Akvaarion sijoittaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Reeta
Starting Member
Starting Member

Akvaarion sijoittaminen

Viesti Kirjoittaja Reeta »

joops...elikäs... akva on 128l ja sijoitettuna sellasen lipaston päälle. En osaa sanoa onko lattia hiukan epätasainen vaiko lipaston sokkeli vino, mutta testasin akvaa muutamalla vesilitralla ja veden pinta oli muutaman millin korkeampi akvan toisessa päässä kuin toisessa. Onko vaaraksi? Vai pitäisikö lipastoa jotenkin kiilata tasalle, vaikka kysymys on "vain" noin puolesta sentistä? Mitä haittaa tuosta vinoudesta olisi?
Olipas mulla joku toinenkin kysymys, mutta ei nyt millään meinaa tulla mieleen...
ai niin joo! Voiko loisteputkivalo nostaa akvan lämpötilaa monellakin asteella?
Tässäpä tätä taas... 8O
Tiina_
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Enpä uskaltaisi koittaa 8O Jollei ole tukeva lipasto :mrgreen: Onkos siinä tuet muualla kuin päissä?

Jossain vaiheessa voi lipasto rojahtaa kokonaan ja siinä sitten ollaan.. Tämä pääteltynä siis ihan maallikon järjellä.. (Itellä hetken aikaa oli lipaston päällä pienempi akva ja jossain vaiheessa huomasin sen kallistuneen enemmän ja sitten tulikin jo kiirus..)

Itse tuossa olen mittaillut loisteputkien lämpötilaan vaikuttamista ja tullut siihen tulokseen että (ainakin mulla) maksimissaan asteen pari heittelee. Illalla valojen sammuttua 27 astetta ja aamulla ennen syttymistä 26 astetta.
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
Mika S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mika S »

Laita jotain Styroksia tai muuta joustavaa materiaali akvan ja kaapin väliin jos ei muuta paikkaa löydy.
Itsellä lämpötila pysyy kokoajan 28C (744 L) lammittimen ja siihen puhaltavan pumpun ansiosta.

Pienemmissa 100L ei ole lämmitintä ja siinä lämpötila noin 25 päivällä. Luulisin että lämpötila nousee 10 - 12 tunnin valaisun aikana korkeintaan noin 2 C.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hannu »

En näkisi muutaman millin heittoa ongelmana, kunhan alusta on tukeva, eli allas on tuettuna koko pohjan alalta. Täyttää vain altaa normaalisti ylälistaan asti, jos altaassa sellainen on. Silloin tuo heitto ei häiritse silmää niin paljoa, kun vedenpinta ei ole näkyvissä.

Hannu
Reeta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Reeta »

Joo..kyllä toi lipasto on mielestäni tukeva, ei siis mikään heppoinen hyllykkö ja vinous on uskoakseni lattiassa, talomme on nimittäin aikas vanha kerrostalo, jossa muissakin huoneissa lattia hiukka viettää alassuin. Altaan alla minulla on kaksinkertainen retkipatja, riittääkö? Ajattelin lipaston toisen pään alle laittaa jonkun ohuen levyn nostamaan, vai luuletteko siitä olevan enemmän haittaa kuin tuosta kork. puolen sentin päätyerosta?
Alkaapi jänskättää, kun kypsytys alkaa tänään, kunhan nuo loput puhallushiekat on huuhdeltu!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”