Turku linja-auto aseman hese

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lilliputti
Junior Member
Junior Member

Turku linja-auto aseman hese

Viesti Kirjoittaja Lilliputti »

Kukaan käynyt kyseisessä paikassa?
Siellä on akvaario n.120-150l (+lämmitin). asukkeina altaassa 2 huntueväistä kultakalaa, sinirihmakala, n.12 tiikeribarbia tai vastaavaa, tetroja, 2 albiino tulievää ja partis (siis ainakin nämä).
Palaute lappu hesburgerilla on sitä luokkaa ettei siihen vapaata tekstiä mahdu kuin juuri neljä sanaa, joten se toistaiseksi jäi täyttämättä (mutta olo on sellainen että perästä kuuluu :D ). Useinhan tuollaiset "yleisöakvaariot" on kai jonkun liikkeen huollon alaisena, vai? Siinä en kyllä nähnyt mitään merkintää :roll:
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Välittömästi yhteyttä vain vuoronvastaavaan ja selvittämään akvaarion hoitaja/yritys. Pelkkä puhelinsoitto riittää, joten tartu asiaan kun olet sen huomannut. Eiköhän AW:läiset ole tarpeeksi valveutuneita ohjeistaakseen vähemmän osaavia hoitamaan altaat ja vaihtamaan niihin sopivamman kalaston ja huolehtimalla, että niissä on riittävästi kasvistoa ja piilopaikkoja. Oliskohan tämä tulkittava niin, että akvaarion hoitoliikeyrittäjiä on aivan liian vähän :?
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
NannaJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Ja jos saat selville, miten systeemi toimii, niin kerro ihmeessä siitä täällä. Minua on ainakin aina kiinnostanut miten noita hampurilaispaikkojen akvaarioita oikein hoidetaan. Jossain nimeltä mainitsemattomissa kalat vaihtuu epäilyttävän usein ja herää kysymys että ostetaanko sinne vain jatkuvasti uusia kaloja kuolleiden tilalle...
Santra
Sisuakvaristi
Sisuakvaristi

Viesti Kirjoittaja Santra »

Kerrankin keskustelua yleisöaltaista. Pakko kysyä Hyvinkään Rollsin akvaariosta olen käynyt 2* viikossa katsomassa sitä akvaariota. Ekan kerran se herätti huomiota ½vuotta sitten. Otin asian puheeksi erään työntekiän kanssa kysyin litroja ei tietoo kuten ei muilakaan. Kalasto seuraavan lainen:
1 kulamatetra
3 lehtikalaa
1 leväbarbi????
1 ??? mielestäni sekin oli parvikala nimi unohtui (anteeksi)
tämä oli viikko sitten.
Lämmitintä en nähnyt missään, kasveja oli n.5-8kpl, piiloja ei yhtään,
joku onnetun vesiratas lelu näköä antamaan. Myyjä kertoi tylysti asian et joku Hyvinkään eläin/akvaariokapasta käy huoltaa sitä no onneksi täällä ei oo kuin 2kappaletta niitä Salamanteri ja Hyvinkään akvaariokauppa.
Kalojen ja eläinten kohtelusta päättelen et ei oo kuin yksi vaihtoehto..
Sitä kaupaa on moni arvostellut/haukkunut juttuja kuulee kyseisestä kaupasta jopa Kuopiossa asti ei hyvin mee.. Asiaan ilmoitin myyjälle, kun tulen joskus takasin niin sitä ennen olen ilmoittanut yleisesti mielipiteeni asiasta. Kerroin hänelle jos ei muutosta tapahdu 2vko:n sisällä teen henk. koht ilmoituksen. Kysyin et koska kyseinen liike tulee hoitaa akvaarion ei ollut tietoa eikä liialti siitäkään koska viimeksi on käyty..
- Millainen on kultakala, jolla on tupsulakki?
- Epätavallinen.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Tästä on jo pari vuotta, mutta nyt kun aihe tuli esille.... Täällä Lahdessa Hesen yleisöakvaario oli paikallisen yrittäjän hoidossa ja aivan kaameassa kunnossa. Annoin altaasta suullista palautetta henkilökunnalle jonka kommentti oli tyypillinen "ei me mitään tiedetä, me ollaan vaan töissä täällä". :roll:

Soitin suoraan ravintolapäällikölle joka kuunteli asian ja totesi että "ei tää mulle kuulu kun meillä on huoltosopimus X:n kanssa". Kun sitten ystävällisin sanankääntein opastin ko henkilöä siitä että työn tilaajalla on kyllä oikeus valvoa työn laatua niin hän lupasi puuttua asiaan.

Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, paitsi että kalat hävisivät altaasta (kuolivat?) paria paniikissa uivaa piikkisilmää lukuunottamatta. Soitto kaupungineläinlääkärille ja jo alkoi tapahtua. Nyt en ole ko paikassa käynyt, mutta olen kuullut että allas on ollut hyvässä kunnossa.

Eli luuri vaan rohkeasti käteen ja ilmoitus kaupungin eläinlääkärille, numero löytyy kaupungin alanumeroiden joukosta tai sitten kaupungin päävaihteeseen soittamalla.
amanda
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja amanda »

Lisäyksenä tuohon edelliseen on pakko sanoa vielä että liikeyritysten yleisöakvaariot ovat lähes aina huoltosopimuksella eli joku yrittäjä käy ne huoltamassa ja saa siitä rahallisen korvauksen. Eli hoidon tulisi olla hyvää ja asiantuntevaa.

Sairaaloiden, päiväkotien yms. tilojen akvaariot ovat taas yleensä henkilökunnan vastuulla. He pääsääntöisesti kyllä yrittävät parhaansa mutta tietoa ja aikaa ei välttämättä ole tarpeeksi. Tälläisessä paikassa jos huomaa puutteita niin kannattaa ensin kysyä miten akvan hoito on järjestetty ja vaikka tarjota neuvoja ja apua hirveän älämölön nostamisen sijaan. Apu on usein erittäin tervetullutta ja saahan siitä itsellekkin hyvän mielen. :D
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Pasilan Hesessä on juuri (eilen) valmistunut remppa, ja ovat luojan kiitos poistaneet sen akvaarion sieltä kokonaan (tai en sitä ikkunasta ainakaan nähnyt). Sielä oli myös asukkeina jos jonkinmoista kalaa. Viimeisempää kalasoppaa en edes tiedä, mutta joskus varmaan vuosi sitten sielä käydessäni (päivittäin kuitenkin kuljen siitä ohi) sielä oli miekkapyrstöjä, keltarihmiksiä, kardinaalitetroja, tummaleväpleko, oliko muutama monninenkin ja ehkä joitain muitakin kalaraasuja. Ja akvan koko oli noin 100-120L.
Mutta siis hyvä että ovat sen poistaneet, pitäisköhän oikeen mennä antamaan positiivista palautetta siitä hyvästä. :)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Onko tosiaan näin, että lemmikkiliikkeet tarjoavat tälläistä "akvaarionhoitopalvelua" kovaan hintaan eivätkä silti hoida niitä asianmukaisesti? Onko tietoa mitä ne veloittaa tuosta hommasta? Siis täytyyhän yritysten olla ihan hulluja kun maksavat tyhjästä...jos niitä ei sitten hoideta kuitenkaan.

maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

http://www.puutorinakvaario.fi/index.ph ... 133/p/4894

Sieltä vaan totemaan, että Puutorin akvaario oikeen mainostaa, että heillä on huoltosopimus tuon Hesen akvaarion hoidosta. LIsäksi tuosta osoitteesta löytyy lista muistakin heidän hoidossaan olevista akvaarioista. Sopii nyt turkulaisten käydä tarkistamassa akvaarioiden kunto, ovatko kalat sopivat sekä laitteisto ja kalojen kunto sekä olosuhteet. Tietysti varovasti voi kysellä kuinka usein siellä joku käy altaita hoitamassa ja vaihtamassa vettä....

ajv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ajv »

Olen käynyt Turun linja-autoaseman Hesessä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla muistaakseni huhtikuussa kalat näyttivät olevan kunnossa, mutta heinäkuussa altaassa oli kuollut rihmakala ja toinen kala (en muista mikä) kuolemaisillaan. Kerroin asiasta henkilökunnalle. Silloin he kertoivat, että akvaariota huolletaan kerran viikossa ja että akvaarion hoitaja olisi tulossa seuraavana päivänä. Toistin kuitenkin, että kuollut kala pitää poistaa välittömästi ja kuolemaisillaan oleva pitää lopettaa. En voinut jäädä seuraamaan asian hoitoa, sillä olin Turussa vain käymässä ja kuljetukseni oli juuri lähdössä.

