Lisää loisteputkia vai monimetallit?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
j.
Junior Member
Junior Member

Lisää loisteputkia vai monimetallit?

Viesti Kirjoittaja j. »

Valaistus on minulla näköjään ikuisuuskysymys :?
Ensin faktoja altaastani:
300-litran altaassani on tällä hetkellä vain 2x36W loisteputket.
Akvaarion korkeus on 55cm.

Pohdinnan aihe on nyt siis seuraavanlainen:
Ostanko toisen loisteputkikotelon tuohon rinnalle ja ripustan molemmat kotelot katosta roikkumaan vai ostaisinko monimetallit?

Jos päädyn monimetalleihin, niin niistä kysymyksiä:
Ostaisinko niitä siis esim. 2x70W ? Vai miten..
Niin, ja saakohan SLO-nimisestä kaupasta ostettua monimetalleita?
Minä en sitten tiedä mitään näistä monimetalleista [:I] , olen kyllä lukenu vanhoja aiheita, mutta silmiini ei osunut yhtään aihetta, jossa 300-litraiseen altaaseen haluttaisi monimetallit..
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Loisteputkilla pärjää pitkälle kunhan putket vaihdetaan vuosittain ja valaisimessa on kunnon heijastimet (ei mitään omia foliovirityksiä). Neljällä täysipitkällä putkella kasvaa rokelikin kasvi, kunhan muut arvot ovat kunnossa, muuten kasvaa vain levää... Heijastimet keräävät valon niin että mahdollisimman vähän menee hukkaan altaan sivulasien läpi huoneeseen. Monimetalleihin voi toki aina lähteä, mutta se polttimo/sytytin/teho -tekniikka on jo aika monimutkainen...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Täältä löytyy 317-litraisen (korkeus 53 cm) päältä yksi kipale monimetallilamppuja. Lamppu on Lival Power 150 TD.. Eli 150W. Luultavimmin tuon kokoisia riittää yksi näinkin pienen altaan päälle. Lamppu ostettiin Tamola Oy(Tre) ja hintaa suurinpiirtein samanverran kuin 2-putkinen loisteputkivalaisin.

Toisessa altaassa on tavalliset loisteputket (560-litraa / 4 loisteputkea) ..Pienemmän altaan valaistus näyttää todella luonnolliselle ja silmäähivelevälle. Allas on ollut nyt toiminnassa kaksi ja puoli viikkoa, kasvit (ja hiukan rihmalevääkin) kasvavat todella hyvin. Olenkin miettinyt vaihtaisinko isonkin altaan loisteputket monimetallihin.. Pidemmänpäälle kokemusta tästä valosta ei ole, joten katsellaan ja harkitaan.
j.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j. »

VesiEläin kirjoitti:Täältä löytyy 317-litraisen (korkeus 53 cm) päältä yksi kipale monimetallilamppuja. Lamppu on Lival Power 150 TD.. Eli 150W. Luultavimmin tuon kokoisia riittää yksi näinkin pienen altaan päälle. Lamppu ostettiin Tamola Oy(Tre) ja hintaa suurinpiirtein samanverran kuin 2-putkinen loisteputkivalaisin.
Kiitos VesiEläin, juuri tälläistä tietoa kaipasin :)
Muistatko yhtään tarkemmin, kuinka paljon tälle monimetallille tuli hintaa?
Olisiko sinulla kuvaa siitä akvaariostasi, jossa tämä monimetallilamppu nyt on?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Tuolta löytyy alaosasta kuva lampusta (+tyhjä allas) ..Ja kuva valaistuksesta (ne alemmat kuvat) .. Ei tee monitoorin sävyt kunniaa tuolle valon loisteelle, se näyttää livenä paaaaljon paremmalle.
http://www.kolumbus.fi/thompson/heinakuu04.html
Hintaa monimetallille tuli n. 150 euroa.
j.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j. »

Tuliko tuohon monimetalliin nuo läpät mukana, vai pitikö ne hommata erikseen?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Kyllähän ne "lisävaruisteina" piti ostaa. :| ..Läpällä saa rajattua hyvin tuon valon pääsyn pelkästään haluamaansa kohtaan. Ilman läppiä huone on kuin aurinkoranta. :mrgreen:
j.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja j. »

Sivuillasi lukee:
"Valaisin on Lival Power 150 TD, Philipsin 942 Master Colour CDM-TD monimetallipolttimolla"

Eli minun pitäisi ostaa monimetallilamppu ja monimetallipolttimo?
Saanko nämä molemmat sieltä Tamlasta?

