Akvasta luopuminen perheenjäsenten painostuksesta johtuen?
Valvoja: Moderaattorit
Akvasta luopuminen perheenjäsenten painostuksesta johtuen?
No; äitini on todella tiukka. Esimerkiksi tänäänkin kun putsasin kylppärissä suodatinta. Päivällä äiti kävi siellä, ja näki pöydällä yhden kotilon.
Jouduin definsioida koko kylppärin.
Monta kertaa on uhattu "akvaarion lopettamisella". Ei ole kivaa. Olen harkinnut vakavasti akaariosta luopumista tämän takia.
Onko vinkkejä tai vastaavia kokemuksia?
Jouduin definsioida koko kylppärin.
Monta kertaa on uhattu "akvaarion lopettamisella". Ei ole kivaa. Olen harkinnut vakavasti akaariosta luopumista tämän takia.
Onko vinkkejä tai vastaavia kokemuksia?
''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
Tuo on kyllä jo tosi kurjaa
En tiedä paljonko tämä nyt lohduttaa, mutta sitten kun asut omassa taloudessa niin mikään ei enää rajoita lemmikkien pitoa (paitsi tila ja raha
) Oletko koskaan vinkannut äidillesi miten tervehenkinen ja fiksu harrastus tämä lopulta on? Hyviä puolia on lukemattomia, se opettaa käytännön tasolla biologiaa ja kemiaa, vastuuntuntoa, huolellisuutta, ja antaa elämyksiä joita vain elävien olentojen hoitaminen voi tarjota. Puhumattakaan siitä, että hoidettu akva on aina kodin kaunistus, ja tämä seikka taisi ainakin omaan äitiini vedota, vaikka hän ei kalasten hoitoon osallistunutkaan. Ja pitäähän se akvan hoitaminen jälkikasvun parmemmin kotona ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Minäkin lähtisin siitä liikkeelle, että yrittäisin saada äidin kiinnostumaan akvaariosta. Ainakinhan voit kertoa akvaariosta ja kaloista, jotta äiti ymmärtäisi miten tärkeä juttu se on sinulle.
Ymmärtäähän sen, että ihmiselle joka ei ole niin innoissaan akvaariosta, voi kotilo kylpyhuoneen pöydällä olla aika inhottava löytö. Toivottavasti löydätte jonkinlaisen kompromissin ja saat jatkossakin pitää akvaariosi.
Ymmärtäähän sen, että ihmiselle joka ei ole niin innoissaan akvaariosta, voi kotilo kylpyhuoneen pöydällä olla aika inhottava löytö. Toivottavasti löydätte jonkinlaisen kompromissin ja saat jatkossakin pitää akvaariosi.
Olisiko täysin utopistinen ajatus saada äitikin innostumaan akvaariosta? Voisit perehdyttää äidin paremmin harrastukseesi, ehkä hän hyväksyisi sen silloin paremmin. Oma äitini on nimittäin itsekin innostunut akvaarioistani, kun olen selittänyt hänelle aina kalojeni kuulumisia (kutemisia, uusia hankintoja yms.), antoi siunauksensa kolmannellekin akvaariolleni kun maltoin sen hänelle kunnolla esitellä. Hmm... nyt pitäisi vaan isukkikin saada innostumaan. Onneksi he eivät voi kieltääkään, kun asustelen jo omassa kodissani.
Vai ärsyttääkö äitiäsi akvaarion puhdistamisesta aiheutuva vaiva? Ymmärsin, ettei hänen siihen tarvitse osallistua, mutta syntyvä sotku häiritsee? Jos koittaisit hoitaa puhdistuksen aina silloin kun äitisi ei ole paikalla ja huolehtia sen jälkeen, että kylppäri jää putipuhtaaksi.
En oikein paremmin nyt osaa neuvoa. Toivon, ettet joudu luopumaan akvaariostasi. Kinkkinen juttu.
Vai ärsyttääkö äitiäsi akvaarion puhdistamisesta aiheutuva vaiva? Ymmärsin, ettei hänen siihen tarvitse osallistua, mutta syntyvä sotku häiritsee? Jos koittaisit hoitaa puhdistuksen aina silloin kun äitisi ei ole paikalla ja huolehtia sen jälkeen, että kylppäri jää putipuhtaaksi.
En oikein paremmin nyt osaa neuvoa. Toivon, ettet joudu luopumaan akvaariostasi. Kinkkinen juttu.
Meidänkään äiti ei aluksi oikein pitänyt koko akvaariosta. Kinusin sitä varmaan kaksi vuotta ja siinä ajassa ehdin sitten opetella varmaankin kaiken teoreettisen akvaarioista
Ja nyt kun olen muuttamassa pois, akvaarioita en saakaan mukaani. Äiti aikoi hoitaa ja pitää omanaan, joten jouduin ostamaan uuden.
Ehkä sinun jotenkin pitäisi vain saada äitisi älyämään (kuten yllä on jo sanottu) akvaarion olevan erittäin hyödyllinen harrastus. Ja mikäpä vähentäisi stressiäkään sen paremmin kuin napottaminen nenä kiinni lasissa. Ja purkki on aivan varmasti kaunein esine koko talossa, jos sitä jaksaa kohtuullisesti hoitaa.
Oletekko muuten huomanneet, että ihmisillä on aika virheellinen käsitys akvaarion hoitamisesta...koko purkki pitää tyhjentää ja kalat pistää sankkoon. Vettä pitää seisottaa kaks viikkoa yms.yms.

