Himmeneekö loisteputki?
Valvoja: Moderaattorit
Himmeneekö loisteputki?
Olen kuullut joskus jonkun sanovan, että aikaa myöten loisteputki himmenee ja menettää tehoaan, pitääkö paikkaansa? Itse en tälläistä ole huomannut, mutta eipä oikein ole vertailukohtaakaan.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Loisteputket.
Yhdyn Korvaan.
Mutta eipä itselläni ole tullut juuri vaihdettua, kolme vuottakin ollut joskus väli ja joskus jopa pimahtamiseen asti niitä käyttänyt (tosin useampi putki valaisimessa). Mutta totta on että valon teho vähenee.
Vaihdoin itse reilun vuoden vanhan putken uuteen. Vanha näytti ihan kelpoiselle eli muka valoa riitti jne mutta kun laitoin uuden niin jopas oli taas kasvit upean näköisiä niinkuin kalatkin.
Oli niin silmä tottunut vanhaan "toimimaan" putkeen etten edes huomannut selvästi huonontunutta valaistusta.
Vaihto siis kannattaa!![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oli niin silmä tottunut vanhaan "toimimaan" putkeen etten edes huomannut selvästi huonontunutta valaistusta.
Vaihto siis kannattaa!
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
Kannattaa tietenkin huomata, että eri putket vanhenevat eri tavoin. Minulla ei detaljeja ole tähän hätään tarjota, mutta muistan nähneeni taulukoita joissa esim. 865 "tehoputket" tarjoavat melko muuttumattoman valotehon koko elinikänsä, kun taas jotkut muut putket hiipuvat selvästi jo ennen elinkaarensa puoltaväliä. Valotehonsa säilyttävää putkea on aika turha vaihtaa kesken kaiken, nopeasti hiipuvat kyllä kannattaa. Kunnon dataa olisi kiva saada jostain, ihan heti ei löytynyt ainakaan Osramin ja Philipsin saiteilta.
Mika
Mika
Voisikohan sitä sitten jollakin tavalla todeta katsomalla putkea, että olisi aika vaihtaa, meinaan jos vaikka himmenee päistä tms.
Ja todellakin ihan dataa tälläisestä olisi kiva saada, tai lähinnä käyttöiästä.
Ja todellakin ihan dataa tälläisestä olisi kiva saada, tai lähinnä käyttöiästä.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
-
Moonwalker
- Junior Member

Putkien vaihto
Loisteputket eivät varsinaisesti himmene, mutta niiden sisällä oleva kaasuseos (jokaisessa putkityypissä erilainen) palaa eri tahtiin loppuun. Näin esim. kirkkaan sävyn omaava putki saattaa "himmetä" huomattavasti nopeammin.
Itse vaihdan putket noin 9 kk:n välein. Käytän sekä arcadian että sylvanian putkia. Olen ollut erittäin tyytyväinen niiden valaistustehoon.
Tiedä sitten kummasta johtuu, uusista putkista vai siitä, että vaihdoin sen he***tin hiekka pohjan vanhaan kunnon sorapohjaan. Itse veikkaan kyllä jälkimmäistä...
Itse vaihdan putket noin 9 kk:n välein. Käytän sekä arcadian että sylvanian putkia. Olen ollut erittäin tyytyväinen niiden valaistustehoon.
Tiedä sitten kummasta johtuu, uusista putkista vai siitä, että vaihdoin sen he***tin hiekka pohjan vanhaan kunnon sorapohjaan. Itse veikkaan kyllä jälkimmäistä...
Re: Putkien vaihto
Johtuu mikä? Että olet tyytyväinen valaistustehoon?Moonwalker kirjoitti:Tiedä sitten kummasta johtuu, uusista putkista vai siitä, että vaihdoin sen he***tin hiekka pohjan vanhaan kunnon sorapohjaan. Itse veikkaan kyllä jälkimmäistä...
Ja kyllähän ne putket himmenee ihan oikeasti kirkkaudeltaan eli valon määrä pienenee eli valo himmenee.
Vanhimmat putket minulla on lähes 1,5 vuotta ja en kyllä ainakaa huomaa niiden tehon laskeneen, mutta eipä siis ole vertailukohtaakaan samanlaisista uusista putkista vieressä. Kasvit kasvaa hyvin ja eikä ainakaan silmämääräisesti ole tehot laskeneet.
Vaihdettavia loisteputkia voi sitten ihan hyvin käyttää vielä asunnossa valaisemaan, jos vain löytyy tällainen mahdollisuus. Tarkoitan tietysti noita perusloisteputkia, en mitään värejä vääristäviä akvaarioputkia. Eli ei niitä kannata roskiinkaan heittää.. Mulla vaan itsellä on harmittava tilanne, ettei 36W:n putkille ole käyttöä..
hiipuu, hiipuu...
Ainakin irrallisella valotusmittarilla on lamppujen tehoa mittailtu (kyllä, niistä irrallisista heijastimista on todistetusti hyötyä), tiedä sitten saisiko noiden digikameroiden kautta valotiedot ylös.Jyrki kirjoitti:Kasvit kasvaa hyvin ja eikä ainakaan silmämääräisesti ole tehot laskeneet.
Mutta kasvit siis voivat vielä hyvin, ja sehän oli pääasia?
Voi tosin olla että kasvisto tuntuu sitten "räjähtävän" kun vihdoin vaihdat ne putket. Elleivät pala liian kirkkaassa paahteessa.
"Joku" "jossain" selitteli että puolessa vuodessa joidenkin aallonpituuksien osuus putken antamassa valossa putoaa roimasti, mutta valon määrän puolesta vaihtokunnossa aletaan olla 1,5 vuoden iässä.
(No olikos varsin epämääräistä mutu-huhuilua? Viisaammat valaiskaa tässäkin asiassa, kiitos...
"The universe," said Arthur. "is big enough and old enough to look after itself for an half an hour."
Re: hiipuu, hiipuu...
Kuulostaa lamppukauppiaalta tuo joku jossain. Vaan voihan se tietysti olla oikeastikin noin, mutta minä en ainakaan vaihda lamppujani ennenkuin on syytä. Syytä on sitten kun valoa ei ole tarpeeksi joko kasveille tai minulle.TwB kirjoitti:"Joku" "jossain" selitteli että puolessa vuodessa joidenkin aallonpituuksien osuus putken antamassa valossa putoaa roimasti, mutta valon määrän puolesta vaihtokunnossa aletaan olla 1,5 vuoden iässä.
(No olikos varsin epämääräistä mutu-huhuilua? Viisaammat valaiskaa tässäkin asiassa, kiitos...)
Perusloisteputket kyllä hiipuvat ihan silminnähdenkin, tehoputket eivät niinkään. Vertailu tuli tehtyä kun oli kaksiputkisessa valaisimessa 865 tehoputki ja 950 tavallinen. Tehoero oli selvä jo uutena, mutta vuoden käytön jälkeen kun viimein otin 950-putken muuhun käyttöön, se oli vielä huomattavan paljon enemmän jäljessä teholtaan tuosta tehotuubista. Itse asiassa jos sen sammutti ja jätti 865:n palamaan, ero ei ollut mitenkään hirmuinen. Toisinpäin taas akvaario meni melkolailla pimeäksi.
Jos tuntuu että putket himmenevät liiaksi, niin voihan akvaarion päälle laittaa sen verran valaisimia että vähän iäkkäämmätkin lamput riittävät. Sitten kun vaihtaa vuorottain, keskimäärin pitäisi tulla suht sopivasti valoa eikä putkia kulu ihan hirveitä määriä.
Mika