Itse en ole kokeillut enkä kokeilekaan, ennen kuin tiedän.
Kaloille makkaraa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
wasser
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Kaloille makkaraa
Tuttavani syöttää kaloilleen (mm. lehtikaloille) hiutaleruuan ohella makkaraa (ei sentään sinapilla
). Onko makkara, tässä tapauksessa HK:n Sininen, tosiaan sopivaa ruokaa fisuille?
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Ruoka-aiheesta jatkan..
Onkos kellään kokemusta kastematojen syöttämisestä kaloille? Onko madon sisälmys(multa, kasvinjätteet) haitallista? Täytyisikö ne jotenkin käsitellä ennen paloittelua, vai saapiko niitä antaa kokonaisina? Kuinka tanakkaa ruokaa moiset otukset on, eli kuinka usein niitä voisi syötää? Onko kukaan koittanut pakastaa kastematoja ja kuinka?
Itse kaivelin kukkapenkkiä ja löysin ehania, pienenpieniä kastematosia ja kokeilin parilla, kyllä maistui koko lössille, mutta kysäisen ettei kellään ole turhan huonoja kokemuksia...?
P.S. Enpä syöttäis kaloille suolaista ja lisäaineista makkaraa.
Onkos kellään kokemusta kastematojen syöttämisestä kaloille? Onko madon sisälmys(multa, kasvinjätteet) haitallista? Täytyisikö ne jotenkin käsitellä ennen paloittelua, vai saapiko niitä antaa kokonaisina? Kuinka tanakkaa ruokaa moiset otukset on, eli kuinka usein niitä voisi syötää? Onko kukaan koittanut pakastaa kastematoja ja kuinka?
Itse kaivelin kukkapenkkiä ja löysin ehania, pienenpieniä kastematosia ja kokeilin parilla, kyllä maistui koko lössille, mutta kysäisen ettei kellään ole turhan huonoja kokemuksia...?
P.S. Enpä syöttäis kaloille suolaista ja lisäaineista makkaraa.
-
Tapio Martimo
- Advanced Member

En varmuudella tiedä, mutta olen järkeillyt niin, että koska kukaan ei kuitenkaan Amazonasin rannalla perkaa matoja tms selkärangattomia kaloille syötettäväksi, en minäkään niin tee. Madot voi pilkkoa, jos kovin isoja löydät.VesiEläin kirjoitti:Onko madon sisälmys(multa, kasvinjätteet) haitallista?
Lisäksi kannattaa huomioida, että matoja voi myös kasvattaa itse esim vesivanerista tehdyssä kasvatusastiassa. Talvella sieltä on sitten mukava ottaa kaloille apetta.
Makkaran syön mieluummin itse. Tosin HK:n sinisen jätän suosiolla kauppaan.
-
wasser
- Starting Member

Kokemusta on, joskaan ei syvempää Tietoa. Olen kaivanut matoja metsätien vierestä, isoja ja pieniä. Kotona olen vain huuhdellut ne huolellisesti ja pudottanut kokonaisina akvaarioon. Pieni tetrakin muuttuu piraijaksi nähdessään luikertelevan kastemadon
Isommat kalat repivät välillä yhdessä paksumpia luikeroita palasiksi, en ole koskaan paloitellut matoja. Viimeisen päivänsä madot ovat kohdanneet jonottamatta, eli en ole säilönyt tai pakastanut niitä.
Mitään huonoja kokemuksia ei ole, en sitten tiedä olenko tehnyt oikein vai väärin, mutta jos jälkimmäistä, niin tuuria on ollut.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja tuo makkarakysymys on edelleen auki, ystävät!!
Mitään huonoja kokemuksia ei ole, en sitten tiedä olenko tehnyt oikein vai väärin, mutta jos jälkimmäistä, niin tuuria on ollut.
Ja tuo makkarakysymys on edelleen auki, ystävät!!
-
Azkhaeracan
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
-
akvaario
- Junior Member

kastemadoista
Eikö kastematojen pilkkominen ole aika raakaa? Sääliksi vaan käy niitä matoja, nekin ovat kuitenkin yhtä tuntevia kuin kalat. Onko pokkaa pilkkoa matoja? 
-
Tapio Martimo
- Advanced Member