Ja nyt kun olen muuttamassa pois, akvaarioita en saakaan mukaani. Äiti aikoi hoitaa ja pitää omanaan, joten jouduin ostamaan uuden.
Ehkä sinun jotenkin pitäisi vain saada äitisi älyämään (kuten yllä on jo sanottu) akvaarion olevan erittäin hyödyllinen harrastus. Ja mikäpä vähentäisi stressiäkään sen paremmin kuin napottaminen nenä kiinni lasissa. Ja purkki on aivan varmasti kaunein esine koko talossa, jos sitä jaksaa kohtuullisesti hoitaa.
Oletekko muuten huomanneet, että ihmisillä on aika virheellinen käsitys akvaarion hoitamisesta...koko purkki pitää tyhjentää ja kalat pistää sankkoon. Vettä pitää seisottaa kaks viikkoa yms.yms.
Niin ja joillekin akvaario ei ole oikeastaan muu kuin pelkkä "vesipurkki" joka sitten voidaan lopettaa silloin kun ei enää huvita. Onneksi on myös todellisia akvaarioharrastajia jotka ymmärtävät kaikkien eläimien vaatimukset, eivätkä ajattele että kalat voi vetää pöntöstä alas kun kyllästyttää. Ehdottomasti akvaarion omistaja on velvollinen hoitamaan allastaan ja pitämään sen niin kauan kuin vain pystyy. Kukapa ottaa koiraakaan ja heittää sen viikon päästä pihalle kun rupeaa kyllästyttämäänIda-Maria kirjoitti: Oletekko muuten huomanneet, että ihmisillä on aika virheellinen käsitys akvaarion hoitamisesta...koko purkki pitää tyhjentää ja kalat pistää sankkoon. Vettä pitää seisottaa kaks viikkoa yms.yms.

