Kyhmyotsasta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lilliputti
Junior Member
Junior Member

Kyhmyotsasta

Viesti Kirjoittaja Lilliputti »

Onko tällä ns. kaivurilla väliä mitä kaivaa? Siis onko suositeltavampaa laittaa hiekkaa, pienempää englannin jokisoraa vai isompaa englannin jokisoraa pohjalle? Kannattaako kasvillisuudessa edes yrittää muuta kuin joitain anubiaksia, saniaisia tai sammalia?
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Eivät kai kyhmyotsat Steatocranus casuarius kovasti pohjaa tongi? Tarkoitatko sittenkin kyhmytonkijaa Geophagus steindachneria?
Fishy fella.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Kyllä steatocranus kaivaa sekä soraan että hiekkaan kuoppiaan kun sille päälle sattuu. Poikasparvea siirreltäessä kaivamisinto on tietty suurimmillaan. Mulla kaivuutyömaat on yleensä olleet kantojen alla ja kivien väleissä.
Kari
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ok. Itselläni oli joskus casuariuksia, ajattelin vain mahdollista sekaannusta koska meillä casuariukset aikoinaan eivät pahemmin myllertäneet, tosin eivät tiedettävästi kuteneet :)
Fishy fella.
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Minulla oli aikaisemmin kyhmyotsia, jotka kutivat parikin kertaa. Viimeiset vein kauppaan kun luovuin toisen akvaarioni käytöstä. Kaivoivat toisessa akvaariossa sorapohjaa ilman mitään ongelmia kivien välistä ja alta ja tekivät sinne itselleen koloja. Osa näistä oli myös jonkin aikaa hiekkapohjaisessa altaassa. Ovat kyllä sen verran taitavia tossa kaivuuhommassa että tommonen jokisorakin varmasti liikkuu. Minulla eivät ikinä kaivaneet kasveja irti, vaan nimenomaan tekivät itselleen koloja kivikkoon, jonka myös pitivät puhtaana levästä. Helppo kala siinä mielessä ettei tarvitse näille tekemällä tehdä onkaloita vaan nämä osaavat sen ihan itse. Söivät minulla kurkkua, mutta ei kasveja ainakaan merkittävissä määrin.
Jallu74
Junior Member
Junior Member

kauvurit

Viesti Kirjoittaja Jallu74 »

itselläni on 225 altaassa niitä kolme ja jokainen ovat kaivelleet itselleen mukavat pesäkolot. kaivavat varmaan joka tapauksessa joten itse kyllä suosittelen sitä hiekkapohjaa kalojen takia ja onhan se muutenkin paremman näköinen ja käytännöllisempi... kasvit ovat saaneet olla suht rauhassa eli eivät ole ainakaan vielä kaivelemaan ympäri allasta joten kannattaa katsoa kaloille hyvät kolot ja jättää niiden vierusta vapaaksi kasveista
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Jostain biotooppi sivulta luin että noille sopisi veden ja soran sekoitus. Itsekkin olen aikomassa tollasta afrikka (kongonjoki) akvaariota perustaa ja pari tollasta voisi kyllä ottaa, elääkö nuo paremmin haaremissa vai pareittain? mahtuisko 320l 2 paria?
Jallu74
Junior Member
Junior Member

Anti-hero kirjoitti:Jostain biotooppi sivulta luin että noille sopisi veden ja soran sekoitus.
Tarkoitit ilmeisesti että hiekan ja soran sekoitus. Sopii varmaankin.
Kyhmyotsat kasvavat 12sentisiksi joten kyllä 320 litraiseen kaksi pari mahtuu, riippuen toki muiden kalojen määrästä.
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Kiitos tiedosta!

:D Veden ja soran sekoitus kylläpäs tuli moka...
Lilliputti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lilliputti »

Kiitos.
Vielä kysyisin siitä jos laittaisin tuon hiekan ja soran sekoituksen (ja vielä vedellä lisättynä :mrgreen: ) niin onko pohjaa vaikeampi hoitaa? hiekassahan kaikki jää pinnalle ja soraa voi myllertää mutta entäs kun ei kumpikaan kikka toimi jos on molempia?
Jallu74
Junior Member
Junior Member

jep

Onhan se pohjan lappoaminen/imurointi vaikeampaa jos on sora&hiekka koska lapolla ei voi möyhiä pohjaa kun hiekka lähtee muuten kaikki mukaan ja ei sitä oikein muuten saa puhtaana pidettyä... itse laittaisin kyllä vain jompaa kumpaa...
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Hiekan päälle voi mainiosti laittaa soraa, siinä se 'kelluu' pinnalla ja pohjaa hoidetaan kuten hiekkapohjaa. Soraa ei tietystikään laiteta kuin ohuelti, kuin koristeeksi elävöittämään hiekkaa.

Itselläni on kylläkin hienon hiekan päällä paikoitellen vähän paksumminkin soraa eikä ole haitannut että hienoa hiekkaa kerääntyy ämpäriin. Sen voi huuhdella ja laittaa takaisin tai heittää pihalle. [;)]
Jallu74
Junior Member
Junior Member

liina kirjoitti:Hiekan päälle voi mainiosti laittaa soraa, siinä se 'kelluu' pinnalla ja pohjaa hoidetaan kuten hiekkapohjaa. [;)]
Edellä mainitun kaltainen pohjaratkaisu varmaan toimiikin, mutta kun Lilliputti puhui "hiekan ja soran sekoituksesta" niin minä ymmärrän silloin että ne ei ole eri kerroksissa päällekkäin vaan nimenomaan sekoitettuna keskenään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”