Re: kastemadoista
Eiköpähän se tikapuuhermosto ole aika alkeellinen tunteiden tulkki.akvaario kirjoitti:... nekin ovat kuitenkin yhtä tuntevia kuin kalat.
-
akvaario
- Junior Member

madoista
no aika alkeellinen tunnepuoli, myönnetään
.
mutta mielestäni olisi armelianta jättää madot kukkapenkkeihin.
ja en kommentoi sammelia
on akvaristin kunniatehtävä saada huolehtia fisujensa monipuolisesta einehtimisestä, joten en lyö idealistista ruokkijaa mustelmille
mutta mielestäni olisi armelianta jättää madot kukkapenkkeihin.
ja en kommentoi sammelia
on akvaristin kunniatehtävä saada huolehtia fisujensa monipuolisesta einehtimisestä, joten en lyö idealistista ruokkijaa mustelmille
Pitänee myös muistaa taloudellinen akvaristi niin kauan kuin ruoka on akvaariokaloille sopivaista. Itse tajusin vasta tänä kesänä, jotta voin syöttää kaloille myös matoja. Samoja matojahan käytetään onginnassa eikä kukaan siitä ketään eläinrääkkääjäksi ole vielä syytöksiä saanut. Ainakaan virallisesti. Hyvin tuntuvat maistuvan. Elävinä (ei pilkottuina) tuntuvat maistuvan paremmin akvaarioen eläteille. Antavat ilmeisesti kaloille myös hieman virikettä normaalin, tylsän akvaarioelämän keskelle.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
RPekka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Meillä ei tiikeribarbit saaneet isoa kastematoa poikki vaikka kovasti repivätkin vaan lopulta se katosi suurimman naaraan vatsaan. Kala ui muutaman tunnin ajan vinossa, mahu turvoksissa mutta jo seuraavana aamuna kaikki oli normaalisti. Sittemmin olen piloitellut madot tuumakkaiksi pätkiksi jotka kyllä kiemurtelevat aivan yhtä kovasti kuin kokonaisetkin.Jokeri kirjoitti:Elävinä (ei pilkottuina) tuntuvat maistuvan paremmin akvaarioen eläteille. Antavat ilmeisesti kaloille myös hieman virikettä normaalin, tylsän akvaarioelämän keskelle.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Minä syötin pari päivää sitten kaloilleni matoja. Kääpiöpallokalat kävivät ekstaattisina madon kimppuun ja söivät sitä vuorotellen ympäri allasta jonossa uiskennellen. Taistelukalani imaisivat kituimiinsa puolikkaat madot ja parhaan suorituksen teki avainkirjoahven puolellatoista madolla. Kyllä minä taidan jatkossakin matoja syötellä ja voisihan sitä kellariin laittaa talveksi matoviljelmänkin.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
On ja tekstiäkin:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... hp#ankyrit
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... hp#ankyrit
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Minä kyllä jätän ruokaöttiäisten paloittelun kalojen huoleksi. Kivaa tuntuu niistä olevan.
Mutta onko tullut vastaan kaloille sopimattomia ötököitä? Tästähän on aika ajoin keskusteltu, mutta ei ole tainnut toistaiseksi kukaan kantaa huolta muista kuin myrkkypiikkiötököistä, ampiaisista sun muista sellaisista. Sellaisia en ole tarjoillut.
Muuten olen altaisiin heittänyt vähän mitä sattuu, heinäsirkatkin maistuvat pallukoille hyvin. Mutta jotkut toukat vähän mietityttävät, liekö Suomessa myrkyllisiä perhosen- tms. toukkia? Kokeilin jotain sellaista suunnilleen oman pikkusormen kokoista valkoista maan alla elelevää toukkaa joka maistui vähän huonosti, mutta jotkut toukat taasen menevät hyvällä halulla.
Mika
Mutta onko tullut vastaan kaloille sopimattomia ötököitä? Tästähän on aika ajoin keskusteltu, mutta ei ole tainnut toistaiseksi kukaan kantaa huolta muista kuin myrkkypiikkiötököistä, ampiaisista sun muista sellaisista. Sellaisia en ole tarjoillut.
Muuten olen altaisiin heittänyt vähän mitä sattuu, heinäsirkatkin maistuvat pallukoille hyvin. Mutta jotkut toukat vähän mietityttävät, liekö Suomessa myrkyllisiä perhosen- tms. toukkia? Kokeilin jotain sellaista suunnilleen oman pikkusormen kokoista valkoista maan alla elelevää toukkaa joka maistui vähän huonosti, mutta jotkut toukat taasen menevät hyvällä halulla.
Mika
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
On ainakin gammarukset, cyklopsit, ja torvimadot. Vesistöissä , joissa on kaloja, nuo kaikki voivat olla kalaloisten väli-isäntiä. Kala sö tuollaisen, ja loinen vapautuu kalan ruoansulatuselimistössä ja jatkaa kiertokulkuaan.
Myös kalatäit ja kalajuotikkaat ovat loisia, joskin vain ajoittain, verta imiessään. Samalla ne levittävät kalatauteja kalasta toiseen.
Jotta on niitä kaloile vaarallisia ötököitä.
Myös kalatäit ja kalajuotikkaat ovat loisia, joskin vain ajoittain, verta imiessään. Samalla ne levittävät kalatauteja kalasta toiseen.
Jotta on niitä kaloile vaarallisia ötököitä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
-
wasser
- Starting Member