Silloin kun vielä vanhempieni luona asuin, äitillä meni välillä hermo akvaarioon, kun hoito oli välillä mitä oli eikä alumiininen jalusta ollut mitenkään silmää hivelevä. Piti kuulemma siirtää pois olohuoneesta. Iskällä ei akvaariota vastaan mitään ollut.
Laitoin kovan kovaa vasten: tarkoin harkittu kiukuttelu, uhkailu, syyllistäminen, marttyyriasenne ja mankuminen auttoivat - akvaario pysyi olohuoneessa siihen päivään asti, kunnes muutin pois kotoa.
Laitoin kovan kovaa vasten: tarkoin harkittu kiukuttelu, uhkailu, syyllistäminen, marttyyriasenne ja mankuminen auttoivat - akvaario pysyi olohuoneessa siihen päivään asti, kunnes muutin pois kotoa.
"Oh my God, they drank Kilkenny! You bastards!"
-
- Junior Member
Mulla on vähän samansuuntainen ongelma avokin kanssa, tosin se ei ole (uskaltanut) vihjaistakaan että akvaario lähtisi, onhan suuri osa kaloista ollut taloudessa jo ennen miestä, mutta uuden suuremman altaan hankintaa vastaan hän on. Ja miten minä tyttö parka voisin pärjätä vaivaisella 100 litralla... Huoh. No pehmitys on käynnissä, ja jos se ei auta, laitan kovan kovaa vasten..
Mutta toivotan onnea äidin kanssa, ja voisi olla tosiaan hyvä pitää matalaa profiilia siivouksien kanssa, jos ne kerran eniten äitiä häiritsevät.
Mutta toivotan onnea äidin kanssa, ja voisi olla tosiaan hyvä pitää matalaa profiilia siivouksien kanssa, jos ne kerran eniten äitiä häiritsevät.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Meillä sama juttu. Ei sovi sisustukseen! Äitin silmää eivät miellytä yhtään hän ei ole vielä edes käynyt katsomassa isoja kiekkoja jotkan hankittiin muutama kuukausi sitten.. Hänen puolesta akvaariota ei voi pitää edes koko talossa eikä isänkään puolesta, kunnes jonkin aikaa vinkuu, selittää, mököttää ja raivoaa niin hänen puolestaan on voinut akvaarion laittaa yläkertaan..anttipi kirjoitti:Laitoin kovan kovaa vasten: tarkoin harkittu kiukuttelu, uhkailu, syyllistäminen, marttyyriasenne ja mankuminen auttoivat - akvaario pysyi olohuoneessa siihen päivään asti, kunnes muutin pois kotoa.

Tämän vuoksi muunmuassa tuo 780L allaskin on puutalon yläkerrassa, vaikka ei tervejärkinen sellaista uskaltaisi yläkertaan laittaa..

Opiskelu/armeija-aikoja mietitäänkin ankaraan, että mitä akvaarioiden kanssa tehdään, kun porukat eivät ole oikein valmiita niitä hoitamaan.. Kiekoista varmaan sitten luovutaan ja plekot saa jäädä, koska ovat helppohoitoisia ja niistä en luovu.

Oli meilläkin vanhemmat aluksi hirveän tiukkoja mutta jotenkin olen saanut keploteltua itselleni 2 koiraa, maakilpikonnan, 2 suokilpikonnaa ja 3 gerbiiliä. On ne oikeastaan aika suvaitsevaisia nykyisin (siis vanhemmat, ei elikot), maakilpikonna saa kömpiä vapaana koko asunnossa ja paskantaa kaikki lattiat pilalle, kylppäri haisee harva se päivä kalalle tai muuten vaan kilpparille suokonnien ansiosta ja yläkertaan tultaessa puolessa välissä portaita alkaa tursutä gerbujen puruja vastaan... + sitten erinäistä päänvaivaa aiheuttavat koirat kuten tämä pentu "tuhoan kaiken mitä eteen tulee"-mottoineen. Niin että taidan ristiä pienet kätöseni ja kiittää siitä että olen syntynyt juuri tähän perheeseen.
Oikeastaan nyt kesästä asti jatkuneen lahjonnan, kiristyksen, uhkailun, jankuttamisen ja vinkumisen jälkeen kävi niin että nyt on jo tuolla myynti-palstalla ostoilmoitus akvasta. Saivat vanhemmat minut hiljaiseksi siitä ikuisesta akvaario isän firmaan-ruikutuksesta lupaamalla mulle omaan huoneeseen "uimaharjoitteluakvaarion" siksi aikaa että tulee sopiva väli hommata se 400 litran pytty...
. No, sillä on hyvä harjoitella.
Oikeastaan nyt kesästä asti jatkuneen lahjonnan, kiristyksen, uhkailun, jankuttamisen ja vinkumisen jälkeen kävi niin että nyt on jo tuolla myynti-palstalla ostoilmoitus akvasta. Saivat vanhemmat minut hiljaiseksi siitä ikuisesta akvaario isän firmaan-ruikutuksesta lupaamalla mulle omaan huoneeseen "uimaharjoitteluakvaarion" siksi aikaa että tulee sopiva väli hommata se 400 litran pytty...

