Heti alkuun: tiedän, että kaikki vastaukset on vain arveluja, enkä odota saavani varmoja vastauksia.
Akvaario on 125-litrainen ja siellä asustaa 3 aikuista platya, erinäinen määrä platyn poikasia (yksi isompi ja n. 10 pientä), 12 intiaaninsulkaa, 3 kuparimonnista (tiedän, pitäs olla 6), 2 amanorapua ja partamonni. Kalasto on runsaanlainen, varsinkin kun noita platyja pukkaa jatkuvasti lisää. Siitä tuleekin kysymys toisaalle.
Asiaan. Yksi platy on passiivinen ja pysyy lähes jatkuvasti pinnan tuntumassa, mutta ei hauko ilmaa. Se hengittää tiheästi ja on vähän takakenossa, syö huonosti ja on muita laihempi. Mitään selvää ulkoista vikaa siinä ei näy, eviään se pitää pääasiassa supussa. Kala on ollut tuollainen muistaakseni kolme päivää.
Muissa kaloissa ei ole mitään epänormaalia, kaikki on vilkkaita ja syö hyvin. Hoitorytmi on sellainen, että vettä vaihdetaan puolet kerran viikossa (6-8 päivän välein, viimeksi meni tosin 9), viimeksi 11.7. Juuri testatut vesiarvot: GH 14, KH 8, pH 7,6, ammonium 0, nitriitti 0, nitraattia en voi testata (testi on näyttänyt aina mitä sattuu). Arvot on olleet nuo aina kun ne on mitattu, sitä on tosin tehty harvoin (edellisen kerran 19.6). Juhannuksen aikaan vettä vaihdettiin ennen 5 päivän poissaoloa tavallista aikaisemmin, mutta tokkopa se on kalaa sairastuttanut.
Nitraattia en tosiaan tiedä. Akvassa on jonkinverran kasveja ja paljon ruskeaa karvamaista levää kantojen päällä ja mattosuodattimessa. Suodatin toimii, eikä ole tukossa (vedenpinta sama molemmilla puolilla), maton lisäksi on vielä pieni sisäsuodatin roskien kerääjänä.
Mietin siis, mitä kannattaisi tehdä. Odottaa tapahtuuko kalassa muutosta vai lopettaa se samantien? Jos lopettaa, niin miten?
Mikä platylla voisi olla?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Taudin(mahdollisen) syytä voi etsiä vaikka täältä:
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/oirmuk.php.
Tuosta lopetuksesta täällä on ollut "kädenvääntöä" mutta mielestäni paras tapa lopettaa kala on leikata saksilla tai puukolla pää poikki kidusten takaa. Suuremmille kaloille on hyvä antaa vaikka nuijanukutus ensin, jotta leikkaaminen ei tuota liikaa tuskaa (-->tahtoo sanoa että suurempien kalojen pää on hitaampaa leikata poikki kuin pienten).
Toivottavasti paranee
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/oirmuk.php.
Tuosta lopetuksesta täällä on ollut "kädenvääntöä" mutta mielestäni paras tapa lopettaa kala on leikata saksilla tai puukolla pää poikki kidusten takaa. Suuremmille kaloille on hyvä antaa vaikka nuijanukutus ensin, jotta leikkaaminen ei tuota liikaa tuskaa (-->tahtoo sanoa että suurempien kalojen pää on hitaampaa leikata poikki kuin pienten).
Toivottavasti paranee
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.

