Akvaarion perustaminen
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion perustaminen
Mä oon allerginen ja oon ajatellu et "perustaisin" akvaarion. Ongelmia on vielä ratkaistavana ja vanhemmatkin pitää vielä suostutella.
Ajattelin aloittaa noin 100-litraisella akvaariolla, saisin serkultani akvaarion johon kuuluu mm. suodatin, valaisin, pohjalappo, (luultavasti lämmitin), haavi ja luultavasti mangneetti joka poistaa levää. Mitä tavaroita minun tulisi ostaa akvaariooni kalojen, kasvien, hiekan/soran, kalanruoan lisäksi? Eikö minun pitäisi ostaa esim joitain lannoitteita ja vesitestit?
Akvaario kiinnostaa minua sen hoidon ja monen lajisten kalojen vuoksi. Kaloja ja kasveja en ole vielä tarkemmin miettinyt, mutta haluaisin kalastoon mm. neontetroja tai kardinaalitetroja. Mitkä kalat sopivat näiden lajien seuraan?
Haluaisin myös tietää paljonko mahdollisesti vesitestit ja lannoitteet maksavat? Kuinka paljon minun kannattaa varata rahaa kaloihin, kasveihin, vesitesteihin, lannoitteisiin yms?
Ajattelin aloittaa noin 100-litraisella akvaariolla, saisin serkultani akvaarion johon kuuluu mm. suodatin, valaisin, pohjalappo, (luultavasti lämmitin), haavi ja luultavasti mangneetti joka poistaa levää. Mitä tavaroita minun tulisi ostaa akvaariooni kalojen, kasvien, hiekan/soran, kalanruoan lisäksi? Eikö minun pitäisi ostaa esim joitain lannoitteita ja vesitestit?
Akvaario kiinnostaa minua sen hoidon ja monen lajisten kalojen vuoksi. Kaloja ja kasveja en ole vielä tarkemmin miettinyt, mutta haluaisin kalastoon mm. neontetroja tai kardinaalitetroja. Mitkä kalat sopivat näiden lajien seuraan?
Haluaisin myös tietää paljonko mahdollisesti vesitestit ja lannoitteet maksavat? Kuinka paljon minun kannattaa varata rahaa kaloihin, kasveihin, vesitesteihin, lannoitteisiin yms?
eläin kuin eläin!
no juu.
No, kyllähän tuolta on tullut luettua kaikenlaista. Mutta haluaisin vielä vastauksia 
Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella. Kirjoitusvinkkejä.
eläin kuin eläin!
Ainoat kysymykset, joita ei netistä hevin löydy, on erilaisten tarvikkeiden hinta ja se, mitkä sopii neontetrojen/kardinaalien kanssa. Jos taas etsii lisätietoa neonilla/kardiksella, löytyy varmasti joukko kaloja esittelyineen, jotka sopivat samaan akvaan.
Ainoa mihin voi vastauksen antaa tuo vesitestien hinta, koska et ole kalastoa ja kasvistoa vielä päättänyt. Yhden tippatestin hinta vaihtelee siinä 10e molemmin puolin. Fiksuna ihmisinä tietysti otat selvää hanavetesi laadusta, jolloin selviää, mitä testejä tarvitset jatkossa ja minkälaisten kalojen kanssa. Yleisesti vesi on Suomessa kuitenkin pehmeää ja emäksinenkin, heikosti puskuroitu raanavesi painuu akvaariossa lähelle neutraalia - jopa happamaksi.
Muihin kysymyksiisi löytynee vastaus, kun lukee niitä netistä löytyneitä sivuja. Ei niitä huvikseen sinne olla kirjoitettu
Tästäkin on hyvä aloittaa.
