Piilevääkö?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Riikka70
Junior Member
Junior Member

Piilevääkö?

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Mulla alkaa keinot loppua:( kun tuntuu että joku "levä" nyt valtaa allastani koko ajan.

Olen täysin uusi tällä "alalla", allas tuli marraskuussa 2003. Allas on 200 l, hiekkapohjainen, suodattimena ulkopönttö Eheimin 2235 (ostettu 3 vkoa sitten), valaisin yks lamppunen loisteputki (oisko 15w)?? lampun tehosta en nyt ihan sata varma ole? pH 6,5 - 7,00, muita arvoja en ole mitannut. Lämpötila + 26. Kaloina 4 tiikeribarbia, 4 keltabarbia, 10 neontetraa, 2 kuparimonnia, 2 albiinomonnia, 2 intiaanisulkaa, 2 sinirihmaa, 5 jotain tetraa? (pieniä). Kasveina, jaavansaniaista, miekkalehteä, melalehti?.

Niin nyt on sellainen ruskea levä? tai jotain ainetta vallannut lähes kaikki kasvit, esim. miekkakasvien vanhimmat lehdet ovat ihan tämän "ruskeaan" peitossa, ne tekevät kyllä uutta lehteä, mutta alimmat lehdet ovat mielestäni pahan näköiset. Kerran viikossa putsaan lasit, kun tätä ruskeaa kertyy niihinkin, ja sieneen jolla putsaan jää oikea kerros tätä levää?

Millä tästä pääsee eroon, alkaa nyppimään, kun akvaario on vedenvaihdon jälkeen (kerta viikkon n. 40 % vettä vaihtuu) pari päivää kirkas ja kiva, mutta sitten tätä ruskeaa alkaa kertymään taas laseihin. Tämä levä? lähtee kyllä ihan helposti irti, mutta sitä on PALJON!

Ja ostin 3 viikkoa sitten uuden ulkosuodattimen, kun aikaisemmin minulla oli kaksi (2 kpl) sisäsuodattimia, ne piti putsata molemmat kerran viikossa, kun niiden patruunat olivat aivan täynnä tätä ruskeaa mönjää. Ja nyt olen huomannut että uuden ulkosuodattimen letkut ovat jo
sisältä täynnä tätä ruskeaa mönjää, ilmenee pilkkuina.

Kalat voi mielestäni ihan hyvin, ja vesi ei millään lailla haise, mutta haluaisin päästä tästä ruskeasta mönjästä eroon. Onko mitään tehtävissä? [:I]

Kiitos, jos joku vastailisi :D
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos kyseessä on piilevä voisi lisävalosta olla apua.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Piilevältähän tuo kyllä kuulostaa. Itselläni on sitä nyt ammoniakilla kypsymässä olevassa altaassa ja toiveikkaana odotan että katoaa kunhan akvaario on valmis ja tasapainossa :)

Valaistuksen vähyys taitaa olla yleisin syy miksi vanhaan altaaseen ilmestyy piilevää, taikka sitten vedessä on liikaa niille muuten ravinteita. (Liian vähäisessä valaistuksessa kasvit kasvavat heikommin ja tällöinkin ravinteita jää liikaa piileville).

Mutta vanhassa altaassa myös bakteerikantojen epätasapainoon meno voi aiheuttaa piilevän riehaantumisen. Kun vaihdoit ulkosuodattimeen, miten sen teit? Laitoitko sisäsuodattimen patruunat/aktiivilietteet uuteen ulkosuodattimeen? Tai oliko sinulla kaikki 3 altaassa toiminnassa yhtä aikaa hetken aikaa? Jos et ole näin tehnyt, altaasi voi olla tavallaan "uudelleen käynnistymässä" kun bakteerit joutuvat ulkosuodattimen miehittämään lähes tyhjästä. Myös jos ennen puhdistit sisäsuodattimet samalla kertaa (kun ne piti puhdistaa viikoittain), on mahdollista että bakteeritasapaino on silloinkin järkkynyt eikä ole koskaan oikein stabilisoitunut. -Hiekassa kuitenkin on niitä bakuja ja äkkiä ne sieltä leviää :)

Samaten uuden akvaarion hiekkapohja voi olla "syyllinen", vaikutus menee ohi kun akvaario vanhenee.

Eniten ehkä kuitenkin epäilisin yksiputkista valaisintasi. Eli todellakin valoa lisää.

