Tiikerinuoliaisten/partiksien ihannelämpötila
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Viesti:
Tiikerinuoliaisten/partiksien ihannelämpötila
Tuntuu,että altaassa jossa on 23c.,partikset on vilkkaamoia kuin lämpötilassa 26c..
Minulla ainakin partikset tykkäävät viileämmästä kuin 26, sellainen 23 ei varmaankaan ole ollenkaan hullumpi lämpö partiksille, mutta ei tiikerinuoliaisille.
Tikrut tykkäävät lämpimästä, vähintään 26 astetta, mieluummin 28.
Tosin minulla on samassa altaassa sekä tikruja,että partiksia ilman ongelmia.
Altaan lämpötila 28 astetta.
Partamonnit köllöttelevät päivät luolassa ja pyörivät altaassa vasta yöllä, liekö syy sitten lämpötilan, mitenkään huonosti ne eivät ulkoisesti voi, ja onhan partiksia kiekkoaltaissakin.
Kuitenkin;ei tikruja noin kylmään veteen, ja altaanhan on oltava vähintään 300 litraa parvelle.
Tikrut tykkäävät lämpimästä, vähintään 26 astetta, mieluummin 28.
Tosin minulla on samassa altaassa sekä tikruja,että partiksia ilman ongelmia.
Altaan lämpötila 28 astetta.
Partamonnit köllöttelevät päivät luolassa ja pyörivät altaassa vasta yöllä, liekö syy sitten lämpötilan, mitenkään huonosti ne eivät ulkoisesti voi, ja onhan partiksia kiekkoaltaissakin.
Kuitenkin;ei tikruja noin kylmään veteen, ja altaanhan on oltava vähintään 300 litraa parvelle.
Niin no, tästähän on väännetty kättä jo kerran jos toisenkin.
Tietenkin olisi hyvä kaikille kaloille yli 1000 litraa vettä, mutta onko se mielekästä?
Pienet tikrut menevät aluksi 300 litraisessa mutta, kyllä juu tarvitsevat suuremman altaan kun kasvavat,eikä se litramäärä ole se tärkein tekijä vaan altaan pituus (ja suuremmilla tikruilla leveys).
Sitäpaitsi, kenellä ovat kotiakvaariossa kasvaneet tikrut yli 30 senttisiksi?, taitavat jäädä aina hieman pienikasvuisiksi akvaario-olosuhteissa.
Tietenkin olisi hyvä kaikille kaloille yli 1000 litraa vettä, mutta onko se mielekästä?
Pienet tikrut menevät aluksi 300 litraisessa mutta, kyllä juu tarvitsevat suuremman altaan kun kasvavat,eikä se litramäärä ole se tärkein tekijä vaan altaan pituus (ja suuremmilla tikruilla leveys).
Sitäpaitsi, kenellä ovat kotiakvaariossa kasvaneet tikrut yli 30 senttisiksi?, taitavat jäädä aina hieman pienikasvuisiksi akvaario-olosuhteissa.
Tikrut liikkuvat kyllä melkein akvaarion joka paikassa että eiköhän ne litrat ratkaise aika paljonvenniA kirjoitti: litramäärä ole se tärkein tekijä vaan altaan pituus (ja suuremmilla tikruilla leveys).
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
mistähän johtuisivenniA kirjoitti:Sitäpaitsi, kenellä ovat kotiakvaariossa kasvaneet tikrut yli 30 senttisiksi?, taitavat jäädä aina hieman pienikasvuisiksi akvaario-olosuhteissa.

No jos on 25 senttinen tikru niin enpä sitä tosiaan tuuppaisi 120 cm pitkään altaaseen kuin karanteeniin.haxa87 kirjoitti:Tikrut liikkuvat kyllä melkein akvaarion joka paikassa että eiköhän ne litrat ratkaise aika paljonvenniA kirjoitti: litramäärä ole se tärkein tekijä vaan altaan pituus (ja suuremmilla tikruilla leveys).ite näin maanantaina semmosen 20-25cm tikrun ja oli akvaariossa kasvatettu mutta tietysti se pituus on tärkein ja mun mielestä on aika mielekästä alottaa se tikrujen allas koko siitä 1000 litrasta (en toki tarkoittanut kaikkia kaloja mutta tikrujen kohdalla näin taitaapi olla)
mistähän johtuisivenniA kirjoitti:Sitäpaitsi, kenellä ovat kotiakvaariossa kasvaneet tikrut yli 30 senttisiksi?, taitavat jäädä aina hieman pienikasvuisiksi akvaario-olosuhteissa.
5 senttinen on eri asia.
Mutta monikohan on hankkiessaan tikrunsa tiennyt niiden kasvavan noin suuriksi, valtaosa ei, joten mitäs sitten jos on hankkinut jo kalat eikä niitä saa kauppaan tai lykättyä muuallekaa, pitäisikö ne tappaa kun joutuvat olemaan pieninä _liian pienessä_ altaassa?
Eikä tikrujen maahantuontia voi oikein kieltääkään, joten eikö olisi järkevintä yrittää luoda niille mahdollisimman hyvät olosuhteet ja määrittää niille todellakin se sopiva allaskoko.
Mitenkäs ajattelit asian itse ratkaista?koska tikrujen ostamista on mahdotonta estää.
Miks mun se asia pitäis ratkaista?venniA kirjoitti:Mitenkäs ajattelit asian itse ratkaista?koska tikrujen ostamista on mahdotonta estää.

Ja tikrut saa melkein aina myytyä kauppaan tai mä en oo ainakaan koskaan kuullu et niitä ei saisi myytyä kauppaan

Mutta omalta kohdaltani olen asian jo ratkaissut *ei tikruja*
Omasta mielestäni sopiva allaskoko on se parimetrinen tai enemmän, joten en hanki tikruja ennen kuin on sellainen käytössä. Suosittelenkin että yrittää myydä tai lahjoittaa pienissä akvaarioissa asuvia tikruja isompaan altaaseen jos ei itse voi hankkia sopivaa. Sitten onkin vaikeampi tilanne jos ei semmoinen meinaa onnistua. Kai sitä sitten on pakko vain jatkaa uuden kodin hakemista kunnes sellainen löytyy.
Jotenkin tulee semmoinen tunne että on muka "ok" kääpiöittää tikruja vain siksi että ne kasvavat niin suuriksi että useimmilla ei ole mahdollisuuksia pitää niitä muuten.
Miksi iso ja viehättävä kala saisi kärsiä kääpiöitymisen haitoista mutta pienempi ei? Outoa ajattelua.
Jotenkin tulee semmoinen tunne että on muka "ok" kääpiöittää tikruja vain siksi että ne kasvavat niin suuriksi että useimmilla ei ole mahdollisuuksia pitää niitä muuten.

No kun halusin tietää mitä ajattelit asiasta.haxa87 kirjoitti:Miks mun se asia pitäis ratkaista?venniA kirjoitti:Mitenkäs ajattelit asian itse ratkaista?koska tikrujen ostamista on mahdotonta estää.kuinka niiin niiden ostamista on mahdoton estää? ei akvaario kauppiaiden tartte niitä myydä liian pieniin altaisiin
![]()
Ja tikrut saa melkein aina myytyä kauppaan tai mä en oo ainakaan koskaan kuullu et niitä ei saisi myytyä kauppaan(mutta aika monen kalan kanssa on aivan sama homma mutta eikai sitä kukaan pysty ratkaisemaan
mutta miten sä oletat mun ratkaisevan asian? Enhän mä mikään j****s oo
)
Kaikki kauppiaathan ajattelevatkin aina vain kalan parasta

Et olekaan,enkä oleta että juuri sinun se pitäisi ratkaista täydellisesti.
Tiikerinuoliaisillehan olisi parasta jättää ne luontoon, vaan kun näin ei ole ja jos niille on tarjonnut vaikkapa 2 metriä pitkän ja 500 litran vetoisen altaan ja se alkaa tuntua niille liian pieneltä ja palautat ne kauppaan niin ei taida olla ihan sataprosenttisen varmaa että ne päätyvät lopulta parempaan kotiin.
Morrgan: eihän se kääpiöityminen ok olekaan, mutta onko edes 1000 litraa sellainen jossa ne kasvavat täysin oikeaan kokoon?
"Miksi iso ja viehättävä kala saisi kärsiä kääpiöitymisen haitoista mutta pienempi ei?" (juu,juu lainaaminen pitäisi opetella)

Muotoiletko asia toisin ,en tajua pointtia, miksi pienempi ei saisi kärsiä kääpiöitymisen haitoista(ko)?
Ehkä ei. Itselläni ei ole ollut mahdollisuutta pitää tikruja sellaisessa altaassa, joten en tiedä miten ne semmoisessa kasvaa. Itse en välttämättä niitä koskaan edes hanki, koska itseni tuntien tulisi kuitenkin eettisiä ongelmia asian suhteen jos kävisi ilmi että ei riitä. Mutta jos on jo valmiiksi tikruja 300 l altaassa, niin toki se 1000 l on sitten parempi vaihtoehto. Paremmin ne kuitenkin siinä kasvaa ja on enemmän tilaa käyttäytyä lajinmukaisesti.venniA kirjoitti:Morrgan: eihän se kääpiöityminen ok olekaan, mutta onko edes 1000 litraa sellainen jossa ne kasvavat täysin oikeaan kokoon?
No yritetäänpä.venniA kirjoitti:"Miksi iso ja viehättävä kala saisi kärsiä kääpiöitymisen haitoista mutta pienempi ei?" (juu,juu lainaaminen pitäisi opetella)![]()
Muotoiletko asia toisin ,en tajua pointtia, miksi pienempi ei saisi kärsiä kääpiöitymisen haitoista(ko)?

Usein (ainakin olen itse huomannut) tulee vastaan semmoinen asenne että "no eihän kenelläkään ole varaa parimetriseen altaaseen, hullua on pistää semmoinen tilavaatimus!" Eli siis kalan tilavaatimukset ja hyvinvointi saa väistyä ihmisen itsekkyyden edestä. Samat ihmiset voivat kuitenkin kauhistella normaalisti 10-senttisiksi kasvavien kalojen kääpiöittämistä 40-litraisessa, joten on aika ristiriitaista kun suhteessa on sama asia. Tämän asenteen mukaan ison kalan kääpiöittäminen on siis ok, mutta pienempien ei, enkä tällaista suhtautumista ymmärrä.
Huom: En tarkoittanut että sinulla olisi tällainen asenne, kommentoin vain yleisesti.
Ymmärrän.Morrgan kirjoitti:Ehkä ei. Itselläni ei ole ollut mahdollisuutta pitää tikruja sellaisessa altaassa, joten en tiedä miten ne semmoisessa kasvaa. Itse en välttämättä niitä koskaan edes hanki, koska itseni tuntien tulisi kuitenkin eettisiä ongelmia asian suhteen jos kävisi ilmi että ei riitä. Mutta jos on jo valmiiksi tikruja 300 l altaassa, niin toki se 1000 l on sitten parempi vaihtoehto. Paremmin ne kuitenkin siinä kasvaa ja on enemmän tilaa käyttäytyä lajinmukaisesti.venniA kirjoitti:Morrgan: eihän se kääpiöityminen ok olekaan, mutta onko edes 1000 litraa sellainen jossa ne kasvavat täysin oikeaan kokoon?
No yritetäänpä.venniA kirjoitti:"Miksi iso ja viehättävä kala saisi kärsiä kääpiöitymisen haitoista mutta pienempi ei?" (juu,juu lainaaminen pitäisi opetella)![]()
Usein (ainakin olen itse huomannut) tulee vastaan semmoinen asenne että "no eihän kenelläkään ole varaa parimetriseen altaaseen, hullua on pistää semmoinen tilavaatimus!" Eli siis kalan tilavaatimukset ja hyvinvointi saa väistyä ihmisen itsekkyyden edestä. Samat ihmiset voivat kuitenkin kauhistella normaalisti 10-senttisiksi kasvavien kalojen kääpiöittämistä 40-litraisessa, joten on aika ristiriitaista kun suhteessa on sama asia. Tämän asenteen mukaan ison kalan kääpiöittäminen on siis ok, mutta pienempien ei, enkä tällaista suhtautumista ymmärrä.
Huom: En tarkoittanut että sinulla olisi tällainen asenne, kommentoin vain yleisesti.
Ja myönnän että minulla on ollut sama asenne joitakin kaloja kohtaan, kuten suuria plekoja, siis esim. 40 senttinen krokotiilipleko 50 cm leveässä altaassa, sekä ilmeisesti tiikerinuoliaisia kohtaan.
Minusta on tuntunut että 1000 litraa on mitä parhain koko, mutta menevät aluksi 300 litraisessakin, pitää muuttaa käsitystä.
Sama kuin 5 senttinen neontetra, 6 senttiä leveässä akvaariossa.

Tiikerinuoliainenkin isona vilkkaana parvikalana tarvitsee ison altaan,sovittakoon sen olevan vähintään pari metriä pitkä ja kalan kokoon nähden tarpeeksi leveä.
ja mieluummin korkeakin.
Minkäskokoinen allas nuoliaisella muuten on?,palatakseni viestiketjun alkuun.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä eläinsuojelulain perusteella akvaarioihin soveltumattomien eläinten maahantuonti voidaan kieltää (ja sallia poikkeusluvalla vaikka julkisille laitoksille ja eöäintarhoille).
http://www.saunalahti.fi/samans/SHS/ela ... ulaki.html
"28 §
Eläinten maahantuonti
Maa- ja metsätalousministeriö voi eläinsuojelullisista syistä kieltää eläinten maahantuonnin. Maahantuonti voidaan kieltää, jos eläimille ei voida järjestää eläinsuojelullisesti hyväksyttäviä olosuhteita tai jos eläimen pitämisestä muutoin aiheutuu sille kärsimystä. Maa- ja metsätalousministeriö voi myös kieltää sellaisten eläinten myynnin ja hallussapidon, joiden maahantuonti on kielletty. "
Valitettavasti tuota ei sovelleta kaloihin, vaikka syytä olisi!
http://www.saunalahti.fi/samans/SHS/ela ... ulaki.html
"28 §
Eläinten maahantuonti
Maa- ja metsätalousministeriö voi eläinsuojelullisista syistä kieltää eläinten maahantuonnin. Maahantuonti voidaan kieltää, jos eläimille ei voida järjestää eläinsuojelullisesti hyväksyttäviä olosuhteita tai jos eläimen pitämisestä muutoin aiheutuu sille kärsimystä. Maa- ja metsätalousministeriö voi myös kieltää sellaisten eläinten myynnin ja hallussapidon, joiden maahantuonti on kielletty. "
Valitettavasti tuota ei sovelleta kaloihin, vaikka syytä olisi!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Starting Member
- Viesti:
Nuoliaisen nuoliaiset
"Pelastin" viisi vuotta sitten 5 tikrua 100-litraisesta, hoitamattomasta akvaariosta. Olivat silloin n. 7cm, nyt 10 cm, uivat nyt 200-litraisessa. Hidasta on kasvu, jos kasvavat annan ne isompaan. Onko jollain kasvaneet akvaariossa 30cm:ksi? Olen kuullut aivan muuta, jos pienestä asti kasvatetaan akvassa. Luonnosta saa 30 senttisiä.
No tästä juuri oli puhe. Eihän ne kasva jos niille ei anneta tilaa kasvaa! Eikä kalan kääpiöittäminen ole hyväksyttävää.
Omasta puolestani voin sanoa että olen nähnyt ryhmän 20-25 senttisiä tiikerinuoliaisia isossa akvaariossa (mitat ei ole tiedossa, mutta arvelisin että oli noin parimetrinen). En tiedä olivatko kasvaneet siinä ihan pienistä asti, mutta isoja tikrujahan ei saa viedä pois kotimaastaan, joten mahdollista on. Luulenpa että voisivat kasvaa ihan 30-senttisiksi asti jos laittaisi esim. 3-metriseen altaaseen ja ruokkisi hyvin.
Omasta puolestani voin sanoa että olen nähnyt ryhmän 20-25 senttisiä tiikerinuoliaisia isossa akvaariossa (mitat ei ole tiedossa, mutta arvelisin että oli noin parimetrinen). En tiedä olivatko kasvaneet siinä ihan pienistä asti, mutta isoja tikrujahan ei saa viedä pois kotimaastaan, joten mahdollista on. Luulenpa että voisivat kasvaa ihan 30-senttisiksi asti jos laittaisi esim. 3-metriseen altaaseen ja ruokkisi hyvin.
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Vastauksena tuohon kysymykseen isoista tikruista akvaario-olosuhteissa, niin itse olen nähnyt tuollaisia 20-25-senttisiä ja kuullut jopa 30-senttisestä. Syynä siihen, miksi näitä ei näe usein, on se että kaupoissa myytävät tikrut ovat tavallisesti 4-6-senttisiä, kasvu on hidasta ja varmaan 99% näistä kaloista majailevat liian pienissä altaissa. Mielestäni kyseessä on kuitenkin periaatteessa sama ongelma kuin haimonnin kanssa; ei varmaan kukaan ole nähnyt akvaario-olosuhteissa yli metristä haimonnia, mutta varmaan suurin osa on kuitenkin sitä mieltä, että tämä laji ei kotiakvaarioihin kuulu
.