Kova pintavedenkierto
Valvoja: Moderaattorit
Kova pintavedenkierto
200-litraisessa altaassani on suodattimina eheimen 2026- ulkosuodatin, ja fluval 3 sisäsuodatin. Onko suodatus muutenkin liian kova? Eli pintakasvit kuolevat (salvinia, pistia). Aluksi salvinian jotkut lehdet uppoavat pinnan alapuolelle, ja muuttuvat rusehtaviksi. Johtuu kenties kovasta virtauksesta? Muutenkin kasvit taittuvat virran mukana. Miten virtausta voisi vähentää? Sisäsuodatinta olen kääntänyt akvaarion takalasia päin, mutta se ei ole vähentänyt virtausta 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kova pintavedenkierto
Johtuuhan se. Pintakasvit yleensä viihtyvät vähemmän virtaavassa paikassa.Saija kirjoitti:..pintakasvit kuolevat (salvinia, pistia). Aluksi salvinian jotkut lehdet uppoavat pinnan alapuolelle, ja muuttuvat rusehtaviksi. Johtuu kenties kovasta virtauksesta?
Salvinialla noita ruskeita lehtiä (vanhin lehtipari) tulee myös kun vanhat kuolevat ja toisessa päässä syntyy uutta.. Mutta oireet kuulostavat enempi kovalta virtaukselta.
Koita saada tehtyä pintakasveille jokin nurkista, virtaamattomaksi. Esim. Pintaan asti ylettyvällä juurakolla, jonka "taakse" kasvit saavat jäädä lillumaan rauhassa. Ja koitat säätää suodattimen tulosuut poispäin tältä alueelta. Kelluva juurakko (kiinnitettynä vaikka siimalla akvaarion kehykseen tai jtn) voi myös muodostaa hauskan tyynen..
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Virtausta voi vähentää lisäämällä suihkuputkia peräkkäin. Näin suodatusteho on sama (virtausta ei tarvitse vähentää suodattimen hanoista) ja hapetus on edelleen hyvä. Lisäksi suihkuputket voi suunnata niin, etteivät riko pintaa (jolloin hapetus vähenee mutta pintakasvit menestyvät paremmin). Itse kyllä suosin hapetusta ennen pintakasveja
Tällä haavaa minulla on pintakasveja ainoastaan altaassa jossa poikkituki laskeutuu alaspäin L-muotoisena ja vedenpintaa voi nostaa niin, että poikkituki jakaa veden virtauksen.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)