RPekka kirjoitti:Nämäkään halogeenispotit eivät oikeasti kilpaile valotehossa monimetallivalaisimien tai hankinta-/käyttökustannuksissa loisteputkien kanssa, koska niiden käyttöikä on keskimäärin 4000 h ja hyötysuhde 20 lm/W (Osramin 965 loistarilla n 64 lm/W).
Kukaan ei varmaan olekaan väittänyt, että ne kilpailevat valotehossa monimetallivalojen kanssa. Mutta riittävän valaistuksen niillä näyttäisi pienehköihin akvaarioihin saavan ja suurempiinkin mukavan lisäsäväyksen. Mutta testataan ja katsotaan.
Mitä tulee käyttökustannuksiin, niin jos putki kestää esim. 7000 h ja maksaa 16 €, halogeeni 4000 h ja maksaa 8 €, kumpi on kalliimpi?
Ja sähköä tulee töpselistä. 30W tai 50W - ei suurta väliä. Lm/W on vähän huono tässä, kun ne putken lumenit häviävät osittain, kun se heijastinkaan ei sitä putken valoa 100%:sti heijasta sinne altaaseen.
---------------------
j. kirjoitti:Miten meinaat toteuttaa tämän?
Loisteputket kannattaa varmaankin jättää akvaarion etualalle.
Kovin tarkkaan en ole vielä suunnitellut, mutta varteenotettava vaihtoehto on laittaa kisko kiinni seinään akvaarion taakse ja siihen kiinni muutama myös syvyyssuunnassa säädettävä, liikuteltava halogeenivalaisin. Vaikka Ikeasta. Toinen vaihtoehto on rakentaa itse jokin riippuva systeemi. Vaihtoehtoja on monta sikäli, että lamput ovat kevyitä ja erilaisia kiinnityksiä pystyy myös itse näpräämään. Jännite on vain 12V ja muuntaja on jossain muualla, vaikka kaapissa. Lämpö on tietysti huomioitava, halogeenilamput kuumenevat aika mukavasti, jopa lähelle 200 astetta. Mutta edes mitään kallista valaisinta ei siis välttämättä tarvitse ostaa.
En tiedä, saako lamppuja vielä Suomesta, mutta esim. Saksasta tai USA:sta voi tilata. Hinta siinä 6-8 €/kpl. Sähköä kuluttavat 50W eli koko maan keskiarvosähkönhinnalla sähköä kuluu n. 0,07 € edestä päivässä, jos lamppu palaa 12 h. 30W loisteputki vie siinä 0,04 € / vrk.
Mutta lamput lähtevät tosiaankin vasta tilaukseen ja kerron lisää, kun olen saanut ne asennettua.