Mielestäni yleisöakvaarioiden hoidosta huolehtimisen ei pitäisi kuulua asiakkaille, mutta jos akvaario on huonossa kunnossa, siitä täytyy huomauttaa niin kauan, että asia korjaantuu. Toivottavasti kyseisen paikan akvaario on jo kunnossa. Aion tarkistaa asian seuraavan kerran Turussa käydessäni.
NannaJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Hyvä Amanda! Työsi on tuottanut tulosta, sillä Lahden (Aleksanterinkadun) Hesessä todellakin on nykyään (ainakin oli kun viimeksi siellä kesällä kävin) suht järkevästi sisustettu ja kaloitettu akvaario. Se onkin niitä harvoja ravintola-akvaarioita joita voi katsoa menettämättä ruokahaluaan.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Monissa lastentarhoissa ja nuorisotaloilla akvaariot ovat rankasti retuperällään!

Kotkassa, Karhuvuoren nuorisotalo Welholla on n. 100l allas ollut vielä viime syksynä. Oli ennen nuokkarin muttoa (1v sitten) aika kamalassa kunnossa. Rupesin sitten huomauttalemaan varovaisesti siitä sun tästä ja kappas, neuvoista otettiin vaari ja niitä kysyttiin mieluusti!

Sittemmin sinne muutti mm. partamonneja ja kolumbiantetroja meiltä. Sen suuremmin vesiarvoihin tms. en puuttunut, kerroin joidenkin kalojen vaatimuksista kyllä. Samassa altaassa oli platyja ja miliksiä. Olin hyvin yllättynyt kun minulle soitettiin hätäpuhelu kotiin, miliksillä on joku kamala ongelma! Lepatin paikalle pää kolmantena jalkana juuri ajoissa kätilöimään kalojen synnytystä :mrgreen:

"Valtava asiantuntemukseni" miliksiä kohtaan (ikinä niitä ei ole ollut eikä tule meille...) oli tilanteessa turhaan, mutta onhan se mukava kun pyytävät apua tarvittaessa... Ja saatiinhan me yhdessä altaasta sellainen että ipanat jaksoivat sitä ihmetellä tuntikaupalla. Että terkkuja vaan nuokkarin väki ja etenkin "akvaariovastaava" Tuula [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin, yleensä asiallisesti ilmoittautukaa neuvomaan altaiden kanssa ja kertokaa, että kuollut kala altaassa pilaa veden ja pahimmassa tapauksessa muitakin kaloja kuolee siksi.

Kaikki porukalla antamaan auttava kätenne ja parantamaan kalojen olosuhteita. Niinkuin amanda sanoi, yleensä tuollaiset nuokkarit, kirjastot, päiväkodit, sairaalat ym. toimivat täysin oman henkilökunnan voimin. Usein altaan on hankkinut henkilö, joka niistä tietää, mutta on sitten aikojen saatossa vaihtanut työpaikkaa eikä jatkajia ole neuvottu asianmukaisesti sen hoitamisessa. Usein kyseessä on siis tietämättömyys ja ikävä kyllä joissain tapauksissa välinpitämättömyys. Jälkimmäisessä tapauksessa kyllä soittaisin kunnaneläinlääkärille jos eivät muutoin suostuisi luopumaan altaasta.

Mutta sellaiset, jotka ovat yritysten hoidossa, ilman muuta neuvokaa ottamaan yhteyttä kyseiseen yritykseen ja parantamaan hoitoa.