Meillä taas isä on kiinnostunut akvaariosta ! Isällä on ollut pienenä akvaario, joten se tietääkin jotain (osaa neuvoa).
Isä yleensä auttaa minua suodattimen putsauksessa yms. Joskus se jopa on putsannut suodattimen ihan oma-aloitteisesti!
Olen monesti yllättänyt isän nenä kiinni lasissa honeestani (jossa akva on) Se jaksaa vaan tuijotella akvaa tunnin putkeen vaikka olisi mitä töitä tehtävänä! (ja niitä on paljon sillä isämme on maanviljelijä [siemenviljelijä, tarkaanottaen])
Hatunnosto isälle !!!
(hei, pianhan on isänpäivä
)
Isä yleensä auttaa minua suodattimen putsauksessa yms. Joskus se jopa on putsannut suodattimen ihan oma-aloitteisesti!
Olen monesti yllättänyt isän nenä kiinni lasissa honeestani (jossa akva on) Se jaksaa vaan tuijotella akvaa tunnin putkeen vaikka olisi mitä töitä tehtävänä! (ja niitä on paljon sillä isämme on maanviljelijä [siemenviljelijä, tarkaanottaen])
Hatunnosto isälle !!!
(hei, pianhan on isänpäivä

''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Juu tämäkin kikka on kokeiltu! Ostin nimittäin vuosi sitten pienen ja suoloisen juovaokamonnin isälle isänpäivälahjaksi.. Aina kun on puhetta altaista niin isä kysyy, että mitenkäs sen minun kalani voi? Onko se kasvanut paljon?-KaTa- kirjoitti:(hei, pianhan on isänpäivä)
Tuo kala tulee luultavasti pysymään altaissani ikuisesti, vaikka siitä joskus haluaisinkin eroon.

-
- Junior Member
Meillä isä on melkoisen innoissaan, vaikka kalatiedot valitettavan 80-lukulaiset.Auttaa aina noissa tekniikka-asioissa.
Äiti taas pelkää hysteerisesti isompien altaiden vuotamista(180-litrainen kerran jo tiputtanut) ja hometta. Pelästyi hysteerisesti, kun muka keittelin kiljua huoneessani. Katsoi vain kuin mielipuolta koettaessani selittää hiilidioksidilannoituksen tarpeellisuudesta
.
Äiti taas pelkää hysteerisesti isompien altaiden vuotamista(180-litrainen kerran jo tiputtanut) ja hometta. Pelästyi hysteerisesti, kun muka keittelin kiljua huoneessani. Katsoi vain kuin mielipuolta koettaessani selittää hiilidioksidilannoituksen tarpeellisuudesta
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Meillä mies ei onneksi painosta luopumaan altaista vaan suostuu jopa rahoittamaan harrastusta hiukan
Tosin nyt suunnittelen kolmatta allasta ja pitäisi mies puhua ympäri. No, olen tehnyt sen jo kaksi kertaa aiemmin joten ei tämän kolmas kerta voi olla kamalan paljon vaikeampi. Pitäisi vaan keksiä asunnosta joku paikka sille altaalle.....

Tosin nyt suunnittelen kolmatta allasta ja pitäisi mies puhua ympäri. No, olen tehnyt sen jo kaksi kertaa aiemmin joten ei tämän kolmas kerta voi olla kamalan paljon vaikeampi. Pitäisi vaan keksiä asunnosta joku paikka sille altaalle.....
Hih, no ei kyllä meilläkään niitä akvaarioita erityisemmin rakasteta, vaikka äiti kyllä onkin ihastunut partikseen. Nyt riesana on joka ikisella akvaariokaupan reissulla kauhe vinkuminen:
"Oiiiiii, katso miten sieviä pieniä Väinöjä! Ostetaan Väinölle kaveri kun se on niin yksinäinen!"
Mihin minä: "Juu äiti ei osteta. Ei 100-litraiseen voi laittaa kahta partista, miljoonannen kerran..."
Pari kertaa olen kyllä ajatuksissani laskenut akvaariosta vettä liikaa, että sangosta tulvii yli, sitten vain äkkiä rievut lattialle ja parketti kuivaksi ennen kuin kukaan huomaa pientä vahinkoa. Se tietäisi akvaarioiden lähtöä alta aikayksikön...
Täällä toimi hienovarainen suostuttelu ja mielistely, huutamisesta oli seuraamuksena vain isän kahta kovaäänisempi huuto...
"Oiiiiii, katso miten sieviä pieniä Väinöjä! Ostetaan Väinölle kaveri kun se on niin yksinäinen!"
Mihin minä: "Juu äiti ei osteta. Ei 100-litraiseen voi laittaa kahta partista, miljoonannen kerran..."
Pari kertaa olen kyllä ajatuksissani laskenut akvaariosta vettä liikaa, että sangosta tulvii yli, sitten vain äkkiä rievut lattialle ja parketti kuivaksi ennen kuin kukaan huomaa pientä vahinkoa. Se tietäisi akvaarioiden lähtöä alta aikayksikön...
Täällä toimi hienovarainen suostuttelu ja mielistely, huutamisesta oli seuraamuksena vain isän kahta kovaäänisempi huuto...

