Mitä/mitkä kasvit sopivan tämän tyyppiseen altaaseen?!
Kasveja "paludaarioon"
Valvoja: Moderaattorit
-
Lilliputti
- Junior Member

- Viestit: 86
- Liittynyt: 16:05, 29.03.2003
- Paikkakunta: Turku
Kasveja "paludaarioon"
Kasviehdotuksia pieni muotoiseen paludaarioon.171l veden pinta15-20cm reunan alapuolella. Toiseen päätyyn tulee pieni terassi juuri vedenpinnan alapuolelle, ja muutama pienehkö "puukorkki" siimalla pintaan. Pohjalle hienoa hiekkaa ja pieni jaettu osa johon englannin jokisoraa hiekan pinnalle.
Mitä/mitkä kasvit sopivan tämän tyyppiseen altaaseen?!
Mitä/mitkä kasvit sopivan tämän tyyppiseen altaaseen?!
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Mitä eläimiä tuohon olet suunnitellut. Vaikuttaa kasvienkin valintaan, koska asukkaat saatavat olla kasveja syövää tyyppiä tai vaativat tietynlaista vettä. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
Lilliputti
- Junior Member

- Viestit: 86
- Liittynyt: 16:05, 29.03.2003
- Paikkakunta: Turku
Kasveja "paludaarioon"
Kaloja:
Kääpiörihmapariskunta
3 taisto tyttöä
parvi monnisia ja
3 katinkultamonnia
Lämpötila 26 paikkeilla.
Kääpiörihmapariskunta
3 taisto tyttöä
parvi monnisia ja
3 katinkultamonnia
Lämpötila 26 paikkeilla.
-
VesiEläin
- Elite Member

- Viestit: 5925
- Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Lempäälä
Pinnan yläpuolelle, juuret veteen; Kultaköynnös, Aasinkorva, Vesifiikus, Peikonlehti, Kodinonni, Viirivehka ja Suikeroalpia sekä eräät kaislat. Myös ostittain vedenpinnalle, johonkin juurakkoon kiinnitettynä (niin että saa kosteutta kuitenkin kokoajan) Jaavansammal. Kaunis pintakasvi olisi tuohon Kelluspapukaijalehti, [Alternanthera aquatica].
Osa kovempilehtisistä miekkakasveista menee, lehdet pinnan yläpuolella. Joskus akvaariokaupoista saa vedenalla kasvatettua Viirivehkaa, mutta menestyminen on epävarmaa.. Tuo perenna, Suikeroalpi, menee niin vesikasvina kuin maanpäälyskasvina.
Osa kovempilehtisistä miekkakasveista menee, lehdet pinnan yläpuolella. Joskus akvaariokaupoista saa vedenalla kasvatettua Viirivehkaa, mutta menestyminen on epävarmaa.. Tuo perenna, Suikeroalpi, menee niin vesikasvina kuin maanpäälyskasvina.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Viestit: 7365
- Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kasveja "paludaarioon"
Mites nämä tulevat toimeen keskenään?Lilliputti kirjoitti:Kääpiörihmapariskunta
3 taisto tyttöä
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Jotenkin saa sellaisen vaikutelman ettei tässä olwe lainkaan kysymys paludaariosta, vaan jonkinasteisesta akvaariosta, jossa on ylempänä kasvihylly.
Vai onko siinä selvä maaosa jne.
Vai onko siinä selvä maaosa jne.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
Kaizu
- Imperaattori

- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Siis onko paludaariossa oltava maaosa? Itse olen käsittänyt että myös akvaarioita, joiden yläpuolelle on kasattu (lasiseinien sisälle) kasvistoa/vesiputousta jne, kutsuttaisiin paludaarioiksi. Tämä siis vaikka niihin ei ole tarkoitus hankkia maata tarvitsevia eliöitä ja näin ollen siis ei ole tarvetta rakentaa tuollaista varsinaista maaosaakaan vaan pelkkä kasvihylly on riittävä.jarvij kirjoitti:Jotenkin saa sellaisen vaikutelman ettei tässä olwe lainkaan kysymys paludaariosta, vaan jonkinasteisesta akvaariosta, jossa on ylempänä kasvihylly.
Vai onko siinä selvä maaosa jne.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Mielenkiintoista! Vesiputous ja maaosa vastakkain. Menköön terminilogian piikkiin. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toki se maaosa voi olla pystysuorakin!
Toki se maaosa voi olla pystysuorakin!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
Maisu
- Elite Member

- Viestit: 5470
- Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
http://www.aquaristikkaufhaus.de/catalo ... cts_id/982 tuommoinen opus kandee lukaista, siinä on paljon kasvilajeja tähän tarkoitukseen ja oikein kauniita kuvia.
-
Lilliputti
- Junior Member

- Viestit: 86
- Liittynyt: 16:05, 29.03.2003
- Paikkakunta: Turku
Kasveja "paludaarioon"
Altaaseen tulee 2 "kasvitasoa" joissa myös hiekka pohja, kasvit tulee juuriaan lukuunottamatta veden yläpuolelle, joten siellä pärjääviä niiden tulisi olla. Olkoon "paludaario" tai ei
Joskus hamassa menneisyydessä samassa altaassa oli hunajarihmoja ja taisto jotka pärjäsivät vallan mainiosti! Näistä en ole tosin varma?
Pitääkö nyt siis olettaa ettei sopisikaan
Harmi!
Joskus hamassa menneisyydessä samassa altaassa oli hunajarihmoja ja taisto jotka pärjäsivät vallan mainiosti! Näistä en ole tosin varma?
Pitääkö nyt siis olettaa ettei sopisikaan
-
Lisa
- Katalysaattori

- Viestit: 7365
- Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kasveja "paludaarioon"
Pienessä(kään) pytyssä taistot ja rihmakalat eivät aina tule toimeen kovin hyvin. Jompaa kumpaa lajia (tai molempia) sapettaa reviirillä pörräävä uhka ja verinen sotahan siitä pahimmassa tapauksessa syntyy. On toki myös sopusoinnussa eläviä otuksia, mutta selkeä vaara tuossa kyllä on. Kääpiörihmakala on hunajaista (yleensä) selkeästi aggressiivisempi laji, joten taisto saa siitä kovan vastuksen ja saattaa kohdata jopa voittajansa.Lilliputti kirjoitti:Joskus hamassa menneisyydessä samassa altaassa oli hunajarihmoja ja taisto jotka pärjäsivät vallan mainiosti! Näistä en ole tosin varma?
Pitääkö nyt siis olettaa ettei sopisikaanHarmi!
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.