Älä huoli, kyllä me molemmat vielä päästään tuosta kyönästä eroon :D
Riikka70
Junior Member
Junior Member

KIITOS ihan mielettömäst rohkaisevista vastauksista:):) :P
Mä vähän epäilinkin, että lampun teho ei riitä, mutta en oikein löytänyt
netistä kirjoituksia tuon piilevän taltuttamiseen..

Eli heti hankkimaan uutta lamppua..:)

Ja totta memma, mä vaihdoin suodattimet ns. lennosta, laitoin uuden pumpun pörisemään, ja otin vanhat pois, joten varmaan siinäkin on syynsä. Mulla on vaan sellainen tunne, että tota piilevää tuli samantien
kun koko altaan laitoin..
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kannattaisi pitää vanha ja uusi suodatin rinnakkain parisen viikkoa, ja jopa pestä vanhan massat ja kastella uuden massat tuolla pesuvedellä. Samalla siirtyy myös osa bakteereista uuteen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Valon lisääminen ja valaisu ajan pitentäminen on todella tehokas keino.

Kalastosi on hieman yhteen sopimaton (ihan näin ohimennen...) :roll:
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Tuommoista samanlaista levää sain yhteen ylikansoitettuun akvaarioni, kun poistin partamonnin. Monni takaisin ja levä häipyi. En bongannut yhtään levänsyöjää kalastostasi. Lisävalo ja vähempi kuormitus ei ole pahitteeksi, jotainhan on pielessä kun sitä levää noin paljon tulee.

Antti
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Juu partis on kova sana varsinkin lasien ja muiden sileiden pintojen putsaajana.
Uimari
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Uimari »

Oletko varma, ettei aurinko pääse paistamaan mistään kulmasta altaaseen? Arskalla on nimittäin uskomaton vaikutus piilevän syntyyn, olen tullut huomaamaan [:I] . Vaikka minullakin on vain 1 30W putki 180 litraisessani niin ennen kevätaurinkoja ei ole levää tullut. Jos mahdollista niin vaihda paikkaa tai pidä rullaverhot alhaalla...
Riikka70
Junior Member
Junior Member

No nyt on hommattu uusi lamppu 2 -putkella, nämä ovat 30 w molemmat, toinen on kasvislamppu ? ja toinen violetti-värinen kylmä lamppu,
katsellaan nyt miten alkaa toimimaan ja piilevät kaikkoamaan.

Onko 12 tunnin valaisu liian pitkä aika ?
Mulla on ajastuksella hapetinkivi (RenaAir300) ja valaisin,
ovat molemmat aamu 10.00 - 22.00 päällä.
Onko liikaa vai liian vähän ?

Aurinko ei altaaseni pääse paistamaan, allas sijoitettuna niin :)
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Siis hapetatko päivällä allasta? Miksi? Hapetus vain poistaa hiilidioksidia joka olisi kasveille tärkeää. Ja päivällä tuskin on muutenkaan puutetta hapesta kun kasvit sitä tuottavat. Hapetus olisi järkevämpi yöaikaan, tosin harvemmin siitä on silloinkaan suurta iloa.
Riikka70
Junior Member
Junior Member

Sani:) Oletko sitä mieltä, että tämä RenaAir - ilmakuplien tekijä on
huono? Olen ollut siinä uskossa, että sellainen olisi hyvä? [:I]
sani
Advanced Member
Advanced Member

Riikka70 kirjoitti:Sani:) Oletko sitä mieltä, että tämä RenaAir - ilmakuplien tekijä on
huono? Olen ollut siinä uskossa, että sellainen olisi hyvä? [:I]
No siis siitä ei ole päivällä yhtään mitään hyötyä koska happea on kyllä riittävästi jos akvaariossasi on kasveja ja normaali suodatus. Tuo ilmastus vähentää hiilidioksidin määrää vedessä ja siten huonontaa kasviesi kasvua. Yöllä kun kasvit eivät yhteytä, voi ilmastus olla tarpeellista jos kaloja on runsaasti.
Riikka70
Junior Member
Junior Member

Tosi Kiva kun jaksat Sani vastailla, näihin mun idiootti-kysymyksiin, mutta kun uusi alalla [:I] niin näitähän piisaa.. :roll:

Kirjoitit tuolla toisessa otsakkeessa, että mun kannattaisi lisätä
hiilidioksiidia veteen, onko aine nestemäinen, pilleri..?
Mistä niitä saa ja kuinka usein ainetta laitetaan veteen.

