Osaako kukaan kertoo mistä voisi olla kyse, kun meidän "avaimet" on muuttanut väriään tai paremminkin niiden pyrstön lähellä oleva raita on muuttuunut paljon paksummaksi kuin mitä oli alussa ja samoin pitkä kylkiraita.
Meille ne on muuttaneet n. kolme viikkoa sitten, eli ne on aika pieniä vielä. Vettä oon vaihtanut kerran viikkoon ja lämpö on 26. En tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu että ne on entisestään tulleet rauhallisemmiksi tai aneemiseksi. Auttakaa jos osaatte tai mikä parasta niin sanokaa että se on ihan normaalia
Avainkirjoaffenet ovat luonteeltaan hyvin rauhallisia tai jopa "aneemisia" jos niin voi sanoa. Ainoastaan kutuaikana kutua tai poikasiaan vahtiessa ovat herkkiä ajamaan muut tunkeilijat pois pesän tai poikasten luota.
Avaimet muuttavat väriään mielialan mukaan. Kun ne ovat rauhallisia ovat vaaleita ja hermostuessaan tai ollessaan hieman peloissaan tummuvat. Väri saattaa vaihtua ihan muutamassa sekunnissa. Meillä tuo uros hermostuu totaalisesti jos lasiin laittaa sormen kiinni ja liikuttelee sitä siinä sen nokan edessä. Sen musta pilkku takaselässä ja raidat muuttuvat sysimustiksi jase nostaa kaikki evänsä levälleen.
Luulempa, että tuo niiden värien vaihtelu on ihan normaalia. Eri asia sitten on jos usean päivän ajan kieltäytyvät syömästä ja vain möllöttävät apaattisen näköisinä pohjalla. Meillä kyllä avaimilla on toisinaan ruokahalu kadoksissa, mutta silloin pidetään päivä tai pari paastoa nin johan taas maittaa. Eivät ole mitään suursyömäreitä (niinkuin esimerkiksi seeprakirjoahvenet joille taas ruoka maittaa vaikka 10 kertaa päivässä) ja luulen että avaimille riittäisikin mainiosti ruokinta kerran päivässäkin, mutta meillä on noita intiaaninsulkia samassa altaassa ja ne kyllä ovat nälkäisempää sakki (eli kelpaa ruoka lähes aina kun tarjotaan).
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Noniin nytten kun osasin katsoa vähän kauempaa allasta ilman että kukaan pyörii koko ajan edessä(lapsi saatiin nukkumaan), niin johan näyttää taas normaalilta ja ruoka on kyllä kelvannut niille sen kaksi kertaa päivässä mitä olen antanut.
Eli kiitos.