Ainoa mihin voi vastauksen antaa tuo vesitestien hinta, koska et ole kalastoa ja kasvistoa vielä päättänyt. Yhden tippatestin hinta vaihtelee siinä 10e molemmin puolin. Fiksuna ihmisinä tietysti otat selvää hanavetesi laadusta, jolloin selviää, mitä testejä tarvitset jatkossa ja minkälaisten kalojen kanssa. Yleisesti vesi on Suomessa kuitenkin pehmeää ja emäksinenkin, heikosti puskuroitu raanavesi painuu akvaariossa lähelle neutraalia - jopa happamaksi.
Muihin kysymyksiisi löytynee vastaus, kun lukee niitä netistä löytyneitä sivuja. Ei niitä huvikseen sinne olla kirjoitettu
Viimeksi muokannut VilleJ, 18:16, 05.09.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyviä neuvoja ja vastauksia.
Moi! Olen itse myös aloittelija näissä akvaarioasioissa ja parhaiten olen saanut infoa tämän palstan lisäksi netistä mm. J.Järven sivuilta http://aquahoito.info/suomi/index.html.
Samoin pidin aika hyvinä sivuina Sarin Akvaario -sivuja http://www.sarinakvaario.net/.
Aloita vaikka näiden avulla ja poikkea akvaarioliikkeissä kyselemässä.
Täällä palstoilla ei välttämättä kaikkiin ns. peruskysymyksiin tule niin helposti enää vastauksia, koska nuo asiat löytyvät melko helposti netistä aika pienellä vaivalla...
Ja muista suodatella kaikkea kuulemaasi ja lukemaasi...
Samoin pidin aika hyvinä sivuina Sarin Akvaario -sivuja http://www.sarinakvaario.net/.
Aloita vaikka näiden avulla ja poikkea akvaarioliikkeissä kyselemässä.
Täällä palstoilla ei välttämättä kaikkiin ns. peruskysymyksiin tule niin helposti enää vastauksia, koska nuo asiat löytyvät melko helposti netistä aika pienellä vaivalla...
Ja muista suodatella kaikkea kuulemaasi ja lukemaasi...
"Yks,kaks,kol,nel... Äiti, ne kaikki elää vieläkin!" 
miten..
Miten saan tietoa paikkakuntani veden pH-arvosta yms? Mitä ovat yleisimmin tarvittavat vesitestit?
eläin kuin eläin!
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Oman kuntasi vesilaitoksella tiedetään yhtä ja toista vedenlaadusta. Heille voi jopa soittaa, jos kunnan nettisuvuilla ei tietoa veden laadusta ole.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VESIHUOLTO
Oulaisten Vesiosuuskunta
Asemakatu 9
86300 OULAINEN
puh (08)-470 261
fax (08) 472 973
Tämä pikaisella haulla. Netistä löytyy yllättävän paljon tietoa. Alkuun on hyvä olla pH-testi, nitraatti- sekä nitriittitestit. Akvaariokauppiaatkin yleensä mittaavat akvaariovettä jos sitä sinne toimitat. Tutustu huolella j.järven sivuihin, niistä saat tietää tosi paljon asioita akvaarion perustamisesta ja hoitamisesta.
Oulaisten Vesiosuuskunta
Asemakatu 9
86300 OULAINEN
puh (08)-470 261
fax (08) 472 973
Tämä pikaisella haulla. Netistä löytyy yllättävän paljon tietoa. Alkuun on hyvä olla pH-testi, nitraatti- sekä nitriittitestit. Akvaariokauppiaatkin yleensä mittaavat akvaariovettä jos sitä sinne toimitat. Tutustu huolella j.järven sivuihin, niistä saat tietää tosi paljon asioita akvaarion perustamisesta ja hoitamisesta.
Re: miten..
Veikkaisin, että VESIHUOLTO, Oulaisten Vesiosuuskunta, Asemakatu 9, 86300 OULAINEN, puh (08) 470 261 voisi auttaa asiassa. Usein myös netissä on kerrottu paikkakunnan vedestä tietoja, mutta Oulaisten kohdalla en tähän hätään niitä löytänyt.freebee kirjoitti:Miten saan tietoa paikkakuntani veden pH-arvosta yms?
