Hiekka vs. hiekka
Valvoja: Moderaattorit
Hiekka vs. hiekka
Lähes kaikkialla mainitaan että kalat viihtyvät paremmin tum(mem)malla taustalla ja hiekalla varustetussa altaassa.
Lisäksi suositellaan Bilteman hienoa puhallushiekkaa jota olen itsekin altaaseeni miettinyt hankkivani. Mutta eikös se ole aika vaaleaa? Näkemättä on toki huono sanoa, mutta yleensä puhallushiekat ovat aika vaaleita olleet..
Onko siis olemassa vastaavaa tummempaa hiekkaa?
Lisäksi suositellaan Bilteman hienoa puhallushiekkaa jota olen itsekin altaaseeni miettinyt hankkivani. Mutta eikös se ole aika vaaleaa? Näkemättä on toki huono sanoa, mutta yleensä puhallushiekat ovat aika vaaleita olleet..
Onko siis olemassa vastaavaa tummempaa hiekkaa?
Ei tosiaan, vaan minuaHelmiina kirjoitti:Siis tarkottaako lahopää nyt mua......
Mutta tosta ko. hiekkalaadusta on käyty kyllä puolesta (hyvä) ja vastaan (paha) keskustelua tääläkin. Esim. Hki:n Stockmann myy kyseistä hiekkaa akvaariosastollaan. Että minun mielestä ei "paha", muista en tiedä.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tärkeintä siinä hiekan valinnassa kuitenkin lienee, että se sopii siihen biotooppiin/maisemaan, jonka aiot altaaseen rakentaa.
Puhallushiekka on muotijuttu ja sillä on paljon etuja mutta itse asiassa sitä esiintyy puhtaana varsin harvassa paikassa luonnossa.
Ominmillaan se on hiekkaranta yms maisemissa kuten Malavit tai Tangajikat. Jos luonnonrantoja katselee niin yleisintä on varmasti jonkin asteinen sekoitus pienehköjä kiviä ja eri karkeuksista hiekkaa eli suomeksi harjusoraa.
Olkoonkin pohjalla hienoa hiekaa mutta loppusilauksen voisi harkita antavansa hieman vaihtelevammalla aineksella, eipähän tule liian steriili
Hannu
Puhallushiekka on muotijuttu ja sillä on paljon etuja mutta itse asiassa sitä esiintyy puhtaana varsin harvassa paikassa luonnossa.
Ominmillaan se on hiekkaranta yms maisemissa kuten Malavit tai Tangajikat. Jos luonnonrantoja katselee niin yleisintä on varmasti jonkin asteinen sekoitus pienehköjä kiviä ja eri karkeuksista hiekkaa eli suomeksi harjusoraa.
Olkoonkin pohjalla hienoa hiekaa mutta loppusilauksen voisi harkita antavansa hieman vaihtelevammalla aineksella, eipähän tule liian steriili

Hannu
On olemassa tummempaa hiekkaa. Itsekin olen metsästänyt jo kuukauden verran. Eilen kuitenkin sain selville, että uuteen palokan/jyväskylän faunattareen(ainakin) on tilattu mustaa 0,6 - 1,2 millistä hienoa hiekkaa, jonka pitäisi saapua myyntiin ensi viikolla. Hiekka on normaalisti kiiltävän mustaa ja veteen laitettuna muuttuu ilmeisesti punaruskeaksi.
Noin kokemuksesta voin kertoa, että luonnosta, esim. rannalta haettu hiekka on selkeästi tummempaa kuin bilteman, itselläni on toisessa altaassa biltemaa ja toisessa luonnonhiekkaa. Toki myös käytettävä valaistus vaikuttaa siihen miltä hiekka näyttää. Itselläni on aika sinistä valoa molemmissa altaissa, toisessa 10000 K ja toisessa 10000 K ja 6500 K.
Molemmat ovat omalla tavallaan ihan kivoja, luonnonhiekka on vähän vaihtelevemman ja "naturellimman" näköistä kun taas biltemasta tulee (ainakin itselleni) sellainen tyylitellympi vaikutelma
Molemmat ovat omalla tavallaan ihan kivoja, luonnonhiekka on vähän vaihtelevemman ja "naturellimman" näköistä kun taas biltemasta tulee (ainakin itselleni) sellainen tyylitellympi vaikutelma

