Tämä on samaa kukkasipuliravinnetta, jota myös itse käytin jossain vaiheessa typpiravinteena akvaariossa. Tuon purkin tiedot voi siis tulkita seuraavasti: se osa kokonaistypestä, joka ei ole vesiliukoista typpeä tai ureaa, on veteen liukenematonta metyyliureaa. Tämän asian olen varmistanut valmistajalta eli Kekkilältä. Metyyliurean pitäisi hajota hitaasti ureaksi ja sitten hapettua suodattimessa ammoniumin kautta nitraatiksi. Metyyliurea on siis se "pitkävaikuitteinen" osatekijä tässä lannoitteessa.liina kirjoitti:Varmistin viimeksi vielä testinikin ja hyvin se toimii. Kekkilän kastelulannoite näkyy siinä heti. Kastelulannoite (täyslannoite): Kokonaistyppi 16,6, Nitraattityppi 7,5, ureatyppi 9,1, fosfori 4, jne.. %
Tässä Kekkilän Kukkasipuliravinteen tiedot purkista: Kokonaistyppi 38%, vesiliukoinen typpi 12,5, ureatyppi 4,0.
Vesiliukoisella typellä tarkoitetaan lannoitteiden yhteydessä aina ammoniumia ja nitraattia. Nitriittiä en ole koskaan nähnyt käytettävän missään lannoitteissa, eli sen puoleen ei pitäisi olla huolta. Siitä olisin kuitenkin enemmän huolissani, onko tuo vesiliukoinen osuus sitten pelkästään ammoniumia, koska myös ammonium on haitallista kaloille. Oma muistikuvani oli, että ammoniumtesti ei osoittanut mitään huolestuttavaa lukua mitatessani paljon vahvempaa liuosta, kuin se mitä akvaarioon koskaan laitoin. Minulla kyllä nitraattitesti reagoi selvästi, josta päättelin suurimman osan vesiliukoisesta typestä olevan nitraattia. Muistaakseni tuota lannoitetta löytyy vielä kaapista samoin kuin testitkin, joten voin vielä mitata uudestaan ja katsoa miltä tulokset näyttävät.