Mustien muurhaisten munat kelpaavat ainakin minun kaloilleni (tetrat, barbit, lehtikalat, monnit, monniset ym.) hyvin - vaikkei minulta kysyttykään
. Aikuiset hyttyset (tapetut, of course) vaikuttavat suosituilta, joskin ne kelluvina jäävät vain pinnalta ruokaa hakevien herkuiksi. Asuntoon tulee joskus talvellakin banaanikärpäsiä, joista kalat pitävät, ja niitä olisi kuulemma todella helppo viljellä itsekin jonkinmoisessa lasipurkkilaboratoriossa.
Kastemadoista vielä sen verran, että joskus ne saattavat kaivautua soraan heti pohjaan vajottuaan, jolleivät kalat ehdi iskeä nopeasti kiinni - en tiedä, voiko ne jättää sinne, mutta itse olen kaivanut ne uudelleen hiekasta ylös.
Paloittelukysymykseen vielä: pikkusormen vahvuisia matojölliköitä eivät kyllä isommatkaan kalat aina saa poikki, mutta olen jättänytkin ne maahan ja syöttänyt vain pieniä, "normaaleja" ja korkeintaan keskisuuria.
Kastemadoista vielä sen verran, että joskus ne saattavat kaivautua soraan heti pohjaan vajottuaan, jolleivät kalat ehdi iskeä nopeasti kiinni - en tiedä, voiko ne jättää sinne, mutta itse olen kaivanut ne uudelleen hiekasta ylös.
Paloittelukysymykseen vielä: pikkusormen vahvuisia matojölliköitä eivät kyllä isommatkaan kalat aina saa poikki, mutta olen jättänytkin ne maahan ja syöttänyt vain pieniä, "normaaleja" ja korkeintaan keskisuuria.
No ei sen väliä keltä kysytään, vinkit kelpaa aina.wasser kirjoitti:Mustien muurhaisten munat kelpaavat ainakin minun kaloilleni (tetrat, barbit, lehtikalat, monnit, monniset ym.) hyvin - vaikkei minulta kysyttykään![]()
No tuo riippuu tietenkin kalasta, meillä kun on pääasiassa palloja, menee ruoka oikeastaan koosta riippumatta. Jos kala vaan tajuaa vaikka itsensä kokoisen mötikän ruuaksi, se kyllä puree sen palasiksi.Paloittelukysymykseen vielä: pikkusormen vahvuisia matojölliköitä eivät kyllä isommatkaan kalat aina saa poikki, mutta olen jättänytkin ne maahan ja syöttänyt vain pieniä, "normaaleja" ja korkeintaan keskisuuria.
Viikonloppuna tuli vastaan kävelylenkillä sellaisia otuksia joita tekisi mieli kokeilla isoimmalle pallosistamme. Sellainen maalla liikkuva kotilo, kaiketi kuorellinen etana tms. Onkohan niiden suhteen isompia riskejä? Ei kai maaotuksissa kalatauteja pahemmin ole, mitä nyt joskus ihmisissä kalatubia..? Olisi jotain purtavaa tuolle fahakanpoikaselle, kuorellista tavaraa on vähän hidasta kasvatella sille kotioloissa kun esim. pakastesimpukan kokoista ruokaa menee kymmenkunta päivässä.
Mika