Eipä täälläkään juuri vastusteta, omassa kodissa ku oon asunu jo 10v. Mies jaksaa vinoilla mulle haaveiluista, mutta mukana sekin kyllä on. Lapset odottaa kalakaupoille pääsyä, onneksi olen saanut taottau anoille jo päähän, ettei kultakaloja meille tule, koska olkkariin ei mahdu tarpeeksi isoa allasta. Saapa nähdä minkä kalan ne sitten keksivät ottaa mankumisen kohteeksi 

Kovin vähäinen vastus meilläkin. Lapset rakastaa akvaariota ja tuntuu tuo mun miehenikin viihtyvän akvan edessä huomattavia aikoja illasta.
Ja suurempi allas (nykyinen vaivaiset 180-l) on haaveissa sitten joskus kun päästään pois tästä vuokramurjusta. Mieheni on jo suostunut rahoittamaan isomman akvan, muttei ole oikein vielä perillä kuinka iso se todella tuleekaan olemaan...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ja suurempi allas (nykyinen vaivaiset 180-l) on haaveissa sitten joskus kun päästään pois tästä vuokramurjusta. Mieheni on jo suostunut rahoittamaan isomman akvan, muttei ole oikein vielä perillä kuinka iso se todella tuleekaan olemaan...
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei mitään vastustusta kuin hieman varhaislapsuudessa. Ammattiin johti. 

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Member
Meilläkään ei tuo poika vastustele mitenkään, vaikka lykkäsin väkisin senkin huoneeseen yhden akvaarion. Mies sensijaan on ollut päärahoittaja koko akvaariohankkeelle, ja vielä oikein puoliväkisin on pakottanut minut taipumaan siihen, että hän maksaa lystin
Lapsuudessa sensijaa oli toisin, vaikka kuinka olisin akvaariota halunnut, lapsuuteni akvaariot rajoittuivat mummolassa leikkimökissä suurensuurissa lasipurkeissa oleviin itikanpoikasiin, vesikoppiksiin ja kaikkiin muihin pikkuöttiäisiin, mitä vain sai akvaariohaavilla kiinni järvestä.
Lapsuudessa sensijaa oli toisin, vaikka kuinka olisin akvaariota halunnut, lapsuuteni akvaariot rajoittuivat mummolassa leikkimökissä suurensuurissa lasipurkeissa oleviin itikanpoikasiin, vesikoppiksiin ja kaikkiin muihin pikkuöttiäisiin, mitä vain sai akvaariohaavilla kiinni järvestä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kun muutin pois kotoa ja altaat jäivät, on äiti ottanut asiaksi soittaa melkein päivittäis kertoakseen miten kalat voivt ja mitä niille on annetu ruoaksi tänään...
Todella ikävää jos äitisi on noin "vainoharhainen" akvaarion suhteen. Kait hän ymmärtää että ainahan rapatessa roiskuu eikä esim. jalkapallo ole yhtään hygienisempää?![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Todella ikävää jos äitisi on noin "vainoharhainen" akvaarion suhteen. Kait hän ymmärtää että ainahan rapatessa roiskuu eikä esim. jalkapallo ole yhtään hygienisempää?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet