Valaistuspohdintaa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Kaizu kirjoitti:
Akvaariomikko kirjoitti:Yksi 50W ja 1000 lumenin halogeenispotti vastaa melkein yhtä 2000 lumenin putkea (30W), kun valo suuntautuu niin tehokkaasti.
Minkähänlainen spektri noissa päivänvalohalogeeneissa on, eli onko niistä oikeasti muiden valojen kilpailijaksi?
Nämäkään halogeenispotit eivät oikeasti kilpaile valotehossa monimetallivalaisimien tai hankinta-/käyttökustannuksissa loisteputkien kanssa, koska niiden käyttöikä on keskimäärin 4000 h ja hyötysuhde 20 lm/W (Osramin 965 loistarilla n 64 lm/W).

Spektrihän niissä on tietenkin jatkuva eli valokuvauskäytössä ne ovat parempia kuin 9-sarjan loistarit tai monimetallit.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
j.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j. »

Akvaariomikko kirjoitti:Täytyypä kokeilla. Aluksi pari putkea pois ja esim. kolme tai neljä spottia tilalle. Saa myös vähän luonnonmukaisuutta lisää ja valo-varjo-väreilyä.
Miten meinaat toteuttaa tämän?

Tosiaan, kun itse en yhtään tiedä, että mitä tässä nyt sitten tekisi.. :roll:
Jos sitten jättäisin nuo loisteputket ja.. Niin, laittaisinko loisteputkikotelon akvaarion etu-vai taka-alalle?
Entäs nuo päivänvalohalogeenit. Minkähän hintaisia nämä ovat?
Vievätkö kauheasti sähköä (..paljon enemmän kuin loisteputket?)?
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

RPekka kirjoitti:Nämäkään halogeenispotit eivät oikeasti kilpaile valotehossa monimetallivalaisimien tai hankinta-/käyttökustannuksissa loisteputkien kanssa, koska niiden käyttöikä on keskimäärin 4000 h ja hyötysuhde 20 lm/W (Osramin 965 loistarilla n 64 lm/W).
Kukaan ei varmaan olekaan väittänyt, että ne kilpailevat valotehossa monimetallivalojen kanssa. Mutta riittävän valaistuksen niillä näyttäisi pienehköihin akvaarioihin saavan ja suurempiinkin mukavan lisäsäväyksen. Mutta testataan ja katsotaan.

Mitä tulee käyttökustannuksiin, niin jos putki kestää esim. 7000 h ja maksaa 16 €, halogeeni 4000 h ja maksaa 8 €, kumpi on kalliimpi?

Ja sähköä tulee töpselistä. 30W tai 50W - ei suurta väliä. Lm/W on vähän huono tässä, kun ne putken lumenit häviävät osittain, kun se heijastinkaan ei sitä putken valoa 100%:sti heijasta sinne altaaseen.

---------------------
j. kirjoitti:Miten meinaat toteuttaa tämän?
Loisteputket kannattaa varmaankin jättää akvaarion etualalle.

Kovin tarkkaan en ole vielä suunnitellut, mutta varteenotettava vaihtoehto on laittaa kisko kiinni seinään akvaarion taakse ja siihen kiinni muutama myös syvyyssuunnassa säädettävä, liikuteltava halogeenivalaisin. Vaikka Ikeasta. Toinen vaihtoehto on rakentaa itse jokin riippuva systeemi. Vaihtoehtoja on monta sikäli, että lamput ovat kevyitä ja erilaisia kiinnityksiä pystyy myös itse näpräämään. Jännite on vain 12V ja muuntaja on jossain muualla, vaikka kaapissa. Lämpö on tietysti huomioitava, halogeenilamput kuumenevat aika mukavasti, jopa lähelle 200 astetta. Mutta edes mitään kallista valaisinta ei siis välttämättä tarvitse ostaa.

En tiedä, saako lamppuja vielä Suomesta, mutta esim. Saksasta tai USA:sta voi tilata. Hinta siinä 6-8 €/kpl. Sähköä kuluttavat 50W eli koko maan keskiarvosähkönhinnalla sähköä kuluu n. 0,07 € edestä päivässä, jos lamppu palaa 12 h. 30W loisteputki vie siinä 0,04 € / vrk.

