Suositelkaa kääpiöahvenia!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
caro
Junior Member
Junior Member

Suositelkaa kääpiöahvenia!

Viesti Kirjoittaja caro »

On kyse 250l akvaariosta (100x50x50). pH 6.5, pehmeä vesi, 26 astetta. Huomenna sinne tulee 29 viisiraitabarbia ja oon ajatellu et sinne tulee lisäks hunajarihmakalapariskunta pinnalle ja pohjalle naamio/pandamonnisia/ehdottakaa. Kuinka monta monnista muten mahtuu?

Nyt on siis ongelmana se mitä kääpiöahvenia otetaan. Kaks pariskuntaa on siis tulossa. Ne, joita en haluu on kääpiöakara (on jo pariskunta pikkualtaassa), töyhtökääpiö ja loistokääpiö (eivät vaan oikein oo mun makuun :? )

Ps. Ai niin joo.. Unohdin melken mainita että jurakolla lepää partis :D
funkyfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja funkyfish »

Itselläni saman kokoinen tankki. Nuista fisfisuista.. aina on mont mielipidettä mutta kerron nyt silti omasta kokemuksesta.. minulla oli viisraitoja ja rihmoja samassa ja siitä ei kyllä seurannut hyvää.. barbit oli aika villejä rihmoille.. lopulta naaras kuoli ja koiras ikävään tms :cry:
Taasen ahvenet kyllä menee nuiden kanssa. itselläni Perhoskirjoahvenia pieni haaremi ja on ollut tosi iso ilo :mrgreen: Monnisia on 8 kpl mutta sais olla enemmänkin..
jos painaa päänsä veden alle, kastuu 8)
caro
Junior Member
Junior Member

Oih eli ei rihmoja? :(
Äh just ku mä oon ihan ihastunu hunajarihmoihin.. Noh pitää kait hankkia uus tankki! [;)]

Ja ahvenista: Mä oon vähän ajatellu Perhoskirjoahventa.. Siis pariskunta sitä kulta muotoa :P
funkyfish
Junior Member
Junior Member

Kultaiset on kauniita, mutta kuten jo ehkä tiesit ne on siitä harvinaisia nuo perhoset että niitä voi olla enemmänkin kuin pari. Itselläni oli kultamuotoja :mrgreen: kaksi ja basickkejä myös pariskunta kun oikein innostuin ostin vielä kaksi naarasta lisää. 8-) Rihmat on kyllä ihania, mutta ehkä tulevat paremmin juttuun hiukan rauhallisempien kuin barbien kanssa..
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mielestäni 250 litraiseen altaaseen 29 viisiraitabarbia, parvi jotain monnisia ja partis (tai kaksikin) on ihan sopiva kalasto. Vilskettä tuosta ei ainakaan puutu. Oma 250 litrainen on asutettu ~40 rubiinitetralla, 11 monnisella ja kahdella partiksella ja se on ok niin. Täyttä ei kannata lähteä tekemään.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
funkyfish
Junior Member
Junior Member

Olen samaa mieltä Lisan kanssa määristä. Iso parvi on aina parempi kuin monta pientä, mutta monnisista :mrgreen: nokikuonomonniset on mun mielestä ihania mutta jos haluat kuvia ziigailla niin katsohan tätä :
http://koti.phnet.fi/monea/hakemisto.htm
caro
Junior Member
Junior Member

Mjooh.. Mutta mä kaipaisin sinne jotain katseen vangitsijaa.. Jotain jonka tunnistaa ja jota voi seurata ja johon voi kiintyä ja josta voi tulla lemmikki. Parvikaloja ei voi edes tunnistaa toisistaan joten ne ei tietenkään tunnu yhtä arvokkailta. Mä rakastan mun kääpiöakara pariskuntaa tuolla pikkualtaassa.. Ne on niin ihanan persoonallisia ja niitä on kiva tarkkailla. :P Tietysti mä pidän mun kiilakyljistäkin mutta.. Mä en samalla tavalla suris niiden kuolemaa.
funkyfish
Junior Member
Junior Member

Mites sinirapu. :twisted: Siinä ainakin on seuraamista.. omani on ihana :mrgreen: Tai taistot on kans mageita ja niiden touhut on ainakin näkyviä.. monnisissa on suloisinta kun leikkivät porukassa kilpa uintia. Mutta kyllä edelleen perhosia suositan, ne on ainakin aika seurallisia ja uteliaita.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Kääpiöahventen kanssa kannattaa sitten muistaa että ne voikin antaa monnisille kovaakin kyytiä.
Itse olen aivan ihastunut pandakääpiöahveniin. Naaraat erityisesti on todella hellyttäviä värityksiltään, toki koiraatkin komeita. Mutta mutta, kovasti ovat aggressiivisia ja monniset saa kyytiä. Siksi minunkin on pakko luopua tästä lajista, koska monniset kuitenkin ovat aivan ylivetoja. :D
avain
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja avain »

Avainkirjoahvenia? :mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

En lähtisi laittamaan avaimia tuohon jo suunniteltuun kalastoon (~30 viisiraituria, monniset + partis). Tulee turhan ahdasta, pytty kun tosiaan ei ole kuin 250 litraa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
caro
Junior Member
Junior Member

Hmm..
Entäs mitä sanotte ruostekirjoahvenesta? Kertokaa vähän kokemuksia..
Jos ei sitä niin taidan ottaa kulta perhoskirjoahvenpariskunnan.. :P

Ja pohjalle pandamonnisia tai käykö ehkä helomonniset? Tuolla on todella paljon piiloja ja reviirejen rajoja mut kuitenkin tilaa temmeltää edessä joten eiköhän kaikille löytyis omaa tilaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”