"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä luonnossa puhdasta puhallushiekkaa esiintyy:

http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... etikko.php

http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... etikko.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Olen kommentteja lukiessa innostunut vaihtamaan soran (2-3mm) hiekaksi ja kävin kyselemässä paikallisista (Mikkeli) rautakaupoista: K-raudassa oli optirocia (tai ainakin näin arvelivat) ja Carlsonilla Maxit/Maksit- tai jotain merkkistä... Onko kukaan kuullut tälläisestä, en löytänyt netistä eikä Carlsonin sivuilla ollut? Väristä sanottiin: No, sellasta luonnonhiekan väristä... (Kvartsi-hiekan tiesivät kyllä olevan viti-valkoista.) Uskaltaakohan tälläistä kokeilla? Raekokoja oli 0,1-0,6 ja 0,5-1,2mm, joista karkeampaa sanoivat myyneensä akvaariokäyttöön. Sitten vielä hiekan vaihdosta, miten saan hiekan pois toimivasta akvaariosta naarmuttamatta laseja? Haittaisikohan jos vanhaa soraa ei raapisi ihan pohjia myöten vaan pohjalle jäisi pieni (siis ihan muutaman millin) kerros vanhaa soraa, nouseeko se sieltä ajan kanssa pinnalle (josta sen voisi kerätä pois tai jättää koristeeksi)?
Hei. Ei muuten kuivata.rsy kirjoitti:Kaikki Optirocit kuivataan nykyään gaasulla.
Kyselin asiaa joulukuussa Optirocilta ja sain vastaukseksi että raekooltaan 0,5 - 1,2 mm hiekka kuivataan pääosin Oulun tehtaalla, jossa hiekan kuivausuunin polttoaineena on polttoöljy. Ojakkalan tehtaalla hiekan kuivausuunin polttoaineena on nestekaasu, ja siellä kuivataan muut puhallushiekkaraekoot, eli 0,1 - 0,6 mm ja 0,5 - 2,0 mm.
Mitenkäs muuten, onko hiekka valttämättä tekemisissä varsinaisen polttoöljyn / liekin kanssa kuivauksen aikana vai onko hiekka erillisessä pöntössä / uunissa kuivauksen aikana? Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä miten nuo hiekat käytännössä kuivataan.Kyselin asiaa joulukuussa Optirocilta ja sain vastaukseksi että raekooltaan 0,5 - 1,2 mm hiekka kuivataan pääosin Oulun tehtaalla, jossa hiekan kuivausuunin polttoaineena on polttoöljy. Ojakkalan tehtaalla hiekan kuivausuunin polttoaineena on nestekaasu, ja siellä kuivataan muut puhallushiekkaraekoot, eli 0,1 - 0,6 mm ja 0,5 - 2,0 mm
Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla!
Ei ole kuulemma kosketuksissa, vaan juuri sen kuivatusvehkeen polttoaineena, itse en tiedä tarkemmin sen kuivauksen toiminnasta, mutta veikkaisin että se on tosiaan erillisessä kammiossa, muutenhan siitä voisi osa kärventyäkin (näin naisen logiikalla). Joissakin erissä on näyttänyt olevan aika reippaastikin öljyn hajua ja ehkä rikkijäämiäkin, jotkut taas eivät haise ollenkaan.AkiK kirjoitti: Mitenkäs muuten, onko hiekka valttämättä tekemisissä varsinaisen polttoöljyn / liekin kanssa kuivauksen aikana vai onko hiekka erillisessä pöntössä / uunissa kuivauksen aikana? Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä miten nuo hiekat käytännössä kuivataan.
Itselleni tuo ei ole ongelma kun en muutenkaan käytä Optirocin hiekkaa sen hirmuisen sottuisuuden vuoksi, paljon vähemmän pesua vaativiakin kun löytyy.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mielenkiintoista. Onko tietoa mistä hiekka on kotoisin ja kuinka hyvin se liukenee veteen? Itse olen selvitellyt vastaavaa tuotetta ja löytänytkin tummanharmaan hiekan jossa on liukenevaa kalkkia "vain" sen verran että jos koko määrä saataisiin liukenemaan kerralla nelinkertaiseen vesimäärään (25 kg hiekkaa / 100 l vettä) nousisi kokonaiskovuus 13 astetta.Mosswing kirjoitti:On olemassa tummempaa hiekkaa. Itsekin olen metsästänyt jo kuukauden verran. Eilen kuitenkin sain selville, että uuteen palokan/jyväskylän faunattareen(ainakin) on tilattu mustaa 0,6 - 1,2 millistä hienoa hiekkaa, jonka pitäisi saapua myyntiin ensi viikolla. Hiekka on normaalisti kiiltävän mustaa ja veteen laitettuna muuttuu ilmeisesti punaruskeaksi.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
- Senior Member
Bilteman hiekka on nimenomaan osoittautunut erittäin puhtaaksi ja sitä ei tarvitse pestä välttämättä ollenkaan. Sen sijaan erityisen hienon hiekan mm. bilteman(0.1-0.6 mm tai vastaava) käytöstä akvaariossa on ollut minulla ja monilla muilla erittäin huonoja kokemuksia, johtuen siitä että tuon raekoon hiekkapohja tukkeutuu erittäin helposti ja nopeasti varsinkin käytettäessä kaupallisia pohjalannoitteita hiekassa. Hakua kannattaa käyttää ja lukea hiekkakeskusteluja ihan vain viimeisenkin parin kuukauden ajalta ja sitten itse harkita mitä akvaarioonsa laittaa.Itsekkin ajattelin aluksi ostaa bilteman puhallushiekkaa, mutta mitä olen ihmisiltä kysynyt se on niin prkleen likaista ja vaatii kovan pesun.
Joten laiskuutta ostin akvaario käyttöön tarkoitettua hiekkaa joka on valmiiksi pesty. Maksoi 15€ enemmän, mutta onpahan puhdasta ja pestyä.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
On ilmeisemmin ollut hyvä satsi, sillä mitä minä olen kuullut niin monet ovat sanoneet, että enään en tuohon hommaan ryhdy. On kuulemma ollut niin likaista, että tiesi pesseensä hiekkaa.Merri kirjoitti:Mitäs pesemistä Bilteman hiekassa on? Mulla puhallushiekka meni vain kerran huuhataistuna pyttyyn, puhdasta oli.
Kokeilin vasta äskettäin tuota Bilteman hiekkaa ja kaadoin sen suoraan altaaseen tietyt epäilyt mielessäni.Merri kirjoitti:Mitäs pesemistä Bilteman hiekassa on? Mulla puhallushiekka meni vain kerran huuhataistuna pyttyyn, puhdasta oli.
yllätys oli melkoinen kun vesi oli aivan kirkasta laskiessani sitä uuteen altaaseeni.
Tietysti vähän tummempaa saisi hiekka olla.Tai noh...makuasioita.
Aarni
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Pah. hölynpölyä! Itse laitoin tuota yhtään pesemättä 125Kg akvaariooni eikä ollut yhtään likaista. Kyllähän siitä likaista saa jos sitä alkaa pesemään, koska se on nin hienojakoista, että sitä itse hiekkaa luulee liaksi.paul kirjoitti:On ilmeisemmin ollut hyvä satsi, sillä mitä minä olen kuullut niin monet ovat sanoneet, että enään en tuohon hommaan ryhdy. On kuulemma ollut niin likaista, että tiesi pesseensä hiekkaa.Merri kirjoitti:Mitäs pesemistä Bilteman hiekassa on? Mulla puhallushiekka meni vain kerran huuhataistuna pyttyyn, puhdasta oli.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Optiroc on nykyään Maxit, eli Carlsonilla oli vaan tuoreempaa tavaraa myynnissäHanna78 kirjoitti:Olen kommentteja lukiessa innostunut vaihtamaan soran (2-3mm) hiekaksi ja kävin kyselemässä paikallisista (Mikkeli) rautakaupoista: K-raudassa oli optirocia (tai ainakin näin arvelivat) ja Carlsonilla Maxit/Maksit- tai jotain merkkistä... Onko kukaan kuullut tälläisestä, en löytänyt netistä eikä Carlsonin sivuilla ollut?