Mutta lamput lähtevät tosiaankin vasta tilaukseen ja kerron lisää, kun olen saanut ne asennettua.
Viimeksi muokannut Akvaariomikko, 02:10, 07.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

Akvaariomikko kirjoitti:Mitä tulee käyttökustannuksiin, niin jos putki kestää esim. 7000 h ja maksaa 16 €, halogeeni 4000 h ja maksaa 8 €, kumpi on kalliimpi?
Onko tuo halogeenin hinta arvio vai tieto? Itse maksoin putkista alle 10e ja niitten kestoikä ennen valotehon mainittavaa putoamista on ainakin 10000h.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member

Yleensähän loisteputkien valoteho tippuu n. 10% jo ensimmäisen 2000 h aikana. Myöhemmin lasku tasaantuu, mutta loppua kohden valoteho on tippunut 60-70%:iin alkuperäisestä.

Valmistajien ilmoittama putken kesto on ilmoitettu muistaakseni sen pohjalta, että putki on päällä 2 h kerrallaan. Putken kesto on verrannollinen sytytysten määrään, eli jos esim. harrastaa valojen sammuttamista päiväsaikaan, putkien elinaika lyhenee oleellisesti. Jos ei paljon räpsyttele, voivat varmasti kestääkin tuon 10 000 h. Mutta valoteho on kyllä jo tippunut siihen mennessä. Se on varmaa.

Uusin hiljattain kaikki kolme 30W putkea. Hinta oli muistaakseni 18 €/kpl. Ei niitä Suomessa saa alle kympin saa mistään. Päivänvalohalogeenit maksavat Saksassa itse asiassa 5 €/kpl, mikä on fakta. Postikuluja tulee tietysti vähän päälle, riippuen tilattavasta määrästä.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Akvaariomikko kirjoitti:Uusin hiljattain kaikki kolme 30W putkea. Hinta oli muistaakseni 18 €/kpl. Ei niitä Suomessa saa alle kympin saa mistään.
Mistä putkista tässä nyt puhutaan, jostain T5:ta kenties? Itse olen ostanut 58W Philipsin 865 ja 965, sekä Sylvania AquaStareja paikallisesta sähköliikkeestä, eikä näistä kyllä mikään ole kymppiä ollut. 7,5 - 9,5 euroa olen niistä pulittanut. En tietääkseni ole saanut mitään erityisiä alennuksia ostoksiini.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member

Hyvä, jos olet halvalla saanut. 30W Aquastareja ei nimittäin saa edes Saksan nettikaupoista alle kympin. Omani ostin käyttämästäni akvaarioliikkeestä. Voi tietenkin olla, että olisin voinut saada jostain marketista halvemmalla, mene ja tiedä. Enivei, spotteja aion vakavissani kokeilla, muiden ei toki tarvitse tehdä samoin. [;)]
j.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j. »

Päädyn nyt luultavasti siihen, että nostan loisteputket joillain ketjuilla ja laitan taka-alalle kaksi(?) sisustushalogeenia.
Mutta mistä minä voisin hankkia itselleni nämä halogeenivalaisimet :? ?
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

mä oon tässä rakentelemassa oman altaan päälle monimetalli valaisinta loisteputkien rinnalle.
sain hommattua kaverin kautta 2 pitkää ( 154 cm ) loisteputkivalaisimen runkoa , toiseen runkoon iskin ihan vain yhden kirkasvaloputken ja yhden kasviputken ( nää jää etualalle ).
sitten toiseen runkoon oon väsäämässä 2 tai 3 x 70 W monimetallit ( kannat ja lamput sekä sytyttimet saa hankittua edullisesti täältä
http://www.tamla.fi/ + yövalaistuksen 6 ledillä ja näköjään tilaa jäis vielä parille halogeeni valaisimelle... ( onkohan tossa jo liikaa ??? )
j.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j. »

mirlin kirjoitti: ( kannat ja lamput sekä sytyttimet saa hankittua edullisesti täältä..
Mikä on edullisesti [;)] ?
Jasa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Tungen vielä oman kysymykseni tähän:
Anttilassa olisi myynnissä Lival-universe
kohdevalaisin, kävisikö tämä akvaarion valaistukseen?

Lampun tiedot :
kohdevalaisin kestävää muovia
kuvun Ø 8,5 cm
korkeus n. 11 cm
kohdelamppu max. 40W E14, sisältyy hintaan
valaisimen pituus 10 cm
nipistimen avulla voit kiinnittää hyllyn tai pöydän reunaan
kotimainen

Laittaisin tuon loisteputkien lisäksi antamaan kohdistettua valoa yhdelle kasville.
ToniR81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

en nyt tiedä taas näistä valo jutuista että kuinka on hyvä tehdä ja kuinka kannattaa tehdä mutta itse tein puusta kehikon jossa tällähetkellä 7kpl 15wattisia säästölamppuja ja 3 halogeenia.
ja ainakin kalat viihtyy... kasvit ei rehota ja levääkään ei ole joten lienen jotenkin onnistunut... tosin akvaarion siirron yhteydessä varmaankin joutunen tekemään uuden valaisin kotelon viritelmän, täytyy seurailla näitä keskusteluja ja katsoa mitä te suositatte...
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

joo. edullisesti ja edullisesti .... niin tai kaikkiahn on suhteellista [:I]
mutt oikeesti ei se niin hirveen edullista olekkaan :
lampun kannat RX7s 10 e pari, sytytin laite 100 e kpl ja sitt tietenkin lamput noihin kantoihin about 30 e kpl ja tähän kaikkeen lisätään vielä kaskas ALV 22% , hitsi toihan onkin aikasen kallis :? hmm... no ei se mitään en mä kuitenkaan saa sitä "vihreää" vietyä mukanani tonne tuonelaan [;)]
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

Jasa kirjoitti:kohdelamppu max. 40W E14. Laittaisin tuon loisteputkien lisäksi antamaan kohdistettua valoa yhdelle kasville.
Siihen se kelpaa. Yksi 40W hehkulamppu ei niin paljoa lämmitä että siitä varsinaista ongelmaa tulisi. Oman kokemukseni mukaan vain noiden E14-kantaisten spottien elinikä on rajusti pienempi kuin E27-kantaisten. Prismassa on muuten E27-spottivaloja alle kympin.
j.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j. »

Jasa kirjoitti: Anttilassa olisi myynnissä Lival-universe
kohdevalaisin, kävisikö tämä akvaarion valaistukseen?
Kävisikö minunkin tapauksessani tälläinen lamppu?
Vai millaista lamppua suosittelisitte?
j.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j. »

Akvaariomikko kirjoitti:Lämpö on tietysti huomioitava, halogeenilamput kuumenevat aika mukavasti, jopa lähelle 200 astetta. Mutta edes mitään kallista valaisinta ei siis välttämättä tarvitse ostaa.
Kuumeneekohan akvaarioni sitten kauheasti, jos laitan kaksi halogeenia, sitten siinä on vielä loisteputket, eikä akvaario ole edes kauhean viileässä paikassa, ainakin näin kesäisin täällä meillä sisällä on melko kuuma..

Ja saankohan sittenkään akvaariooni tarpeeeksi valoa?
En kyllä meinannut kai mitään kovin vaativia kasveja, mutta saankohan noilla valoilla kasvamaan esim. jättivesitähdikin, vedensuosikin ja liuskavesisaniasen?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

mirlin kirjoitti:joo. edullisesti ja edullisesti .... niin tai kaikkiahn on suhteellista [:I]
mutt oikeesti ei se niin hirveen edullista olekkaan :
lampun kannat RX7s 10 e pari, sytytin laite 100 e kpl ja sitt tietenkin lamput noihin kantoihin about 30 e kpl ja tähän kaikkeen lisätään vielä kaskas ALV 22% , hitsi toihan onkin aikasen kallis :? hmm... no ei se mitään en mä kuitenkaan saa sitä "vihreää" vietyä mukanani tonne tuonelaan [;)]
No onhan tuo kallis, mutta sytytinlaite taitaa olla joku elektroninen monimetallilampun kontrolliyksikkö joka sisältää sekä sytyttimen että kuristimen toiminnallisuuden? Erillisinä "perinteisinä" komponentteina tarvitset kuristimen (itse ostin tällaisia 14e/kpl) ja sytyttimen (pari-kolme kymppiä luultavasti) ja mielellään loistehon kompensointikondensaattorin (mitä lie, kympin pari?).

Eli halvemmallakin saa, mutta onhan tuollainen kontrolliyksikkö hyvä peli, kuulemma pidentää lampun ikää ja värintoistoa yms. Minä päädyin tavalliseen rautaan, sen verran on hinnoissa eroa.

Mika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”