"Meillä taitaa olla aikas sekoja kultakaloja, kun sama kala vääntänyt kudun jo kaksi kertaa tänä kesänä. Syövät kutunsa muutamassa minuutissa? Selittäisitkö minulle, miten noita kultakalanpoikasia ilmestyy koko ajan lisää lammikkoon? Sadeveden mukana? Pohjamudasta? Jaa, että miljoonakalanpoikaset ovat jotenkin "tunnerikkaampia", kuin kultakalanpoikaset? Ja ne ruskuaispussit, ruskuaispussit"
kyllähän kultakalat voi monta kertaa kutea mutta täällä kutevat vain kerran keväisin. Meillä ainakin kultakalat syövät kudettuaan heti munansa jos nyt joku muna jää huomaamatta ja kuoriutuu se ei kauaa hengissä selviä, sillä ei löydä ruokaa. Ja ulkona ruokin kultakaloja elävällä ruualla myös.(jonka mukana tulee eri otuksia)
"Selittäisitkö minulle, miten noita kultakalanpoikasia ilmestyy koko ajan lisää lammikkoon? Sadeveden mukana? Pohjamudasta?"
Sinä ehkä ruokit vain kalojasi purkkiruuilla,pelleteillä.Ja silloin poikaset voivat selvitä muutamia niistä.Eikä sinulla altaassa muita kaloja. Mutta minulla ei yksikään kultakalan poikanen kasva aikuiseksi ulkona ellei niitä ota eri altaiseen, jos kultakalat eivät huomaa poikasia,niin kardinaalit pistävät ne suuhunsa tai paratiisit ja jos vieläkin jää joitain poikasia, ne joutuvat sukeltajien, korentojen toukkien,malluaisten ruuaksi. Elävän ruuan mukana nimittäin tulee paljon näitä otuksia ja pistävät poskeensa kalanpoikaset. Minulla pihassa pieni savinenlampi josta haavin tätä elävää ruokaa kaloille. Siellä on kaikkea vesikirpusta lähtien...

Ilmeisesti savinen lätökkö ravintotikkaampi kuin kirkasvetinen sillä mistään kirkkaasta en ole löytänyt niin paljon elävää ruokaa,sitä riittää haavittavaksi. Pakasta sitä myös välillä pikkukaloille talveksi.. Aika jännä että siellä niin paljon elämää vaikka siellä ole edes mitään kasveja, korkeintaa levää ja lahoja ruohonkorsia välillä..
"Miten niin pienistä poikasista tietää, mitkä ovat kitukasvuisia?
Äkkiäpä muuttuivat kitukasvuisiksi, kieltämättä..."
Sen voi nähdä jo siitä ovat muihin verrattuina todella pieniä. Usein myös nämä pienimmät kuolevat pois itsestään, mutta nyt ovat säästyneet kun ovat sisällä. Paratiisikaloja,taistelukaloja kasvatellessa olen ainakin huomannut että jos nämä pienimmät poikaset kasvavat isoiksi, niillä yleensä jotain vikoja, esim. vääntynyt pyrstö tai ne jäävät selvästi normaalia pienemmiksi sekä kuoleisuus suurempi kun tavallisen kokoisilla...Empä tiedä sitten kultakaloista mutta niin ainakin aattelen.. ovat ne aika surkean kokoisia isoin verrattuna. Luonnossahan tuommoiset automaattisesti karsiutuisivat pois, akvaario-oloissa sentään voivat selvitä..