun piikkarit laittaa eka kertaa uuteen akvaarioon ne on niin hermostuneita että liikkuvat hyvin paljon..
Kutupuuhat ovat asia erikseen,ja liittyykö se tilan tarpeeseen?
Ja minkähänlainen ko.ihmisellä sulla edes on piikkisilmistä?
Eikö tässä ollut kysymys tilantarpeesta,vai kuvittelinko kirjoittavani niin?

Olen rääkyn kanssa samaa mieltä asiasta ja kun asiallisesti kysyy tilantarpeesta,tarviiko heti ruveta haastamaan riitaa ja heittämään legendaa..?

Eikö 80litraiseen todella mene enempää,kuin yksi?
minulla on 120 litraisessa 2 ja ollut lisäksi yksi hoidossa kesän ajan..
Olen suunnilleen 4 vuotta ollut tekemisissä piikkiksien kanssa..
Viimeksi muokannut monniainen, 22:39, 01.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niijjoo no.. ainakin rääkky sun kotisivuillas lukee näin "Näyttää olevan niin että parvessa piikkarit rohkaistuvat" eli onko nyt paremmin sanottu että parvi on parempi vai onko kenties rääkky väärässä? :mrgreen:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Enimmäkseen hämäräaktiiviset piikkisilmät eivät todellakaan tarvitse kovin valtavaa allasta. Ne voivat kasvaa kyllä ihan mukavankokoisiksi nakeiksi ja touhaavat välillä ympäriinsä, mutta ne kuitenkin häsäävät silloin ympäri akvaariota käyttäen koko altaan hyödykseen toisin kuin monet muut kalat. En siis surisi satalitraisessa olevia piikkisilmiä.

Ja kuten jo mainittu, niin eivät ole mitään parvikaloja vaikka seurasta pitävätkin joten siksikään ei isoa allasta ole pakko olla. Voi ihan hyvin hankkia vain yhden piikkisilmän tai pari.

Itse pidän kyllä isoista piikkisilmäsolmuista kannon alla joten omaan altaaseeni niitä tulisi kyllä ihan parvi jos niitä hankkisin.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minulla on yksittäinen piikkisilmä.

Ja tuossa kohdin olenkin väärässä. Olen korjaillut sivuiltani kirjoitusvirheitä ja ajatushäiriöitä jotka ovat seurausta siitä että en ole kirjoittamisen jälkeen oikolukenut tekstiäni. Tuo lause on epätarkka jonka juuri poimit. Siitä puuttuu viittaus siihen mihin viittaan alempana tekstiä: akvaristin kannalta parvessa pitäminen on parempi - en itse usko piikkisten parvisuuntautumiseen ainoana viihtymistapana.
Viimeksi muokannut Rääkky, 22:44, 01.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Niinpä..

monniainen kirjoitti:-Mun piikkarit ei päivällä mitään mahdottomia liiku, mutta yö on taas ihan eri asia jolloin otin vertaukseen ahvenet, koska ne liikkuvat päivällä ns "normaalin" määrän ja yöllä taas vähemmän.-

JOs joku tajuaa tämän lauseen,saakoon hän nobelin palkinnon!
Vaikka ko.ihminen väitti juuri piikkiksiensä liikkuvan paljon päivisin...

Niin,
sähän sanoit,mutta tuskin olet aina oikeassa...piste,piste,piste
Niin,kun piikkarit laittaa eka kertaa uuteen akvaarioon ne on niin hermostuneita että liikkuvat hyvin paljon..
Kutupuuhat ovat asia erikseen,ja jatkuva kuteminen näännyttää piikkisilmät..
Ja minkähänlainen kokemus sulla edes on piikkisilmistä?
Eikö tässä ollut kysymys tilantarpeesta,vai kuvittelinko kirjoittavani niin?
No jos sä et lausetta ymmärtäny nii älä sitte mutta ei tartte heti ruveta valittaa ja kokemusta piikkareista löytyy noin 3 vuotta :roll:

Mistäs tiedät että jatkuva kuteminen näännyttää piikkarit? muistelisin että ovat sattumakutioita :roll: mutta tietysti jotkut ihmiset osaa ne himo niksit.. mut ne on asia eriksee :mrgreen:

Näh.. siis piikarit liikkuu mulla paljon mitä olen jostain lukenut kun sanotaan että ne eivät liiku lähes mitään päivällä kun nämä ainakin liikkuvat koko päivän ajan mutta rauhallisesti eli ei läheskään sitä vauhtia mitä ahvenet

Etkös sä jo saanu tilantarpeeseen 2 mielipidettä? 60L 0kpl ja 80L 2kpl (mikäli nyt ymmärsin rääkyn tekstin oikein)
monniainen
Junior Member
Junior Member

...

Jos et usko että piikkisilmät viihtyvät myös erakkoina tai pareina,suosittelen biologian kertaamista.
Ja yksin olleessaan akvaariossa (ainoana lajina),niillä tuskin on paljon pelättävää toisten lajien osalta,vai kuinka?
Ja onko parin ihmisen mielipide nyt ihan fakta?
Kait tetratkin viihtyisivät paremmin 100000000000000000000000000000 yksilön parvessa,kuin 10,mutta aina on rajansa kaikella..
Ja edelleen on kysymys tilasta.
Onko
3 vuotta paljon?
Minua neuvoi piikkisilmien hankinnasta 20 vuotta alalla ollut nainen..
Hän kyllä tietää,mistä puhuu..
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Korjaanpa ylempää selostusta näin koska kaikki keskusteluun osallistuvat tahot taitavat olla onlinessä - ei tule sitten sekaannuksia. Itseasiassa tuossa kohdin oli juuri ajatusvirhe:

"
Kotiuduttuaan piikkisilmä suostuu liikkumaan valoisallakin, joskin ahkerimmillaan piikkisilmä on hieman hämärämmässä valaistuksessa. Näyttää olevan niin että parvessa piikkarit rohkaistuvat. Eivät piikkarit kyllä kotiuduttuaankaan ole tauotta etulasissa kiinni: ruoka-aikoina näkyvät ja välillä erehtyvät hääräilemään julkisesti. Korkeintaan 12 cm pitkä piikkisilmä voi hävitä päiväkausiksi."

