Tässä akvaariota perustaessa tulee paljon kysymyksiä:
Eräältä matkaltani (Bangkokista) mukaani tarttui tällainen halkaisijaltaan noin 40 cm oleva kivi. Laitoin taustalle jotain kuvaamaan mittasuhteita. Kivi painaa aika paljon, noin kymmenen kiloa. Ostin sen 3 eurolla niin kutsutuilta Viikonloppumarkkinoilta akvaario- ja kalaosastolta, joten veteen sen voisi ehkä laittaa. Minulle on kuitenkin herännyt epäilyksiä, että jos se on kovin rautapitoinen niin siitähän saattaa liota jotain sopimatonta kalaparoille. Tosin niitähän minulla ei vielä ole.
Tässä alla kuva mötikästä. Onko kellään hajua, mitä kiveä se mahtaa olla?

Samalta matkalta tarttui mukaani 10 kg "viehättäviä" sinisiä pikkukiviä. Kun kotona tutkin vasaralla, mitä ne sisälsivät, paljastui sisälmys valkoisiksi murusiksi. Nämä taitavat olla jotain värjättyjä kalkkikiviä? Alla kuva kivistä:

Eikä siinä vielä kaikki.. Ostin myös suodattimen halvalla mallia Resun External Filter Ae308. Se rajaa akvaarion kooksi 200-350 litraa. Siitäkin on kuva alapuolella.
Aion siis rakentaa jo edellisessä viestissäni kuvaamani kuutionmallisen akvaarion, jonka mitat ovat seuraavat leveys ja syvyys 65 cm, korkeus 75 cm. Eli yhteensä noin 300 litraa. Lasin paksuudeksi riittänee 10 mm. Jalusta lekaharkoista. Missähän akvaario kannattaisi teettää? Tarvitseeko kulmiin listat kiertämään? Minkälaisia mahdollisia poikittaistukia suosittelette?
Akvaarion ulkomuoto:
Sisustus:
Pohjalle tulisi valkoisia ja ehkä näitä sinisiä kiviä sekä sitten tämä iso mötikkä. Suodatin olisi ulkoinen Resun Ae308. Kasvillisuutta minimaalisesti tai ei ollenkaan. Eli karu meininki voisi sanoa.
Kaloja:
Ilmeisesti kirjoahvenet viihtyisivät kyseisessä ilma(vesi)piirissä. Olen ajatellut yhtä tai kahta isoa kalaa (vannekirjoahven pariskunta). Tai sitten muutamia värikkäitä noin 15 cm pitkiä ahvenia. Onko muita kalaideoita?
Lisäksi olen ajatellut asukiksi jotain imumonnia (Tummaleväpleko).
Tällaista minä olen fundeerannut? Mitäs sanotte?
Tällä hetkellä akvaariota ei siis ole vielä hommattu, mutta mallin puolesta tällainen kantikas sopii meidän kotiin. Haluaisin mieluusti kuulla lisää kommenttejanne ennen kuin rupean hommiin. Kiitos edellisistä neuvoista.
Terveisin Jouni
ps. Onko valaistusehdotuksia tällaiseen suht. kapeaan ja syvään akvaarioon. entä lämmitys?