Voi kyllä ilmoittaa pääkaupunkiseudulta ja lähistöltä myös mulle, mistä sitä tietää jos vaikka..... [;)]

Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Jkl:ässä on kahdessa hesessä akvaario. kummatkin on samanlaisia ehkä 200-400 litraisia (en ole tarkasti katsonut) soikean muotoisia. ihan hyvältä ne näyttää mutta ehkä vähän yli kansoitusta on. jos jompikumpi jkl:än eläinkaupoista pitää niistä huolta niin uskon että ihan hyvin huolta pidetäänkin.
Lilliputti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lilliputti »

Hmm, vielä en takaisin heselle ole ehtinyt ja jos hoitajana nyt puutorinakvaario on eipä minun tarvitse heseläisiä enää vaivatakaan :roll:
Suoraa liikkeeseen. Sitä vaan mietin että on se nyt kumma kun kysyin sieltä puutorinakvaariosta (tai oikeastaan ilmoitin) että haluaisin 2 kyhmyotsaa, ja kysyivät minkä kokoiseen, vastasin ensin 170l ja toivonmukaan puolenvuoden sisään 250l muina kaloina joku tetra parvi ja 2 partista. Sain kuulla ettei missään nimessä mahdu ainakaan 170l ja tetrojahan et niiden kanssa voi laittaa edes 250l. Joten hainpa kalani suoraan helsingistä :mrgreen:
Näin sieltä neuvotaan ja itse laitetaan mitä lystää :(
funkyfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja funkyfish »

[quote="maximoves"]http://www.puutorinakvaario.fi/index.ph ... 133/p/4894

Sieltä vaan totemaan, että Puutorin akvaario oikeen mainostaa, että heillä on huoltosopimus tuon Hesen akvaarion hoidosta. LIsäksi tuosta osoitteesta löytyy lista muistakin heidän hoidossaan olevista akvaarioista.

Niinpä.. vanhana Turun asukkina joskin sieltä nyt kauempana.. siinä meillä oikeesti niin huono akva kauppa että ääneen voin sanoa sen. Itse olin koulu-iässä siellä tetissä ja paljon on siitä kommentoitavaa, kuin myös juttu talon yläkerrasta tippuvasta katista jolta murtui jalat ja vaikka akvakauppa oli auki ja mimmit siinä pällistelemässä sitä kisu rassua niin kukaan niistä ei osannu tehdä mitään edes mihinkään soittaa ja minä ja toinen vastaantulija menimme viereiseen pankkiin soittamaan A. Eerikäiselle ja muutenkin suojasimme paniikissa ja kivuissa olevan kisun. :roll: Toivon että siellä on asiat muuttuneet eikä tarkoitus ole kenenkään mieltä pahoittaa mutta itse olisin ko. puljun jo toiminta kieltoon asettanut.

ja pahus kun pitää vielä omalla nimimerkillä tällaista kommentoida
jos painaa päänsä veden alle, kastuu 8)
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Yleisestä tasosta tiedä, mutta itselle jäi hyvä mieli partiksia ostettuani:

Myyjä neuvoi oma- aloitteisesti samalla, kun pyydysti nuo partikset: "Tiesitkin varmaan, että kannattaa varoa ettei jää evistään kiinni haviin jne..." ja vielä tiskillä maksaessani, että: "Tiesitkin varmaan, että täytyy totuttaa jne... Tulee shokkina, jos heittää suoraan vaan altaaseen jne..." :D
Tiarella
Junior Member
Junior Member

yleisöakvaario

Viesti Kirjoittaja Tiarella »

Yleisöakvaarioista sen verran, että olen itse eräässä helsingin lääkäriasemassa työssä ja siellä on akvaario. Olen viime talvesta asti tehnyt töitä aiheen kanssa, että se saataisiin kuntoon.

Olen nyt ollut yhteyksissä yritykseen, joka hoitaa allasta. Tuntuvat joustamattomilta ja myyvän aivan mitä tahansa altaaseen. Onneksi saan tällä hetkellä itse päättää, mitä sinne laitetaan, nyt vihdoin kun asiaan on edistystä tapahtunut. Rahastahan se usein on vaan kiinni. Annetaan rahaa, kun allas perustetaan, mutta kaikki lisähankinnathan maksavat erikseen.. Olenkin odotellut, koska jokin akvaristi käy meillä ja antaa kommenttia altaasta.. mutta ei. Onneksi nyt vihdoin olen saanut puhuttua asiat niin, että allas tulee kuntoon. Suoralla palautteella kaikki olisi saattanut käydä nopeammin. Ólen meinaan nyt vähän hullun maineessa, mutta kannan maineeni kunnialla, pääasia että kalat viihtyvät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”