Tuossa parvikohdassa itseasiassa minulla on ollut ajatuksena puhua kylläkin hämärämmästä valaistuksesta eikä suinkaan parvesta. :roll: Korjaan hetimiten sen sivuiltani.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: ...

monniainen kirjoitti:Jos et usko että piikkisilmät viihtyvät myös erakkoina tai pareina,suosittelen biologian kertaamista.
Uskon mutta uskon myös jotain ihan muutakin piikkareista :roll:
monniainen kirjoitti: Ja yksin olleessaan akvaariossa (ainoana lajina),niillä tuskin on paljon pelättävää toisten lajien osalta,vai kuinka?
Puhuinko mitään muista kaloista? akvaarion ulkopuolinenkin elämä katsos merkitsee jotain :mrgreen:

monniainen kirjoitti: Ja onko parin ihmisen mielipide nyt ihan fakta?
Ei mutta se on suuntaa antava
monniainen kirjoitti: Onko
3 vuotta paljon?
Ei olenko myöskään väittänyt tätäkään?
monniainen kirjoitti: Minua neuvoi piikkisilmien hankinnasta 20 vuotta alalla ollut nainen..
Hän kyllä tietää,mistä puhuu..
Hehheh no mikset sitten kysy siltä? :twisted:
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kärhämöinnille tällä foorumilla ei ole sijaa! Jatkakaa yksityisviestitse jos on tarvis kinata. Tässä keskustelussa puhutaan piikkisilmistä.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Selvä.. ehkä mun pitäis olla taas hiljempaa [:I] ja vääntää metallia kovemmalle [;)]
monniainen
Junior Member
Junior Member

Niinpä..

Kun pohjapinta-alasta puhutaan,niin kuinka "matalassa" mahtavat piikkikset pärjätä?
Viimeksi muokannut monniainen, 10:05, 02.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Jos nyt minäkin sanon oman mielipiteeni tänne.

Itselläni ei ole ollut piikkisilmiä kauan, mutta olen jo saanut jonkun käsityksen niiden käyttäytymisestä. Eli noin 100-litraisesta (pohja-ala 80x35cm) löytyy 5 piikkistä, keskenkasvuisia vielä. Yleensä ne ovat vain yksitellen esillä, joten uskon kyllä että vähemmällä seuralla pärjäisivät.

Omani ovat esillä päivisin, mutta en sanoisi että ne liikkuvat paljon. Kaivelevat hiekkaa, makailevat paikallaan ja uivat silloin tällöin kantojen alle tai sieltä pois. Joskus innostuvat tutkimaan isoa vedensuosikki-puskaa (tälläkin hetkellä siellä seikkailee pari). Ruoka-aika on eri asia, koska silloin tulevat kaikki esille viidessä sekunnissa ja uivat innokkaasti ympäri akvaariota kunnes löytävät syötävää.

No niin, ja stten itse asiaan eli tilantarpeeseen. Jaa-a, en ehkä laittaisi niitä vielä 60-litraiseen, kyllä ne sen verran touhuavat, mutta minustakin tuo 80l kävisi. Riippuu tietenkin pohja-alasta.
monniainen
Junior Member
Junior Member

rääää

Rääkky,eikö juuri sinun sivuillasi sanota;piikkisilmät mahtuvat hyvin 60 litraiseen....?

Altaan kokovaatimus on vain 60-litraa. Kala ei niin vikkelä ole että se vaatisi mitään jättilukaalia.

pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Omasta mielestäni niitä piikkareita voisi muutaman laittaa 60L altaaseenkin, muttajos kerran oikein kunnon pikkariakvaaarion haluat niin sinuna hankkisin vaikka puolet isomman ja laittaisin sinne eri piikkisilmä lajeja jokaista lajia muutaman kpl ja sitten oikein kunnon kutuolosuhteet [;)]

Tämä on siis minun kannanottoni asiaan, mutta jos haluat vain pari tuohon 60L altaaseen niin ok. Kunnon piikkariallas olisi vain mielenkiintoisempi :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Monniainen: sanotaan. Olen sitä mieltä että yksi tai kaksi piikkaria siinä koossa menee.

Se kuitenkin mitä pidän minimikokona on eri asia kuin mitä suosittelen tai missä itse pitäisin :) Itse lykkäisin omat piikkarini vasta 80-litraiseen.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Minulla on 54 litrasessa taiston ja kiilakylkiparven seurana kolme n. 8cm mittaista piikkaria. Välillä ovat piilossa, mutta tulevat kyllä valosallakin räkmixille.

Talosta kyllä löytyy isompiakin altaita, jos tuntuu etteivät tuolla mahdu luikertelemaan, mutta nykyisellään en menisi hämmentelemään. Kivan näköinen kombinaatio.

Loppujen lopuksi se 20 litran suurennos on kyllä vähän niin ja näin minulla 30x30x60=54l, taas suurennos viissenttiä suuntaansa antaisi 35x35x65=79l.

Pienestä on kiinni, jos parista ämpärillisestä :mrgreen:
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”