Kuten yllä jo totesin, en tiedä melkein mitään monimetalleista, mutta olen kyllä innokas oppimaan ;)

Sitten vielä, miten hoidit tuon lampun kiinnityksen?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

j. kirjoitti:Sivuillasi lukee:
"Valaisin on Lival Power 150 TD, Philipsin 942 Master Colour CDM-TD monimetallipolttimolla"

Eli minun pitäisi ostaa monimetallilamppu ja monimetallipolttimo?
Saanko nämä molemmat sieltä Tamlasta?

Kuten yllä jo totesin, en tiedä melkein mitään monimetalleista, mutta olen kyllä innokas oppimaan ;)

Sitten vielä, miten hoidit tuon lampun kiinnityksen?
Hjoop, polttimo erikseen.. Mutta se kuului lampun hintaan, myyjä suositteli polttimoa, sillä muutkin akvaristit olivat sitä käyttäneet, kuulemma.. Tamlasta ostettiin koko helahoito.

Minäkään en tiedä mitään monimetalleista. Heh. Miekkonen hoiti tuon ostopuolen ja kiinnityksen (Hänen akvaariostaan kyse), joten hän olisi parempi kertomaan. Mutta lamppu on kiinni katossa, ketjuilla kahdessa tavallisessa kattokoukussa. Ketjut on kiinni lampun "kahvan kiinnikeruuveissa", se on hiukan Tee-Se-Itse mallia, mutta hyvältä se silti näyttää, ja pääasiahan on se valo.. :mrgreen:
Riikka70
Junior Member
Junior Member

valontehosta

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Onko mielestänne altaassani tarpeeksi valoa..???
2 x 30 W ja 2 x 36 w, allas on 375 l ja korkeus n. 55cm
Valaisuaika on 12 t.

Pihkura, kun olen metsästänyt 4-rivistä loisteputkea, mikä olisi huomattavasti kauniimpi kattoon ketjuilla kiinnitettynä, kuin 2 erillistä
katossa killumassa.. :( :o mutta hiljasta on markkinoilla...
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Re: valontehosta

Riikka70 kirjoitti:Pihkura, kun olen metsästänyt 4-rivistä loisteputkea, mikä olisi huomattavasti kauniimpi kattoon ketjuilla kiinnitettynä, kuin 2 erillistä
katossa killumassa.. :( :o mutta hiljasta on markkinoilla...
Luulempa että valaisin- ja akvaariovalmistajat tekevät ihan haluamasi mittapuun mukaan valaisimet ( ja akvat), ovat ehkä hiukan kalliimpia kuin tavalliset pariputkiset, eritilauksesta.. Muistelen että tuolla tehtäisi mittatilauksena (jos vain pystyy): Suomen Akvaariovalaisin, Kuopiossa. Kannattanee ainakin kysäistä.

http://www.inoa.fi/hakemisto/Kaupat+ja+ ... laisin+Oy/
Suomen Akvaariovalaisin Oy
Väliharjunkatu 19
70820 KUOPIO
Puhelin 017 3636110
Fax 017 3636111
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Tuo suomen akvaariovalaisin on Tukkuliike, joka ei muuten myöskään valmista 4-putken valaisimia. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: valontehosta

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Riikka70 kirjoitti:Pihkura, kun olen metsästänyt 4-rivistä loisteputkea, mikä olisi huomattavasti kauniimpi kattoon ketjuilla kiinnitettynä, kuin 2 erillistä katossa killumassa.. :( :o mutta hiljasta on markkinoilla...
Akvaariokeskuksessa Ruoholahdessa on myös myynnissä neliputkisia valaisimia.
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Itse olen suunnitellut sukulaismiehen metallifirmassa teettää kahdesta 2-putkisesta valaisimesta yhden yhdistetyn valaisimen joka tulisi ketjuilla kattoon ripustetavaksi. Siis kaksi valaisinputkirunkoa yhdistetään. Ammattimiehen tekemänä siitä saa oikein siistin ja hyvän näköisen valaisimen. Ei tarvitse ostaa uutta neliputkista valaisinta, vanhat vaan ympätään yhteen runkoon ja avot.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”