Timanttitetroista
Valvoja: Moderaattorit
Timanttitetroista
Tänään tielleni osui minulle uusi tetralaji, johon ihastuin siltä seisomalta. Nyt kaipaisin lisää tietoa timanttitetroista? Eli minkälaiset vesiarvot? Minkä kokoinen allas? Lämpötila? Kuinka monta on riittävästi yms.
Vesiarvot aika tyypilliset tetroille, eli hieman hapanta tai neutraalia vettä, lämpötila 25 tai vähän yli, pehmeä vesi. Akvaarion olisi kai hyvä olla ainakin 100L, vaikka olen lukenut 80L minimistäkin. Kala on kuitenkin ihan kohtuu kokonen tetraksi ja varmasti nauttii uimatilasta. Omassa 225-litraisessa on tällä hetkellä 14 kpl, ja vielä näyttää vähän siltä että lisää täytyis hankkia, mutta pieniähän noi toistaseks on. Määrä riippuu tietysti vähän altaan koostakin. Toki, parvi kalahan se on että ainakin sen 6 kpl pitää olla, eri asia on että näyttääkö kuusi vielä miltään 

timanttitetroista
Hei!
Laitan omat kysymykseni tähän jatkoksi.
Uivatko timanttitetrat miten tiiviissä parvessa? Vai ovatko jatkuvasti levittäytyneenä ympäri akvaariota? Äksyilevätkö nämä kenellekään, toisilleen? Uivatko lähempänä pintaa vai pohjaa?
Lotta
Laitan omat kysymykseni tähän jatkoksi.

Lotta
Vaihtelevaa mutta hajontaa on, koiraat muodostanevat pieniä reviirejä ja usein näkee isoja porukoita ja sitten muutamia yksittäisiä toisessa päädyssä. Liikkuvat kuitenkin aika saman aikaisesti.Uivatko timanttitetrat miten tiiviissä parvessa? Vai ovatko jatkuvasti levittäytyneenä ympäri akvaariota?
En ole huomannut että ainakaan minun altaassa äksyilisivät toisille kaloille. Mulla tosin muut ovat isompia. Pientä kisailua keskenään saattaa olla mutta ei edes mitään tappelulta näyttävää.Äksyilevätkö nämä kenellekään, toisilleen?
Lähempänä pohjaa, ruokaa osaavat jopa hakea vähän pohjalta. Minulla on tosin kohtalainen virtaus pinnassa, liekö se vaikuttavan.Uivatko lähempänä pintaa vai pohjaa?
-
- Junior Member
Timantit on välillä aika vilkkaita, joten tilaa niille kannattaa varata.
Oleilevat pääosin keskitason alapuolella.
Tiheistä kasvipöheiköistä ne pitävät, jotta pääsevät piilottelemaan, kun reviirikamppailu on kuumimmillaan, tai naaraat pääsee kiihkeitä kosijoita karkuun.
Jos pöheikön tiheys on riittävä, saattaa poikasia ilmestyä "puolivahingossa".
Virtapaikoissa käyvät uimassa ilmeisesti, koska se on kivaa. Virtauksen vähentyessä ne tuntuvat suorastaan apatisoituvan?
Itsellä ne piilottelivat pari päivää, kun pumppu oli huollossa(toinen pumppu toki suodatti vettä tällöinkin, mutta virtaus oli poulet entisestä), mutta kun virtaus palasi pumpun myötä, niin kalat kirmaavat entiseen tapaan.
Timantit ovat luonteeltaan reippaita, eivätkä ole jatkuvasti parvessa, vaan liihottelevat ympäriinsä, tai möllöttävät hetkisen kasviston suojissa.
Uskaltavat kiusata partamonnia toisinaan. Sopivan välimatkan päästä on hyvä lällätellä...
'
Näitä kimaltelevia pikkujääräpäitä suosittelen lämmöllä.
Oleilevat pääosin keskitason alapuolella.
Tiheistä kasvipöheiköistä ne pitävät, jotta pääsevät piilottelemaan, kun reviirikamppailu on kuumimmillaan, tai naaraat pääsee kiihkeitä kosijoita karkuun.
Jos pöheikön tiheys on riittävä, saattaa poikasia ilmestyä "puolivahingossa".
Virtapaikoissa käyvät uimassa ilmeisesti, koska se on kivaa. Virtauksen vähentyessä ne tuntuvat suorastaan apatisoituvan?
Itsellä ne piilottelivat pari päivää, kun pumppu oli huollossa(toinen pumppu toki suodatti vettä tällöinkin, mutta virtaus oli poulet entisestä), mutta kun virtaus palasi pumpun myötä, niin kalat kirmaavat entiseen tapaan.

Timantit ovat luonteeltaan reippaita, eivätkä ole jatkuvasti parvessa, vaan liihottelevat ympäriinsä, tai möllöttävät hetkisen kasviston suojissa.
Uskaltavat kiusata partamonnia toisinaan. Sopivan välimatkan päästä on hyvä lällätellä...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Näitä kimaltelevia pikkujääräpäitä suosittelen lämmöllä.
Timantit kardinaalien kanssa?
Entäs minkälaiset on välit kardinaalitetrojen kanssa?
Re: Timantit kardinaalien kanssa?
Välit ovat erittäin hyvät kuten muidenkin kalojen kanssa. Minulla on siis timanttitetroja ja kardinaalitetroja sekaisin. Tankissa on siis melkoinen kirjo kaloja eikä mitään ongelmaa ole vielä muutamaa äksyä apistogrammaa lukuun ottamatta ollut. Tämäkin johtuu vain siitä, että apistot suojelevat pesänsä suuta melkoisen aktiivisesti mutta mitään vahinkoa ei ole tullutcipa kirjoitti:Entäs minkälaiset on välit kardinaalitetrojen kanssa?

Timantit ovat kyllä erittäin näyttäviä ja muutenkin mielenkiintoisia seurata mutta itselläni on niiden kanssa ollut jotain kummaa sairastelua. Olen kuullut muutamalta muultakin harrastajalta samoista ongelmista ja nyt on 25 timangin parvi kutistunut jo 9:llä.

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
Sama ongelma oli minullakin: parissa kuukaudessa koko kymmenen parvi heitti henkensä yksi kerrallaan ilman mitään ulkoisia taudin merkkejä. Ensin kala jättäytyi pois parvesta, sitten alkoi tasapainoton heittelehtiminen ja kuolema seurasi noin vuorokaudessa (ellen sitten itse nopeuttanut lähtöä, kun huomasin tilanteen toivottomaksi).Vairus kirjoitti:niiden kanssa ollut jotain kummaa sairastelua. Olen kuullut muutamalta muultakin harrastajalta samoista ongelmista ja nyt on 25 timangin parvi kutistunut jo 9:llä.
Kimmo
Minulla on ollut timanttitetroja 420 l. altaassani noin vuoden ajan. Vilkkaita ja melko näyttäviä tetroja tuntuvat olevan. Altaassani uiskentelee myös safiiritetroja (12 kpl) ja kardinaalitetroja (12 kpl), eikä yhteiselossa tunnu olevan mitään ongelmia. Toisinaan timanttikoiraat rehentelevät toisilleen ja vähän muillekin, mutta muuten yhteiselo on rauhallista.
Alkuvuodesta altaasta löytyi yksi noin sentin mittainen timanttitetran poikanen, joka ilmeisesti oli ainoa selviytyjä "onnistuneesta" kudusta. Nyt sitä ei tahdo enää erottaa muusta parvesta.
Viime kesän helteillä menetin lähes puolet kahdenkymmenen timanttitetran parvestani. Altaan lämpö oli 30 asteen paikkeilla jonkin aikaa ja timantteja alkoi tippumaan tasaiseen tahtiin. Mitään ulkoisia sairauden merkkejä ei näkynyt. Talven aikana kuoli kaksi lisää. Niille ilmestyi pyrstön ja rintaevien tyveen verestävä paise, jonka jälkeen ne muuttuivat apaattisiksi, evät syöneet ja kuihtuivat pois. Tälläkin hetkellä kahdella on samanlaiset paiseet, mutta ne tuntuvat voivan kohtuullisesti.
Tässä vielä kuvia timanttitetroista joilla paiseita evissä.
http://koti.mbnet.fi/juhto/kuvat/timant ... itetra.jpg
http://koti.mbnet.fi/juhto/kuvat/timant ... ra%231.jpg
http://koti.mbnet.fi/juhto/kuvat/timant ... ra%232.jpg
Alkuvuodesta altaasta löytyi yksi noin sentin mittainen timanttitetran poikanen, joka ilmeisesti oli ainoa selviytyjä "onnistuneesta" kudusta. Nyt sitä ei tahdo enää erottaa muusta parvesta.
Viime kesän helteillä menetin lähes puolet kahdenkymmenen timanttitetran parvestani. Altaan lämpö oli 30 asteen paikkeilla jonkin aikaa ja timantteja alkoi tippumaan tasaiseen tahtiin. Mitään ulkoisia sairauden merkkejä ei näkynyt. Talven aikana kuoli kaksi lisää. Niille ilmestyi pyrstön ja rintaevien tyveen verestävä paise, jonka jälkeen ne muuttuivat apaattisiksi, evät syöneet ja kuihtuivat pois. Tälläkin hetkellä kahdella on samanlaiset paiseet, mutta ne tuntuvat voivan kohtuullisesti.
Tässä vielä kuvia timanttitetroista joilla paiseita evissä.
http://koti.mbnet.fi/juhto/kuvat/timant ... itetra.jpg
http://koti.mbnet.fi/juhto/kuvat/timant ... ra%231.jpg
http://koti.mbnet.fi/juhto/kuvat/timant ... ra%232.jpg
Viimeksi muokannut juhto, 15:57, 15.05.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Junior Member
Kurjaa jos tuollaista esiintyy, minäkin kun olen tykästynyt timantteihin. Diamonds are a girl's best friend...
Mietin myös parvea timanttien seuraan. Kiilakylkiä, jotain barbeja jne. Väriä olisi kiva saada, mutta ei esim. kirsikkatetrakaan ole kuin toisinaan hehkuvan punainen.
Timanttitetrat ovat toivottavasti upeita sitten omassakin akvassa.

Mietin myös parvea timanttien seuraan. Kiilakylkiä, jotain barbeja jne. Väriä olisi kiva saada, mutta ei esim. kirsikkatetrakaan ole kuin toisinaan hehkuvan punainen.
Timanttitetrat ovat toivottavasti upeita sitten omassakin akvassa.
~ To conquer yourself is to know The Way. ~