Optiroc ainakin itselläni oli ihan julmettua kuravelliä ja peseminen tuskaa. Bilteman kaadoin pesemättä altaaseen, tein ~50% vedenvaihdon ja tulos tyydytti

Ja sitten taas joillakin on ollut erittäin hyviä kokemuksia. Minä yhtenä niistä. Minä en muuta hiekkaa altaaseeni viitsi laittaa ja siellä hiekan alla on yleensä kerros savea ja lannoitteita. Ehkä se seuraavaksi karkeampi olisi jotenkin helpompi, en vain itse keksi että miten ja en näe syytä vaihtaa sellaiseen, omissa silmissäni kun näyttää melkein soraltateemu7117 kirjoitti:Sen sijaan erityisen hienon hiekan mm. bilteman(0.1-0.6 mm tai vastaava) käytöstä akvaariossa on ollut minulla ja monilla muilla erittäin huonoja kokemuksia, johtuen siitä että tuon raekoon hiekkapohja tukkeutuu erittäin helposti ja nopeasti varsinkin käytettäessä kaupallisia pohjalannoitteita hiekassa.

Eli hyvin reippaasti on makuasioista kiinni. Ja tietenkin siitä hoidosta. Jos sitä hiekkaa ei koskaan sekoittele, niin tokihan se jämähtää.
Biltema on tosiaan puhdasta, mutta omaan makuuni liian vaaleaa (ja happamia, sanoi Satu, joka asuu aika kaukana Biltemasta). Itse olen käyttänyt Kokemäen Laatuhiekan hiekkoja jos niitä on ollut saatavilla. Suunnilleen yhtä puhdasta Bilteman kanssa. Mutta vaikeampi varmaan löytää. Kauniston Soran ja Optirocin hiekat ovat aika sottuisia.