Pirautapa aamulla vesiosuuskunnan numeroon!
"Yks,kaks,kol,nel... Äiti, ne kaikki elää vieläkin!" 
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Elikkäs sanotaan nyt muutama juttu. Vesitesteistä olisi hyvä olla pH, kovuudet (tai vain KH), nitraatti ja nitriitti. Hinta tulikin jo. Hyviä lannoitteita saat huokeimmalla tämän palstan myydään-osastolla, useimmat laittavat postiin. Eli PMDD:ta ja saviturvepalleroita, joista jälkimmäisiä on helppo tehdä itsekin. Teko-ohjeet vaikka täältä haulla. Jos haluat kardinaaleja/neoneita, niin nämä kalat arvostaisivat turvesuodatusta tai turveuutetta, jota saa akvaariokaupasta ja sitäkin voi tehdä itse (taas haku täällä) lannoittamattomasta ja kalkitsemattomasta luonnonturpeesta tai vaikka ylivuotisista tammenlehdistä. Joka tapauksessa koetappa ihan ensiksi vaikka googlella etsiä netistä niitä paikkakuntasi vesiarvoja tai mittaa ne raanavedestä, niin saat suurinpiirteisen kuvan vetesi kovuudesta ja pH:sta. Jos vesi on siellä päin kovin kovaa, niin neonit ja varsinkin kardit kannattaa unohtaa, ovat pehmeän ja vähän happaman veden kaloja. Raanaveden arvot sais myös soittamalla jonnekin paikkakuntasi vesilaitokselle tai vastaavaan paikkaan, en oikein muista, kun en ole itse koskaan outunut soittamaan.
Lopuksi pari kalastoehdotusta (tarkista nämä vielä kokeneempien akvaristien avulla vaikka ovatkin aika peruskalastoja
):
1. pH 6-6,5, pehmeää, lämpötila noin 27 astetta
12-15 kardinaalitetraa
taistoukko tai pari, kolme akkaa (tai kääpiörihmakoiras, jolloin lämpö noin 26 astetta)
2-4 piikkisilmää
partistyttö (jää vähän pienemmäksi kuin koiras)
tai
2. pH 6-7, pehmeää, lämpötila noin 24-25 astetta
12-15 neonia
6 nuolimonnia (ottoja)
2-3 amanorapua
partistyttö
Jos vetesi on kovaa ja pH korkealla, niin kalasto menee tuonne miljoonakala, platy linjalle..
lisäys: jaaha, tätä viestiä raapustellessani muut kerkesivätkin jo neuvoa tuossa vesiarvoasiassa.
Lopuksi pari kalastoehdotusta (tarkista nämä vielä kokeneempien akvaristien avulla vaikka ovatkin aika peruskalastoja
1. pH 6-6,5, pehmeää, lämpötila noin 27 astetta
12-15 kardinaalitetraa
taistoukko tai pari, kolme akkaa (tai kääpiörihmakoiras, jolloin lämpö noin 26 astetta)
2-4 piikkisilmää
partistyttö (jää vähän pienemmäksi kuin koiras)
tai
2. pH 6-7, pehmeää, lämpötila noin 24-25 astetta
12-15 neonia
6 nuolimonnia (ottoja)
2-3 amanorapua
partistyttö
Jos vetesi on kovaa ja pH korkealla, niin kalasto menee tuonne miljoonakala, platy linjalle..
lisäys: jaaha, tätä viestiä raapustellessani muut kerkesivätkin jo neuvoa tuossa vesiarvoasiassa.
Edit Taisin muistaa väärin paikkakunnan... No, oululaisille tietoa alta:
http://www.oulu.ouka.fi/vesi/2003vk.pdf (erityisesti sivu 28/36) Ja olihan siellä sivuilla vielä tällainenkin: http://www.oulu.ouka.fi/vesi/talousvede ... ittain.htm