Mä vaihdan 200 l tankista viikottain 1/2 vedestä, eli n. 100 l
PH on 6,5
näitä muita arvoja en ole mittaillut, sekin olisi varmasti ihan hyödyllistä mittailla, näitä mitta"tikkuja" kait saa ihan joka akvakaupasta.
Mitä mun kannattaa hankkiä ?
Kun mä en ymmärrä mitä nämä muiden ilmoittamat GB..sun muut
arvot itseasiassa edes ovat..: [:I] 8O

Ja vielä tosta ilmapumpusta, taidan pitää sen pois käytöstä vähän aikaa
ja tarkkailla silmä kovana, josko ne kasvit nyt alkaisi piristymään.
Mulla on kuollut 3 vesiruttoa, ja ajattelinkin etten enään hankkisi niitä
lisää, mutta mun silmää se kasvi vaan jotenkin miellyttää, joten
jos vielä kerran kokeilisi:) [;)]

Hyvää Viikonloppua:)
sani
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä se siitä.. kun hieman jaksaa perehtyä asiaan niin kohta kasvit kasvaa liiankin hyvin [;)]

http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php Tuolla on tietoa hiilidioksidinlevittimestä jonka saa itse rakenneltua. Vaikka alkuun voisi näyttää monimutkaiselta, sitä se ei ole. Ja homma on vaivan arvoinen, itselläni kasvit ainakin kasvoivat n. 4 krt nopeammin tuon systeemin lisäämisen jälkeen.

http://www.aquahoito.info/suomi/index.html ja tuolta selviää muutkin kummallisuudet, hyvä perehtyä noihin sivuihin jos akvaariotietoa ei ole vielä paljoa kertynyt.
NannaJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Sinun kannattaisi kyllä perehtyä akvaarioharrastuksen perusteisiin kirjallisuuden avulla... Aloita pyytämällä akvaariokaupasta ilmaisia esitteitä vesiarvoihin ja veden testaamiseen liittyen ja hanki joku peruskirja (niitäkin saa yleensä akvaariokaupoista).

Hiilidioksidi (CO2) on kaasu, jota syntyy eläinten ja kasvien aineenvaihdunnan tuloksena. Sinä puhaltelet sitä uloshengityksen mukana tälläkin hetkellä ilmaan. Hiilidioksidi on maapallon elämän ehdoton edellytys. Kasvit sitovat ilmakehässä olevaa hiilidioksidia yhteyttämiseksi eli fotosynteesiksi kutsutussa tapahtumassa. Hiilidioksidista ja vedestä syntyy auringonvalon energian avulla vihreissä kasveissa sokeria ja happea. Kasvi käyttää sokerin omaan kasvuunsa ja happi vapautuu ilmakehään. Sama prosessi tapahtuu myös vesikasveilla vedessä. Hiilidioksidi liukenee veteen ja kasvit käyttävät tätä veteen liuennutta hiilidioksidia yhteyttämisessä. Yhteyttämisen edellytys on valo, joten hiilidioksidia siis sitoutuu kasveissa vain päivällä (akvaariossa silloin, kun valo on päällä). Yöllä kasvit eivät yhteytä, vaan pelkästään käyttävät happea ja hajoittavat päivällä tuottamaansa sokeria elintoimintojensa tarpeisiin.

Hengitys on yhteyttämisen vastakohta. Hengittämisessä käytetään ilman (veden) happea ja solujen sokerivarastoja. Lopputuloksena syntyy hiilidioksidia ja vettä. Eli siis täsmälleen päinvastoin kuin yhteyttämisessä. Kaikki elolliset olennot hengittävät jatkuvasti. Kasvitkin siis paitsi yhteyttävät, myös hengittävät. Päivällä kasvit kuitenkin eläimistä poiketen voivat lisäksi yhteyttää. Yhteyttäminen tuottaa paljon enemmän happea ja sokeria kuin mitä hengittäminen kuluttaa, eli päivällä kasvit ovat hapen nettotuottajia ja hiilidioksidin nettokuluttajia.

Kasvien yhteyttämisnopeus on voimakkaasti riippuvainen hiilidioksidin määrästä ilmassa/ vedessä. Mitä suurempi pitoisuus, sitä tehokkaampaa yhteyttäminen ja sitä kautta kasvaminen on. Siksi akvaarioon yleensä kannattaa lisätä hiilidioksidia.

Hiilidioksidin lisäyksen vaikutuksista ja eri muodoista löydät lisää tietoa esim. yllämainituilta Jukka Järven sivuilta.

Koska sinun akvaariosi pH on 6.5 en kuitenkaan ihan heti suosittelisi hiilidioksidin lisäystä koska se samalla alentaa pH:ta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”